Cuerpo
Andrea Nunes Brións: “Se lle deramos máis importancia ás amigas que ás parellas, cambiaría todo”

A poeta e activista reflexiona sobre inxustizas, movementos sociais e como estas loitas atravesan a súa escrita.
Andrea Nunes 1
Foto cedida por Charo Lopes.
12 abr 2022 13:34

Ningunha descrición sería capaz de transmitir a dozura que emana Andrea Nunes. A súa voz, o seu estar, a súa man suave collendo a túa na metade da entrevista. O seu falar pausado imponse por riba dos berros e da música dunha cafetería calquera de Compostela no medio dunha tarde chuviosa de abril. 

Andrea: poeta, activista, persoa. Agasalla reflexións entorno a opresións que vive no seu día a día, á poesía, ao amor, á tenrura que abandeira coa súa presenza. 

Comezamos con algo sinxelo, cando empezaches a escribir?
Comecei despois de ler moito. Penso que foi no instituto. Había unha compañeira coa que nos mandabamos cartas. Era un cartearse poético. Agora que o preguntas, miña nai, por un aniversario, regalárame unha compilación de poemas entre Tamar, así se chamaba, e eu. Pódese dicir que ese foi o meu primeiro libro realmente. Aínda teño caixas e caixas de poemas e cartas. 

E, agora, escribes en calquera sitio ou precisas sentarte, ou facelo dun xeito determinado?
Alucino coa xente que é capaz de sentarse a escribir. A min pásame unha cousa: eu podo forzar a escrita, pero non sempre a vou disfrutar igual. Unha encarga, por exemplo, non sempre a disfruto, pero hai eses momentos nos que estás con ganas, con desexo de escribir, que son espectaculares. E cando me veñen, dáme igual a libreta, o teléfono, que unha servilleta... pero pasa moi poucas veces, por iso escribo tan pouco e publico tan pouco tamén.

“O amor e a tenrura reconcílianme un pouco coa vida”

Que me move?
Que me move... (silencio). O que me move, sobre todo, é… é certa... Que me move, corazón? Non sei que dicirche. Que te move a ti na vida?

(silencio) Que pregunta, a verdade!
Que dirías? Que che roubo a resposta!

Que me move a min? A min móveme... ás veces non sei poñerlle palabras ao que me move, pero recoñezo o sentimento cando algo si me move. Depende, pódeme mover un libro ou pódeme mover algo que escoite e me enfade.

Unha cousa que che ía dicir, é que me moven as inxustizas. As inxustizas móvenme e remóvenme. Tamén me move moito a tenrura. A tenrura radical é esa mestura entre os activismos e a reivindicación deses activismos dende o contacto, dende a conciencia de quen somos e cara a onde camiñamos. Iso móveme. Móveme moito a poesía, o poético. Non tanto os poemas, senón o poético. A nivel colectivo, por exemplo, as bondades. Cando me atopo polo camiño a xente boa, que hai moita, pero sobre todo as inxustizas. Que é algo que nos debería mobilizar, sobre todo nesta sociedade tan individualista que temos agora mesmo. Miramos para nós mesmas, para os nosos problemas, que son reais, pero sen a óptica dese privilexio que temos enriba, que modifica moito as vidas das outras, des outres.

E que che doe?
Dóenme as inxustizas, que son as que me moven. Dóeme moitísimo a barbarie, dóenme as persoas que non se portan ben con outras, os insultos, as vexacións. Dóeme Ence, dóeme Ucraína, pero dóeme máis Siria, dóeme.. non sei. Son un pouco PAS.

PAS?
Persoa Altamente Sensible, e descubrino fai pouco. Son unha persoa moi empática. Sinto moito, para ben e para mal. Son un pouco hiperbólica, para ben e para mal, e cando é para mal, sufro moito.

Por outra banda tamén penso que o meu umbral da dor está moi elevado. A nivel físico, resisto moito. Podo estar en situacións de moita violencia e aguantar. Acórdome de acompañar a mulleres que sufrían malos tratos ao xulgado e si que son capaz, neses espazos, de permanecer moi forte. 

E que te aviva?
Ai, ai, ai... O amor. Voume poñer tonta. Os amores. O amor, que pode vir de diferentes lugares. Eu creo que o amor e a tenrura si que me reconcilia un pouco coa vida. E mesmo pensando en movementos sociais, que estamos pasando épocas moi de abandono, de enfado, de tons moi belixerantes... Eu creo que cando hai momento de contacto, de tenrura, aí a cousa funciona, vai para adiante. Avívame iso e mailo mar. O mar faime moito ben.

