AGANTRO
O número 262 dunha rúa no Porto

Nunha casa do Porto estudantes de todo o mundo entrelazan culturas e lembranzas, deixando nas súas paredes un rastro de convivencia e cambio continuo.
O número 262 dunha rúa de Porto
Imaxe da porta da casa tomada por Christopher Folz.
Graduada en PPE. Asociación Galega de Antropoloxia Social e Cultural (AGANTRO).
12 oct 2024 06:05

No número 262 dunha das rúas do Porto hai unha casa que din que foi un convento. A casa ten vinte e dous cuartos, catro baños, unha sala de estar, unha cociña e un patio interior. No 2023, vivían no 262 vinte e catro persoas, trece idiomas e once nacionalidades.

O acceso á casa faise pola cociña, que situada no primeiro andar, sempre está aberta. Nela hai dúas persoas cociñando pierogi e de fondo escoitase unha leve melodía de violín. Outras veces a cociña está chea e a música vai variando entre melodías brasileñas e pop internacional. De cando en vez, algún turista curioso asómase á porta para ver que acontece; outras, unha veciña despistada pregunta se son aquí as clases de cociña. Polo menos unha vez á semana un antigo residente da casa chama a porta e o diálogo sucédese sempre nesta liña:

Hi, I´m Laura, I lived here ten years ago. I was in room 108, the one with the alien drawn in the wall. Do you think I could see it?

Ás veces son grupos de amigos que veñen de despedida de solteiro, outras veces grupos de amigas que baixan ó Porto para São João. Unha vez foi una señora co seu fillo de dous anos. A resposta é sempre a mesma:

Yes, of course you can! How was it like when you were here?

E entón comeza a narración. No seu ano eran vinte, vinte e tres ou dezaoito persoas. A casa estaba algo máis ou menos limpa e a parede da cociña era azul e non verde. Facían festas os venres e logo estaba aquela vez que organizaron un ciclo de cine ca xente da universidade. As pintadas das paredes eran diferentes. Nesa intre botámoslle unha ollada á parede verde da cociña. As pintadas de “Burgos Capital” e en outras tantas linguas non estaban daquela; o ollo da esquina da cociña ca inscrición “The house that never sleeps”, si. Imos falando disto ata que chegamos ó cuarto. Detémonos na porta, que recolle en rotulador as despedidas da casa dunha chea de persoas que nela estiveron. Cadaquén vai deixando a súa mensaxe: para a casa, os futuros moradores, ou para tódalas persoas que por ela pasan.

Situada na fronteira entre a zona turística e a zona residencial, este edificio agochado funciona como un espazo transfronterizo onde a interculturalidade é a norma

A casa do 262 leva máis de quince anos funcionando como unha residencia para o estudantado Erasmus na cidade do Porto. Situada na fronteira entre a zona turística e a zona residencial, este edificio agochado funciona como un espazo transfronterizo onde a interculturalidade é a norma. As dinámicas que nel acontecen levan quince anos inspirando a quen nese sitio habita. Algúns exemplos son unha versión da canción Saudade Saudade, de Filippo Nisini; a tese The Breiner House Experience: Sense of Community in a Student Housing Cooperative de Rosaria Lorenzano; ou mesmo este artigo.

Acercarnos a historia deste edificio, das persoas que nel viviron, da súa contorna; permítenos aproximarnos tamén a cuestións de tanta actualidade como son a convivencia intercultural, a memoria colectiva, as relacións entre o global o e local ou inclusive a xentrificación ou studentification. Nesta liña, podemos interpretar a casa do 262 como un palimpsesto, un espazo onde cada xeración de residentes escribe e reescribe sobre as marcas deixadas polas xeracións anteriores, nun proceso continuo de acumulación e transformación que non só nos fala do presente, senón tamén do pasado próximo.

A historia do edificio do 262, aínda que non a coñecemos completamente, ofrece unha fascinante narrativa que remonta as súas orixes a un posible pasado como convento. Porén, esta posible función inicial contrasta notablemente co seu uso actual como residencia estudantil, que evoca ás Repúblicas portuguesas —espazos de convivencia entre estudantes que fomentan a colaboración e o intercambio cultural–. Dito proceso de adaptación fálanos das transformacións que a cidade está a vivir ó tempo que resalta un aspecto fundamental da arquitectura e da vida urbana como procesos dinámicos.

