Fotografía
‘Ánima’: un fotolibro que conecta tradición e animalismo

Ruth Montiel presenta ‘Ánima’, un fotolibro no que a Santa Compaña se cola na matanza do porco para que reflexionemos sobre a posibilidade dunha tradición respectuosa cos animais.
Portada Ánima
Libro Ánima, de Ruth Montiel
24 oct 2023 06:00

Din que aparece nas brañas, en días de neboeiro, e cando paseas sen compañía entre as árbores. É unha procesión de figuras fantasmagóricas. Siluetas case transparentes que portan farois e camiñan sen tocar o chan, sen facer ruído. Se as ves, pouco che queda. A Santa Compaña avisa. É a mensaxeira da morte nos bosques galegos, recollendo as ánimas das persoas que pronto se unirán a súa procesión espectral. Iso si, almas humanas. Sempre. Pero, que acontecería se esta procesión mística particular aparecese para recoller as ánimas dos animais que morren cada día a mans dos seres humanos?

Esta é a premisa de Ánima (Alauda Negra, 2023), un fotolibro creado pola artista palmeiresa Ruth Montiel Arias. Esta publicación, formada por 41 imaxes, ten como “eixo temático a analoxía entre a tradición da matanza do porco e o seu paralelismo coa crenza da “Santa Compaña”, segundo reza a súa presentación. A idea, din, é “trazar un novo imaxinario onde sexa posible unha nova relación do noso folclore cun humanismo non antropocéntrico e respectuoso coa dignidade e os dereitos dos animais”.

“Esta idea xurdiu de xeito moi natural. Eu o que quería era reflexionar sobre como a nosa tradición bebe e respira da nosa historicidade como persoas e como pobo. Aínda que, como saberás, a superstición vinculada á Santa Compaña non é só de carácter galego”, conta Ruth Montiel. “A idea era usar esta procesión como metáfora: no canto de buscar ánimas humanas, o que vai recoller esta Santa Compaña é a alma dun animal, neste caso dun porco. Porque a través da metáfora podemos crear eses paralelismos con tradicións que seguen estando moi arraigadas na nosa cultura, no noso ADN”.

“A idea era usar esta procesión como metáfora: no canto de buscar ánimas humanas, o que vai recoller esta Santa Compaña é a alma dun animal, neste caso dun porco”

Montiel leva xa tempo facendo traballos sobre “a relación humana co territorio natural e os seus conflitos derivados da dominación e opresión animal, ambiental e social”. Entre os seus libros atópanse obras como Bestiae, na que se analiza a dominación masculina sobre o animal; ou El 2%, unha navegación ao redor da historia sobre a nosa relación cos primates non humanos e como repensar un futuro que os involucre. “A miña carreira artística comezou con obras de denuncia vinculada máis ao espazo natural”, explica Montiel sobre a evolución do seu traballo. “Iso digamos que foi mudando cara a esa necesidade de falar e centrarme máis nos animais e usar ferramentas fotográficas e audiovisuais, pero falar dos animais implica tamén ás persoas que están neses espazos e que se relacionan con eses animais”. A súa idea, por tanto, sigue sendo a mesma que cando comezou a súa labor artística: “posicionar desde o ámbito do arte a necesidade de reflexión sobre o antropocentrismo e como nos relacionamos cos animais e coa contorna”.


Libro Ánima 2
Imaxe do interior do libro Ánima.

Unha relación que vén de moi atrás. Os mitos europeos, tradicionalmente antropocéntricos, falan de dominación e control da natureza. Zeus convertíase en todo tipo de animais para conseguir o que quería, pero en esencia sempre era Zeus, un home disfrazado. E a propia creación do mundo, segundo o pensamento occidental, foi a mans dunha figura antropocéntrica. Ovidio narra en La Metamorfosis, como “faltaba aínda na obra da creación un ser máis nobre e intelixente que dominase sobre todos os outros, e así foi como o home naceu”. É precisamente esta desconexión e relación desigual dos seres humanos coa natureza sobre a que Montiel reflexiona en Ánima e noutras das súas obras.

