Patrimonio
Galiza entre as ruínas

Lugares para o relato e a memoria do espazo galego.

Ruína 1
Casa en ruínas na parroquia de Sabaxáns, Mondariz (Pontevedra). Rodrigo Herrera Alfaia
17 sep 2019 12:00

Podería existir entre as verbas “ruína” e “presenza”, unha ligazón vital. A ruína non pode existir sen unha presenza previa que a posibilite. Tamén é claro que a “presenza” non é mais que unha manifestación concreta do presente. E non só iso: a presenza dinamiza o presente porque lle outorga mobilidade, corpo e vontade. O presente sen presenza é só tempo que se contempla. Polo tanto, a ruína é aquilo que quedou dun presente habitado por algo o por alguén. É moito do que queda na nosa Galiza.

Gerard Wajcman, destacado psicoanalista, dedicou un espazo no seu libro “O obxecto do século” para discutir o potencial da ruína como o obxecto máis representativo do século XX: “A ruína non existe sen presenza. No seu sentido máis amplo, un presente que conten o obxecto e a existencia de algo que se conserva no tempo”.

Así, Wajcman xa expuña os fundamentos propios da ruína como obxecto da memoria: “[a ruína] é o obxecto consumido pola súa memoria”. Neste caso, a consumación do obxecto é simbólica e material. É dicir, a ruína é un obxecto cuxa existencia depende moito máis da súa historia que do seu valor material. Sobre a ruína pousa un halo que resgarda as voces, as experiencias e o tempo do seu paso polo mundo. Desprazando así a súa existencia física. Con todo, o halo está contido sobre a greta ou o desgaste propio da ruína: é aí onde se fai manifesto.

“A ruína é un obxecto cuxa existencia depende moito máis da súa historia que do seu valor material

A ruína é obxecto que case deixa de selo para converterse en “historia común”. Todos temos vivido a experiencia de estar fronte a unha ruína. E non precisa ser un mausoleo ou un monumento (espazos deseñados para o desgaste da memoria) senón que só require que nos achemos ante un artefacto que comeza a abandonar a súa forza polo peso da historia. Tal é o caso dos nosos espazos cotiás nas vilas e aldeas galegas onde os lugares comezan a devir en ruínas.

Aínda nos centros urbanos mais poboados da Galiza encóntranse espazos abandonados, carentes de vida. Na súa maioría, son o resultado do éxodo galego: edificacións que nunca foron reclamadas polos seus herdeiros e quedaron baleiras. Para os ollos novos que visitan o noso territorio son unha novidade: no centro das vilas eríxense casas sen tellados, sen xanelas, que amosan o interior xa desgastado, pero que aínda conservan a súa orde orixinal, coma se fora un retrato vello. Aínda que non parece así, estes edificios non só se localizan na periferia das cidades, moitos deles asaltan na paisaxe habitual. Encóntranse entre edificacións modernas con gran circulación de persoas. Estes espazos pasan a ser unha sombra queda que parece non ser vista por ninguén. Xa forman parte da urbe galega: entullo, pedras, malas herbas. E o mesmo sucede nas parroquias da Galiza rural. En poucos espazos coñecidos tense asimilado e normalizado con tanta forza a aparición dos espazos abandonados. Dalgún xeito, son as ruínas do baleirado galego.

“En poucos espazos coñecidos tense asimilado e normalizado con tanta forza a aparición dos espazos abandonados

A diferenza dos monumentos ou dos edificios recuperados para fins de exhibición, estas aparecen sen previo aviso. Noutros contextos, son tomadas como artefactos da memoria oficial. Os monumentos de guerra son, sen dubida, radiografías dun pasado devastado. Nesa lóxica, procurase o seu estado “ruinoso”. Aí a ruína é case artificial: procurase a conservación da destrución e montase sobre ela un aparello de conservación e visibilización que describe o edificio e os aspectos históricos máis destacados. Case se extrae a memoria para o outro que se convirte nun vístante. Pero as nosas ruínas son outra cousa. Constrúen a súa memoria porque non existe outra posibilidade: é o seu estar no mundo. A carencia de protección devén no seu desgaste que ameaza coa súa progresiva desaparición.

Entón, se distinguimos as diferenzas que ten a ruína có monumento, queda preguntarse como se constrúe a memoria nas nosas ruínas. Noutras palabras: como opera a memoria neses espazos en estado de abandono que forman parte da vida cotiá da Galiza. Nun primeiro momento, parece que nos lembran o rexeitamento dun modo de vida ou o triunfo das grandes urbes sobre as pequenas vilas. Isto ten sentido se consideramos que estas ruínas foron espazos habitables e non só os restos dun artigo calquera. Con todo, esta particularidade ofrece outro punto de vista: estes espazos que foron habitados aínda gardan algo das presenzas que viviron aí. E esas presenzas toman forza a través da palabra.

