Cine
“Afortunadamente ou por desgraza, Cans nunca será unha franquicia que compre ninguén”

Conversamos con Alfonso Pato, director do Festival de Cans, sobre a recentemente concluída XX edición dun evento cultural pioneiro a nivel estatal que reuniu a máis de 13.000 persoas durante a pasada semana nesta parroquia do Porriño
Cans_Pato_1
O director do festival apresentando unha das curtas que se puideron ver no Invernadoiro. Bea Saiáns
27 may 2023 09:00

A XX edición do Festival de Cans, que se celebrou o pasado fin de semana nesta aldea do Porriño (Pontevedra), deixou cifras históricas. Máis de 13.000 persoas pasaron polo festival nos seus cinco días de duración, entre o martes 16 e o sábado 20 de maio. Ese derradeiro día, o considerado día grande do certame, pasaron por Cans máis da metade do total de asistentes.

A última hora do sábado deuse a coñecer o reconto final dos votos do público. A curta premiada foi o filme de animación Sandwich Cat, de David Fidalgo, un creador con ampla traxectoria no certame. Fidalgo completou así o elenco de premiados, onde o gran protagonista foi o marinense Ángel Santos, que levou catro galardóns coa súa curta Alicia fai cousas.

O Festival de Cans esgotou todas as entradas dispoñibles, tanto para o concurso de curtametraxes e os visionados públicos nos jalpóns como para espazos de lecer colectivo como o Invernadoiro ou a Leira do Río, epicentro dos concertos nocturnos que estivo a tope entre o venres e o sábado, con actuacións como Los Punsetes, Mr. Kilombo, The Limboos ou os espectaculares Serial Killerz.

Polo emblemático torreiro foron pasando as caras más coñecidas do panorama audiovisual galego e a cabida resultou insuficiente para acoller a todas as persoas que se achegaron ao encontro con Álvaro Gago, María Vázquez e Eduardo Rodríguez “Tatán” arredor do filme Matria durante a xornada festiva do mércores 17. Durante a mañá do venres 19 púidose visionar o filme Honeymoon, con Enrique Otero, Nathalie Poza e Javier Gutiérrez; mentres que na tarde do sábado houbo un coloquio especial sobre as dúas décadas do xa ilustre festival, que contou coa participación de Antonio Durán “Morris” e Mabel Rivera. Outro icónico momento foi a colocación no torreiro da estrela de Luis Zahera, Premio Pedigree desta edición. O público que abarrotaba o espazo adicoulle unha grande ovación. Cans recuperou tamén este ano as visitas de colexios e institutos. Polas matinais do festival pasaron arredor de 600 rapaces e rapazas para desfrutar da cultura.

Cine
CINE "Cando contas a vida de alguén, estás facendo política”
Álvaro Gago E María Vázquez son director e actriz, respectivamente, da película Matria. É difícil non sentirse cerca deles mentres conversamos sobre cinema, post-its, feminismo e a importancia de vernos reflectidos nas películas que nos chegan.

Porén, o Festival de Cans é moito máis que cinema e música: trátase dun evento cultural feito nunha aldea do rural galego onde destaca a colaboración interxeracional. Serve, ademais, para dinamizar o tecido asociativo da comarca durante todo o ano.

En relación a Cans fálase de agroglamour en contraposición ao elitista festival francés que se pronuncia do mesmo xeito. Conversamos con Alfonso Pato, creador e director do festival, así como veciño de Cans, sobre estes vinte anos de historia e os retos da xestión cultural, entre outras cuestións.

Como naceu o Festival de Cans?

A idea de facer o festival xurdiu unha tarde dun sábado na que casaban Felipe e Letizia en Madrid (un 22 de maio de 2004). Estabamos a ver na tele como alí caían chuzos de punta e en Cans, na casa da miña familia, facía calor e fóra tiñamos un sol espléndido. Esa tarde empezamos a chancear co tema de facer de Cans o escenario do festival. Penso que desde o primeiro ano caeu ben a idea.

Cal era a idea?

Facer do Cans de aquí un contracans, un contraCannes, que houbese chimpíns en lugar de limusinas, e promocionar e poñer en valor a obra de cineastas novos.

Conseguiuse?

