Feminismos
Tres xeracións de mulleres para cambiar Loureiro

A manifestación das mulleres dunha aldea de Nogueira de Ramuín (Ourense) o 8 de marzo do 2019 deu a volta ás redes sociais. A través deste acto as súas protagonistas atoparon un punto de encontro, de complicidade e de reflexións para idear un Loureiro diferente.

Veciñas de Loureiro na marquesina da aldea
Veciñas de Loureiro na marquesina da aldea, punto de intercambio de mensaxes. De esquerda a dereita: Alba Campello, Carmiña Rodríguez, Ermitas Rieiro, Bea Fuertes, Carla Souto e Benedita Campello. Raquel C. Pérez
30 abr 2019 08:30

“Non sei” é o nome do único bar de Loureiro, aldea da parroquia de Vilar de Cerreda e do concello de Nogueira de Ramuín (Ourense). Preto da aldea atópase o encoro de Santo Estevo, un dos máis grandes construídos en Galiza polo rexime franquista. Por isto a aldea é en realidade dúas: o poboado de A Rasa foi edificado para aloxar os traballadores do encoro e as súas familias. A día de hoxe en Loureiro conviven en torno a sesenta persoas e o “Non sei” é o seu espazo de encontro.

Ás once da maña dun domingo o bar acolle a tres veciños. Na parede do local están publicados anuncios de excursións e da reunión que manterá pola tarde a comunidade de monte en man común. O dono comenta, mentres serve un cuarto café, que dende que as mulleres da aldea fixeron a manifestación non paran de recibir a atención dos medios de comunicación: “Van ir ao Vai polo vento, o programa da galega, e tamén ao Luar!”. O 8 de marzo as mulleres de Loureiro fixéronse virais. Imaxes delas, máis algún home, percorrendo aldea cos lemas “Manolo, hoxe fas a cea solo” ou “As mulleres do rural tamén poden ir ao bar” publicáronse en redes sociais, espalláronse de teléfono en teléfono e protagonizaron reportaxes. Unha entrada da Wikipedia adicada a Loureiro deixa constancia da súa primeira manifestación feminista. Eran a mostra dun feminismo alonxado das grandes urbes, mesmo das vilas.

Bar de Loureiro
Veciñas de Loureiro na porta do "Non sei", espazo de encontro e punto final da manifestación do 8 de marzo Raquel C. Pérez

En torno ás doce da mañá entran no bar cinco mulleres. Carmiña Rodríguez é a veterana do grupo, ten 64 anos e naceu en Loureiro no seo dunha familia labrega. Bea Fuertes, que con 18 anos é a máis nova, tamén é autóctona. Ermitas Rieiro, de 59 anos, chegou a Loureiro hai 34 da man de seu home. Benedicta Campello tamén migrou á aldea e entrou a traballar no Parador de Santo Estevo. Canda ela levou a súa filla Alba, que daquela tiña 9 e hoxe conta 22. Benedicta, nai solteira, conta que Alba medrou entre os coidados colectivos da veciñanza. Carla Souto é a recén chegada. Coruñesa de nacemento, con 25 anos decidiu desenvolver un proxecto artístico na aldea da súa familia. Elas foron algunhas das mulleres que marcharon polas rúas de Loureiro o 8 de marzo, sen prever a atención que espertaría a súa acción.

Loureiro, anos 50

“Como ían imaxinar unha manifestación da aldea as nosas avoas ou nais, se nin televisión nin internet tiñan!”, reclama Carmiña. Cun café diante, rememora o Loureiro da súa infancia, no que as rapazas e os rapaces recibían aulas en edificios distintos. Un día á semana o cura visitaba a aldea e todos tiñan que arrexuntarse nunha única aula. As crianzas alternaban espazos, primeiro acudían á clase delas, despois á deles. “Cando nós iamos á clase dos nenos eles tiñan que deixarnos espazo, púñanse de pé para que nós nos sentaramos. En cambio, cando eles viñan á nosa nós acomodabámonos nas cadeiras, ben anchas, de xeito que non cabían. Un día, enfadados, comezaron a protestar para que lles deixaramos sitio”.
“Como ían imaxinar unha manifestación da aldea as nosas avoas ou nais, se nin televisión nin internet tiñan!

