AGANTRO
O 15M e os feminismos (II): A expansión da loita

As reivindicacións feministas que comezaron nas acampadas chegan ata hoxe. Mais que nos queda por facer na defensa dos dereitos das mulleres na actualidade?

AGANTRO (Asociación Galega de Antropoloxía Social e Cultural)
guadalupe.jimenez@usc.es

2 jun 2021 16:30

Queda un longo camiño por percorrer pero podemos dicir que na actualidade o feminismo que atravesou o 15M goza de certa saúde. Por poñer algún exemplo do que estou a falar, dende o 15M houbo tres convocatorias históricas: o Tren da Liberdade do 1 de Febreiro do 2014, a Marcha Estatal contra as Violencias machistas do 7 de Novembro de 2015 e a Folga Feminista do 8 de Marzo de 2018. Poderíamos tamén incluír aquí a enorme reacción social contra a sentenza da violación grupal de “a manada”, o apoio a Juana Rivas, as campañas #MeToo ou o xuízo á procesión da Cona Insubmisa, que evidencian as múltiples caras das violencias machistas a nivel xudicial, mediática e estrutural.

O Tren da Liberdade foi a mobilización feminista máis numerosa ata o momento (30.000 persoas chegadas en tren a Madrid), co obxectivo de rexeitar o anteproxecto da lei do aborto proposto polo ministro Ruíz Gallardón. Este movemento evidenciou que os dereitos sexuais e reprodutivos das mulleres e, en xeral, calquera avance na consecución de dereitos, están lonxe de ser definitivos e que serán cuestionados e postos en perigo por calquera partido de dereitas ou ante calquera crise. Tamén mostrou que as mobilizacións serviron para frear dito anteproxecto e provocar a dimisión do ministro.

Na Marcha do 7N unhas 200.000 persoas de toda a xeografía española se convocaron nunha xornada que se considerou como histórica. Entre as consignas e o manifesto (lido en todas as linguas oficiais e algunhas non oficiais) falábase de terrorismo, violencias machistas, patriarcais ou feminicidios en plural, enmarcándoos non como un problema persoal nin das mulleres ou restrinxido ao ámbito do privado, do conxugal, senón como algo estrutural, público, evidente e que atravesa todos os ámbitos da vida.

Dende o 15M houbo tres convocatorias históricas: o Tren da Liberdade, a Marcha Estatal contra as Violencias machistas e a Folga Feminista do 8 de Marzo de 2018. 

O 8 de Marzo de 2018 convertémonos de novo en referente mundial ao convocarse unha xornada de folga laboral, estudantil, de coidados e de consumo e unha serie de manifestacións con gran éxito de convocatoria. Entre as consignas apelábase á diversidade de persoas ás que convoca o feminismo e aos distintos eixos de opresión que nos atravesan, ás desigualdades existentes no plano económico e laboral, a minusvaloración dos coidados, a invisibilización das violencias cotiás, á xustiza patriarcal, á escasa presenza nos currículos escolares, á LGTBIfobia, á precariedade das migrantes, das mulleres racializadas, das mulleres rurais…

En resumidas contas, no substrato post-15M podemos identificar o pulo dun feminismo de carácter popular, interseccional, diverso e heteroxéneo, cun suxeito político amplo definido non por características esencialistas ou substancialistas senón pola súa adhesión ao feminismo e á loita contra o patriarcado, que entende que na base da estrutura de dominación están as violencias exercidas de forma sistemática e que propón unha nova centralidade dos coidados non só a nivel discursivo senón a nivel práctico, no facer. Isto non xorde da nada, senón que o feminismo estaba plenamente vixente grazas ás nosas predecesoras, atravesou o 15M e saíu transformado e reforzado.

No feminismo contemporáneo que estou a describir podería dicirse que gañou peso o seu vínculo co feminismo autónomo e o autonomismo, o feminismo radical e os feminismos de esquerdas, polo que perderon relevancia algunhas reivindicacións clásicas do feminismo institucional como os teitos de cristal, as cotas ou o apelar á modificación da lei como única axenda. Os feminismos post-15M son aptos para case todos os públicos, non necesariamente branco, nin cis, nin de clase media, nin de corte académico, nin militante, senón cunha axenda moi ampla que incorporou como propias algunhas das reivindicacións anticoloniais, antirracistas, anticapitalistas, antiespecistas, ecoloxistas, a defensa da diversidade, o movemento LGTB ou o transfeminismo. Os feminismos tamén deixaron atrás ese carácter tan urbanita do 15M e espallouse polo rural, non apela tanto ás institucións, nin ao estado, nin á vella política partidista senón que máis ben busca transformar de xeito radical as prácticas cotiás.

