Fotografía
‘Ánima’: un fotolibro que conecta tradición e animalismo

Ruth Montiel presenta ‘Ánima’, un fotolibro no que a Santa Compaña se cola na matanza do porco para que reflexionemos sobre a posibilidade dunha tradición respectuosa cos animais.
Portada Ánima
Libro Ánima, de Ruth Montiel
24 oct 2023 06:00

Din que aparece nas brañas, en días de neboeiro, e cando paseas sen compañía entre as árbores. É unha procesión de figuras fantasmagóricas. Siluetas case transparentes que portan farois e camiñan sen tocar o chan, sen facer ruído. Se as ves, pouco che queda. A Santa Compaña avisa. É a mensaxeira da morte nos bosques galegos, recollendo as ánimas das persoas que pronto se unirán a súa procesión espectral. Iso si, almas humanas. Sempre. Pero, que acontecería se esta procesión mística particular aparecese para recoller as ánimas dos animais que morren cada día a mans dos seres humanos?

Esta é a premisa de Ánima (Alauda Negra, 2023), un fotolibro creado pola artista palmeiresa Ruth Montiel Arias. Esta publicación, formada por 41 imaxes, ten como “eixo temático a analoxía entre a tradición da matanza do porco e o seu paralelismo coa crenza da “Santa Compaña”, segundo reza a súa presentación. A idea, din, é “trazar un novo imaxinario onde sexa posible unha nova relación do noso folclore cun humanismo non antropocéntrico e respectuoso coa dignidade e os dereitos dos animais”.

“Esta idea xurdiu de xeito moi natural. Eu o que quería era reflexionar sobre como a nosa tradición bebe e respira da nosa historicidade como persoas e como pobo. Aínda que, como saberás, a superstición vinculada á Santa Compaña non é só de carácter galego”, conta Ruth Montiel. “A idea era usar esta procesión como metáfora: no canto de buscar ánimas humanas, o que vai recoller esta Santa Compaña é a alma dun animal, neste caso dun porco. Porque a través da metáfora podemos crear eses paralelismos con tradicións que seguen estando moi arraigadas na nosa cultura, no noso ADN”.

“A idea era usar esta procesión como metáfora: no canto de buscar ánimas humanas, o que vai recoller esta Santa Compaña é a alma dun animal, neste caso dun porco”

Montiel leva xa tempo facendo traballos sobre “a relación humana co territorio natural e os seus conflitos derivados da dominación e opresión animal, ambiental e social”. Entre os seus libros atópanse obras como Bestiae, na que se analiza a dominación masculina sobre o animal; ou El 2%, unha navegación ao redor da historia sobre a nosa relación cos primates non humanos e como repensar un futuro que os involucre. “A miña carreira artística comezou con obras de denuncia vinculada máis ao espazo natural”, explica Montiel sobre a evolución do seu traballo. “Iso digamos que foi mudando cara a esa necesidade de falar e centrarme máis nos animais e usar ferramentas fotográficas e audiovisuais, pero falar dos animais implica tamén ás persoas que están neses espazos e que se relacionan con eses animais”. A súa idea, por tanto, sigue sendo a mesma que cando comezou a súa labor artística: “posicionar desde o ámbito do arte a necesidade de reflexión sobre o antropocentrismo e como nos relacionamos cos animais e coa contorna”.


Libro Ánima 2
Imaxe do interior do libro Ánima.

Unha relación que vén de moi atrás. Os mitos europeos, tradicionalmente antropocéntricos, falan de dominación e control da natureza. Zeus convertíase en todo tipo de animais para conseguir o que quería, pero en esencia sempre era Zeus, un home disfrazado. E a propia creación do mundo, segundo o pensamento occidental, foi a mans dunha figura antropocéntrica. Ovidio narra en La Metamorfosis, como “faltaba aínda na obra da creación un ser máis nobre e intelixente que dominase sobre todos os outros, e así foi como o home naceu”. É precisamente esta desconexión e relación desigual dos seres humanos coa natureza sobre a que Montiel reflexiona en Ánima e noutras das súas obras.

