AGANTRO
O mundo en chamas

Escribo dende México sobre a violencia no país e no mundo, pois alén da invención da «narcocultura», compre reflexionarmos sobre o violentamento global do imaxinario, a sociedade e a política.
Cierre de campaña elecciones México 2024
Peche de campaña de Claudia Sheinbaum no Zócalo da Cidade de México, onde foi xefa de goberno.
Doutor en Antropoloxía Social e Investigador Posdoutoral na Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo (México).
9 jun 2024 06:00

A Avenida Acueduto é un longo tramo de vía que corre á beira doutra importante arteria central da cidade: a Avenida Madero. Estamos en Morelia, México, cidade que celebra nestes días os 483 anos da súa fundación. E aínda que levamos meses esperando que chova, no que é xa unha das épocas máis quentes e secas na historia do país, o certo é que toda a auga que necesitamos contrasta co chuvieiro de tempo que caeu dende que a cidade botou a andar, primeiro como Valladolid, e logo como Morelia, en lembranza do heroe da Independencia, José María Morelos e Pavón. Para celebralo, o sábado 18 de maio organizáronse varios concertos de balde no centro. Un cartel que axuntou os ritmos máis bailables da música latina co son da banda norteña de Sinaloa. Pero sen dúbida o prato forte da velada foi Emmanuel, un nome que pode que non diga moito en España, pero que é un emblema da música romántica e do pop latinoamericanos.

No seu libro Escenas de pudor y liviandad (Ed. Grijalbo, 1988), o escritor Carlos Monsiváis referiuse ao concerto que Emmanuel deu en 1986 na sala Metrópolis da Cidade de México, no acomodado sur da capital. Naquel tempo, o cantante arrincaba suspiros a quen se deixaba atrapar polos seus orixinais movementos. Por entón, as letras e os contoneos do cantante daban corpo ao sexenio priísta de Miguel de Lamadrid. Para Monsiváis, Emmanuel encarnaba “la ligazón entre el sentimentalismo de los miembros del Gabinete Económico y el de los clubs de admiradoras”. Agora, case corenta anos despois, un veterano e ben conservado artista, coa voz naturalmente mermada, facía un concerto ao aire libre xunto á impoñente catedral moreliana. Dende alí, detiña uns segundos o concerto para referirse á violencia que arrasaba ao país e lanzaba unha mensaxe na que falaba de Deus, Xesús e da Virxe de Guadalupe. Ogallá que Monsiváis tivera estado alí para comparar os dous concertos da estrela!

Desafortunadamente, Monsiváis non apareceu, e o único que quedou para “facer o paro” (expresión coloquial mexicana que significa ‘axuda’ ou ‘intercesión’) ao seu recordo foi un espido e “güero” (‘louro’) antropólogo, poeta de extranjis, errante fillo da emigración galega que chegou a América, e que agora, ante o totémico cantante, que xa só poñía significado á nostalxia, emocionábase discretamente ante os recordos daquela voz que chegaban soando dende a súa afastada infancia, mentres pensaba no México presente, un país que non deixaba de interpelalo coas súas múltiples expresións e excesos de todo tipo. É máis que probable que para comprender un país como este, para incorporalo e facerse carne con el, un deba asumir esa clase de excesivos contrastes e aprender a escorregarse dende a éxtase sensorial dunha riqueza cultural xigantesca ata o tremor que nos percorre cando nos decatamos, un día si e outro tamén, dos novos corpos que apareceron no centro da “nota vermella” (xénero periodístico adicado aos crimes), pero que podrecen nas marxes da historia, en anacos con claros sinais de tortura.

