Racismo
Cara a unha pedagoxía antirracista

O pasado venres 15 de setembro saíu á luz unha campaña titulada “Compostela contra o racismo”, que amosaba o que non se debe facer nas campañas que se din chamar antirracistas.
11 oct 2022 19:13

O pasado venres 15 de setembro saía á luz un spot na páxina da UAMI Compostela, a campaña titulábase “Compostela contra o racismo" e era un vídeo de algo máis dun minuto de duración. Tempo suficiente para amosar o que non se debe facer nas campañas que se din chamar antirracistas. Inmediatamente despois da publicación deste vídeo, corrían os comentarios de compas que viven na cidade de Santiago de Compostela indignadas porque tamén ían publicando cartaces coas persoas que aparecían no vídeo. Tres horas antes de que empezara a escribir este artigo, seguían subindo na páxina da UAMI anacos do vídeo da campaña, a pesar do malestar e a polémica xerada días antes.

Unha vez máis, igual que noutras campañas “antirracistas” fallidas, como no caso da Equality Stamps de Correos, as boas intencións non bastan, porque poden ser contraditorias en si mesmas e xerar todo o contrario ao que queren criticar ou combater. Pero por que? Imos por partes.

Primeiro, a receita perfecta para xerar prexuízos é poñer unha etiqueta ao lado dunha imaxe. Isto como funciona? Pois adoitamos vencellar un conxunto de características a un todo. Estas construcións sociais  lévannos a facer afirmacións xerais que poden ser  positivas, negativas ou neutras sobre un grupo de persoas, pero son xeneralizacións ao final. O que dificulta cambiar un prexuízo é que o contexto constantemente o reforza e perpetúa. Volvendo á campaña, se poño unha persoa nova racializada chea de tatuaxes, piercings e cunha pose sospeitosa ao lado dunha etiqueta onde se le a palabra MENA (acrónimo que fai referencia aos menores migrantes non acompañados), engado un país de orixe e unha idade, o que acontece é que automaticamente penso que un/ha “MENA” loce así. Se  lle sumo unha pregunta  como “confiaríaslles o coidado do teu fillo/a?", a cousa empeora porque seguramente hai xente que diga que non. Penso que xa bastante se loita por deixar de criminalizar os menores non  acompañados como para que de súpeto teñamos este tipo de campañas que perpetúan ese imaxinario, esquecendo que a migración destes é moi diversa. Non se pode xogar así por así coas súas imaxes porque estamos falando, ao final, de menores de idade que merecen o mesmo coidado ca os nacidos aquí. Ou acaso non aprendemos nada do infame cartaz que foi posto por un máis infame partido de ultra dereita hai tempo atrás?

Segundo, este tipo de uso, ao que chamaría eu instrumentalización de corpos racializados a partir dos seus fenotipos (cor de ollos, cor de pel, tipo de cabelo, etc.), ten que se facer con moito coidado, polo tema básico das representacións. Imaxinemos que un peque atopa este cartaz na rúa e ve que a persoa coa etiqueta “sudaca” ten a súa cor de pel, automaticamente supón que esta persoa representa a súa corporalidade. Da banda contraria, un peque de pel branca atopa o cartaz coa imaxe dun home ao lado da etiqueta “moro” e o pai do seu compi de clase ten esa cor de pel, polo tanto asume que é un moro.  Reducindo así grupos heteroxéneos de persoas ás súas características corporais máis visibles, a un país de orixe ou a unha relixión. Ignorando así o contexto histórico no que xorden e por que na actualidade non ten ningún senso. Para saber como afectan estos temas na toma da conciencia racial nos máis peques sería bo facer algunhas lecturas  da teoría da identidade social de Tajfel e Turner (1979) entre moitas outras.

A primeira vez que escoitei a palabra sudaca non sabía a que se refería nin a carga despectiva que conlevaba, despois entendín que é unha maneira sinxela e simplista de agrupar un conxunto tan diverso como somos as persoas que vimos ou lucimos, no seu imaxinario, como propias de Abya  Yala. Para a RAE, sería máis ben un adxectivo despectivo para falaren de alguén hispanoamericano (persoa orixinaria dalgún dos países de América que foron colonizados por España e falante da súa mesma lingua), ainda que se xerneraliza a persoas doutros países como Brasil. Unha vez máis, hai que revisar a historia desta palabra para entender que está relacionada coa historia das migracións de persoas que veñen de América. Alguns dos filtros para ser ou non sudaca na actualidade parten entón dos rasgos fenotípicos e o acento, esquecendo que en cada un dos nosos países temos moitísima diversidade. Aínda que houbese xente que se sentise cómoda ou non lle afectase que lle chamen así, haberá xente a quen non lle guste e non se sinta cómoda, polo que penso que o risco está na normalización.