“No momento no que sigamos vendo aos animais como meros recursos, non imos ter un folclore que teña unha relación de igualdade cos animais”, explica Montiel. “Con todo, co tempo imos mellorando a nosa relación coa contorna e iso pode axudarnos a repensar e, por que non, adaptar todas estas tradicións. De feito, as novas xeracións, sobre todo, están pedindo agora que reflexionemos sobre isto e hai costumes tradicionalmente vinculadas á explotación dos animais que se foron adaptando: hai partes do estado español onde se cambiaron as ‘vaquillas’ por pelotas ou bonecos”. Para Montiel, este é o camiño a seguir, “modificar as tradicións para que así xa non xeren unha explotación a un ser sentinte”. “Se temos esa vontade, claro que podemos.”, reflexiona a artista. “Isto ademais vai ser positivo, porque no momento no que consegues chegar a esa empatía cos seres máis esquecidos do planeta, todo o demais xa vai da man. A empatía estenderase tamén cara ás persoas e cara ao espazo natural no que vivimos”.

“Así tamén naceu un pouco este proxecto, ao coñecer xente que, no fondo, non querían matar ao animal pero que sentían que alguén tiña que facelo”

Unha empatía que, para Montiel, se reflicte en Ánima nas persoas encargadas da matanza que atopou durante a documentación do libro e que, en realidade, “non querían facer o traballo que lles tocara”. “Así tamén naceu un pouco este proxecto, ao coñecer xente que, no fondo, non querían matar ao animal mais que sentían que alguén tiña que facelo”, asegura Montiel. A isto súmanse as prácticas ilegais “que aínda se levan a cabo, pero a xente fai a vista gorda” e o feito de que “dar matanza aos porcos con coitelo e con desgana provoca que a morte sexa aínda máis dura para o animal. Alongan o sufrimento do ser vivo”.

Ruth Montiel estivo catro anos dedicada á realización deste libro, desde o ano 2019, e recoñece que este tipo de traballos “precisan moita reflexión, moito espazo, que descansen, que respiren... É diferente ao fotoxornalismo”. Para ela, embarcarse nestes proxectos “máis artísticos e con códigos artísticos require un espazo, un tempo e unha relación coas persoas”, coas que convive durante “os procesos iniciais de documentación, non só fotográfica, senón sobre todo case a nivel psicolóxico e antropolóxico”. Ruth Montiel ten claro que “estes traballos non se poden facer dun día para outro”. “Así como eu lle dou tempo aos traballos, precisamente o que necesito é que a xente que se achegue a eles tamén lles adique tempo, cando esa persoa queira, para poder interiorizar toda esa simboloxía que verto a través da consecución de imaxes”. Porque Montiel leva anos “reflexionando sobre o uso que temos das imaxes”. “Como se utilizan sobre todo nos medios nos que nos movemos a día de hoxe, nas redes sociais. Como absorbemos as imaxes, como se nos quedan ou como non se nos quedan. Entón, para min o máis importante é que ese diálogo que fago coa xente xere certo poso, entre dalgún xeito”.