O propio Monsiváis conxugou aquela pudorosa lixeireza dos seis anos de goberno de Lamadrid e o seu pop-emmanuelismo, co tremor dun presaxio futuro que trocou a imaxe nacional Guadalupana pola contraimaxe ensanguentada da Santa Morte, que tanto veneran os asasinos co fin de salvar o coiro ou, cando menos, de deixar un cadáver dunha peza e non en pedazos metidos en bolsas de lixo. Así foi que o escritor ideou outro título clarividente: Los mil y un velorios (Debate, 2009), no que dá conta dos relatos máis sanguentos que permanecen xunto á historia recente do país e a iso que se deu en chamar —con máis olfacto comercial que reflexivo— “narcocultura”, cuxa banda sonora xa non aposta polas melodías románticas, as facianas anenadas e os movementos felinos, senón máis ben polos “galos” crus e belicosos que saen á escena cargados con cocaína e prata -a do diñeiro e a das balas-, e cos movementos secos que mellor conveñen a un nihilismo desesperado disposto a matar ou morrer por nada, pois como cantaba o lendario cantante de corridos Chalino Sánchez, “pa’ todo el que vive recio se encuentra lista una fosa”.

Neste punto, dá igual que falemos do flamenco-trap de Rosalía, do impostado carisma que amosan os narcos das series e telenovelas, do corrido “tumbado” de Peso Pluma co seu Grammy ou mesmo do chamado estilo “rexional mexicano”, todo acaba convertendo a dor local en ferida nacional e beneficio transnacional

Precisamente, no seu libro Corridos tumbados: bélicos ya somos, bélicos morimos (Ed. Ned, 2024), o profesor José Manuel Valenzuela Arce recolle estas terribles palabras do intérprete sinaloense, ao que de feito “xuraron” de morte no medio dun dos seus concertos e mataron pouco tempo despois. A obra do profesor aborda esa música, cuxa popularidade leva tatuado o triplo percorrido actual das mercadorías culturais, tanto o do seu sentido local como o da súa confusión cos relatos nacionalistas e as mensaxes dun mercado global que lava o rostro do crime a forza de reduccionismos e clichés culturais. Neste punto, dá igual que falemos do flamenco-trap de Rosalía, do impostado carisma que amosan os narcos das series e telenovelas, do corrido “tumbado” de Peso Pluma co seu Grammy ou mesmo do chamado estilo “rexional mexicano”, todo acaba convertendo a dor local en ferida nacional e beneficio transnacional, e facendo que o sangue dos mortos se volva brillo para os vivos e falso resplandor de ouro “cortado” co sangue dos inocentes.

A saída máis simple tende a usar o nacional como pretexto para considerar todo isto, ou ben presentando á nación como o único que temos á man para afrontar os imperativos do capitalismo global, ou ben tentando convencernos de que a súa historia cultural proba que uns países gardan unha maior relación coa violencia que outros. O primeiro converteuse na estratexia predilecta da ultradereita á hora de fabricar confusión e ocultar detrás dese cacarexo oco da nación unha reeditada versión do darwinismo social e unha coartada para o delirio exterminador que mostra o capitalismo criminal dos nosos días. Pensemos nos recentes berros do energúmeno Javier Milei en España, na súa estudada mercadotecnia de anarcocapitalismo gore —con motoserra incluída— e na súa desubicada actitude de psicópata presidencial. O segundo, en cambio, sacrifica a imaxe simplificada e tópica duns países en beneficio doutros, que deste xeito se reafirman na arrogante idea de civilización e desenvolvemento que se teñen feito á medida. En ambos os casos, trafícase cunha visión adulterada da realidade, que toma o local e o nacional como proba dun destino antes que como un proceso histórico que involucra ao capitalismo global —ese que a ultradereita di atacar cando en realidade é o seu berce— no aumento da violencia en todo o mundo e en todos os sectores, dende os delituosos ata os económicos, mediáticos e políticos.