Desde o primeiro ano tivemos en Cans curtametraxistas que acabaron facendo carreira nas longas. Alberto Vázquez, que vén de triunfar con Unicorn Wars, Ángeles Huerta, con O corpo aberto, Fernando Cortizo, que fixo longa de animación e documental, o propio Álvaro Gago, director de Matria, Xacio Baño, con Trote e outras. Penso que hai un anaquiño do festival en todo iso. Non tiñamos nin idea de festivais e aprendemos a base de golpes. Vinte anos despois, parece que mal non o fixemos. Por certo, que o periódico do festival é o Cancine e leva doce anos. Estivemos a pensar que debe de ser unha das publicacións xornalísticas en galego máis lonxevas.

Hai unha xeración que creceu co festival e moitos seguiron o camiño do audiovisual
Cal é o impacto e a pegada que deixa o festival no territorio e nas habitantes? Como evoluiu ao longo destas dúas décadas?

Hai un impacto económico evidente, pero que sempre é máis frívolo e que me interesa relativamente. Os bares traballan, os buses funcionan, os taxis, os hoteis… Está moi ben e é incuestionable, pero é moito máis importante que haxa 130 contratacións laborais e moitas de persoas da zona ás que o festival lle fai o seu primeiro contrato. Hai tamén un impacto artístico, en como a xente se vai formando en cine, vai estando en contacto directo con ese mundo, con esa cultura, ven curtas, o establecido, o experimental, coñecen novas formas de achegarse ao cinema. E cando pasa o festival, seguen vendo cine, indo a curtas que proxectamos nós… Hai unha xeración que agora de idade está na década dos 20 anos e creceron co festival, que fixeron de guías, formáronse no audiovisual e moitos elixiron seguir o seu camiño profesional por aí. Algúns traballan con nós no festival.

Hai un vínculo emocional?

O impacto emocional, de vínculo coa aldea, é moi importante. Un veciño díxome hai pouco: “Ti pronuncias agora Cans e non é a mesma palabra que hai vinte anos”. Non falamos só de que non é o mesmo para os de fóra senón para os de dentro, que son os que máis importan. O impacto maior é ese. Persoalmente é o que máis me gusta, pero tamén o que máis me ata.

Cans_Chimpin
O famoso chimpín de Cans que leva ás estrelas convidadas aos diferentes espazos do festival. Bea Saiáns
Atar nun sentido positivo ou negativo?

En todos os sentidos. Son moitos anos. Hai moito traballo detrás de Cans. Miles de cousas que non se ven e que tal vez outro festival non ten. Afortunadamente ou por desgraza, o festival de Cans non vai ser nunca unha franquicia que compre ninguén.

A integración do festival na aldea foi unha decisión planificada desde o principio?

Foi unha aposta moi consciente. Rara é a casa de Cans que non ten in vínculo co festival. Ten unha relación moi orgánica coa aldea. Por exemplo, acaba e morrer Carme, unha veciña. Case toda a familia está vinculada ao festival. É algo que afecta ao noso ánimo. Non creo que isto lle pase a moitos festivais.

Cans Interxeracional_vellas
Unhas das explicacións do éxito do festival é o traballo inerxeracional e de base que se fai durante todo o ano. Bea Saiáns
Cans presta atención desde o inicio a formatos audiovisuais tradicionalmente menos recoñecidos. As curtametraxes, mais tamén booktrailers, videoclips... Axuda isto a enganchar con públicos diversos e a fomentar a creación audiovisual fóra dos grandes orzamentos?

Está todo conectado. Buscamos un público alén das curtas. Somos o único concurso de videoclips en Galiza e un dos máis antigos de España. En Galiza estánse a facer cousas moi boas… Xaime Miranda, Javi Camino… moitos mozos e tamén mozas que pasaron polo viveiro do audiovisual que é Cans e o seu concurso. Nesta edición haberá un concerto de Fillas de Cassandra no torreiro, pero tamén presentaremos unha retrospectiva dos seus videoclips porque vimos que é un material audiovisual sobre o que paga a pena poñer un foco. Iso achega un público ao que lle gusta a música, igual que os booktraileirs achegan un público amante da literatura, da poesía… Así ampliamos disciplinas e públicos. De poesía fixemos este ano unha cousa chula con Rosalía Fernández Rial, que creou algo ad hoc para Cans. Queremos ser un escaparate interdisciplinar.

