Colonialismo
Germán Labrador: “Galiza, como espazo cultural, foi obxecto de colonización durante a época do franquismo”

O director de Actividades Públicas do Museo Reina Sofía considera que a descolonización dos museos é “unha obriga da época” e unha “tendencia imparable”.
Germán Labrador Méndez
Germán Labrador Méndez actual director de Actividades Públicas do Museo Reina Sofía | Foto: ogalego.gal (wikipedia)
14 jun 2023 06:00

Agochan moito máis que sinxelas coleccións do patrimonio material e inmaterial das sociedades. Non son só salvagardas de tradicións e costumismo, pois detrás de todo aquilo que exhiben nas súas salas atópase a construción dun relato concreto que, na gran maior parte dos casos, arroupa ás persoas vencedoras e omite –e polo tanto borra da historia– a todas aquelas que foron perseguidas e discriminadas. Tras a “cara B” dos museos revélanse as pantasmas coloniais que artellaron a historia que mellor conviña aos diferentes imperios, pero construída sobre os cimentos de violencias estruturais, tales como o racismo ou o machismo. E a comunidade galega non é allea a esta realidade.

O pasado mes de maio, o catedrático do Departamento de Español e Portugués da Universidade de Princeton en excedencia e actual director de Actividades Públicas do Museo Reina Sofía, Germán Labrador, visitou Pontevedra no marco da conferencia Galicia e as pantasmas coloniais. Unha conversa pendente sobre museos, memoria e democracia, organizada pola Deputación de Pontevedra. Para Labrador, a descolonización dos museos constitúe na actualidade “unha tendencia imparable” e “unha obriga da época” tras séculos dando as costas aos que foron considerados uns ninguéns na historia. Afirma que de non ser levado a cabo o proceso democrático de reparación da memoria dentro das propias institucións museísticas, serán as propias sociedades as que o acaben impoñendo.

O legado colonial continúa presente na gran maioría das institucións museísticas, por que na actualidade segue constituíndo a gran cuestión pendente?
Entran en xogo varias cuestións. Atopamos que os museos son espazos de relatos da Modernidade e que eses mesmos relatos nacionais ocultaron os seus intereses e a súa “cara B”, é dicir, todo aquilo que nos cuestionaba, ameazaba e, especialmente, todo aquilo que se relacionaba con violencias estruturais que estaban detrás deses proxectos; violencias que se refiren a todo o avance do capitalismo dende a súa fundación á configuración dunha sociedade baseada no que Aníbal Quijano definiu como colonialidade do poder e do sistema mundo, é dicir, o artellamento de grandes zonas de fluxo de extracción e de configuración de mundos a partir dese mesmo xesto de borrado e centralización. E esta é unha dinámica global, unha dinámica que afecta á Modernidade, na cal o propio dispositivo museo está situado no centro e é, por dicilo dalgunha maneira, un escaparate da mesma, constituíndo á súa vez un lugar onde esa forza do relato toma forma, amósase e serve para educar e nomear o mundo.

A colonialidade do poder é unha dinámica global, na cal o propio dispositivo museo está situado no centro; é un escaparate da mesma

Comenta que o museo é un dispositivo que se atopa no centro desas dinámicas, pode concretar o papel que xogan á hora de sostelas?
O museo é unha das tecnoloxías culturais centrais desta mesma Modernidade e, polo tanto, a colonialidade do poder está no seu mesmo corazón e con isto mesmo é co que teñen que ver eses borrados e esas violencias que non soamente son territoriais, senón que tamén son patriarcais, de clase e, sobre todo, raciais; teñen que ver con modos de entender o mundo e de organizalo. Aquí é importante sinalar que non é o mesmo como se constrúen os museos no interior dos grandes imperios dos séculos XIX e XX, como pode ser o do imperio inglés, americano ou alemán, a como se constrúen en lugares que, sendo centrais na primeira configuración da Modernidade nos séculos XV, XVI e XVII, como é o caso do Imperio Español, chegado o século XIX atópanse nunha zona ata certo punto periférica, de maneira que a configuración destes museos nestas tradicións atrasadas ou desprazadas é distinta. A configuración nestes casos é distinta máis aínda se temos en conta o proceso de constitución dun relato cultural, un relato nacional ou comunitario, e que as institucións museográficas en territorios como Galiza, que teñen aínda unha dobre relación de desprazamento respecto desa Modernidade, son á vez centros e periferias da mesma, polo tanto, a propia dinámica de configuración deses espazos e de borrados e inclusións que conteñen é diferente. Á hora de pensar a descolonización aquí, hai que facelo dende esa mesma particularidade.