A veciñanza galega, aínda que recoñece que o retorno da comunidade emigrada non é posible, constrúe a memoria da súas ruínas cunha antiga ferramenta de preservación e loita: o relato. Eses espazos colapsados son aínda habitados polas palabras que garda a comunidade e convértense en escenarios habitables. Non son relatos da épica histórica, tal é como se constrúen nos monumentos, senón as experiencias propias dun pequeno colectivo que axudaron a organizar a súa propia identidade.

“A veciñanza constrúe a memoria das súas ruínas cunha antiga ferramenta de preservación e loita: o relato

“Por esa leira baixaba Maruxa coa súa irmá pola mañás...” recorda un grupo de veciños mentres se reúne na rúa. Non existe neste acontecemento outra cousa que o encontro entre os restos materiais e as persoas. Tampouco hai unha regulamentación especifica das formas de operación da memoria, tal e como sucede nos museos o nos xacementos arqueolóxicos. Dun xeito tal que o relato actívase e muda un pouco de cada vez. Parece que cada encontro supón unha pequena variación do relato e invita á participación de diferentes persoas como un pequeno crebacabezas que se une pouco a pouco. Resulta duna pertinencia excepcional porque, mentres que a ruína perde a súa forma có paso do tempo, o relato tamén parece variar progresivamente.

Ruína 2
Cortello abandonado en Sabaxáns, Mondariz (Pontevedra). Rodrigo Herrera Alfaia

A ruína galega, marca do noso baleirado, parece cargarse de dinamismo cando a palabra se manifesta. Os pantasmas reactivan ese espazo aparentemente morto. Xa De Certeau recoñecía que o relato é fundamentalmente espazo e que os espazos poden rehabitarse coa palabra falada e escrita, como se a imaxinación puidese dotar de presenza o entullo. Cousa que non sucede coa memoria institucional que reafirma o anonimato dos involucrados e só exhibe a historia oficial e as personaxes merecedoras de personificación. Nestas ruínas, aínda que carentes de coidado e restauración, non existe unha historia, un gran proceso de abstracción que recubra o pasado.

Nestes relatos parece que a ruína é posuída aínda polo seu antigo dono. O abandono non forma parte do relato senón todo o contrario. Os personaxes aínda forman parte do pobo e as veces parece que as decisións colectivas tómanos en conta: cando se ten que decidir que facer con tal ou cal leira o coa herba que medra fora dunha casa baleirada, parece que se recorre ao relato para pensar con mais claridade.

No fondo, quédanos pensar que facer coas nosas ruínas, estes pequenos templos da memoria. Que imos facer cos espazos que quedaron baleirados e que ao mesmo tempo habitan a vida da Galiza como se formaran parte do seu estar no mundo. Isto pouco ten que ver coa lóxica administrativa do espazo, está relacionado con pensar como vamos a dar dignidade ao noso pasado.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Tribunal Constitucional
Lei do Litoral O Constitucional avala a lei galega coa que a Xunta fixo súas as competencias na costa
O tribunal rexeitou por unanimidade o recurso do Goberno español contra 69 preceptos do texto, pero anula o que permite que os sistemas de vertedura de augas residuais poidan ocupar o dominio público marítimo-terrestre.
O prelo
O prelo E que facemos con esta dor?
A última novela de Berta Dávila reflexiona sobre os vínculos familiares e os distintos xeitos de afrontar o dó.
Investigación
Migracións Mulleres á fronte dende o sur global
Nace unha iniciativa de investigación, intervención e acción participativa na Galiza para potenciar o diálogo e intercambio de saberes entre as voces subalternizadas das mulleres do sur global.
Tribunal Constitucional
Lei do Litoral O Constitucional avala a lei galega coa que a Xunta fixo súas as competencias na costa
O tribunal rexeitou por unanimidade o recurso do Goberno español contra 69 preceptos do texto, pero anula o que permite que os sistemas de vertedura de augas residuais poidan ocupar o dominio público marítimo-terrestre.
Sanidad pública
Ribera Salud Hospital del Vinalopó: el último rehén de la privatización del PP valenciano
La vuelta del PP al gobierno valenciano ha supuesto un balón de oxígeno para la principal beneficiaria de la privatización sanitaria, que mantendrá la concesión de Elx-Crevillent a pesar del malestar social.
Gobierno de coalición
Lawfare Sánchez cancela su agenda y para a “reflexionar” tras los ataques de la derecha y la imputación de Gómez
El presidente del Gobierno denuncia una operación contra él y su pareja, Begoña Gómez, por parte de la derecha y la ultraderecha, así como los medios afines que ha desembocado en la denuncia de Manos Limpias.
Lawfare
Justicia a la derecha Pedro Sánchez no está solo: estos son los precedentes a su caso de ‘lawfare’
El presidente del Gobierno aseguraba en su carta que el suyo era un caso de lawfare “sin precedentes”. Lo cierto es que esta estrategia de judicializar la vida política se ha enraizado durante los últimos años.
Política
Lawfare ¿Qué decisiones puede tomar Pedro Sánchez tras amagar con dimitir?
Tras el anuncio del presidente, se abren varias posibilidades que no se resolverán hasta el lunes: ¿Una moción de confianza? ¿La convocatoria de elecciones? ¿Un cambio de marco? ¿Dimitir y dar el salto a la presidencia del Consejo Europeo?
Opinión
Opinión Cuando la mierda nos come
El panorama mediático se ha convertido en una amalgama de espacios a cada cual más insano. Basura fabricada por gabinetes ultras, aceptada por jueces afines y amplificada por pseudomedios de propaganda regados con dinero público. Hay que pararlo.