Se afondamos nesta liña, podemos dicir que a memoria –individual e colectiva– non reside unicamente nas persoas e comunidades, senón que os edificios tamén actúan como contedores de lembranzas. Neste caso, as paredes da casa cos seus graffitis e pintadas, configuran un arquivo vivo que documenta o paso do tempo e das xeracións. A casa funciona como un espazo de memoria colectiva, onde cada debuxo, cada frase inscrita nas portas e nas paredes, conta unha historia: festas organizadas, amizades forxadas, discusións académicas –recordo unha moi boa sobre a xeopolítica do vodka– e anécdotas cotiás que forman parte do imaxinario colectivo que os habitantes van construíndo. As historias e anécdotas vanse compartindo ano a ano a través das visitas semanais: aquela historia sobre unha festa concreta, as vivencia do grupo que viviu alí na pandemia, a recolecta de roupa que se fixo para unha asociación. Deste xeito, as experiencias individuais de cada xeración de estudantes superpoñense para formar unha historia, da que tamén dan conta as fotos de grupo colgadas na cociña. Os esforzos dos propietarios, que de cando en vez aproveitan para botar unha man de pintura nalgunha parede, vense frustrados en cuestión de días ou na seguinte festa.

A diferenza entre interculturalidad y multiculturalidade faise patente deste xeito pois cada interacción entre os residentes contribúe á creación dun novo espazo onde a diversidade non só se acepta, senón que se vive e se experimenta a diario

Por outra banda, o fenómeno da globalización, que moitas veces se percibe como algo abstracto ou macro, adquire unha dimensión concreta e palpable no día a día. A interculturalidade que caracteriza esta casa non é un fenómeno esporádico ou accidental, senón un reflexo das dinámicas globais que neste caso atravesan o sistema educativo. O 262 funciona como unha metáfora da cidade global, onde a vida cotiá se converte no espazo onde as forzas da globalización se materializan. A cociña, como epicentro da casa, é un lugar clave de reunión tanto no verán como no inverno. Os días de cena grega, española ou polaca transforman o espazo nun lugar de intercambio simbólico, onde a cultura material (os ingredientes, as receitas) se mestura ca inmaterial (as conversas, as músicas) para crear novas formas de socialización intercultural. O concepto de interculturalidade que se desenvolve no 262 non é o dunha coexistencia pasiva, senón o dun proceso dinámico de aprendizaxe mutua, de creación de lazos sociais e culturais que van máis aló das diferenzas. A diferenza entre interculturalidad y multiculturalidade faise patente deste xeito pois cada interacción entre os residentes contribúe á creación dun novo espazo onde a diversidade non só se acepta, senón que se vive e se experimenta a diario. Aínda que a lingua franca é o inglés, vanse intercalando expresións nas diferentes linguas faladas ata o punto de crear un glosario de expresións e frases feitas propias.

Porén, falar desta casa no Porto supón tamén falar de xentrificación e de studentification. Os procesos de xentrificación que afectan a casa do 262 están profundamente relacionados ca súa situación e co seu uso como residencia para estudantes Erasmus, un grupo demográfico que, aínda que de tránsito, exerce unha influencia directa no tecido social e económico do barrio. Situada nunha fronteira entre a zona residencial do Porto e a área turística, a casa representa un punto de encontro onde as dinámicas globais de mobilidade estudantil coliden cás transformacións locais e cos desafíos urbanos que estas provocan.

Neste contexto, a pregunta que se presenta é se espazos como o 262 poden funcionar como puntos de resistencia fronte á xentrificación ou se, pola contra, forman parte integral dese proceso. O certo é que o fluxo de estudantado internacional contribúe á reconfiguración económica e social dos barrios e cidades, impulsando en ocasións o aumento dos prezos dos alugueiros e a chegada de servizos orientados a un público transitorio e de maior poder adquisitivo. Porén, o distintivo do 262 é precisamente o seu carácter cooperativo e aberto e que moitos dos residentes da casa chegan a ela por ter un prezo significativamente mais baixo que o prezo medio dun cuarto na cidade (acorde tamén ó estado do edificio). A cuestión é complexa, porque este último detalle tampouco garante a súa inmunidade fronte ás forzas do mercado e ás transformacións globais que afectan as cidades contemporáneas. A casa, ó igual que moitos outros espazos residenciais para estudantes internacionais, pode estar fomentando un proceso de xentrificación que no caso do Porto atópase xa bastante acentuado.

Achegarnos a eles e entendelos é a responsabilidade non só da Antropoloxía, senón dunha ollada multidisciplinar capaz de desprazar o foco para non quedarse ancorada

Deste xeito, a casa do 262 e outros tantos espazos similares proxéctanse como lugares dende os que podemos –non só– entenderen as tensións actuais que atravesan as nosas cidades, senón tamén moitas das súas posibles solucións. Achegarnos a eles e entendelos é a responsabilidade non só da Antropoloxía, senón dunha ollada multidisciplinar capaz de desprazar o foco para non quedarse ancorada.