“Non concibo a monogamia obrigatoria como única posibilidade de vida. Para min a non monogamia implica que os tempos se reparten entre moitas persoas ás que queres”
O amor, os apegos, son temas tamén moi recorrentes na túa escrita. Como vives ti o amor? Como chegaches ata esa visión non normativa dos apegos?

Mentiría se dixese que naturalmente. Desde pequenas obrígannos a ir por un carreiro. Eu considérome unha persoa demisexual, descubrino por un amor da miña vida, que me explicou o que significaba fai pouco: concibo máis a erotización pola personalidade que polo corpo. É verdade que os meus vínculos non pasan só polo corporal. Hai algúns que son máis físicos, outros que nacen doutros lugares, por exemplo dunha intimidade na que estar lendo poesía, ou acariñándonos horas. 

Non concibo a monogamia obrigatoria como única posibilidade de vida. Para min a non monogamia implica que os tempos se reparten entre moitas persoas ás que queres. Non importa tanto con cantas persoas te deitas, senón como te relacionas con esas persoas. 

Cando che contaba o de que era demisexual, viña a conto de que non estou a prol dese mal chamado poliamor de consumo de corpos, e xa non falo so a nivel afectivo-sexual, senón en todos os ámbitos. Se lle deramos máis importancia ás amigas que ás parellas, cambiaría todo.

A monogamia entón non é so algo que se vincule á parella a nivel sexo-afectivo?
Non, é algo que vai moito máis alá. É unha construción social, é algo imposto. É pensar que tes que ter un Pan Bimbo familiar, unhas vacacións en parella, que se sodes tres xa non vale e se sodes catro xa non che digo. É un sistema que camiña cara esa familia nuclear radioactiva que sustenta todo o capitalismo. E vai moito máis alá de deitarse ou non con xente.

Como está relacionado o capitalismo e a monogamia?
Ao capitalismo convenlle directamente que sexamos monógamas, e non só monógamas, senón escravas das nosas relacións, sobre todo as persoas lidas como mulleres. Iso é o que sustenta as vidas precarias que temos.

Eu tamén teño certa crítica ao que diciamos antes do poliamor malentendido. Isto está atravesado por outras loitas como a da diversidade corporal. Que corpos poden practicar ese poliamor? Con que capacidade adquisitiva, afectiva? De que clase social? Quen pode permitirse ter catro amantes e vivir na súa casa independentemente?

Eu entendo a moitas persoas que precisan ter unha parella monógama e que ese sexa o seu sustento. Non me gusta como algo estrutural. Pero penso aquí nos corpos debedores que di Lucrecia Masson: corpos gordos, trans, tullidos, negros, asiáticos.. corpos que non entran na norma. Hai certos corpos que levan toda a vida sen ser desexados. Eu, como un corpo gordo, non son un corpo desexable. Por iso Lucrecia lle chama corpos debedores, porque parece que deben algo. ‘Tendo un corpo así, como vas a pedir ter vínculos abertos? Aínda por enriba que me deito contigo?’ Recibimos toda a vida o discurso de non poder ser persoas amables, no sentido de ser amadas ou poder amar.

“Precisamos referentes e desmitificar todo o que trae consigo ser un corpo gordo para esta sociedade gordofóbica, racista e machista”
andrea nunes 2

Como influencia todo isto a túa poesía?
Directamente, porque sempre escribín para visibilizar isto aínda que non con tanta conciencia como o fago agora. Pero hai momentos nos que sae. E sae en momentos nos que estás namoradísima, ou súper triste, pero ao final hai unha conciencia.

Cando escribimos xunto con María Rosendo Diáspora do Amor Balea fixémolo con moita conciencia de crear dende a óptica dun amor non normativo, no que  aparecen outras peles, peles tamén con cicatrices, con estrías, peles vellas... Hai moita beleza na diversidade e nos corpos disidentes.

Como se deconstrúe o desexo?
Eu creo que se relaciona moito con que haxa máis representación, que un corpo gordo apareza nun cartaz, pero non dende unha perspectiva da lástima ou da burla. Precisamos referentes e desmitificar todo o que trae consigo ser un corpo gordo para esta sociedade gordofóbica, racista, machista… Deixar de falar de corpos alleos.

Dentro dos activismos, por exemplo, falamos disto, pero logo chegas para comprar unha camiseta e non hai tallas. Por exemplo, onde temos as asambleas, se hai unha persoa que ven e ten 60 anos, se cadra non pode estar tres horas sentada no chan, como facemos. Eu a verdade é que me levei unha hostia benvida no momento no que como persoa gorda non me consideraba gordofóbica e, loxicamente, todas, todes o somos, pero recordo cando me preguntaron: ‘Con cantas mulleres gordas te deitaches?’ Eu nese momento quedeime.... Claro, todas as miñas amantes, parellas, eran delgadas.

