Música
DADGA: “Un dos nosos obxectivos é que a xente nova goce coa nosa música”

A música tradicional galega goza de boa saúde e segue a ser interpretada por xente xoven. Este é o caso de DADGA, un grupo de mozos e mozas galegos que se adican a difundir a nosa música popular.

FNL Vigo_3
Actuación de DADGA no Festival Nun Local. Raúl Novoa González

María Jorge, María Carpente (violíns), Hugo Franco (guitarra) e Claudia Franco (voz e pandeireta) forman DADGA. O seu nome ven dunha abreviación da afinación da guitarra (DADGAD, co sistema de notación musical anglosaxón). Levan tocando xuntos desde 2012, mais fixeron o seu primeiro concerto no Festival Nun Local de 2017

Antes de subir o seu álbum a YouTube estiveron en China, México, Escocia, Estados Unidos e Catalunya, lugares onde entraron en contacto con diferentes músicos do panorama folk internacional e difundiron a música galega. Agora, poderemos escoitar o seu novo álbum en diferentes salas por toda Galiza, contaxiándonos con ese “bo ambiente” que transmiten cando tocan. Falamos cos irmáns Hugo e Claudia para coñecelos e saber un pouco máis desta nova onda do folk.

De onde sae a idea de xuntarvos?
Hugo: Do San Simón Fidelcamp, que o organiza meu pai, alí fixémonos todos colegas. Tocamos un par de temas xuntos e a cousa funcionaba… E até agora.

Subíchedes en decembro a YouTube o voso novo álbum. Que evolución atopades desde que vos xuntáchedes?
Hugo: Arrancamos con composicións miñas ou melodías tradicionais sinxelas. Despois veu xa o de compor temas xuntos, tamén con María. Como curiosidade, gravamos o disco todos xuntos á vez. Caracterizámonos por ter unha conexión entre nós ao tocar e tamén co público. Gravamos o disco igual que como tocamos.
Claudia: Ademais facemos arranxos a temas tradicionais que vou seleccionando eu. Aporto sobre todo a letra, mais vemos que nos vaia ben a todos. Arranxamos esas cancións a partir dunha choiva de ideas entre todos e vai tomando forma.

Se tirasemos un pouco máis polo de aquí, chegaría unha onda de xente nova ao folk

Como é exactamente a forma de composición e elección deses temas tradicionais?
Claudia: Son adaptacións de canción antigas mantendo as súas raíces, é dicir, collemos a canción antiga e mantemos os adornos de voz característicos das vilas e aldeas onde se tocan. O problema aquí e que os rexistros que hai non son exactos. As columnas respéctanse, mais modernizánse e xogamos coas estruturas libremente.
Hugo: Non son puramente tradicionais, mais digamos que un gaiteiro desa zona recoñecería a canción. Os nomes son topónimos das zonas onde se tocaba. A Xota de Folgoso, por exemplo, é característica de Folgoso do Courel. A inexactitude á hora de trasladalo prodúcese porque a música popular tampouco se interpreta sempre igual nas aldeas, entón os rexistros nunca son exactos ás formas tradicionais ao 100%.


E por que un grupo de xente nova coma vós decide facer un grupo de música tradicional galega?
Hugo: Claudia e mais eu sempre estivemos na escena folk, polo meu pai. María e Marina uníronse máis tarde e descubriron o xeitosa, espontánea, doada e satisfactoria que é esta música. Entón pensamos todos: “Foder, ten que haber algo de xente nova neste mundo”.

Credes que está en perigo a música tradicional galega?
Claudia: Penso que actualmente está vivindo un auxe, xa que diversos grupos se están a animar a facela, con outros estilos musicais, quizais.
Hugo: E con sorte iso comeza a chegar á xente moza. Poderíamos dicir que ese é o noso obxectivo; que a xuventude goce coa nosa música e vexa nela un punto común de diversión e de escoita como calquera outra. É unha música perfectamente doada para enganchar á xente nova. Ademais é unha música moi fácil de bailar e de pillarlle o ritmo. É unha música moi exportable.

Aínda así, farían falta máis grupos novos?
Hugo: Iso traenos competencia (risas), mais si, cantos máis sexamos mellor. Se a xente tirase un pouco máis polo de aquí da casa, quizais de verdade chegaría unha nova onda do folk na xente nova.

