We can't find the internet
Attempting to reconnect
Something went wrong!
Hang in there while we get back on track
Galicia
Quince películas gallegas en Filmin para superar las fiestas
En los últimos diez años, el sector audiovisual en Galicia ha experimentado la creación de docenas de nuevas propuestas en todos los campos del cine. En este texto, acercamos una antología de quince de los mejores largometrajes y cortometrajes que hemos encontrado activos en el catálogo de Filmin para ayudarte a salir y superar las fiestas.
1. Eroski-Paraíso (Jorge Coira y Xesús Ron, 2019)
Retranqueira, Eroski-Paraíso es de los pocos filmes que usan el distintivo humor gallego con perspectiva y conciencia de clase. Un film que será de culto para quien sepa apreciar la maestría de una buena comedia. ¡Salvemos a la comedia y la comedia nos salvará a nosotros!
2. Todas as mulleres que coñezo (Xiana do Teixeiro, 2018)
Xiana do Teixeiro demuestra en Todas as mulleres que coñezo el consenso en la violencia contra las mujeres. En un relato intergeneracional, colectivo y sencillo —como deben tratarse los temas que nos afectan a todas— explica las estructuras que sostienen esa violencia, con una factura impecable a nivel de montaje. Accurate nowadays!
3. Ser e voltar (Xacio Baño, 2014)
El debut de Xacio Baño, Ser e voltar es un film corto y sensible, con una dirección presente y al mismo tiempo invisible, que disfruta del momento del rodaje. Familiar, íntima y perfecta.
4. Matria (Álvaro Gago, 2017)
El corto que dio pie al largometraje homónimo. Ramona es el símbolo de mujeres que sostienen sin descanso y sin reconocimiento. De Matria se extrae la crítica con la propia idea extendida del matriarcado gallego. ¡Que la resiliencia no se confunda con comer mierda sin quejarnos!
5. Tatuados nos ollos levamos o pouso (Diana Toucedo, 2022)
Impactante que la directora Diana Toucedo consiga un nivel de cercanía tan alto con las personas retratadas, todas ellas mostrándose siempre cómodas y confiadas con ella. A pesar de la mezcla de formatos en Tatuados nos ollos levamos o pouso, la cámara nunca es un elemento disruptor de la narrativa.
6. O que arde (Óliver Laxe, 2019)
O que arde es un relato personal sobre la problemática de los incendios en Galicia, con actuaciones brillantes y naturales, donde la frontera entre la realidad y la ficción se pierde por momentos.
¿Son los incendios causados por pirómanos? Pregunto. Porque el punto de vista del relato es también, as always, ¡política!
7. Costa da Morte (Lois Patiño, 2013)
Excepcional trabajo de fotografía del aclamado Lois Patiño. Costa da Morte es un film contemplativo, maravilloso en los tiempos, como un viaje a un país desconocido. La elección de no mostrar a las personas en primer plano pero escoger sí al paisaje y el sonido en primero plano despersonaliza, imprime a la gente en el territorio. Hace que la pieza parezca casi un objeto raro, un souvenir.
8. 9 Fugas (Fon Cortizo, 2020)
La ópera prima de Fon Cortizo es la definición de experimental. 9 Fugas es un film sensorial donde la sinfonía musical es la que une los nueve episodios de la trama. Es genial como encaja la construcción del relato cruzado, orquestado, con actuaciones que se sienten familiares. Es un film que juega en casa.
—Impresionante como aprovecha la fuerza de la tierra la bailarina Olga Cameselle en las Salinas de Ulló—.
9. Nación (Margarita Ledo, 2020)
Están los filmes y después están los filmes importantes para nuestra historia.
Para las amantes del marcado cine de autora de Margarita Ledo, que bebe de las cineastas feministas como Chantal Akerman o Vardà. Nación es un bastión de su obra. Un film histórico, que juega con el tratamiento de los personajes y su texto, en ese sentido recuerda a Vidrios Partidos (2012) de Víctor Erice. La cineasta mantiene en todo momento una dirección firme y anclada a rescatar la memoria. Es un respiro asistir a una película tan moderna. En el sentido total de esa palabra. “Non traballedes nunca gratis por favor!”, “¡A la mierda!”.
10. Sandwich Cat (David Fidalgo, 2022)
En el otro extremo de Nación encontramos esta joya de la animación, de David Fidalgo, Sandwich Cat, un cotidiano absurdo sobre David Fidalgo. Y un gato. No pretende, es humilde, es divertida y joder: ¿Quién no ha fantaseado nunca con el apocalipsis? Esta es una opción, ¡lástima que está en castellano!