Cans Interxeracional_nenas
Un festival que vai máis alá do cinema, trátase dun evento multidisciplinar. Bea Saiáns
Despois da renuncia de Miguelanxo Prado á dirección do Viñetas desde o Atlántico fálase das dificultades pouco visibeis na xestión dos festivais. Por unha banda, é un imperativo xustificar con transparencia o emprego de fondos públicos, mais por outra, considérase que existe un sometemento burocrático desproporcionado desenvolvido por profesionais sen formación en cultura. Cal é a súa experiencia?

Identifícome co que di Miguelanxo Prado. As administracións xeran bloqueos. É unha maquinaria burocrática que parece que está feita para paralizar o traballo. Pasas un ano facendo de todo menos o festival. É un labirinto burocrático e son procesos de xustificación moi subxectivos porque a persoa que analiza iso nun excel moitas veces non sabe nada nada do teu sector cultural. É esgotador e un fiasco económico porque hai que lle pagar a asesores fiscais, avogados… É un secuestro burocrático que se retroalimenta. Hai que simplificar o método de comprobación e facelo máis racional.

As administración xeran bloqueos, é unha maquinaria burocrática que parece que está feita para paralizar o traballo. Pasas un ano facendo de todo menos o festival
Considera Cans un festival sostíbel e que pode perdurar polo menos vinte anos máis?

É un festival sostible, ás veces con custo persoal. Considérome gardián da esencia. Quero seguir a traballar organicamente cos espazos, aínda que se teña que poñer unha carpa para os concertos. Economicamente non facemos dispedios, o máis caro é o musical e tendemos a diversificar en actuacións pequenas, en espazos pequenos, que non estean máis de 1.500 persoas xuntas nunca. Estamos a desenvolver un protocolo interno para abordar a violencia de xénero. Ten que seguir sendo interxeracional, de cativos a maiores, que sexa popular en contidos, pero que teña cabida a experimentación, os novos creadores. Do que máis orgulloso estou é de que o festival medrou moito pero mantivo a súa esencia de conexión co territorio, e agardo que siga así.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Culturas
Culturas LAS denuncia las miserables condiciones laborales del festival Azkena Rock de Gasteiz
La Red de Autodefensa Laboral ha señalado a la empresa Last Tour y al Ayuntamiento como responsables. Apuntan que el consistorio de la capital alavesa “financia y legitima la precariedad de estos trabajadores”
Poesía
Poesía china La ‘poesía femenina’ en China: rompiendo barreras y forjando identidades
El colectivo Queering All, un grupo de la diáspora china feminista y LGBTIQ+ residentes en Madrid, organiza el evento Un puente hacia la poesía china.
Cine
VEINTE AÑOS DE PORNO FEMINISTA Erika Lust: “La pornografía es política”
Erika Lust es un referente del porno feminista y del porno ético, aunque ella hace algunas puntualizaciones sobre esas etiquetas. Celebra veinte años de carrera con la publicación de un libro que recoge su trabajo.
Palestina
Genocidio Forbidden Stories denuncia un “patrón” en el asesinato de periodistas en Gaza
103 periodistas se encuentran entre las más de 38.000 víctimas palestinas del genocidio desatado por Israel desde el 7 de octubre. Un informe sugiere que en algunos casos se les mató a conciencia.
Salud
Salud pública La posible factura de vivir cerca de un aeropuerto: diabetes, hipertensión, demencia y problemas de embarazo
Un estudio cifra en un 20 y un 22%, respectivamente, el incremento de posibilidades de padecer demencia o diabetes si se vive en un radio de cinco kilómetros en torno a uno de los grandes aeropuertos.
Opinión
Opinión Bolivia resiste: respuesta democrática ante nuevo intento de golpe de Estado
Además de la ausencia de apoyo popular e internacional, este movimiento liderado por Zúñiga parecía contar con una participación minoritaria del sector militar y policial.
Kenia
África El frenazo a los recortes del FMI no detiene las protestas en Kenia
El presidente William Ruto se vio obligado a retirar una ley que ya había sido aprobada por el Parlamento por las protestas ciudadanas. Se calcula que al menos 23 personas han muerto por el despliegue policial y militar.
América Latina
América Latina Un general sublevado trata de dar un golpe de Estado en Bolivia entrando a la fuerza en la sede del Gobierno
Un tanque ha tirado las puertas de la sede del Ejecutivo después de que el comandante general del Ejército, Juan José Zuñiga, amenazara con cambiar el Gobierno. El mismo militar destituido ya ha abandonado el intento de golpe y huido en un blindado.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda Sindicatos de inquilinos y partidos de izquierda registran una ley para regular los alquileres de temporada
Con el apoyo de Podemos, Sumar, EH Bildu, ERC y BNG, los sindicatos de inquilinos registran una Proposición de Ley para terminar con el desvío de los pisos hacia los alquileres de temporada y por habitaciones.

