Nacionalismo galego
De que falamos cando falamos de descolonizar Galiza e a galeguidade?

Nos últimos anos, en moitas rexións europeas intensificouse o uso político e académico dos conceptos desenvolvidos polo pensamento crítico decolonial procedente dos contextos latinoamericanos. No caso de Galiza, en cada vez máis eidos aparecen as ferramentas epistémicas deste pensamento para describir a súa situación histórica con respecto ao Estado español e mesmo á Europa.
12 de octubre nada que celebrar - 1
Aspecto da manifestación “Lume á orde colonial”, en Barcelona no ano 2023. Bárbara Boyero
9 may 2024 10:00

Seguindo as teses de Ramón Grosfoguel, pobos sen nación como o galego viven unha dobre colonialidade na que é necesario que se recoñezan e confronten as súas posicionalidades. A primeira compoñente que se describe no marco analítico da colonialidade é tamén a que se ven empregando como ferramenta teórica para construír os movementos soberanistas desde o século XIX: a relación de Galiza como colonia do estado español. Conceptualizarnos como colonia sendo parte do sector privilexiado do mundo resulta moi problemático xa que estamos a nos apropiar de ferramentas teóricas forxadas nas loitas ao outro lado da liña do ser definida por Franz Fanon. Por iso é tan importante facer un exercicio de ubicación que non dilúa a nosa posicionalidade no mundo e na historia, así como respectar e recoñecer as xenealoxías dese pensamento crítico.

Non podemos extraer conceptos que nos interesan para as nosas propias loitas sobre a liña do ser, descontextualizándoos da súa orixe e das cosmovisións que lles deron forma, para reciclalos como fundamentos teóricos desprovistos de memoria propia. De feito, unha parte máis que relevante dese pensamento crítico decolonial desenvolveuse nas loitas contra o colonialismo exercido non só desde o Imperio español, senón tamén desde a nosa presencia galega colonial como parte dese imperio. Aínda que resulte molesto mirarnos a ese espello, tamén a galeguidade sostivo e continúa sostendo expresión coloniais cara outros pobos. E tamén é herdeira da memoria colonial imperial, das riquezas expropiadas ou do noso lugar na historia europea e mundial.

Esta idea é que nos conecta coa segunda compoñente que é, quizais, a menos recoñecida e a que máis nos urxe incorporar aos debates sociais e políticos galegos: as relacións coloniais ao interior da propia Galiza con todas aquelas existencias, corpos, memorias ou experiencias que superan, ou mesmo colapsan, os marcos estreitos da galeguidade.

Calquera loita que se pretenda descolonial ten que confrontar de forma unívoca esta dobre colonialidade, se os proxectos de liberación das relación de opresión e extractivismo co estado español non adquiren un carácter pluriversal e antisistémico, só lograremos reproducir o sistema do que tratamos de liberarnos.

Estamos falando de reflexionar sobre as galeguidades musulmanas, migrantes, xitanas, espirituais ou laicas, urbanas, rurais ou xenéricas, galeguidades feministas, afrodescendentes…

Por veces semella que a galeguidade, construída a miúdo en oposición á españolidade, preséntasenos hoxe como unha identidade que pode resultar hermética ao representar unha forma concreta de ser galegas e galegos, que deixa nun novo afora outras formas de existir nesta terra. Estamos falando de reflexionar sobre as galeguidades musulmanas, migrantes, xitanas, espirituais ou laicas, urbanas, rurais ou xenéricas, galeguidades feministas, afrodescendentes… Todas elas e moitas outras compoñen múltiples formas de representar a galeguidade que non aparecen nos espazos soberanistas ou na teoría e o pensamento galeguista. Isto non é un fenómeno recente sobra a sociedade actual, que tamén, son puntos cegos que están aí desde os primeiros movementos nacionalistas.

Nese senso, a poboación xitana leva convivindo en Galiza por séculos sen verse interpelada por estes procesos, aínda que sexan obxectivo directo de ambas colonialidades, desde o estado español e na Galiza. Un pobo privado da súa lingua, historia e memoria dentro do pobo galego, que non ve recoñecido aporte algún á propia cultura galega. Máis ben ao contrario xa que en demasiadas ocasións o pobo xitano galego foi asumido como un elemento máis da españolidade ao que atacar e desbotar para certas tradicións. Estamos a tempo de dar forma a proxectos emancipatorios verdadeiramente transformadores e pluriversais que comprendan a galeguidade como heteroxénea. O pobo galego é heteroxéneo, ten orixes, memorias ou vivencias diversas, sexa por nacemento, herdanza ou elección.