“No momento no que sigamos vendo aos animais como meros recursos, non imos ter un folclore que teña unha relación de igualdade cos animais”, explica Montiel. “Con todo, co tempo imos mellorando a nosa relación coa contorna e iso pode axudarnos a repensar e, por que non, adaptar todas estas tradicións. De feito, as novas xeracións, sobre todo, están pedindo agora que reflexionemos sobre isto e hai costumes tradicionalmente vinculadas á explotación dos animais que se foron adaptando: hai partes do estado español onde se cambiaron as ‘vaquillas’ por pelotas ou bonecos”. Para Montiel, este é o camiño a seguir, “modificar as tradicións para que así xa non xeren unha explotación a un ser sentinte”. “Se temos esa vontade, claro que podemos.”, reflexiona a artista. “Isto ademais vai ser positivo, porque no momento no que consegues chegar a esa empatía cos seres máis esquecidos do planeta, todo o demais xa vai da man. A empatía estenderase tamén cara ás persoas e cara ao espazo natural no que vivimos”.

“Así tamén naceu un pouco este proxecto, ao coñecer xente que, no fondo, non querían matar ao animal pero que sentían que alguén tiña que facelo”

Unha empatía que, para Montiel, se reflicte en Ánima nas persoas encargadas da matanza que atopou durante a documentación do libro e que, en realidade, “non querían facer o traballo que lles tocara”. “Así tamén naceu un pouco este proxecto, ao coñecer xente que, no fondo, non querían matar ao animal mais que sentían que alguén tiña que facelo”, asegura Montiel. A isto súmanse as prácticas ilegais “que aínda se levan a cabo, pero a xente fai a vista gorda” e o feito de que “dar matanza aos porcos con coitelo e con desgana provoca que a morte sexa aínda máis dura para o animal. Alongan o sufrimento do ser vivo”.

Ruth Montiel estivo catro anos dedicada á realización deste libro, desde o ano 2019, e recoñece que este tipo de traballos “precisan moita reflexión, moito espazo, que descansen, que respiren... É diferente ao fotoxornalismo”. Para ela, embarcarse nestes proxectos “máis artísticos e con códigos artísticos require un espazo, un tempo e unha relación coas persoas”, coas que convive durante “os procesos iniciais de documentación, non só fotográfica, senón sobre todo case a nivel psicolóxico e antropolóxico”. Ruth Montiel ten claro que “estes traballos non se poden facer dun día para outro”. “Así como eu lle dou tempo aos traballos, precisamente o que necesito é que a xente que se achegue a eles tamén lles adique tempo, cando esa persoa queira, para poder interiorizar toda esa simboloxía que verto a través da consecución de imaxes”. Porque Montiel leva anos “reflexionando sobre o uso que temos das imaxes”. “Como se utilizan sobre todo nos medios nos que nos movemos a día de hoxe, nas redes sociais. Como absorbemos as imaxes, como se nos quedan ou como non se nos quedan. Entón, para min o máis importante é que ese diálogo que fago coa xente xere certo poso, entre dalgún xeito”.

A artista remata insistindo en como este traballo axudouna a afondar neste tema e a entender que “hai xente que si quere rematar con esta tradición, non só as persoas vinculadas aos dereitos dos animais, senón tamén as que consideran que xa é unha práctica que non é necesaria, porque hoxe as familias non teñen porque matar ao animal para sobrevivir, teñen outros recursos”. “Séguese a facer porque é unha tradición instaurada coa idea de: este animais criámolo nós e así sabemos o que comemos”, comenta Montiel. “Pero eu constatei neste traballo que hai moita xente que está en desacordo con seguir facendo esta práctica, coa matanza do porco”. Eu creo que é unha tradición que debería desaparecer, pero se hai xente que non quere que desapareza, porque as tradicións van vinculadas a nós, se acaso debería, polo menos, transformarse para que desapareza o sufrimento dun animal que sinte”.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Libertad de expresión
Arte y política La censura sobre Gaza fue una de las principales amenazas a la libertad de expresión artística en 2024
El informe anual de la organización Freemuse sobre el estado de la libertad de expresión artística en 2024 alerta del incremento de la censura y la persecución en un contexto de guerra e inestabilidad.
Culturas
Opinión Macrofestivales o la romantización del hiperconsumo
No hay macrofestival ético, del mismo modo que no hay banco que piense en las personas. La forma de construir relaciones sociales, así como el lugar desde donde estas se producen son importantes.
A Catapulta
A Catapulta O mapa afectivo conectado a través da poesía
O poeta, escritor e dinamizador Tiago Alves visita A Catapulta e reflexiona sobre as conexións na lusofonía
Galicia
Galicia A Xunta aprobou a celulosa de Altri argumentando que a súa cheminea de 75 metros sería “icónica”
O Informe de Patrimonio Cultural, favorable á multinacional, emitiuse con base en dúas encargas externas, contratadas e pagadas pola empresa ao ex presidente e ao actual tesoureiro de Icomos-España.
Industria armamentística
Genocidio Las relaciones armamentísticas de España e Israel han sido “más lucrativas que nunca” desde octubre de 2023
Un informe del Centre Delàs señala diferencias significativas en las armas que España dice que ha vendido a Israel y las que Israel registra. Las empresas israelíes han firmado 46 contratos con las administraciones por más de mil millones.
Comunidad de Madrid
Luis A. Ruiz Casero “Durante la transición la cárcel de Carabanchel albergó a más presos que en algunos años del franquismo”
De los presos franquistas que construyeron el penal, pasando por los que fueron fusilados, hasta los revolucionarios que pusieron patas arriba el centro penitenciario con iniciativas como la COPEL, Luis A. Ruiz Casero ofrece en 'Carabanchel. La estrella de la muerte del franquismo', un documentado homenaje a las luchas de las personas internas.