Últimas

Derechos Humanos
Libertades y derechos Amnistía Internacional acusa al Estado de no investigar casos graves de violación de los derechos humanos
El informe anual de esta organización de derechos humanos denuncia “la persistente falta de rendición de cuentas por las violaciones de derechos humanos cometidas por el Estado español”.
Portugal
Memoria histórica 50 años del 25 de abril: la reforma agraria
Cuando se cumple medio siglo de la Revolución de los Claveles este catedrático y corresponsal de prensa en Portugal entre 1974 y 1975 relata una de las caras menos conocidas de este proceso histórico: la reforma agraria.
Más noticias
Palestina
Palestina La Flotilla hacia Gaza anuncia un retraso de la salida de los barcos de ayuda
La organización refiere presiones internacionales para que no se lleve a cabo una misión que pretende entregar 5.500 toneladas de alimentos y productos de primera necesidad a la población atrapada en el territorio palestino.
Tratado de la Carta de la Energía
Tratados El Parlamento Europeo aprueba la salida del Tratado de la Carta de la Energía
Con una inmensa mayoría, la eurocámara vota la salida de un tratado que era incompatible con los objetivos climáticos y que España ya anunció que abandonaría.
Medio ambiente
Minas en Andalucía La sinrazón de los vertidos mineros al Guadalquivir
Se cumplen 26 años del vertido minero desde la Mina de Aznalcollar al Río Guadiamar en abril de 1998. Ahora, los nuevos proyectos de vertidos mineros desde las minas Cobre-Las Cruces y Aznalcóllar-Los Frailes vuelven a poner en peligro la zona al no haber tenido en cuenta las características del lugar.
Derecho a la vivienda
Derechos a la vivienda Catalunya se adelanta al Gobierno central y regula los alquileres de temporada y por habitaciones
El Banco de España recomienda en su informe anual “medidas restrictivas” para controlar los alquileres turísticos, de temporada y por habitaciones, convertidos en la vía predilecta de grandes y pequeños propietarios para eludir las legislaciones.

Recomendadas

Derechos reproductivos
Luciana Peker y Cristina Fallarás “El aborto se ha apartado del relato feminista porque genera consenso”
Las periodistas Cristina Fallarás y Luciana Peker forman parte del grupo motor de una campaña europea que quiere blindar el derecho al aborto mediante una iniciativa ciudadana que necesita un millón de firmas para llegar a ser debatida.
Pensamiento
Kristen Ghodsee “Necesitamos soluciones que podamos llevar a cabo sin la ayuda del Estado”
Esta escritora y etnógrafa estadounidense explora experiencias utópicas del pasado y del presente en su último libro ‘Utopías cotidianas’ (Capitán Swing, 2024).
Música
Música Aprendiendo filosofía con el punk patatero de La Polla Records
Los cáusticos esputos lanzados por Evaristo en las canciones de La Polla Records contenían materia adecuada para hablar de filosofía política en el instituto. Así lo entiende el profesor Tomás García Azkonobieta, autor de ‘La filosofía es La Polla’.