Acórdome o día no que comecei conscientemente a mudar a ollada e a ver os corpos disidentes doutra forma e a levalos ao persoal, porque ao final os vínculos que xeramos teñen tamén algo de político.

No festival Alguén que Respira! recitaches un poema que narraba a experiencia dun corpo gordo indo mercar roupa. Non é fácil darte de fronte cun sistema que trata así aos corpos non normativos, non?
Totalmente. Mira, ese poema escribino hai máis de 11 anos. Era un sufrimento e, a día de hoxe, segue a ser un sufrimento ir a calquera sitio comprar roupa. Eu sempre digo que non teño estilo porque teño só a roupa que me cabe. Se é así (sinala unha camiseta gris), pois así, se é laranxa, pois laranxa. Pasoume unha vez, de irlle comprar roupa para a miña mellor amiga, entrar, e que me dixeran “Aquí para ti no hay nada, fuera”. A gordofobia é bestial para persoas gordas ou non gordas. Todas nós sufrimos isto. 

Eu conto en moitos obradoiros que fun subcampiona de España, que fun xogadora de elite profesional de baloncesto, que adestraba tres horas diarias, que xogaba en primeira división feminina… Non e por nada, vou ser unha sobrada: era moi boa xogando ao baloncesto. E, sen embargo, era gorda, e a xente non daba crédito. Fixéronme mil probas médicas. Pero eu sempre fun grande. E sufrín gordofobia con 16 anos no campionato de España: acórdome dun garda de seguridade que non me deixaba entrar porque para el era imposible que eu puidera ser finalista.

“A gordofobia estrutural só se pode combater a nivel colectivo”
En que lle interesa ao sistema manter esta gordofobia?

A nivel económico, moito. A cultura da dieta é apabullante. As pastillas que te sacian, o negocio do fitness, o compra isto para adelgazar... E despois é unha cuestión de clase: quen se pode permitir certos luxos? Que come a xente cun nivel adquisitivo máis baixo? Pode esa xente permitirse levar as fillas a actividades para ir ao ximnasio? 

Aquí o que importa non é a saúde. ‘Se puideses comer sen engordar, comerías?’  A resposta sempre é ‘si, claro’. A cuestión non é ter saúde ou non, a cuestión é non engordar. Se che importa a saúde, importarache tamén a saúde mental desa persoa gorda, non?

Aquí, o tema curvy tamén é moi perigoso, porque son corpos máis grandes pero dentro dos patróns de 60-90-60. Andrea ten unha barriga caída: iso non. Pero unha muller gorda que sexa proporcionada si, porque entra dentro dos parámetros. E aquí hai outra historia que é a de ‘quiérete a ti misma’, que é algo que eu non acabo de entender. Eu podo quererme, eu podo mirarme ao espello e dicirme ‘hoxe estás guapa’ pero, cando saio pola porta da casa,  estanme insultando continuamente. Como me podo querer se a xente non me quere a min? E dinche, ‘estás gorda porque no te quieres’. Non, mira, yo me quiero muchisimo, o que non me queres es ti.

Non é algo individual, non é “quiérete a ti misma”, é unha responsabilidade colectiva. E unha gordofobia estrutural que só se pode combater a nivel colectivo.

Axúdache a escrita a hora de abordar estas problemáticas sociais que te atravesan?
A poesía é para min esa tenrura radical da que falabamos, que acariña pero tamén che da un toque de atención. A xente moitas veces colócase no eu lírico e é capaz de empatizar.

Pero tamén hai veces que unha precisa non exporse tanto. Aínda que é necesario, e máis nos tempos de agora, que son de moito odio.

Uns versos que che veñan a mente?
Non todas -ou todes- preferimos o paxaro na man, a outras danos polo cento voando. Eu escribino coa a, e atopeino na rúa escrito co e, e pareceume fermoso.

Tamén me ven a mente outra frase de Ana Romaní: non queremos un sitio, queremos outro lugar. Queremos outra cousa, que implica dar a man, tocar, entender, pasar pola tenrura radical.

Hai outra frase de Val Flores que a min me impactou moito, que di: Cuánta suavidad soporta tu ánimo de guerrilla. Encántame, claro que si, canta suavidade!

Podes pechar coa frase que queiras. 