A artista remata insistindo en como este traballo axudouna a afondar neste tema e a entender que “hai xente que si quere rematar con esta tradición, non só as persoas vinculadas aos dereitos dos animais, senón tamén as que consideran que xa é unha práctica que non é necesaria, porque hoxe as familias non teñen porque matar ao animal para sobrevivir, teñen outros recursos”. “Séguese a facer porque é unha tradición instaurada coa idea de: este animais criámolo nós e así sabemos o que comemos”, comenta Montiel. “Pero eu constatei neste traballo que hai moita xente que está en desacordo con seguir facendo esta práctica, coa matanza do porco”. Eu creo que é unha tradición que debería desaparecer, pero se hai xente que non quere que desapareza, porque as tradicións van vinculadas a nós, se acaso debería, polo menos, transformarse para que desapareza o sufrimento dun animal que sinte”.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Periodismo
Maruja Torres “En la izquierda tenemos afición por automutilarnos”
A sus 81 años, Maruja Torres sigue siendo referencia indiscutible en el periodismo por su mirada aguda e independiente. Autora de varios libros, se declara políticamente “socialdemócrata radical” y es muy activa en redes sociales.
A Catapulta
A Catapulta Á dignidade polo camiño da excelencia
Yolanda Castaño visita A Catapulta para conversar sobre a súa profesión: a poesía
Xunta de Galicia
Sanidade A Xunta de Feijóo, condenada por negar as visitas a unha muller falecida de cancro por ter covid-19
A xuíza di que a situación requiriu medidas de prevención “flexibilizadoras”. Faleceu a principios de 2022 no Hospital Álvaro Cunqueiro durante os últimos meses de administración do xefe do PP con Julio García Comesaña como conselleiro.
Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.

Últimas

Historia
Descifrando a historia Así foi a rebelión antifiscal galega de 1790 contra a burocracia española
A monarquía española quixo implantar a Contribución Única, algo que provocou fortes protestas. A máis coñecida foi o motín da Ulloa, chamado así porque se produciu nas zonas desta comarca. Foi a maior revolta antifiscal do Antigo Réxime en Galiza.
Xunta de Galicia
Vivenda O ‘teléfono antiokupas’ da Xunta recibiu só tres chamadas por ocupacións en 2024
O servizo foi renovado este ano cun orzamento de 61.000 euros, coa colaboración do Consello da Avogacía Galega e 135 avogados para atender as consultas. O pasado ano atenderon 109 consultas, a maioría sobre desafiuzamentos.
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Sindicatos piden el cese de la dirección del Hospital 12 de Octubre tras las obras de remodelación
Los problemas con las nuevas instalaciones han cristalizado en una unión sindical que ha reclamado formalmente el fin de la cúpula de dirección tras ser “ignorados” de manera “sistemática”.
Madrid
Acusaciones de violencia sexual Monedero, bajo investigación de la Universidad Complutense por la denuncia de acoso sexual de una alumna
La confidencialidad del expediente no permite saber cuándo se presentó la denuncia ante la Unidad de Igualdad o cuánto se demorará la resolución. La Complutense afirma que la Inspección de Servicios está tramitando la acusación.
Justicia
Justicia Rubiales, condenado por agresión sexual y absuelto del delito de coacciones
18 meses de multa con cuota de 20 euros al día por un delito de agresión sexual. Es la condena al expresidente de la RFEF Luis Rubiales por los hechos ocurrido en la ceremonia de entrega e medallas del pasado mundial celebrado en agosto en Sidney.
Egipto
Egipto Ashraf Omar continúa en prisión provisional por dibujar
Ashraf Omar, caricaturista político del medio digital AlManassa, sigue en prisión preventiva indefinida tras ser arrestado violentamente en su domicilio el 22 de julio de 2024.
Fascismo
Memoria antifascista Allí donde hay humo, hay fuego
A unos días de las elecciones alemanas, donde la ultraderecha acude fortalecida, un repaso sobre el proceso de desnazificación posterior a la Segunda Guerra Mundial y sus medias verdades.

Recomendadas

Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.
Inteligencia artificial
Militarismo La máquina de los asesinatos en masa: Silicon Valley abraza la guerra
Las fantasías distópicas sobre los futuros usos de las máquinas en la guerra están más extendidas que el relato de lo que ya está pasando en los campos de batalla.
América Latina
Extrema derecha Los soldados de Donald Trump en América Latina
Mientras algunos presidentes latinoamericanos, con mayor o menor ímpetu, intentan ponerle freno, otros tantos se arrodillan y le rinden pleitesía sin recibir nada a cambio. ¿Quiénes son los súbditos latinoamericanos de Trump?