11. A comuñón da miña prima Andrea (Brandán Cerviño, 2021)
A comuñón da miña prima Andrea es un corto en esta misma línea fresh que la anterior. Funciona como un cuento. Reúne mucho de lo que encontramos en las corrientes actuales de documental contemporáneo —uso de fotografía de archivo propio apoyada con voz en off y manipulada, límites difusos entre el documental y el falso documental, mezcla de formatos y aspect ratio—. Ayudan a montar este cuento de su prima los efectos de Pablo Lamosa y la música de Boyanka Kostova.
12. Unicorn Wars (Alberto Vázquez, 2022)
Tan cuqui como espeluznante, podría servir como fábula para aprender a no fiarnos de los neones rositas, las voces suaves y los arcoíris jamás. Reflexiona sobre el origen del mal y de lo bondadoso rompiendo los esquemas peluchiles y, por eso, contra todas las apariencias, Unicorn Wars no es un film infantil.
13. Negro Púrpura (Sabela Iglesias y Adriana P. Villanueva, 2021)
Negro Púrpura es un documento extremadamente bien fundamentado sobre el papel del hongo alucinógeno que guardan algunos cereales en Galicia, que lleva existiendo desde la prehistoria. ¡Apto para freaks! Y recomendado para ver antes de O Corno de Jaione Camborda.
14. Arima (Jaione Camborda, 2019)
Arima es la historia de cuatro mujeres y una criatura a lo Jaione Camborda, con mucha sororidad y preguntas sin resolver, como nos tiene acostumbradas la directora, ganadora de la Concha de Oro en el Festival de San Sebastián en 2023. Hashtag Orgullo. Hashtag InJaioneWeTrust. Este fue su trabajo de fin de carrera, le llevó muchos años conseguir producirlo y es toda una declaración de intenciones de lo que será su cine.
15. Os días afogados (César Souto Vilanova y Luis Avilés Baquero, 2015)
Os días afogados es una historia —otra historia repetida ya para las gallegas— sobre cómo una multinacional arrasó con el territorio para riqueza de unos pocos. Por desgracia, un film de rabiosa actualidad.
Cine
Quince películas galegas (curtas e longas) de Filmin para superar as festas
Nos últimos dez anos, o sector audiovisual en Galiza experimentou a creación de ducias de novas propostas en tódolos campos do cinema. Nesta texto, achegamos unha escolma de quince das mellores longametraxes e curtametraxes que atopamos activas no catálogo de Filmin para saír e superar as festas.
1. Eroski-Paraíso (Jorge Coira e Xesús Ron, 2019)
Retranqueira, Eroski-Paraíso é dos poucos filmes que usan o distintivo humor galego con perspectiva e conciencia de clase. Un filme que será de culto para quen saiba apreciar a maestría dunha boa comedia. Salvemos á comedia e a comedia salvaranos a nós!
2. Todas as mulleres que coñezo (Xiana do Teixeiro, 2018)
Xiana do Teixeiro demostra en Todas as mulleres que coñezo o consenso na violencia contra as mulleres. Nun relato interxeracional, colectivo e sinxelo —como deben tratarse os temas que nos afectan a todas— explica as estruturas que sosteñen esa violencia, cunha factura impecable a nivel de montaxe. Accurate nowadays!
3. Ser e voltar (Xacio Baño, 2014)
O debut de Xacio Baño, Ser e voltar é un filme curto e sensible, cunha dirección presente e ao mesmo tempo invisible, que desfruta do momento da rodaxe. Familiar, íntima e perfecta.
4. Matria (Álvaro Gago, 2017)
A curta que deu pé á longametraxe homónima. Ramona é o símbolo de mulleres que sustentan sen descanso e sen recoñecemento. De Matria extráese a crítica coa propia idea extendida do matriarcado galego. Que a resiliencia non se confunda con comer merda sen queixarnos!
5. Tatuados nos ollos levamos o pouso (Diana Toucedo, 2022)
Impactante que a directora Diana Toucedo consiga un nivel de proximidade tan alto coas persoas retratadas, todas elas amosándose sempre cómodas e confiadas con ela. A pesar da mistura de formatos en Tatuados nos ollos levamos o pouso a cámara nunca é un elemento disruptor da narrativa.
6. O que arde (Óliver Laxe, 2019)
O que arde é relato persoal sobre a problemática dos incendios en Galiza, con actuacións brillantes e naturais, onde a fronteira entre a realidade e a ficción pérdese por momentos.
Son os incendios causados por pirómanos? Pregunto. Porque o punto de vista do relato é tamén, as always, política!