Recoñecer estas xenealoxías e deixar de mirarnos sempre “ao Norte” é outro dos exercicios pendentes que deberíamos abordar

As propias bases dos movementos nacionalistas galegos foron aprendidas na diáspora a partir das loitas latinoamericanas, mesmo do norte do continente africano. Os procesos e loitas neste territorios foron base epistemolóxica para as loitas construídas aquí a partir do século XIX. Recoñecer estas xenealoxías e deixar de mirarnos sempre “ao Norte” é outro dos exercicios pendentes que deberíamos abordar.

Estas non só son cuestións pensadas nunha escala rexional ou nacional senón que nun contexto de colapso sistémico e climático global como o que estamos a vivir, resulta esencial facernos as preguntas adecuadas sobre que tipo de soberanías e territorios autónomos queremos constituír e como estes se imbrican no marco globalizado. Traer á conversa dimensións da vida que son profundamente políticas e nos atravesan a todas como a dimensión ecolóxica, alimentaria, afectiva, comunitaria…Afastarnos das conversas que só invocan á dimensión xeopolítica e administrativa deixando as outras esfera existenciais nun segundo plano ou fóra das axendas.

Descolonización e soberanía: Corpo, territorio, nación

Con este título terá lugar a primeira escola decolonial galega, prevista para os días 25, 26 e 27 do próximo mes de xuño na Fundación Luis Seoane da cidade da Coruña. A intención deste encontro é precisamente reflexionar colectivamente sobre os futuros posibles no territorio galego, pero repensando os procesos extensos da colonialidade e a nosa propia identidade galega. Entre os seus obxectivos está contribuír a reparar a aplicación parcial dalgúns dos conceptos do pensamento crítico decolonial para corrixir eses puntos cegos á hora de comprendernos como produto e como produtoras de colonialidade.

Escola decolonial GZ

Para acceder a todas as compoñentes encubertas polo relato precisamos escoitar e incorporar os saberes e dos corpos que foron invisibilizados ou inferiorizados, as memorias migrantes; tanto daquelas que marcharon a medrar fóra dunha terra empobrecida e espoliada, á calor da riqueza e das dinámicas coloniais operativas sobre os países de América Latina, como as daquelas que chegaron e continúan chegando, produto tamén das dinámicas de espolio, epistemicidio e empobrecemento dos seus territorios.

A escola contará coa presencia de diversas investigadoras e pensadoras galegas, do territorio español ou referentes internacionais como Katya Colmenares e Ramón Grosfoguel. Calquera persoa interesada en asistir e participar da conversa pode inscribirse até o próximo 15 de maio. A información relacionada con este encontro pode consultarse na propia web do mesmo.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Opinión
Genocidio Fanon y la psicología de la opresión y la liberación
¿Qué diría Frantz Fanon sobre el genocidio colonial y la “avalancha de asesinatos” que están ocurriendo en Gaza y otros lugares?
Análisis
Análisis La resistencia amazigh en Melilla: un capítulo olvidado de los años 80
El movimiento social de los “chapas de perro”, protagonizado por la población amazigh de la ciudad autónoma, enfrentó las consecuencias de la ley de extranjería aprobada en 1985 para la población autóctona.
Política
Xosé Manuel Beiras “A esquerda estatal á esquerda do PSOE leva ano e medio dando un recital de apoio ao PP”
O histórico líder nacionalista analiza devagar os erros das coalicións coa esquerda federal e acredita en que o futuro da transformación social está fóra das institucións.
Migración
Migracións Burocracia para os 'refuxiados de segunda': sete rapaces malianos ante o bloqueo do Estado ao pedir asilo
Presos da guerra, chegan a un novo territorio en procura de mellores oportunidades, pero son presos de temporalidades e trámites administrativos, minguando o seu estado anímico e deixándolles estancados nun limbo temporal que os anula como cidadáns.
Unión Europea
Unión Europea Von der Leyen despliega una agenda de vallas, rearme y menos regulación para las empresas
Las prioridades de la nueva Comisión Europea son las que el extremo centro lleva tiempo dictando: seguridad, defensa, energía y competitividad.
Gambia
Gambia “Sabemos que migrar puede llevarte a perder la vida, pero hay veces que no hay otra opción”
Al menos mil personas murieron en 2023 al intentar alcanzar las costas canarias desde Gambia. Ante la negación sistemática de visados, los jóvenes de este país, con un 53% de la población bajo el umbral de pobreza, acaban arriesgando sus vidas.
O Salto medra contigo
O Salto medra contigo Eles por diñeiro, nós por un futuro mellor: subscríbete ao Salto
Sempre que unha multinacional ou un goberno intentaron cometer un atentado medioambiental no noso territorio estivemos alí para contalo. Puidemos facelo porque a nós sostennos a nosa comunidade, pero queremos chegar máis lonxe e por iso precisámoste.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El Gobierno español permite el tránsito hacia Israel de combustible para aviones de guerra
El movimiento de solidaridad con Palestina acusa al Gobierno español permitir la escala del buque ‘Overseas Santorini’ en Algeciras, prevista para el 30 de julio, con un cargamento de combustible militar con destino a Israel.