Pola outra banda, a palabra “negra**” tamén está fóra de todo contexto. Esta palabra ten unha fortísima carga negativa porque é equivalente á palabra con n**** no ámbito de Estados Unidos, termo co que se referían de xeito despectivo aos escravos negros no século XIX neses territorios. Polo tanto, se vemos esta palabra tan ofensiva empapelando media cidade ou rulando polas redes sen saber o contexto histórico en que xorden, pensaremos que non é tan ofensiva, ignorando así as loitas de persoas do movemento antirracista pola súa eliminación.  Ao final as palabras si importan porque nelas xorden os imaxinarios sociais, as ideas, as relacións entre nós e danlle forma a todo o que nos rodea.

Outra cuestión importante é preguntarnos, en que poñemos o foco nas campañas antirracistas. Porque nesta seméllase que non se confronta as persoas violentas e racistas, ao contrario, ponse todo o foco nos corpos racializados, nos seus fenotipos, nomes, orixes e profesións das persoas “protagonistas” que amais parecen, polas súas expresións, estar nun estado de pasividade total, como vítimas.

O racismo non se pode combater dun xeito tan simple, porque o problema é estrutural e está  arraigado nestas sociedades, reforzado pola linguaxe, os medios de comunicación, etc. Como un simple exemplo, vou comentar un episodio da miña vida, que aconteceu hai uns 5 anos na cidade da Coruña. Camiñaba pola rúa cando un home se achegou para preguntar por un enderzo. Comezou así unha conversa que, dentro da miña inxenuidade, asumía como casual ata que despois de lle explicar onde pensaba que queda a rúa este home me fai a sempre pregunta incómoda: “Pero ti de onde es?”. Eu respóndolle que de Bolivia e despois continúa preguntando sobre onde traballo ou que fago.  Coméntolle que son psicóloga pero que estudo por agora un mestrado nesta cidade, ao que el ri e responde: “Psicóloga? Pero se tes cara de esteticista”. Daquela eu non sabía que era unha esteticista, porque no meu país esa palabra non se usa, e despois descubro que é aquela persoa que traballa nos salóns de beleza. Así asumín que, para o imaxinario de moitas persoas, alguén coa miña aparencia e orixe debe ser posta nestes espazos, e nunca será vista como unha profesional da saúde mental. Por iso, se nunha campaña aparece unha muller racializada ao lado dunha etiqueta que di “perruqueira”, non o fai mellor que este home. Por iso a pedagoxía antirracista ten que ser crítica e radical, ten que ir directo a cuestionar a persoa agresora e incomodarlle.

Finalmente, unha campaña, que instrumentaliza e descoñece o marco históricos das palabras que usa, perpetúa estereotipos e menospreza a quen pretende defender. Para evitar isto sería bo ler teoría crítica da raza (de Kimberlé Crenshaw, W.E.B. Du Bois, Fannie Lou Hamer e Pauli Murra). É dicir, ser conscientes dos privilexios da branquitude e das opresións que sofren otras persoas por parámetros étnico-raciais, entender por que o racismo é estrutural e o abarca todo, a existencia da interseccionalide e como os procesos históricos sociais son causantes destes. Se non  temos coñecimentos destos temas, non pasa nada, pero fórmate antes ou polo menos consulta as persoas que loitan todo o tempo contra o racismo. O ideal sería dialogar coas persoas racializadas que son parte de colectivos ou entidades antirracistas e decoloniais no contexto galego. Por exemplo, na Oficina de Información e Denuncias (OID) de SOS Racismo Galicia, traballamos pola eliminación destas etiquetas, prexuízos e estereotipos que son a base de conductas máis violentas, a discriminación e o racismo (revisar a pirámide do odio de a Anti-Defamation League ). Desafortunadamente, estas palabras úsanse habitualmente, nos coles, nos supermercados, nos traballos, etc. Dende as formacións que facemos as confrontamos e nos sorprede a normalidade coa que as persoas afirman que aquí hai racismo. Polo tanto, o  desafío é crear ferramentas de prevención para combater o problema, pero para iso hai que estar disposto/a a recibir pedagoxía antirracista e a desenvolver a conciencia de raza, se non seguiremos cometendo erros, reforzando estereotipos e prexuízos. Por que non basta con dicir que “as persoas somos só persoas”, frase que me lembra a outra: “Eu non vexo cores, eu vexo persoas”. Xa que logo, non preciso saber se son ou non son persoa, eu, como persoa racializada, preciso ser tratada como calquera outra sen que se me poñan ningunha etiqueta.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Política
Vivenda O PSdeG sancionará os seus concelleiros en Santiago por desobedecer e votar si a limitar pisos turísticos
Os socialistas defenden o apoio que permitiu que a ordenanza das VUT en Compostela vaia adiante por “lealdade” coa cidade. Explican que seguir o mandato do partido sería “tacticismo”.
Turismo
TAXA TURÍSTICA A taxa turística: solución ante a turistificación?
En marzo do 2023, o concello de Santiago de Compostela puxo sobre a mesa a necesidade dun imposto turístico, unha medida que noutras cidades, como Porto, xa existe desde hai uns anos.
Salario mínimo
Salario mínimo PSOE y Sumar intentan llegar a un acuerdo para no perjudicar con el IRPF a los trabajadores con el SMI
La ministra de Hacienda ha confirmado que sería “algún tipo de medida que permita compensar a aquellos pocos trabajadores” en la situación de tener que tributar con el salario mínimo.
Residencias de mayores
Residencias Fondos de inversión y residencias: la mano invisible que retuerce los cuidados
Mientras DomusVi, en manos del fondo de inversión ICG, ya es la empresa con más residencias privadas del Estado, residentes, familiares y trabajadoras explican lo que supone que las prácticas especulativas acunen la vejez de las personas.
Opinión
Opinión Bretón no es un monstruo, ni Martín el nuevo Capote
Frente a la libertad sin peros que defienden unos, la responsabilidad de muchos: la de ciudadanos y librerías que se niegan a comprar o vender, respectivamente, el libro que Anagrama ha tenido a bien materializar.
LGTBIfobia
Manifestación Plataforma Trans planta cara a la transfobia con una manifestación contra el odio
La convocatoria el 29 de marzo denuncia un contexto internacional antiderechos. La organización pide a partidos y sindicatos que se sumen a la marcha porque la transfobia es un problema social, y por lo tanto también político, explican.