As violencias que agochan os museos non soamente son territoriais, senón que tamén son patriarcais, de clase e, sobre todo, raciais
De que maneira se contribuíu dende Galiza a esa construción do relato cultural estatal, tendo en conta esas particularidades que menciona?
En Galiza hai unha tiple determinación. Por unha banda, Galiza como espazo cultural no século XVI ou XVII, cando está construíndo unha ponte atlántica co universo americano, digamos funcional ás universidades do Imperio Hispánico e, nese senso, forma parte desa colonialidade, ao igual que o pode facer Sevilla, por exemplo. Posteriormente, no século XIX o que determina a relación cultural con América ten que ver máis co fenómeno da migración, coas complexas redes de migración que van dende o traballo máis proletarizado das emigrantes ata o capital de ida e volta do universo indiano. E, por último, no século XX hai unha terceira determinación central que é que Galiza, como espazo cultural, foi ao mesmo tempo obxecto de colonización durante a época do franquismo. O franquismo relaciónase culturalmente co espazo cultural galego, coas súas tradicións e os seus mundos en chave colonial, e o proceso de desenvolvemento, as marcas do desenvolvemento en Galiza, teñen unha dimensión colonial, tanto no aspecto da relación cos recursos, co medio ambiente, co territorio, coas comunidades e, obviamente, en como no imaxinario cultural se sostén ese proceso, como un elemento castelanizador, de exposición e tamén de orientalismo, camiñando cara a unha exotización do galego, de configuración dun mito cultural.
O franquismo relaciónase culturalmente co espazo cultural galego, coas súas tradicións eos seus mundos, en chave colonial
Logo é preciso un traballo de recuperación da memoria.
Si. Cando falamos de descolonización dos museos ou dos relatos, do que falamos fundamentalmente é de contextualizalos. Trátase de poñer no seu contexto histórico os mitos, os relatos e os diferentes dispositivos para ver o que hai e o que non hai. Descolonizarse significa traer de volta aquilo que falta en gran medida, incorporar a historia dos vencidos, a historia dos borrados, a historia daqueles corpos e vidas que non teñen teoría e historia. Trátase de ver que é o que ese relato fundador borra, de onde está a súa forza, que é o que necesitou transformar para poder existir.
Descolonizar significa traer de volta aquilo que falta en gran medida, incorporar ahistoria dos vencidos, a historia dos borrados, a historia daqueles corpos e vidas que nonteñen teoría e historia
Podería poñer algún exemplo concreto da construción do relato interesado a nivel nacional?
Si, poño un exemplo moi concreto. A partir de 1892 multiplícase o culto a Cristóbal Colón no contexto español, pero tamén no contexto galego, igual que poucos anos antes, tamén acontencía con respecto á figura de Méndez Núñez, que fora configurada como un novo heroe do Atlántico. Cristóbal Colón, a partir do cuarto centenario do suposto descubrimento de América, foi promovido como un gran emblema cultural da hispanidade, que servía tamén para negociar a relación entre o vello Imperio Hispánico, as novas repúblicas latinoamericanas e a emerxente potencia estadounidense. A partir do ano 1898, cando o dominio xeopolítico español das últimas colonias do ultramar desaparece, con todo, os fluxos de intercambio comercial e de intercambio humano, a migración, multiplícanse e ao mesmo tempo multiplícase a memoria imperial. Canto menos imperio queda, máis memoria imperial se produce. E ese revival nostálxico da memoria imperial nunha época, en teoría postimperial, é moi significativo e alude, en contrapunto, a toda a circulación, moitas veces invisible, das centenas e centos de miles de persoas, ás viaxes da inmigración transatlántica. Deste xeito, un mito imperial está a facer un certo contrapunto cunha realidade socioeconómica.
Instituciones culturales
Instituciones culturales Descolonizar el museo: el arte de devolver lo robado
La iniciativa para que los museos españoles revisen su relación con el colonialismo pasado y presente no prospera, pese a los movimientos ciudadanos que así lo exigen desde fuera de sus salas.

Á hora de levar a cabo o proceso de descolonización, que medidas cómpre adoptar? Están aplicándose nalgunha institución?
Si, eu creo que esta é unha tendencia imparable, froito de varias determinacións, por unha banda, da necesidade de democratizar as institucións culturais, cuxa función xa non é máis soster o discurso dunhas elites, senón de incorporar a unha cidadanía na súa configuración. E esta necesidade de democratizar os relatos, facelos plurais, facelos inclusivos, radicalízase nun presente marcado pola multiculturalidade e a globalización. As sociedades occidentais son cada vez máis complexas en termos de multiculturalidade e iso obríganos a revisar os discursos de exclusión e os discursos de monoidentidade, que son os que configuraron en gran medida os relatos nacionais, sobre todo os relatos nacionais hexemónicos. Nese sentido, a pregunta sobre as múltiples pertenzas, os tránsitos, as meztizaxes, a subalternidade… é unha obriga na nosa época e ningunha institución vai poder estar á marxe da mesma. Dunha forma ou doutra, se as institucións non afrontan este traballo pendente, un traballo que en moitos casos xa está en marcha, será a cidadanía a que o realice e acabe impoñéndo. Esta realidade é semellante á que vimos nos últimos anos noutros contextos cunha urxencia máis forte. Os relatos unilaterais que borran ao outro da historia son inaceptables e o que estamos a ver é o legado de todos os herdeiros desa zona de sombra, de todos os herdeiros deses borrados, que reclaman hoxe o seu lugar na historia e o seu lugar nos espazos. É o signo da época. En moitas ocasións a sociedade asocia os museos a espazos estáticos, algo que vén mudando nos últimos tempos. Porén, nalgunhas cidades semella que aínda custa que a poboación se achegue a estas institucións.