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Sexualidad
Sexualidad El sexo, el deseo y el consentimiento
En un momento de hipersexualización de todo lo que nos rodea y multiplicación de las relaciones sexuales a través de aplicaciones, el sexo sigue lleno de tabús y lugares incómodos.
El Salto Radio
El Salto Radio Armar un cuerpo para la resistencia
Emitimos una conversación de urgencia política entre las teóricas y activistas Silvia Federici, Luci Cavallero y Verónica Gago, realizada y editada desde Brasil por Laura Corcuera para El Salto Radio.
O prelo
O Prelo Espazo liminar
Samuel Merino pon palabras en “Claustro corda comensal” ao que significa estar dentro mentres o mundo agarda fóra.
Medio ambiente
Medio ambiente Quen lidera o negocio do eucalipto en Galiza ao que Altri quere sumarse?
O estourido social que produciu o intento da multinacional Altri e a Xunta de instalar unha nova celulosa en Galiza abre a necesidade de pór o foco no sector forestal, onde se atopan algunhas das maiores fortunas do Estado.
O Salto medra contigo
Que non che conten películas Subscríbete a O Salto e leva seis meses de Filmin de agasallo
Este Nadal, fai posible que O Salto chegue máis lonxe cos seus contidos críticos e leva de agasallo medio ano de Filmin. E se xa tes Filmin, subscríbete e regala o acceso a esta plataforma a quen queiras.
Siria
Rojava El rompecabezas sirio que estalló en Alepo
El nuevo escenario sirio se ha gestado bajo la intervención implacable de Turquía, patrocinadora del Ejercito Nacional Sirio y otros grupos yihadistas que libran la guerra de Erdogan contra el pueblo kurdo.
Ibex 35
Ibex 35 Las retribuciones de los grandes empresarios multiplican por 118 lo que ganan sus trabajadores
Los directores y ejecutivos de Inditex, Banco Santander, Iberdrola, Indra, CIE Automotive y otras empresas del Ibex 35 multiplican por cientos de veces los sueldos medios de sus empleados.

Últimas

Inteligencia artificial
Inteligencia artificial Los creadores rechazan las licencias ampliadas para el uso de sus obras en la IA: “Es un genocidio cultural”
El Real Decreto para regular la concesión de licencias colectivas ampliadas para la explotación masiva de obras protegidas por derechos de propiedad intelectual para el desarrollo de modelos de Inteligencia Artificial recibe un rechazo generalizado.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda La moratoria del ‘escudo social’ no ha servido para impedir tres de cada cuatro desahucios
Un redactado poco claro, que deja libertad a los jueces para saltarse la moratoria, limita su alcance. A pocas semanas de su fin, organizaciones de vivienda piden que sea mejorada, ampliada y convertida en permanente.
Opinión
Tratados UE-Mercosur, el acuerdo que acabará con el modelo de agricultura europeo
Toda la producción agroalimentaria familiar, de pequeña escala y que desarrollan la economía local va a salir perdiendo, sea en Europa o los cuatro países latinoamericanos.
Más noticias
Siria
Siria Israel bombardea la transición siria
Mientras el nuevo gobierno del país intenta proyectar legitimidad dentro y fuera de sus fronteras, el ejército sionista expande su control del territorio en los Altos del Golán, y Europa congela miles de solicitudes de asilo de personas sirias.
Fondos buitre
Madrid Ecosol, la cooperativa agroecológica que lucha por sobrevivir al desalojo del fondo buitre Élix Rent
Este gigante inmobiliario, que ya ha logrado hacerse con la práctica totalidad del edificio que alberga el proyecto, se niega a renovar su contrato de alquiler ya que busca rehabilitar el inmueble y alquilarlo a precios desorbitados.
Baleares
Memoria histórica Acuerdo en Baleares entre la izquierda y el PP para no derogar la ley de memoria histórica
El Govern ya no buscará los apoyos de la ultraderecha en los presupuestos ni cumplirá con uno de los puntos más calientes del programa, como era la derogación de la ley de memoria democrática.
Opinión
Opinión Ante la bancarrota política de la izquierda
Una derecha cada vez más reaccionaria, una izquierda cada vez más débil y desorientada. Este podría ser un buen titular para describir la situación política que se vive en gran parte del mundo, también en Europa y en España.

Recomendadas

Cine
Ramón Lluis Bande “Asturies tiene sin construir el relato de su tiempo revolucionario”
El cineasta Ramón Lluis Bande entiende la memoria histórica como un “camino de exploración formal infinito” y de reflexión sobre el propio lenguaje cinematográfico “en relación con la realidad, la historia, el arte y la política”.
Siria
Siria Cuando el miedo a la deportación es real: obligados a volver a Siria
Turquía lleva mucho tiempo deportando a los refugiados sirios. Aunque intenta justificar sus prácticas ante la comunidad mundial, estas vulneran el derecho internacional.
Argentina
Extrema derecha Un año del experimento Milei: 12 meses de ajuste y crueldad en Argentina
Este 10 de diciembre se cumple un año de Gobierno de La Libertad Avanza, un año de políticas ultraliberales, de recortes, despidos y privatizaciones que no han encontrado, al menos por ahora, nadie que lo detenga.