Últimas

Tribuna
Tribuna Para acabar de una vez con las nucleares: sobre el último intento de prolongar la vida de las centrales
Los voceros de la nuclear han encontrado la oportunidad ideal para difundir sus bulos con el apagón del 28 de abril. Quieren generar polémica para mantener operativa una infraestructura innecesaria, peligrosa y que genera residuos incontrolables.
Análisis
Análisis ¿Existe una identidad europea?
El 9 de mayo se celebra el “día de Europa”, que conmemora la paz y la unidad en el continente y que coincide con la declaración presentada en 1950 por Robert Schuman que sentó las bases de la cooperación europea. Pero, ¿qué es Europa realmente?
Estados Unidos
Libertad de expresión Canadá recomienda al profesorado LGTBQ+ o crítico con Trump no viajar a Estados Unidos
Una circular de la Asociación Canadiense de Profesores Universitarios (CAUT) recomienda “encarecidamente” que el personal académico viaje a los EEUU “solo si es esencial y necesario”.
Más noticias
El Salto Radio
El Salto Radio Malismo
Hacerse el “malote” aporta beneficios: entrevista con Mauro Entrialgo, autor de Malismo, un ensayo sobre los mecanismos de ostentación del mal
Madrid
Madrid El grito de ‘Altri Non!’ llega al Congreso de los Diputados
La Plataforma Ulloa Viva y organizaciones ecologistas exigen directamente al Gobierno español que rechace subvencionar el proyecto de la macrofábrica de celulosa y que respete la voluntad del pueblo gallego.
Sanidad
GENOCIDIO EN GAZA 200 trabajadoras del Hospital de Cruces piden vetar los fármacos de Teva Pharm
Las profesionales sanitarias registraron el pasado 2 de mayo una petición ante la Dirección de Osakidetza para exigir la retirada inmediata de todos los productos de la farmacéutica israelí.
Libertad de expresión
Libertad de expresión La Justicia da la razón al humorista Héctor de Miguel, Quequé, frente a la denuncia de Abogados Cristianos
La Audiencia Provincial de Madrid estima el recurso de apelación presentado por Héctor de Miguel, imputado por unas declaraciones tras una denuncia de Abogados Cristianos.

Recomendadas

Laboral
Laboral Coidar sen dereitos: a loita das traballadoras nas residencias privadas de Galiza
Sen tempo nin medios para ofrecer uns coidados axeitados, alertan dunha situación insostible nos centros e denuncian a privatización dun servizo a costa do benestar das persoas maiores e dependentes.
Pensamiento
Lola Olufemi “No me atraen las utopías lejanas, estoy más interesada en el ahora”
La escritora e investigadora británica Lola Olufemi trabaja desde la certeza de que el presente no es una jaula, desde la confianza en que viviremos cosas diferentes aunque no se sepa exactamente de qué tipo van a ser.
Catalunya
Acción directa Las Sublevaciones de la Tierra francesas llegan a Catalunya: “Necesitamos una forma nueva de luchar”
Una acampada de tres días y una acción simbólica han sido el pistoletazo de salida de Revoltes de la Terra. La organización ha sido capaz de unir a ecologistas de campo, de ciudad y campesinado en una dinámica de lucha “nueva”.