Últimas

Caso Carioca
Caso Carioca O caso Carioca a través dunha migrante explotada sexualmente: indemnización mínima e complot policial
O garda civil Armando aliábase con proxenetas e abusaba sexualmente de mulleres prostituídas facendo uso da súa capacidade para regularizar a súa situación.
Baleares
Baleares Formentera, el paraíso que fue
La más pequeña de las Balears se enfrenta, con una fuerte división interna, a la crisis de la vivienda generada por el turismo.
Opinión
Cuidados ¿Abolimos el género o reescribimos la teoría queer con mirada perinatal?
Debemos reflexionar sobre el sistema sexo-género en relación a los cuidados de las infancias y pensar cómo hacemos compatible los debates identitarios con las responsabilidades individuales y colectivas de sostener la vida.
Juegos olímpicos
Juegos Olímpicos París 2024, del brillo olímpico al reverso de los focos
Comienzan unos Juegos Olímpicos marcados por el fuerte enfoque securitario y la expulsión de miles de personas sin hogar de la ciudad.
Bolivia
América Latina Bolivia: la guerra fratricida que está autodestruyendo el proceso de cambio
La transformación de Bolivia iniciada en 2006 con la llegada de Evo Morales al poder se encuentra en uno de sus peores momentos por las luchas entre este histórico líder y el actual presidente y exaliado Luis Arce.
Más noticias
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda García Page se escuda en los ayuntamientos del PP para no aplicar la Ley de Vivienda en Castilla-La Mancha
La regulación del precio del alquiler no está ni se la espera en las zonas tensionadas de Castilla-La Mancha. El presidente regional Emiliano García Page (PSOE) aduce que los ayuntamiento del PP y Vox no se lo han pedido.
Palestina
Genocidio España tratará a 15 niños y niñas palestinas mientras quedan 10.000 pacientes que necesitan evacuación
El director general de la OMS agradece el gesto mientras pide evacuaciones médicas ampliadas, ya que solo 5.000 palestinos y palestinas han sido trasladados desde que comenzara la ofensiva israelí el pasado 7 de octubre.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Israel declara “terrorista” a la UNRWA y le prohíbe operar en el país
Días después de que Reino Unido reinicie el financiamiento de la agencia de refugiados de la ONU, el Parlamento israelí aprueba tres leyes que prohíben la actividad de esta organización y criminaliza a sus 30.000 trabajadores.
Personas sin hogar
Personas sin hogar Granada sobrepasa los 40 grados sin Centro de Día para las personas sin hogar
La plataforma ‘La calle mata’ exige al Ayuntamiento de Granada y a la Iglesia un Centro de día y comedores para atender durante el verano a las personas sin hogar
Sanidad pública
Sanidad a la madrileña Más de 1.500 kilómetros en bici para reclamar un centro de salud digno
Tras más de 140 manifestaciones, 3.000 reclamaciones entregadas y recurrentes encierros durante cuatro años de lucha, vecinos y vecinas de Abrantes (Madrid) acudirán a la ONU para reclamar su acceso a la sanidad.

Recomendadas

Galicia
Xosé Manuel Beiras “La izquierda estatal a la izquierda del PSOE lleva año y medio dando un recital de apoyo al PP”
El histórico líder nacionalista analiza con calma los errores de las coaliciones con la izquierda federal y confía en que el futuro de la transformación social está fuera de las instituciones.
Arte político
Soledad Urzúa “Utilizar un desecho agrícola para crear obras de arte permite transmitir un mensaje de amor”
Llega a Madrid “Metáfora Vegetal”, una exposición de la artista chilena Soledad Urzúa. Sus obras, creadas armónicamente con colores de óleo y materiales desechados como hojas de maíz, despiertan los sentidos.
El Salto n.75
Revista 75 Activismo feminista contra la gordofobia y la deshumanización
El número de verano de nuestra revista trimestral llega cargado de un poder femenino que intersecciona desde muchos ángulos y que esperemos se reproduzca en vuestras manos.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El teatro de la libertad de Yenín: resistencia a través del arte
Una iniciativa de teatro social en medio de la ocupación y las incursiones armadas israelíes en Cisjordania.