Música
Os Resentidos, Galiza caníbal

Catro décadas despois da súa formación, cómpre lembrar por que Os Resentidos poden ser considerados como a pedra filosofal do actual florecemento da música feita en galego. As claves, aquí abaixo.
Os Resentidos 1
Os Resentidos nunha actuación en 2016
12 abr 2023 11:48

Que a música galega está a pasar por unha idade de ouro está máis que ratificado grazas a propostas tan orixinais como as levadas a cabo por Malandrómeda, Mercedes Peón, LaMontagne & PicoAmperio, Chicharrón, CRNDS ou Emilio José. Todas estas manifestacións do rabioso cromatismo que desprende a liturxia pop atlántica dos nosos días responde ao efecto arañeira xerado por un grupo que fai corenta anos cambiou as regras do xogo para sempre. O seu nome obedece ao de Os Resentidos e a súa revolución (unha de tantas) foi a de utilizar a lingua de Rosalía de Castro para forxar as súas benditas elucubracións postpunk do absurdo galaico. Unhas rebozadas nunha redefinición alucinada da típica retranca galega.

Procedente do Vigo industrial dos anos 80, o grupo liderado por Antón Reixa foi o único de entre todos os integrantes da chamada movida viguesa que ampliou horizontes de conquista cantando en galego. Nin Siniestro Total nin Golpes Bajos expresaron unha ostentación tan estruendosa da súa terra, o cal en pleno 1986 podía levar ao desconcerto cando o público fóra de Galiza atopábase a un grupo con gaitas sintetizadas, levando o surrealismo galego a cotas de liserxia difícil de asimilar para a gran maioría. Sobre isto mesmo, Reixa explicaba o seguinte naquel ano: “Cando empezamos a xira este verán eu estaba un pouco cagado. De súpeto aparecemos tocando en Cádiz. Ademais, era o primeiro concerto da xira, e a min facíaseme, e aínda se me fai, moi duro tocar fóra de Galiza. En castelán nótaseme o acento e tal... Por iso fago como os ingleses, que carallo. Canto na miña lingua e xa está. Aquela vez presentáronnos como o grupo máis galego de todos os galegos e non houbo ningún problema. A xente sabe aceptalo. Polo menos, a maioría. Os galegos somos dun país pobre, de currantes. En todo o verán non tiven ningún problema por falar en galego. Notas maior ou menor distancia, pero a diferenza non é tanto polo idioma, senón polas connotacións do que dicimos, que ás veces se perden. Se eu nunha canción fáloche de Castromil, aínda que cho traducise ao castelán tampouco o entenderías. Que collóns sabes ti, aínda que cho diga en castelán, que Castromil é a compañía de autobuses que percorre toda Galiza”

Foi precisamente en 1986 cando Os Resentidos alcanzaron o momento máis exitoso da súa carreira por medio do single “Galicia Caníbal”, pertencente a Fai un sol de carallo, o seu segundo LP, publicado aquel mesmo ano. Dese mesmo tema publicaron un videoclip que, ante todo, reflicte a idiosincrasia dun grupo que exhalaba modernidade polos catro costados, sendo capaces de facer que as imaxes se movesen coma se Iván Zulueta se tivera obsesionado con pensar en como José Val do Omar podería reflectir un obxectivo: os tópicos que reforzan a idea dunha metáfora central en todo o ideario daquela primeira versión de Os Resentidos, a dunha Galiza pobre, representada pola metáfora desa Etiopia que ten fame.


A cadea conformada por Galiza, Portugal e África foi o triángulo das Bermudas xeográfico mental sobre o que Os Resentidos aplicaron os seus cepos intelectuais, capaces de ser plasmados tanto en desfiguracións delirantes de cancións de Pino Donaggio, tal que en “En Kampuchea”, como en “Abdul”, onde soan coma se os primeiros Pere Ubu nacesen na costa de Vigo.

As súas diferentes conexións coa rama arty do postpunk norteamericano de finais dos 70 e principios dos 80 chegan até o mesmo nome do grupo, inspirado polo dos inclasificables The Residents.

E é que naqueles anos 80, Reixa, Alberto Torrado, Rubén Losada e Xavier Debesa tenderon pontes coas formacións amentadas e tamén con outras como Devo. Non en balde, a canción favorita de Reixa é a incrible versión que os de Athens fixeron do “Satisfacion” de The Rolling Stones.

Retomando o impacto xerado, até o día de hoxe, por “Galicia Caníbal”, no ano da súa publicación, Reixa explicaba como chegou a inspiración para o mesmo, nun acto que define á perfección as coordenadas aleatorias dun estado de retranca permanente: “Pois a frase esa vén dun día que estabamos a celebrar algo nun pub e eran as tres da mañá e botáronnos porque non lles gustaba o noso comportamento, e así como nos botaba o rexente do local cos lentes de sol postos, pois nos ía botando, e cona, que eran as tres da mañá e nós diciámoslle 'fai un sol de carallo, eh', ás tres da mañá con eses lentes! E así o de 'fai un sol de carallo' empezou a ser unha expresión que usabamos para calquera cousa, unha arma arreboladiza para calquera situación. E de aí saíu esa canción. E parece que a frase prendeu ben, eh”.

Os Resentidos fixeron da contradición o seu ‘modus operandi’

Os Resentidos fixeron da contradición o seu modus operandi. A súa mordacidade chegou a ser aínda máis agresiva, e festiva, desde o ventre dunha Galiza de mandato fraguista. O seu impacto e expansión fóra de Galicia abriu camiño de forma total e absoluta, aínda que no seu momento ninguén máis o aproveitou. Na fin, Reixa e os seus eran contemplados como unha bendita aberración que, entre outros fitos, chegaron a facer de Jei (1990) o álbum mellor considerado dese ano nas famosas listas de Rockdelux, que os levantaron a un máis que merecido número un.