Estamos a democratizar as institucións culturais, cuxa función xa non é máis soster o discurso dunhas elites, senón de incorporar á cidadanía na súa configuración
Cales son as claves para reverter esta situación?
Por unha banda, existe esa vella noción do museo como espazo pechado, complexo, dirixido a uns poucos, pero eu creo que xa non é a dominante. Hai moitísimos tipos de museos, de moitos signos, e o museo foi un lugar de experimentación cultural nos últimos anos dun xeito moi notable. Os museos, hoxe en día, poñen moita enerxía e coidado en construír relacións de participación, de inclusión, de experimentación cos seus públicos. Nese senso, eu considero que un museo ten que resultar significativo para a comunidade. Un museo ten que ser relevante para os seus veciños, ten que ser capaz de apelar a historias que nos atravesen. E tamén ten que ser un espazo de crítica e de experimentación, un lugar onde nos descoloquemos un pouco e onde teñamos que abrirnos cara outras cousas, pero sobre todo a clave está en que o museo non é algo distinto á sociedade, é ao revés, é a sociedade a que ten que incorporarse ao museo e dende aí facer o seu e ser capaz de discutir sobre si mesma no interior dese espazo.

 


Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Ecología
Euskal Herria Las vecinas de Urdaibai lanzan otra campaña internacional: 1.300.000 firmas contra el nuevo Guggenheim
La comarca de Busturialdea, de una veintena de pueblos, cuenta con menos de 50.000 habitantes y se proyecta que reciban a 140.000 turistas al año sobre el corazón del estuario protegido
Instituciones culturales
Descolonizar el museo Colombia pide a España que devuelva el Tesoro de los Quimbayas
El Ministerio de Cultura de Colombia solicita formalmente el retorno de la colección Quimbaya que se encuentra en el Museo de América en Madrid.
Laboral
Laboral El Reina Sofía se queda por error sin servicio de Mediación Cultural tras el despido de 19 trabajadores
La empresa adjudicataria del servicio de Mediación Cultural en el museo Reina Sofía despedirá por un ERE a sus 19 empleados. El museo cometió un “error monumental” en la licitación, según el sindicato SUT, que aboca a ese despido colectivo.
Política
Xosé Manuel Beiras “A esquerda estatal á esquerda do PSOE leva ano e medio dando un recital de apoio ao PP”
O histórico líder nacionalista analiza devagar os erros das coalicións coa esquerda federal e acredita en que o futuro da transformación social está fóra das institucións.
Migración
Migracións Burocracia para os 'refuxiados de segunda': sete rapaces malianos ante o bloqueo do Estado ao pedir asilo
Presos da guerra, chegan a un novo territorio en procura de mellores oportunidades, pero son presos de temporalidades e trámites administrativos, minguando o seu estado anímico e deixándolles estancados nun limbo temporal que os anula como cidadáns.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El Gobierno español permite el tránsito hacia Israel de combustible para aviones de guerra
El movimiento de solidaridad con Palestina acusa al Gobierno español permitir la escala del buque ‘Overseas Santorini’ en Algeciras, prevista para el 30 de julio, con un cargamento de combustible militar con destino a Israel.
Baleares
Baleares Formentera, el paraíso que fue
La más pequeña de las Balears se enfrenta, con una fuerte división interna, a la crisis de la vivienda generada por el turismo.
Juegos olímpicos
Juegos Olímpicos París 2024, del brillo olímpico al reverso de los focos
Comienzan unos Juegos Olímpicos marcados por el fuerte enfoque securitario y la expulsión de miles de personas sin hogar de la ciudad.
O Salto medra contigo
O Salto medra contigo Eles por diñeiro, nós por un futuro mellor: subscríbete ao Salto
Sempre que unha multinacional ou un goberno intentaron cometer un atentado medioambiental no noso territorio estivemos alí para contalo. Puidemos facelo porque a nós sostennos a nosa comunidade, pero queremos chegar máis lonxe e por iso precisámoste.
Bolivia
América Latina Bolivia: la guerra fratricida que está autodestruyendo el proceso de cambio
La transformación de Bolivia iniciada en 2006 con la llegada de Evo Morales al poder se encuentra en uno de sus peores momentos por las luchas entre este histórico líder y el actual presidente y exaliado Luis Arce.