Por aquel entón que a rapazada xogase xunta non estaba ben visto. Carmiña lembra ben o día no que unha visita do cura colleuna xunto a unhas amigas xogando ao pano cun grupo de nenos. O castigo foi inminente: “Quedáronme as marcas das varas nas pernas!”. As crianzas terían despois que confesarse ante o párroco. “El só preguntaba en que sitios estiveran as mans dos rapaces”.

Naquel tempo Loureiro contaba con tres salas de baile e un cinema, ademais dun espazo no que se representaban obras de monicreques. “Viña tocar o acordeón Gerardo, un veciño de Luintra —capital do concello de Nogueira de Ramuín— e se non podía puñan o tocadiscos”. En 1950 Nogueira de Ramuín contaba con 8.201 habitantes. “Moitas persoas viñeron para traballar no encoro —inaugurado en 1956—, alugaban até os palleiros para durmir!”. Foron precisos once anos de traballos, nos cales participaron presos da ditadura, para rematar a construción da presa. O mesmo Franco acudiu á súa inauguración. Foi naquel tempo cando naceu o poboado de A Rasa: ringleiras de edificios idénticos, galiñeiros, un parque, unha enfermería e unha igrexa.

Aldea de Loureiro, Nogueira de Ramuin
En Loureiro, no concello de Nogueira de Ramuin, conviven no 2019 entre sesenta homes e mulleres. Raquel C. Pérez

Migracións de ida e volta

No “Non sei” congrégase un número cada vez maior de veciños e algúns escoitan de preto a narración de Carmiña e das súas compañeiras. Ela continúa lembrando o pasado, e explica que con catorce anos, como moitas persoas da aldea, emigrou a Suíza xunto a súa nai. Aló agardaba xa seu pai. Ao pouco tempo a mellor amiga de Carmiña, Rosiña, emigrou tamén; a finais dos 60 e durante os 70 “case todo Loureiro estaba alí!”. Bea, neta de Rosiña, explica que súa avoa traballaba nun hospital, “limpando os cuartos”. Logo de oito anos emigrada, Carmiña, casada, volveu e abriu un bar. Un dos veciños que está a tomar algo no “Non sei” interrómpea: “explica que era o bar que vendía máis cervexas de aquí a Ourense!”. Ela ri e confirma a anécdota.

Loureiro, como moitas aldeas do rural galego, foi perdendo habitantes. No 1980 en Nogueira de Ramuín vivían 3.514 persoas. Mais a aldea gañou tamén novas veciñas. No 1985 Ermitas deixou A Coruña e seguiu a seu home até o poboado de A Rasa. Él conseguira traballo no encoro, que pertencía daquela a Iberduero, a empresa vasca que se fusionaría no 1992 con Hidroeléctrica Española para dar lugar a Iberdrola. Ermitas di que un dos problemas que atopou á súa chegada foi o do transporte. Era nai de dúas crianzas, e procurar un emprego implicaba desprazarse até Ourense. Algo imposíbel sen vehículo propio.

“Coñezo a persoas que valían moito, pero que non puideron continuar os estudos porque non tiñan como desprazarse

A mobilidade é unha das problemáticas, herdada de xeración en xeración, de aldeas rurais como Loureiro. Carmiña conta que moi poucas persoas da súa quinta continuaban os estudos. Todas as que o facían tiñan que vivir en Ourense internas nun centro. Era habitual que as rapazas marchasen de internas? “Eu lembro algunhas que si o facían”. Afirma Benedicta que o transporte “é un dos grandes impedimentos de quen vive no rural. Eu coñezo a persoas que valían moito, pero que non puideron continuar os estudos porque non tiñan como desprazarse e non podían pagar unha residencia”. Alba e Bea, como as mulleres que as precederon, tiveron que continuar a súa formación en Ourense. “Collo o autobús ás sete da mañá e volvo a casa ás seis e media da tarde”, di Bea, alumna de 2º de Bacharelato.