Últimas

AGANTRO
Agantro Tatuaxe: terapia e tendencia
Da marxinación á moda, o carácter simbólico e ritual da tatuaxe atópase actualmente erosionado polas dinámicas capitalistas.
Música
Música Pervertidos y puritanos, a los pies de Ethel Cain
Proyectos musicales como ‘Perverts’ de Ethel Cain son capaces de imponer silencio en medio de tanto ruido para pensar en un momento en que las redes sociales son herramientas tendenciosas para la difusión de propaganda de ultraderecha.
Gasto militar
Gasto militar “No nos resignamos a la guerra”: 70 organizaciones rechazan la deriva militarista de la UE y el Gobierno
Más de 70 organizaciones y personalidades de la cultura y el activismo firman un manifiesto que rechaza la escalada belicista y el rearme frente a una posible agresión rusa.
Palestina
Cisjordania Hamdan Ballal, codirector de ‘No other land’, agredido por colonos israelíes
Según los testigos que presenciaron el ataque, el cineasta está herido. Poco antes de las 14h el codirector de la cinta ha anunciado que Ballal ha sido puesto en libertad.
Minería
Minería estratégica en Extremadura La Comisión Europea declara “estratégicos” tres proyectos mineros en Extremadura
Las Navas (Cañaveral), Aguablanca (Monesterio) y La Parrilla (Almoharín) obtendrán financiación, verán facilitados sus procesos de tramitación y se beneficiarán de plazos más reducidos. La mina de Valdeflores no es considerada estratégica.
Más noticias
Obituario
Obituario Jesús Santos, el basurero que se ganó el corazón de Alcorcón
Alcorconero de toda la vida, teniente alcalde, activista social y sindicalista, Jesús Santos hizo que aquellos que le acompañaron en su camino se ilusionaran por la política.
Israel
Genocidio Mercadona vende tampones y patatas procedentes de Israel
En 2024 se produjo una reducción de las importaciones de tampones y patatas israelíes. Mercadona es una de las plataformas que trabajan con estos productos.
Madrid
Madrid La Sareb amenaza con el desahucio a dos jóvenes activistas en Carabanchel
Cadete 7, el bloque en lucha del que el ‘banco malo’ prevé desalojarles de forma inminente este jueves 27, fue el primero recuperado por el movimiento de vivienda de Madrid en 2013 tras haber permanecido deshabitado desde 2008.
Palestina
Palestina Egipto abre la puerta a un nuevo alto el fuego en Gaza con el visto bueno de Hamás y EEUU
A cambio de la retirada gradual de la tropas de Israel en la Franja, serían liberados cinco rehenes cada semana. El Gobierno de Netanyahu no se ha pronunciado y siguen los ataques contra población civil.

Recomendadas

Medio ambiente
Medio ambiente Milleiros de persoas enchen A Pobra do Caramiñal para berrar contra a celulosa de Altri e a mina de Touro
Unha grande multitude por terra e centos de embarcacións por mar esíxenlle ao Goberno de Alfonso Rueda que “recúe” ante o potencial desastre ambiental que sobrevoa Galiza.
Guerra en Ucrania
Guerra en Ucrania Colegios underground en Járkov después de tres años de guerra
La ciudad ucraniana construye escuelas subterráneas, preparadas para aguantar ataques balísticos y nucleares.
Feminismos
Irene García Galán “La memoria feminista hay que construirla desde abajo, desde nuestras casas”
‘Hilaria’ (Errata Nature, 2025) es un libro dedicado a la tatarabuela de Irene García Galán, pero también un ensayo político que navega a través de la memoria feminista, el antipunitivismo y el anarquismo.
Argentina
Estela de Carlotto “Faltan todavía muchos nietos por encontrar”
Al cumplirse 49 años del golpe cívico-militar, la presidenta de Abuelas de Plaza de Mayo dialogó con El Salto y apuntó contra el Gobierno de Milei y su ministra de Seguridad, Patricia Bullrich, que encabeza la represión de la protesta social.