No substrato post-15M podemos identificar o pulo dun feminismo de carácter popular, interseccional, diverso e heteroxéneo

Podería dicirse que esta nova onda non trata de buscar a equiparación aos homes, senón que recupera e trata de revalorizar algúns aspectos dos que a segunda onda do feminismo tivo que desfacerse. Estas transformacións, como era esperable, xeraron e están a xerar numerosos debates non só como unha cuestión xeracional senón entre distintas correntes e perspectivas feministas.

Pero se hai algo que caracteriza ao feminismo contemporáneo é que se articulou de forma horizontal e utilizando as redes sociais por parte de distintas comisións, grupos ad hoc e persoas a título individual, desmarcándose de calquera organización política ou sindical, mantendo a autonomía e a toma de decisións por consenso e rompendo coas pautas habituais neste tipo de mobilizacións. Isto supón fortalezas e debilidades pois, aplicando a clásica análise de Freeman sobre “a tiranía da falta de estruturas”, organizar unha campaña leva enormes traballos e conleva un desgaste importante, para ter que desactivarse posteriormente; nelas non hai unha axenda clara sobre a que debater, nin un organismo claro ao que confrontar, nin unha figura á que interpelar; apenas interfire coas institucións nin coa política clásica que segue existindo, lexislando e distribuíndo recursos; ademais, os debates internos en redes sociais fan moito dano, xeran balbordo, desapego e teñen unha profundidade e un alcance limitado.

En definitiva, tamén podería dicirse que é un feminismo autónomo de base ampla pero cun carácter máis individualista e quizais esvaecido, bastante cómodo ao poder e tamén á mercadotecnia, facilmente apropiable por distintos actores políticos que poden sumarse a algunha das reivindicacións parciais: falar en feminino, pórse unha camiseta e subirse ao carro nalgún evento público. Ata se podería dicir que en determinados círculos o machirulismo se leva en silencio, porque o non ser feminista se converteu en algo intolerable e inconfesable. Tamén se trata dun feminismo de masas, potente, incontrolable, pouco previsible, transversal e radicalmente transformador, que non lle debe pleitesía ás empresas, nin aos partidos, nin ás institucións, e isto convérteo en algo desconcertante para o patriarcado, pouco aprehensible, dificilmente explicable dende paradigmas clásicos.

Se hai algo que caracteriza ao feminismo contemporáneo é que se articulou de forma horizontal, desmarcándose de calquera organización política ou sindical,

Un feminismo que non seguiu necesariamente a liña partidista pero que se incorporou de xeito transversal en moitas capas da poboación grazas ás técnicas municipais, ás gandeiras, ás mestras comprometidas, ás enfermeiras en loita, ás perruqueiras ou ás kellys. Un feminismo do día a día, da microeconomía, do consumo de proximidade, da pota popular e da charla coa veciña. E se hai algo que evidenciou a pandemia da COVID-19 é que estes foron os aspectos verdadeiramente salientables: a ética dos coidados.

Nestes tempos incertos queda por ver se tamén poderemos frear o implacable avance da extrema dereita no noso país, que ten ao feminismo como un dos seus inimigos a combater. Tamén queda por ver como encaixamos as reaccións transexcluíntes e LGTBfóbicas, en moitas ocasións dende cargos de poder nas institucións, e que acenden lume nun “home de palla”.

Con todo, a expansión feminista que vivimos e presenciamos nesta última década, das prazas aos barrios e da rúa ás distintas capas da sociedade, denota a potencia deste movemento amplo, plural e heteroxéneo, e a súa inesgotable capacidade de persistencia, imaxinación e reinvención.