Foi precisamente a falta de autobuses foron a que inspirarou a Carla e a unha amiga súa a organizar a primeira manifestación feminista de Loureiro. “O único de volta desde Ourense chega ás seis e media, e a manifestación era moito despois”. Por este motivo decidiron animar ás mulleres da aldea a saír ás rúas a través de carteis e de mensaxes pegadas en recunchos estratéxicos como a parada do bus. “É a nosa rede social”, ri Benedicta.

Festas e espazos de encontro

A manifestación puxo de relevo a falta de espazos de encontro de Loureiro. As casas foron os espazos de creación de faixas e carteis. Co paso dos anos, xunto coa poboación foron diminuíndo os lugares de socialización. As salas de baile pecharon e a casa que servía ás veces de cinema hai tempo que deixou de proxectar filmes. O teleclube exercera durante un tempo as funcións de punto de reunión e de lecer, con aulas de pandeireta ou tai-chi. Hoxe está fechado e o edificio amósase deteriorado. No momento da súa construción, lembra Carmiña entre risos, “viñera Fraga inauguralo!”.
Teleclube de Loureiro
O teleclube de Loureiro acolleu aulas de taichi ou pandeireta, hoxe permanece pechado. Raquel C. Pérez

Só no verán Loureiro se achega ao pasado que narra Carmiña. É a época na que as familias emigradas retornan á aldea, e na que se celebran as festas patronais. Non obstante, mesmo esa estación de reencontros foi esmorecendo. Alba lembra con morriña e agarimo os veráns en Loureiro, cando se xuntaba toda a rapazada e pasaban o día ao aire libre. A mocidade coma ela deixou a aldea e agora regresan as fins de semana ou algunha semana dos meses de xullo ou agosto. As festas patronais deixaron de celebrarse hai dous anos, aínda que Bea e outros mozos e mozas da aldea están pensando en tomar o relevo e asumir o traballo da comisión de festas. “Temos medo, iso si, de que a xente da aldea non nos apoie”, explica.

Nos meses de verán pasan pola aldea numerosos turistas coa intención de gozar da Ribeira Sacra. Benedicta, que traballa no Parador de Santo Estevo dende o 2006, da fe da cantidade de visitantes que reciben. “De forma fixa estamos contratadas en torno a trinta persoas, pero nos veráns chegamos ás setenta”, explica. A aldea atópase preto dos canóns do Sil e dos paseos en catamarán que durante os meses estivais cruzan o encoro. “Iso si, esta aldea pouco se aproveita diso”, ironiza.

Comuneiras

É preto da unha do mediodía e o “Non sei” está cheo. Adultos e crianzas comparten bebidas e petiscos e as cinco mulleres á mesa interrompen de cando en vez a conversa para atender ás amizades e veciños. “Isto é así porque é domingo, o resto do tempo a aldea está morta”, lamenta Bea. Non obstante, semella que algo comezou a levedar dende o día que saíron á rúa. A propia Bea explica que pensou que se sumarían “catro persoas” como moito. “A miña avoa dixo ‘que vergoña se berran’, e eu ‘avoa, é que se trata diso!’. Fomos de porta en porta: ‘Non nos mires, únete!’”. Carmiña di que para ela foi un acto divertido, un pouco “pola brincadeira”. Admite que tivo resultados positivos: agora está máis unida con mulleres da aldea como Ermitas ou Carla.
Loureiro
A aldea de Loureiro foi protagonista nas redes sociais galegas este 8M. Raquel C. Pérez

“Saio á rúa berrar cunha pancarta na man, como vou estar oprimida?” reflexiona Ermitas. Benedicta percibe un retroceso na sociedade, “eu considerábame máis libre na miña xuventude, e creo que os medios de comunicación teñen en parte a culpa disto”. “E de feito nós si imos ao bar”, sinalan as dúas. Mais o certo é que, á hora de procurar lemas para a manifestación, “As mulleres do rural tamén poden ir ao bar” semellou axeitado. “É un espazo de conquista masculina”, di Carla, “e non todas as mulleres van ao bar”. En canto a Manolo? “É o dono do “Non sei”!”. Ás risas da mesa das mulleres únense as do outro lado da barra.