7. Costa da Morte (Lois Patiño, 2013)
Excepcional traballo de fotografía do aclamado Lois Patiño. Costa da Morte é un filme contemplativo, marabilloso nos tempos, coma unha viaxe a un país descoñecido. A elección de non amosar ás persoas en primeiro plano pero escoller si á paisaxe e o son en primeiro plano despersonaliza, imprime á xente no territorio. Fai que a peza semelle case un obxecto raro, un souvenir.
8. 9 Fugas (Fon Cortizo, 2020)
A ópera prima de Fon Cortizo é a definición de experimental. 9 Fugas é un filme sensorial onde a sinfonía musical é a que une os nove episodios da trama. É xenial como encaixa a construcción do relato cruzado, orquestado, con actuacións que se sinten familiares. É un filme que xoga na casa.
—Impresionante como aproveita a forza da terra a bailarina Olga Cameselle nas Salinas de Ulló—.
9. Nación (Margarita Ledo, 2020)
Están os filmes e despois están os filmes importantes para a nosa historia.
Para as amantes do marcado cinema de autora de Margarita Ledo, que bebe das cineastas feministas como Chantal Akerman o Vardà. Nación é un bastión da súa obra. Un filme histórico, que xoga co tratamento das personaxes e o seu texto, nese sentido lembra a Vidros Partidos (2012) de Víctor Erice. A cineasta mantén en todo momento unha dirección firme e ancorada a rescatar a memoria. É un respiro asistir a unha película tan moderna. No sentido total desa palabra. “Non traballedes nunca gratis por favor!”, “a la mierda!”.
10. Sandwich Cat (David Fidalgo, 2022)
No outro extremo de Nación atopamos esta xoia da animación, de David Fidalgo, Sandwich Cat, un cotián absurdo sobre David Fidalgo. E un gato. Non pretende, é humilde, é divertida e joder quen non fantaseou nunca coa apocalipse? Esta é unha opción, mágoa que está en castelán!
11. A comuñón da miña prima Andrea (Brandán Cerviño, 2021)
A comuñón da miña prima Andrea é unha curta nesta mesma liña fresh que a anterior. Funciona coma un conto. Reúne moito do que atopamos nas correntes actuais de documental contemporáneo —uso de fotografía de arquivo propio apoiada con voz en off e manipulada, límites difusos entre o documental e o falso documental, mestura de formatos e aspect ratio—. Axudan a montar este conto da súa prima os efectos de Pablo Lamosa e a música de Boyanka Kostova.
12. Unicorn Wars (Alberto Vázquez, 2022)
Tan cuqui como espeluznante, podería servir como fábula para aprender a non fiarnos dos neons rositas, as voces suaves e os arco iris xamais. Reflexiona sobre a orixe do mal e do bondadoso rompendo os esquemas peluchiles e, por iso, contra todas as aparencias, Unicorn Wars non é un filme infantil.
13. Negro Púrpura (Sabela Iglesias e Adriana P. Villanueva, 2021)
Negro Púrpura é un documento extremadamente ben fundamentado sobre o papel do fungo alucinóxeno que gardan algúns cereais en Galiza, que leva existindo desde a prehistoria. Apto para freaks! E recomendado para ver antes de O Corno de Jaione Camborda.
14. Arima (Jaione Camborda, 2019)
Arima é a historia de catro mulleres e unha crianza ao Jaione Camborda, con moita sororidade e preguntas sen resolver, como nos ten acostumadas a directora, gañadora da Concha de Oro no Festival de San Sebastián en 2023. Hashtag Orgullo. Hashtag InJaioneWeTrust. Este foi o seu traballo de fin de carreira, levoulle moitos anos conseguir producilo e é toda unha declaración de intencións do que será o seu cinema.
15. Os días afogados (César Souto Vilanova e Luis Avilés Baquero, 2015)
Os días afogados é unha historia —outra historia repetida xa para as galegas— sobre como unha multinacional arrasou co territorio para a riqueza duns poucos. Por desgraza, un filme de rabiosa actualidade.
Relacionadas
Cine
O Salto recomenda Quince películas galegas (curtas e longas) de Filmin para superar as festas
Cine
El Salto recomienda Las diez mejores películas en Filmin sobre trabajo: paro, explotación y mucha solidaridad de clase
Cine
el salto recomienda Diez películas y series en Filmin para odiar el capitalismo (si todavía no lo haces)
Non traballedes nunca gratis, salvo se sodes tradutoras (ou se traducides nos ratos libres porque, total, iso faino calquera), que daquela teredes espazo sempre por aquí.