O futuro será feminista ou non será.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

AGANTRO
Agantro O número 262 dunha rúa no Porto
Nunha casa do Porto estudantes de todo o mundo entrelazan culturas e lembranzas, deixando nas súas paredes un rastro de convivencia e cambio continuo.
AGANTRO
México O mundo en chamas
Escribo dende México sobre a violencia no país e no mundo, pois alén da invención da «narcocultura», compre reflexionarmos sobre o violentamento global do imaxinario, a sociedade e a política.
AGANTRO
Agantro Cartografando as violencias no corpo, na mente e no mapa
As violencias de xénero teñen múltiples impactos nas vidas das mulleres e crianzas que a enfrontan. Para evitar a cronificación da violencia cómpre colocar as súas voces no centro do deseño e execución das políticas públicas.
Feminismos
Feminismos As mulleres galegas ocupan o segundo posto de menor retribución por hora de todo o Estado español
A súa precariedade maniféstase na contratación temporal, oportunidades limitadas de promoción e acceso limitado a postos de dirección. A desigualdade estrutural afecta especialmente ás traballadoras do sector primario, onde permanecen invisibles.
Historia
Descifrando a historia As 4.000 cigarreiras da Coruña: a primeira folga de mulleres na historia de Galiza
O 7 de decembro de 1857, as mulleres da Real Fábrica de Tabacos iniciaron unha revolta polos seus dereitos que fixo historia no imaxinario do sindicalismo galego.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.
Tribuna
Tribuna Ladróns de luva branca no Parlamento
As traballadoras e traballadores da CRTVG pagaremos os efectos dunha lei antidemocrática que nos retira algunhas das poucas ferramentas que tiñamos para defendérmonos e esixir respecto pola misión de servizo público que a corporación ten encomendada.

Últimas

València
València Podemos pide a la jueza las grabaciones del Cecopi y Compromís los brutos del canal À Punt
Podemos ha presentado una diligencia en el juzgado de Catarroja y Compromís, una petición parlamentaria tras conocer la exclusiva de este medio sobre la foto de Mazón entrando al Cecopi.
Serbia
Protestas estudiantiles Belgrado se prepara para una protesta multitudinaria
El Gobierno de Aleksandar Vučić se enfrenta a una de las manifestaciones más importantes en la historia reciente del país
Precariedad laboral
Migraciones La nueva diáspora española: entre la precariedad y el activismo
En “No nos vamos, nos echan” se recogen las experiencias de movilización social protagonizadas por los emigrados españoles tras la crisis de 2008.
Badajoz
Derechos laborales Denuncian la privatización y precariedad en la muerte en el piso tutelado en Badajoz
Los sindicatos y consejos profesionales señalan que las subcontrataciones limitan los recursos humanos y materiales, poniendo en riesgo a menores y profesionales.
Feminismos
8M Lluvia feminista para un 8M antirracista en Madrid
VV.AA.
Más de 80.000 personas, según los datos de la organización, han secundado la marcha que la Comisión 8M ha organizado entre Atocha y Plaza España, cuyo eje principal ha sido el antirracismo como antídoto necesario para conseguir derechos para todas.
Kabilas de mesa camilla
Kabilas de mesa camilla ¿Ramadán mubarak? o ¿ramadán digital?
La omnipresencia hace que las pantallas lo ocupen todo, incluso ese vacío que deja la abstinencia de comida y agua, y donde se supone que cada criatura se encuentra con lo que emana de sí misma.
Pueblo gitano
Opinión Un autogobierno para el Pueblo Gitano
La Constitución no incluye al Pueblo Gitano, por tanto, requiere un cambio para incluirle respetuosamente en el entramado institucional que compone el Estado.

Recomendadas

África
Alima Ngoutme “La solidaridad femenina es importante para que en África logremos la inclusión de los niños con discapacidad”
A través de su asociación, Alima Ngoutme, y a partir de una experiencia personal, ha concentrado sus esfuerzos por conseguir la plena inclusión social de los niños y niñas con discapacidad en su país natal, Camerún.
Migración
Migraciones Bruselas anuncia un nuevo proyecto de ley para acelerar las deportaciones de personas migrantes
La Comisión Europea ha presentado este martes un nuevo proyecto de ley que tiene como objetivo intensificar y acelerar las deportaciones de personas indocumentadas a sus países de origen o países de tránsito.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.