O máis sinxelo é escandalizarse dos masacres perpetrados polos cárteles da droga. O difícil é recoñecer a nosa complicidade co horrendo rumbo das cousas cando devoramos sen inmutarnos unha morbosa serie de HBO

Mentres as mercadorías globais —nas que cabe xa case todo, mafias, cancións e razzias étnico-politicas— desvían de si a sospeita de truculencia, algúns países e os seus rachos internos son utilizados como chibos expiatorios dunha violencia que non podemos limitar de ningún xeito ao crime organizado, senón que se converteu en algo moito maior, nun mal xeneralizado que degrada a política, o xornalismo e a comunicación, aos que converte nunha sucursal da pornografía da imaxe e da súa violenta visibilidade. Neste sentido, o máis sinxelo é escandalizarse dos masacres perpetrados polos cárteles da droga. O difícil é recoñecer a nosa complicidade co horrendo rumbo das cousas cando devoramos sen inmutarnos unha morbosa serie de HBO que fai caixa co despezamento dun cirurxián plástico en Tailandia cometido polo fillo dun popular actor, ou escorregamos nunha pantalla a imaxe do berro cristalizado de miles de nenos palestinos abandonados por un dedo que, resignado a non poder facer nada, só aprendeu descender cada vez máis, como quen fose durmido camiño do inferno.

O antropólogo e historiador Claudio Lomnitz abordou o tema da violencia no caso de México. Así o fixo nos seus dous libros, El tejido social rasgado (Ed. Era, 2022) e Para una teología política del crimen organizado (Ed. Era, 2023), nos que, entre outras cousas, alude ao macabro rexurdir do canibalismo entre grupos do crime organizado. Con todo, o máis salientable é a aterradora pregunta que expón: e se estivera a emerxer outro tipo de Estado cuxa soberanía se reflicte precisamente nese crime totalmente caprichoso que comete o líder criminal? Unha arrepiante posibilidade que, por unha banda, nos leva a pensar na “necropolítica” analizada polo pensador camerunés Achille Mbembe, e, por outra, fainos lembrar a sospeita que historicamente sinalou ao exército como o executor dos desmáns e abusos ordenados ou autorizados polo Estado. Na conciencia de países como México, isto último é algo aínda moi presente (Europa, por desgraza, o esqueceu), con crimes asociados aos sucesivos gobernos de Felipe Calderón e Enrique Peña Nieto -instalados comodamente en Madrid grazas ao favor da ultradereita española- e que recentemente algúns tamén sinalaron con respecto á militarización do país durante a presidencia de Andrés Manuel López Obrador.

Pero mentres a violencia produce os seus mortos nos baldíos rexionais e os conta ou silencia a milleiros nas solipsistas e branqueadas narrativas nacionais, o tráfico de influencias lava as súas mans ensanguentadas nas eiras internacionais e resitúa as consecuencias do tecido social rachado sinalado por Lomnitz nun escenario que vai alén de calquera caso particular, por moi morboso e vendible que sexa. É aí onde as análises do antropólogo mexicano poden completarse con outras. Dende un nivel microcultural, coas que apuntan ao boom comercial das series de narcotraficantes, á conquista “glocal” da música norteña e aos imaxinarios de poder, destrución e morte a través dos cales a ampla gama de narcocorridos acapara as paisaxes sonoras de cidades como Morelia. Dende un macrosocial, coas que vinculan o avance do capitalismo neoliberal cun dispositivo transhumanista que fusiona a violencia planetaria co control tecnolóxico e integral sobre a vida dos individuos e sobre a vida, tout court. É o que sostivo o xornalista e intelectual mexicano, Sergio González Rodríguez, na súa obra Campo de guerra (Anagrama, 2015).