Así como no seu momento Andrés do Barro fixo de “O tren” un número uno de vendas de singles en España cantando en galego, Os Resentidos levaron a súa particular revolución por medio dun LP no que adoptaron as teorías funk belicosas de Public Enemy, aínda que dentro dun disfrace de Entroido galego. O seu foi unha forma de ver o mundo con perspectiva visionaria, aínda que fóra de toda intención ou halo de pretensión na súa non mensaxe. Non en balde, así como recoñecía Reixa en 2022 ao Diario de Pontevedra: “Mira, eu vivo nunha contradición permanente: son un cabezón recalcitrante que sempre vai contracorrente. Pero, ao mesmo tempo, sinto moi cómodo co traballo artístico que veño facendo. Fun moi feliz con 'Galicia caníbal' porque esa canción cambioume a vida. Se non compuxese 'Galicia caníbal' ou non realizase Mareas Vivas para a Televisión de Galicia, non sería nin a metade do que son agora. Pero, ademais, o noso repertorio non perdeu actualidade. Ás veces até sentes como un profeta fatal, porque hai temas de fai trinta ou corenta anos como 'Sector naval' ou 'Economía sumerxida' que preferiría que pasasen de moda, pero que encaixan perfectamente co que está a pasar hoxe en día”.

Arquivado en: Culturas Música
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Religión
Religión ‘El minuto heroico’ rompe el silencio sobre el Opus Dei: “Es un documental sobre la vulneración sistemática de derechos”
Dirigido por la prestigiosa periodista Mònica Terribas, el documental visibiliza los testimonios de 13 mujeres que relatan abusos y coerciones sufridas dentro de la organización. Conversamos con Terribas y con Marina Pereda, exagregada de la Obra.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.
Islamofobia
Religión El aumento de vetos al hiyab en escuelas reaviva el debate sobre la islamofobia en España
Cada vez son más los centros educativos que están vetando estas prendas propias de la cultura musulmana a través de disposiciones en sus protocolos internos.
chascarraschas
chascarraschas
13/4/2023 0:39

Case corenta anos … Manda carallo !!

0
0
Feminismos
Feminismos As mulleres galegas ocupan o segundo posto de menor retribución por hora de todo o Estado español
A súa precariedade maniféstase na contratación temporal, oportunidades limitadas de promoción e acceso limitado a postos de dirección. A desigualdade estrutural afecta especialmente ás traballadoras do sector primario, onde permanecen invisibles.
Historia
Descifrando a historia As 4.000 cigarreiras da Coruña: a primeira folga de mulleres na historia de Galiza
O 7 de decembro de 1857, as mulleres da Real Fábrica de Tabacos iniciaron unha revolta polos seus dereitos que fixo historia no imaxinario do sindicalismo galego.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.
Tribuna
Tribuna Ladróns de luva branca no Parlamento
As traballadoras e traballadores da CRTVG pagaremos os efectos dunha lei antidemocrática que nos retira algunhas das poucas ferramentas que tiñamos para defendérmonos e esixir respecto pola misión de servizo público que a corporación ten encomendada.

Últimas

València
València Podemos pide a la jueza las grabaciones del Cecopi y Compromís los brutos del canal À Punt
Podemos ha presentado una diligencia en el juzgado de Catarroja y Compromís, una petición parlamentaria tras conocer la exclusiva de este medio sobre la foto de Mazón entrando al Cecopi.
Serbia
Protestas estudiantiles Belgrado se prepara para una protesta multitudinaria
El Gobierno de Aleksandar Vučić se enfrenta a una de las manifestaciones más importantes en la historia reciente del país
Precariedad laboral
Migraciones La nueva diáspora española: entre la precariedad y el activismo
En “No nos vamos, nos echan” se recogen las experiencias de movilización social protagonizadas por los emigrados españoles tras la crisis de 2008.
Badajoz
Derechos laborales Denuncian la privatización y precariedad en la muerte en el piso tutelado en Badajoz
Los sindicatos y consejos profesionales señalan que las subcontrataciones limitan los recursos humanos y materiales, poniendo en riesgo a menores y profesionales.
Feminismos
8M Lluvia feminista para un 8M antirracista en Madrid
VV.AA.
Más de 80.000 personas, según los datos de la organización, han secundado la marcha que la Comisión 8M ha organizado entre Atocha y Plaza España, cuyo eje principal ha sido el antirracismo como antídoto necesario para conseguir derechos para todas.
Kabilas de mesa camilla
Kabilas de mesa camilla ¿Ramadán mubarak? o ¿ramadán digital?
La omnipresencia hace que las pantallas lo ocupen todo, incluso ese vacío que deja la abstinencia de comida y agua, y donde se supone que cada criatura se encuentra con lo que emana de sí misma.
Pueblo gitano
Opinión Un autogobierno para el Pueblo Gitano
La Constitución no incluye al Pueblo Gitano, por tanto, requiere un cambio para incluirle respetuosamente en el entramado institucional que compone el Estado.

Recomendadas

África
Alima Ngoutme “La solidaridad femenina es importante para que en África logremos la inclusión de los niños con discapacidad”
A través de su asociación, Alima Ngoutme, y a partir de una experiencia personal, ha concentrado sus esfuerzos por conseguir la plena inclusión social de los niños y niñas con discapacidad en su país natal, Camerún.
Migración
Migraciones Bruselas anuncia un nuevo proyecto de ley para acelerar las deportaciones de personas migrantes
La Comisión Europea ha presentado este martes un nuevo proyecto de ley que tiene como objetivo intensificar y acelerar las deportaciones de personas indocumentadas a sus países de origen o países de tránsito.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.