“A manifestación foi un impulso, agora hai que actuar!

Ermitas explica que, baixo a codia da risa, a manifestación si deu pé a novas iniciativas. Unha delas é que máis mulleres formen parte da comunidade de montes veciñais, idea que ela ou Bea levaban tempo matinando. Carmiña, que é comuneira, explica que as reunións funcionan “a berros”, mais as demais teñen a decisión tomada. “Queremos comprobar como xestionan a comunidade de montes”, di Carla, “e incluso propor mudanzas”. O seu obxectivo é que os cartos da comunidade revertan na propia Loureiro. Que se empreguen en “arranxar o teleclube, nun parque para os cativos”.
Pouco antes de deixar a mesa do “Non sei” , e de marchar para preparar o xantar, Ermitas matina: “aínda que teñas ideas, se non te ves acompañada...A manifestación foi un impulso, necesitas un impulso, agora hai que actuar!”.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Segovia
Mujeres rurales Maribel y sus amigas o cómo sobrevivir sin servicios públicos
Maribel lleva trabajando en el campo desde que era pequeña pero no ha podido cotizar nunca. Junto a sus amigas resiste en un medio rural que envejece sin sanidad, educación o transporte.
Medio ambiente
Opinión De los necios, los mastines y los lobos en los tiempos sombríos
Paseando con mastines, frente a la barbarie, una reivindicación del lobo y, con él, de la comunidad, de la fraternidad, de la esperanza y de la voluntad superviviente de la belleza.
Unha de Loureiro
2/5/2019 23:21

Se titulades " tres xeracions para cambiar Loureiro " teredes que falar de cambialo, cosa que nin aparece no artigo. Loureiro ten xente que loita por poñelo no mapa, xente que invirte nel, que crea postos de emprego. Eso é querer cambialo. Cando queirades de verdade falar deso, algunhas temos moito que decir. Buscar oportunidades é querer cambialo

0
0
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.

Últimas

El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Ayuntamiento de Madrid
Huelga de basuras Huelga indefinida de basuras en Madrid desde el 21 de abril tras romperse las negociaciones
Los representantes sindicales fuerzan el paro para obligar a las empresas subcontratadas por el Ayuntamiento a escuchar sus propuestas. El Ayuntamiento fija servicios mínimos del 50 %.
Más noticias
València
València CGT denuncia graves incumplimientos del plan de inundaciones en la dana de València
Un informe incorporado a la causa judicial señala la falta de seguimiento de los propios protocolos autonómicos en el día de la tragedia y la víspera.
Palestina
Palestina La UE apoya a Palestina con 1.600 millones de euros más pero sin entrar en la situación de Gaza
Los ministros de Exteriores europeos, que se han reunido en la mañana del 14 de abril con la Autoridad Nacional Palestina en Luxemburgo, no aumentan las sanciones contra Israel.
Fronteras
Fronteras El Gobierno de Mauritania alerta de que ya son más de cien cadáveres hallados en sus costas en 2025
Desde 2023 Mauritania es el principal punto de salida de embarcaciones hacia las Islas Canarias. El Gobierno reconoce el hallazgo de cuerpos. Mali reclama un trato humanitario a las personas que permanecen varadas en el país vecino.
Andalucía
Memoria histórica La inanición de la memoria andaluza
Las políticas públicas de memoria en Andalucía se encuentran en un estado de paralización que pone en duda la voluntad de la Junta por la reparación efectiva.

Recomendadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y lo saca de parrilla tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Globalización
Crisis del multilateralismo El terremoto Trump sacude las instituciones del orden mundial y la “globalización feliz”
Muchas de las instituciones que marcaron la vida internacional desde la caída del Muro han entrado en crisis. ¿Todas? No, especialmente aquellas que intentan regular los derechos humanos, de los pueblos y de la naturaleza.