Últimas

Comunidad El Salto
Comunidad El Salto Las cuentas de El Salto 2023-2024: cada vez más, un gran medio financiado por la gente
El Salto supera el millón de euros anuales de ingresos y aumenta su plantilla hasta llegar a las 28 personas empleadas. Todo eso con criterios éticos de financiación, funcionamiento horizontal y una cooperativa de propiedad colectiva.
Trabajo sexual
AUTOORGANIZACIÓN Movimiento de Trabajadorxs Sexuales en Portugal: carrera de obstáculos en la lucha por la descriminalización
El Movimento dxs Trabalhadorxs do Sexo se fundó en 2018 con dos objetivos: crear un espacio propio y luchar por sus derechos. Pero la administración les niega la inscripción del colectivo, un muro que llevan bordeando casi cinco años.
Carro de combate
Carro de combate Una revolución en los comedores escolares
En Urduña, el comedor escolar se transforma en un espacio pedagógico donde niñas y niños aprenden la importancia de comer de forma sana y sostenible.
Consejo General del Poder Judicial
Política La renovación del Poder Judicial revuelve a la izquierda y a los soberanismos
El reparto pactado de diez vocales progresistas y otros diez conservadores cristaliza una asimetría democrática entre lo recogido por las urnas el 23J y el órgano de gobierno de los jueces para los próximos cinco años.
Cuidados
Permisos para cuidar Familias monomarentales esperan que el Constitucional corrija el palo del Supremo a sus permisos para cuidar
Familias de un solo progenitor luchan en los juzgados por la suma de permisos para equiparar a sus hijos e hijas en tiempo de cuidados con los de las familias biparentales. El Supremo frenó su estrategia, pero hay una vía en el Constitucional.
Libertad de información
Derechos y libertades Julian Assange sale de la cárcel tras declararse culpable de espionaje en un pacto con Estados Unidos
El fundador de Wikileaks vuela rumbo a Australia después de abandonar la prisión británica de Belmarsh. Assange se declara culpable de violar la Ley de Espionaje en el acuerdo que ha firmado con el Departamento de Justicia de Estados Unidos.
Carta desde Europa
Carta desde Europa Crisis en el extremo centro alemán
Los votantes que hace cinco años podrían haber confiado en que era posible un modelo de «resolución de problemas» de corte despolitizado, como el practicado por la Unión Europea, han llegado a la conclusión de que esta no ha superado la prueba.

Recomendadas

Desobediencias
Desobediencias Itoiz y la cadena de la desobediencia
El 6 de abril de 1996, ocho activistas saboteaban con una acción pacífica, pública y no violenta las obras del embalse de Itoiz, en Navarra, una de las mayores acciones de desobediencia civil en el Estado español de todos los tiempos.
Literatura
Literatura Cruzador de fronteras: Rubén Medina, un infrarrealista en Sevilla
Participante en el infrarrealismo, movimiento literario enfrentado a las mafias culturales del México setentero, Rubén Medina aboga por una poesía del tercer idioma, ni inglés ni español, como espacio de posibilidad para la transformación.
Feminismos
María del Mar Ramón “A la gente no le importa la salud, le importa la delgadez”
En 'Follar y comer sin culpa' María del Mar Ramón escribe en primera persona sobre su relación con la comida, trastocada por la fiscalización de la sociedad sobre su cuerpo, y sobre su sexualidad, que también se ha construido entre cuestionamientos.
Memoria histórica
Memoria histórica El camino que siguen las leyes que quieren borrar la memoria
Mientras Vox rompe fotos de víctimas del franquismo, el Gobierno reacciona con un recurso ante el Constitucional que tendrá que dirimir si la derogación de la ley de memoria en Aragón, la primera en aprobarse, es contraria a derecho.