Últimas

Caso Carioca
Caso Carioca O caso Carioca a través dunha migrante explotada sexualmente: indemnización mínima e complot policial
O garda civil Armando aliábase con proxenetas e abusaba sexualmente de mulleres prostituídas facendo uso da súa capacidade para regularizar a súa situación.
Palestina
Genocidio España tratará a 15 niños y niñas palestinas mientras quedan 10.000 pacientes que necesitan evacuación
El director general de la OMS agradece el gesto mientras pide evacuaciones médicas ampliadas, ya que solo 5.000 palestinos y palestinas han sido trasladados desde que comenzara la ofensiva israelí el pasado 7 de octubre.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Israel declara “terrorista” a la UNRWA y le prohíbe operar en el país
Días después de que Reino Unido reinicie el financiamiento de la agencia de refugiados de la ONU, el Parlamento israelí aprueba tres leyes que prohíben la actividad de esta organización y criminaliza a sus 30.000 trabajadores.
Personas sin hogar
Personas sin hogar Granada sobrepasa los 40 grados sin Centro de Día para las personas sin hogar
La plataforma ‘La calle mata’ exige al Ayuntamiento de Granada y a la Iglesia un Centro de día y comedores para atender durante el verano a las personas sin hogar
Sanidad pública
Sanidad a la madrileña Más de 1.500 kilómetros en bici para reclamar un centro de salud digno
Tras más de 140 manifestaciones, 3.000 reclamaciones entregadas y recurrentes encierros durante cuatro años de lucha, vecinos y vecinas de Abrantes (Madrid) acudirán a la ONU para reclamar su acceso a la sanidad.
Más noticias
Ocupación israelí
Ocupación israelí Palestina y el derecho a la resistencia: tácticas de la resistencia armada palestina
Los ataques del 7 de octubre supusieron un punto de inflexión en el retorno del debate sobre la lucha armada en Palestina, una vía no cerrada de resistencia frente a la ocupación israelí que tiene más de medio siglo de historia.
Violencia machista
Comunidad de Madrid Denuncian “castigos” a las trabajadoras de un centro de atención a víctimas de violencia machista de Madrid
El comité de empresa del centro Ayaan Hirsi Ali, dependiente de la Comunidad de Madrid, vincula la no renovación del contrato de una educadora social con el cambio de empresa licitadora y sus nuevas condiciones laborales.
Venezuela
Elecciones presidenciales Venezuela hacia el 28J: unas elecciones en las que por primera vez en una década cualquier cosa puede pasar
La oposición de derechas concurre sin exclusiones, vetos ni llamadas a la abstención con un candidato de consenso, Edmundo González, que podría arrebatar el poder a Nicolás Maduro.
Trabajo sexual
Ordenanza municipal La Coordinadora Feminista de Cádiz califica de punitivista la ordenanza contra la prostitución de Jerez
La Coordinadora que aglutina a colectivos feministas de toda la provincia denuncia que las medidas que anuncian la erradicación de la prostitución solo aumentan la precariedad y los riesgos.
Turismo
Turistificación La Malvarrosa: de barrio obrero a paraíso turístico
El barrio que toma su nombre de la playa urbana de València vive un proceso de turistificación acelerado mientras el tejido vecinal continúa su lucha para conseguir equipamientos básicos.

Recomendadas

Galicia
Xosé Manuel Beiras “La izquierda estatal a la izquierda del PSOE lleva año y medio dando un recital de apoyo al PP”
El histórico líder nacionalista analiza con calma los errores de las coaliciones con la izquierda federal y confía en que el futuro de la transformación social está fuera de las instituciones.
Arte político
Soledad Urzúa “Utilizar un desecho agrícola para crear obras de arte permite transmitir un mensaje de amor”
Llega a Madrid “Metáfora Vegetal”, una exposición de la artista chilena Soledad Urzúa. Sus obras, creadas armónicamente con colores de óleo y materiales desechados como hojas de maíz, despiertan los sentidos.
El Salto n.75
Revista 75 Activismo feminista contra la gordofobia y la deshumanización
El número de verano de nuestra revista trimestral llega cargado de un poder femenino que intersecciona desde muchos ángulos y que esperemos se reproduzca en vuestras manos.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El teatro de la libertad de Yenín: resistencia a través del arte
Una iniciativa de teatro social en medio de la ocupación y las incursiones armadas israelíes en Cisjordania.