Perante un panorama semellante, nin a violencia pode ser vista como algo alleo á historia concreta dos lugares —o contrario a convirte nunha abstracción— nin tampouco podemos considerala como a expresión exclusiva dun suposto carácter local —algo que só esaxera o relativismo. O chairo incendiado co que Juan Rulfo cifrou metaforicamente unha parte real da violenta historia do México rural —algo que faría tamén Elena Garro na súa impresionante novela Los recuerdos del porvenir (451 Editores, 2011)— convive hoxe cun mundo irreal que pretende negar as propias chamas que o consomen cunha violencia atroz, crecente e global. Non se trata, pois, de negar os particularismos. Como entenderíamos entón que Deus, Cristo e a Morena Guadalupana caiban no concerto dun vello ídolo da canción? Trátase máis ben de integralos nunha historia xeral da violencia neoliberal, sen desentendérmonos tan comodamente dos lazos que os unen aos nosos propios consumos e á agresividade das nosas agónicas relacións sociais. Sexa como for, como metáfora ou nota vermella, o certo é que hoxe unha gran parte de nós camiñamos coma se unha fosa común estivese a esperarnos: así de recia anda a cousa.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Ejército Zapatista de Liberación Nacional (EZLN)
30 aniversario del levantamiento del EZLN Los viajes de la Montaña. Arte, política y simbolismos de la lucha Zapatista
En este noveno texto de la serie, la autora nos propone una mirada a través del arte para entender la dinámica de construcción de la lucha zapatista en México y cómo se articula con las redes de resistencia europeas
Ejército Zapatista de Liberación Nacional (EZLN)
30 años del levantamiento del EZLN Grietas de luz: el zapatismo y la resistencia palestina como inspiración para los movimientos sociales
Las luchas zapatista y palestina comparten como señas de identidad: el territorio, la desposesión como forma compartida de opresión y la importancia de la memoria y la historia para imaginar otros futuros.
Ejército Zapatista de Liberación Nacional (EZLN)
Aniversario del levantamiento del EZLN 30 y 40 años de Zapatismo: Aprendiendo de una rebelión que no se quedó en utopía
Los autores, a través de un silencioso viaje hacia atrás, sin referencias explícitas a los grandes y pequeños momentos de la resistencia, intentan transmitir las razones por las cuales el levantamiento zapatista no se quedó en utopía
Política
Xosé Manuel Beiras “A esquerda estatal á esquerda do PSOE leva ano e medio dando un recital de apoio ao PP”
O histórico líder nacionalista analiza devagar os erros das coalicións coa esquerda federal e acredita en que o futuro da transformación social está fóra das institucións.
Migración
Migracións Burocracia para os 'refuxiados de segunda': sete rapaces malianos ante o bloqueo do Estado ao pedir asilo
Presos da guerra, chegan a un novo territorio en procura de mellores oportunidades, pero son presos de temporalidades e trámites administrativos, minguando o seu estado anímico e deixándolles estancados nun limbo temporal que os anula como cidadáns.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El Gobierno español permite el tránsito hacia Israel de combustible para aviones de guerra
El movimiento de solidaridad con Palestina acusa al Gobierno español permitir la escala del buque ‘Overseas Santorini’ en Algeciras, prevista para el 30 de julio, con un cargamento de combustible militar con destino a Israel.
Baleares
Baleares Formentera, el paraíso que fue
La más pequeña de las Balears se enfrenta, con una fuerte división interna, a la crisis de la vivienda generada por el turismo.
Juegos olímpicos
Juegos Olímpicos París 2024, del brillo olímpico al reverso de los focos
Comienzan unos Juegos Olímpicos marcados por el fuerte enfoque securitario y la expulsión de miles de personas sin hogar de la ciudad.
O Salto medra contigo
O Salto medra contigo Eles por diñeiro, nós por un futuro mellor: subscríbete ao Salto
Sempre que unha multinacional ou un goberno intentaron cometer un atentado medioambiental no noso territorio estivemos alí para contalo. Puidemos facelo porque a nós sostennos a nosa comunidade, pero queremos chegar máis lonxe e por iso precisámoste.
Bolivia
América Latina Bolivia: la guerra fratricida que está autodestruyendo el proceso de cambio
La transformación de Bolivia iniciada en 2006 con la llegada de Evo Morales al poder se encuentra en uno de sus peores momentos por las luchas entre este histórico líder y el actual presidente y exaliado Luis Arce.