Sendo música folk e tradicional galega, incorporaredes gaitas ao grupo nalgún momento?
Claudia: Por agora non, o formato tal e como está funciona ben. Usamos principalmente cordas, algo de percusión e voz.
Hugo: O caso é que as melodías que tocamos veñen da gaita. Case todo o repertorio de violín tradicional galego está ligado á gaita.

Estamos abertos a colaborar con outros artistas, mesturar xéneros e facer novas estruturas con influencias diferentes

Ultimamente vemos como a música electrónica influencia diversos estilos musicais, desde o rock ata o hip-hop. Pode acontecer unha mistura da música electrónica co folk?
Hugo: Si, de feito xa hai grupos que o están a facer. A min paréceme algo xenial todo o que sexan avances para a música. Pode ser un enganche para a xente nova e mantendo as raíces.

Cal é o factor diferencial que tedes para enganchar á xente xoven?
Claudia: Falando musicalmente, os arranxos, mais a conexión que temos entre nós nótase nos concertos. Somos todos amigos. Ese bo ambiente chégalle á xente.


Falando de influencias, cales son as vosas máis claras?
Hugo: Cada un por separado escoita cousas diferentes. No estilo folk os nosos Mestres da escola tradicional de aquí foron a primeira influencia que tivemos, coma Berrogüetto ou Riobó. A nivel internacional Alasdair Fraser, Natalie Haas ou Chris Thile, tamén bastante do panorama escocés, catalán e mexicano.
Claudia: Sí, logo a música que escoitamos individualmente tamén xoga un papel importante. Cada un escoita música moi variada coma o reggae, trap, soul, música de autor, etc.

Viaxachedes xa polo mundo difundido a vosa música. Cal é o fin destas viaxes?
Hugo: Fai nada fomos a Escocia, ao North Atlantic Fiddle convention, que é unha convención a nivel internacional de violín. Iso foi como xogar no Camp Nou, estaban alí os máis grandes do panorama do folk e tocamos con eles as cancións galegas. Logo en México, China, Estados Unidos ou Catalunya fomos a difundir a nosa música. Sorprendeunos que en México se tocaba a música folclórica que soa en Europa, pero están influenciados tamén pola súa tradición.
Claudia: Ademais estamos abertos a colaborar con outros artistas, mesturar xéneros e facer novas estruturas con influencias diferentes.

Védesvos adaptados ao novo modelo de negocio do streaming con multinacionais coma Spotify ou YouTube?
Hugo: Sí, e adaptarnos aínda máis é unha tarefa pendente. Nós sacamos primeiro o CD en formato físico para poder agasallarllo á xente alá onde fomos e que nos coñecesen. Despois, subimos todas as cancións a YouTube.

E por último, novos proxectos en mente? Pode ser o festival de Ortigueira un obxectivo?
Hugo: Por agora ir pechando datas de concertos e darnos a coñecer nas radios e televisións, que a xente coñeza o noso traballo dos últimos anos. En canto a Ortigueira, oxalá! Imos todos os anos e sería incríbel poder tocar alí!

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Economía
Internacional El fondo proisraelí KKR se hace con los grandes festivales españoles de música
Controla eventos como Sónar, Viña Rock o Resurrection Fest mientras expande su negocio con la promoción inmobiliaria en territorios palestinos ocupados ilegalmente y la creación de centros de datos para las grandes tecnológicas.
Sorteo
Sorteo Llévate con El Salto una dosis doble de Manolo Kabezabolo
Participa entre el 12 y el 25 de mayo para llevarte uno de los cinco packs a sorteo con su último disco en doble vinilo y el libro biográfico que sobre él han escrito Kike Turrón y Kike Babas.
Sorteo
Sorteo Asiste con El Salto al concierto “Voces por la humanidad” para apoyar la labor de la UNRWA en Gaza
Desde hoy y hasta el próximo 15 de mayo participa en el sorteo de 5 entradas dobles a este concierto que reunirá a más de una decena de artistas sobre el escenario para recaudar fondos destinados al trabajo humanitario en la franja.
Investigación
Investigación Varios refuxiados denuncian á ONG Rescate Internacional por explotación laboral e agresión sexual
A Garda Civil investiga o centro de Mondariz-Balneario tras varias denuncias por parte de voluntarios migrantes que aseguran traballar sen contrato a cambio de 50 euros semanais. A ONG xestiona 1.700 prazas do programa estatal de acollida.
Galicia
Galicia A Xunta aprobou a celulosa de Altri argumentando que a súa cheminea de 75 metros sería “icónica”
O Informe de Patrimonio Cultural, favorable á multinacional, emitiuse con base en dúas encargas externas, contratadas e pagadas pola empresa ao ex presidente e ao actual tesoureiro de Icomos-España.
Educación
Educación Protocolos éticos en espacios educativos: ¿qué dicen sobre el abuso de poder?
La asociación de referencia para las escuelas gestalt acaba de aprobar un protocolo para detectar y abordar del abuso de poder. Otros ámbitos educativos cuentan con documentos éticos sobre este asunto.