O pasado xuño, sete persoas das que en 2023 vivimos na casa regresemos ó Porto a pasar uns días. Chamamos a porta do 262. Queríamos ver á habitación 108, a 211 e a cociña. A pintada da esquina seguía alí. Cambiaran a distribución do patio e pintaran de branco as paredes da 211. Ó día seguinte invitáronnos para facer unha cacharela á noite no patio e probar o bread and stick, pois a maioría eran de orixe alemán ese ano. Un mes mais tarde atopeime a dúas nenas que viviran na casa no 2021 nunha praia de Porto do Son.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Racismo
Racismo institucional Diallo Sissoko, una víctima más del sistema de acogida a migrantes
La muerte de este ciudadano maliense durante su encierro en el CAED de Alcalá de Henares ha puesto de manifiesto algunas de las deficiencias del sistema de acogida a migrantes en el Estado español.
Migración
Opinión pública La inmigración se desploma como “problema” en la encuesta del CIS
El último barómetro de noviembre del Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) muestra que la preocupación por la vivienda se mantiene mientras que la noción de la inmigración como “problema” cae diez puntos.
Crisis climática
Crisis climática Las migraciones climáticas: el éxodo invisible de las mujeres en Centroamérica
Muchas consumen píldoras anticonceptivas antes de migrar para evitar posibles embarazos o bien ingieren pastillas para provocarse sangrado vaginal ante el riesgo de sufrir violaciones durante el éxodo.
Opinión
Opinión Non sempre ter moitas luces é sinónimo de intelixencia
Que impacto ecolóxico e social produce a iluminación do Nadal de Vigo? A cidade sofre máis aló da masificación, o caos de tráfico, as molestias á veciñanza, o malgasto ou os recortes en orzamentos de emerxencia social.

Últimas

Palabras contra el Abismo
Palabras contra el Abismo Lee un capítulo de ‘Café Abismo’, la primera novela de Sarah Babiker
El barrio es el espacio físico y social en los que transcurre ‘Café Abismo’, la primera novela de la responsable de Migraciones y Antirracismo de El Salto, Sarah Babiker.
Crisis climática
Informe de Unicef El cambio climático multiplicará por tres la exposición de los niños y niñas a las inundaciones para 2050
Es la proyección que hace Unicef en su informe 'El Estado Mundial de la Infancia 2024'. La exposición a olas de calor extremas será ocho veces mayor para 2050 respecto a la década del 2000. “El futuro de todos los niños y las niñas está en peligro”, advierte la agencia de la ONU.
Memoria histórica
Memoria histórica Museo del franquismo, ¿eso dónde está?
España sigue ajena a la proliferación mundial de espacios museísticos dedicados a dictaduras y resistencias democráticas.
Unión Europea
Unión Europea La ultraderecha europea, ante la victoria de Trump
El triunfo de Donald Trump da alas a todas las formaciones ultraderechistas de Europa y del resto del mundo, que han visto cómo el millonario republicano ha conseguido volver a ganar las elecciones sin moderar un ápice su discurso.
Tribuna
Tribuna Vivienda: es hora de organizarnos
La situación de crisis inmobiliaria nos exige leer el momento para acertar en las batallas que debemos dar ahora, reflexionar sobre los modos de acción colectiva y lograr articular una respuesta política amplia.
Pontevedra
Ecoloxismo Unha investigación revela alta contaminación por nitratos en augas superficiais da comarca do Deza
Os resultados da análise de Ecoloxistas en Acción, con máis de 80 puntos de mostraxe, reflicten concentracións xeneralizadas e moi altas de NO3. Só o 19% das augas superficiais analizadas están “fóra de toda sospeita”.
Racismo
Racismo institucional Diallo Sissoko, una víctima más del sistema de acogida a migrantes
La muerte de este ciudadano maliense durante su encierro en el CAED de Alcalá de Henares ha puesto de manifiesto algunas de las deficiencias del sistema de acogida a migrantes en el Estado español.
Comunidad de Madrid
Violencias machistas Huelga en la red de atención a la violencia de género de la Comunidad y Ayuntamiento de Madrid el próximo 25N
Las trabajadoras de ambas redes se unen para reivindicar mejoras laborales y de atención a las mujeres víctimas en un paro de 24 horas. “Te sientes impotentes porque no puedes ayudar como deberías”, explican.
Turismo
Opinión Abolir el turismo
VV.AA.
Lleguemos a donde lleguemos, no puede ser que sea más fácil imaginar el fin del capitalismo que el fin del turismo.

Recomendadas

Galego
Dereitos lingüísticos Miles de persoas desbordan a praza da Quintana para mudar o rumbo da lingua galega
A Plataforma Queremos Galego, que convocou esta mobilización, sinala unha nova data para outro acto protesta: o vindeiro 23 de febreiro na praza do Obradoiro, en Santiago de Compostela.
València
Exclusiva El Gobierno de València contrata 12,9 millones en obras de la dana a una constructora investigada por pagos al cuñado de Barberá
La Generalitat Valenciana ha hecho el encargo a Ocide, una empresa cuya matriz está siendo investigada en el caso Azud por pagos “de naturaleza ilícita” al abogado José María Corbín a cambio de contratos adjudicados por el Ayuntamiento de València.