Últimas

Caso Carioca
Caso Carioca O caso Carioca a través dunha migrante explotada sexualmente: indemnización mínima e complot policial
O garda civil Armando aliábase con proxenetas e abusaba sexualmente de mulleres prostituídas facendo uso da súa capacidade para regularizar a súa situación.
Palestina
Genocidio España tratará a 15 niños y niñas palestinas mientras quedan 10.000 pacientes que necesitan evacuación
El director general de la OMS agradece el gesto mientras pide evacuaciones médicas ampliadas, ya que solo 5.000 palestinos y palestinas han sido trasladados desde que comenzara la ofensiva israelí el pasado 7 de octubre.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Israel declara “terrorista” a la UNRWA y le prohíbe operar en el país
Días después de que Reino Unido reinicie el financiamiento de la agencia de refugiados de la ONU, el Parlamento israelí aprueba tres leyes que prohíben la actividad de esta organización y criminaliza a sus 30.000 trabajadores.
Personas sin hogar
Personas sin hogar Granada sobrepasa los 40 grados sin Centro de Día para las personas sin hogar
La plataforma ‘La calle mata’ exige al Ayuntamiento de Granada y a la Iglesia un Centro de día y comedores para atender durante el verano a las personas sin hogar
Sanidad pública
Sanidad a la madrileña Más de 1.500 kilómetros en bici para reclamar un centro de salud digno
Tras más de 140 manifestaciones, 3.000 reclamaciones entregadas y recurrentes encierros durante cuatro años de lucha, vecinos y vecinas de Abrantes (Madrid) acudirán a la ONU para reclamar su acceso a la sanidad.
Más noticias
Ocupación israelí
Ocupación israelí Palestina y el derecho a la resistencia: tácticas de la resistencia armada palestina
Los ataques del 7 de octubre supusieron un punto de inflexión en el retorno del debate sobre la lucha armada en Palestina, una vía no cerrada de resistencia frente a la ocupación israelí que tiene más de medio siglo de historia.
Violencia machista
Comunidad de Madrid Denuncian “castigos” a las trabajadoras de un centro de atención a víctimas de violencia machista de Madrid
El comité de empresa del centro Ayaan Hirsi Ali, dependiente de la Comunidad de Madrid, vincula la no renovación del contrato de una educadora social con el cambio de empresa licitadora y sus nuevas condiciones laborales.
Venezuela
Elecciones presidenciales Venezuela hacia el 28J: unas elecciones en las que por primera vez en una década cualquier cosa puede pasar
La oposición de derechas concurre sin exclusiones, vetos ni llamadas a la abstención con un candidato de consenso, Edmundo González, que podría arrebatar el poder a Nicolás Maduro.
Trabajo sexual
Ordenanza municipal La Coordinadora Feminista de Cádiz califica de punitivista la ordenanza contra la prostitución de Jerez
La Coordinadora que aglutina a colectivos feministas de toda la provincia denuncia que las medidas que anuncian la erradicación de la prostitución solo aumentan la precariedad y los riesgos.
Turismo
Turistificación La Malvarrosa: de barrio obrero a paraíso turístico
El barrio que toma su nombre de la playa urbana de València vive un proceso de turistificación acelerado mientras el tejido vecinal continúa su lucha para conseguir equipamientos básicos.

Recomendadas

Galicia
Xosé Manuel Beiras “La izquierda estatal a la izquierda del PSOE lleva año y medio dando un recital de apoyo al PP”
El histórico líder nacionalista analiza con calma los errores de las coaliciones con la izquierda federal y confía en que el futuro de la transformación social está fuera de las instituciones.
Arte político
Soledad Urzúa “Utilizar un desecho agrícola para crear obras de arte permite transmitir un mensaje de amor”
Llega a Madrid “Metáfora Vegetal”, una exposición de la artista chilena Soledad Urzúa. Sus obras, creadas armónicamente con colores de óleo y materiales desechados como hojas de maíz, despiertan los sentidos.
El Salto n.75
Revista 75 Activismo feminista contra la gordofobia y la deshumanización
El número de verano de nuestra revista trimestral llega cargado de un poder femenino que intersecciona desde muchos ángulos y que esperemos se reproduzca en vuestras manos.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El teatro de la libertad de Yenín: resistencia a través del arte
Una iniciativa de teatro social en medio de la ocupación y las incursiones armadas israelíes en Cisjordania.