Últimas

O Teleclube
O Teleclube 'Os Pecadores' loitan contra montruos reais e mitolóxicos no novo episodio de 'O Teleclube'
O dúo do director Ryan Coogler e o actor Michael B. Jordan estrean unha película sobre a experiencia afroamericana cunha ameaza sobrenatural engadida.
Madrid
Movimiento estudiantil Vuelve la acampada universitaria por Palestina y contra el asedio de Gaza por parte del Estado de Israel
Los estudiantes vuelven a acampar en el campus de la Universidad Complutense en protesta y contra el genocidio palestino que “ha continuado y se ha intensificado”. Acusan de “inacción” al Gobierno español y exigen detener el rearme europeo.
LGTBIAQ+
Informe Estado del Odio Las agresiones físicas y verbales a personas LGTBI+ se han duplicado en el último año
El informe Estado del Odio: Estado LGTBI+ 2025 revela que el 20,3 % de las personas LGTBI+ encuestadas ha sufrido acoso. La discriminación en ámbitos como el empleo, el acceso a servicios o la vivienda, alcanza al 25,25 % del colectivo.
Más noticias
Personas sin hogar
Personas sin hogar “No todos somos conflictivos”: la otra cara de los sintecho en Barajas
Las personas que “viven” en el aeropuerto de Barajas, como en tantos otros, son el reflejo de un problema de fondo: el aumento constante del sinhogarismo ante el encarecimiento del acceso a la vivienda.
Eléctricas
Eléctricas Aagesen descarta el ciberataque y sitúa la desconexión que llevó al apagón en Granada, Badajoz y Sevilla
La vicepresidenta tercera y ministra para la Transición Ecológica explica en el Congreso que siguen investigando, pero avanza que no fue un problema de cobertura ni de reserva. El Ejecutivo no ha detallado qué tipo de energía fue la que falló.
València
València La instrucción de la dana determina que Pradas y Argüeso cometieron una “grosera negligencia”
La magistrada Ruiz Tobarra resalta en un auto la inoperancia de la ex consellera y el ex secretario de emergencias, y califica como “absurdas” sus explicaciones sobre el retraso del sms.
Opinión
Opinión Por qué es vital que el mundo (y Europa) se desarme
Mientras buena parte de los políticos mundiales nos hablan de las amenazas que suponen los Otros, la conclusión en el campo de la ciencia climática es que los problemas del siglo XXI son consecuencia del modo de vida desmesurado del mundo occidental.

Recomendadas

Laboral
Laboral Coidar sen dereitos: a loita das traballadoras nas residencias privadas de Galiza
Sen tempo nin medios para ofrecer uns coidados axeitados, alertan dunha situación insostible nos centros e denuncian a privatización dun servizo a costa do benestar das persoas maiores e dependentes.
Uruguay
Muere Mújica Muere José Mujica: el descanso del guerrero
La muerte de Pepe Mujica hará aumentar sin duda la leyenda que rodeó durante tantos años al viejo guerrillero tupamaro convertido en presidente de Uruguay, pero no todos serán elogios.
Pensamiento
Michael Hardt “La respuesta a Trump no debe ser volver a la normalidad”
Pensador estadounidense y colaborador de Antonio Negri en algunas de sus mejores páginas, el filósofo Michael Hardt ha seguido dedicando su trabajo a la idea y a las prácticas del común.