AGANTRO
O 15M e os feminismos (II): A expansión da loita

As reivindicacións feministas que comezaron nas acampadas chegan ata hoxe. Mais que nos queda por facer na defensa dos dereitos das mulleres na actualidade?

AGANTRO (Asociación Galega de Antropoloxía Social e Cultural)
guadalupe.jimenez@usc.es

2 jun 2021 16:30

Queda un longo camiño por percorrer pero podemos dicir que na actualidade o feminismo que atravesou o 15M goza de certa saúde. Por poñer algún exemplo do que estou a falar, dende o 15M houbo tres convocatorias históricas: o Tren da Liberdade do 1 de Febreiro do 2014, a Marcha Estatal contra as Violencias machistas do 7 de Novembro de 2015 e a Folga Feminista do 8 de Marzo de 2018. Poderíamos tamén incluír aquí a enorme reacción social contra a sentenza da violación grupal de “a manada”, o apoio a Juana Rivas, as campañas #MeToo ou o xuízo á procesión da Cona Insubmisa, que evidencian as múltiples caras das violencias machistas a nivel xudicial, mediática e estrutural.

O Tren da Liberdade foi a mobilización feminista máis numerosa ata o momento (30.000 persoas chegadas en tren a Madrid), co obxectivo de rexeitar o anteproxecto da lei do aborto proposto polo ministro Ruíz Gallardón. Este movemento evidenciou que os dereitos sexuais e reprodutivos das mulleres e, en xeral, calquera avance na consecución de dereitos, están lonxe de ser definitivos e que serán cuestionados e postos en perigo por calquera partido de dereitas ou ante calquera crise. Tamén mostrou que as mobilizacións serviron para frear dito anteproxecto e provocar a dimisión do ministro.

Na Marcha do 7N unhas 200.000 persoas de toda a xeografía española se convocaron nunha xornada que se considerou como histórica. Entre as consignas e o manifesto (lido en todas as linguas oficiais e algunhas non oficiais) falábase de terrorismo, violencias machistas, patriarcais ou feminicidios en plural, enmarcándoos non como un problema persoal nin das mulleres ou restrinxido ao ámbito do privado, do conxugal, senón como algo estrutural, público, evidente e que atravesa todos os ámbitos da vida.

Dende o 15M houbo tres convocatorias históricas: o Tren da Liberdade, a Marcha Estatal contra as Violencias machistas e a Folga Feminista do 8 de Marzo de 2018. 

O 8 de Marzo de 2018 convertémonos de novo en referente mundial ao convocarse unha xornada de folga laboral, estudantil, de coidados e de consumo e unha serie de manifestacións con gran éxito de convocatoria. Entre as consignas apelábase á diversidade de persoas ás que convoca o feminismo e aos distintos eixos de opresión que nos atravesan, ás desigualdades existentes no plano económico e laboral, a minusvaloración dos coidados, a invisibilización das violencias cotiás, á xustiza patriarcal, á escasa presenza nos currículos escolares, á LGTBIfobia, á precariedade das migrantes, das mulleres racializadas, das mulleres rurais…

En resumidas contas, no substrato post-15M podemos identificar o pulo dun feminismo de carácter popular, interseccional, diverso e heteroxéneo, cun suxeito político amplo definido non por características esencialistas ou substancialistas senón pola súa adhesión ao feminismo e á loita contra o patriarcado, que entende que na base da estrutura de dominación están as violencias exercidas de forma sistemática e que propón unha nova centralidade dos coidados non só a nivel discursivo senón a nivel práctico, no facer. Isto non xorde da nada, senón que o feminismo estaba plenamente vixente grazas ás nosas predecesoras, atravesou o 15M e saíu transformado e reforzado.

No feminismo contemporáneo que estou a describir podería dicirse que gañou peso o seu vínculo co feminismo autónomo e o autonomismo, o feminismo radical e os feminismos de esquerdas, polo que perderon relevancia algunhas reivindicacións clásicas do feminismo institucional como os teitos de cristal, as cotas ou o apelar á modificación da lei como única axenda. Os feminismos post-15M son aptos para case todos os públicos, non necesariamente branco, nin cis, nin de clase media, nin de corte académico, nin militante, senón cunha axenda moi ampla que incorporou como propias algunhas das reivindicacións anticoloniais, antirracistas, anticapitalistas, antiespecistas, ecoloxistas, a defensa da diversidade, o movemento LGTB ou o transfeminismo. Os feminismos tamén deixaron atrás ese carácter tan urbanita do 15M e espallouse polo rural, non apela tanto ás institucións, nin ao estado, nin á vella política partidista senón que máis ben busca transformar de xeito radical as prácticas cotiás.

No substrato post-15M podemos identificar o pulo dun feminismo de carácter popular, interseccional, diverso e heteroxéneo

Podería dicirse que esta nova onda non trata de buscar a equiparación aos homes, senón que recupera e trata de revalorizar algúns aspectos dos que a segunda onda do feminismo tivo que desfacerse. Estas transformacións, como era esperable, xeraron e están a xerar numerosos debates non só como unha cuestión xeracional senón entre distintas correntes e perspectivas feministas.

Pero se hai algo que caracteriza ao feminismo contemporáneo é que se articulou de forma horizontal e utilizando as redes sociais por parte de distintas comisións, grupos ad hoc e persoas a título individual, desmarcándose de calquera organización política ou sindical, mantendo a autonomía e a toma de decisións por consenso e rompendo coas pautas habituais neste tipo de mobilizacións. Isto supón fortalezas e debilidades pois, aplicando a clásica análise de Freeman sobre “a tiranía da falta de estruturas”, organizar unha campaña leva enormes traballos e conleva un desgaste importante, para ter que desactivarse posteriormente; nelas non hai unha axenda clara sobre a que debater, nin un organismo claro ao que confrontar, nin unha figura á que interpelar; apenas interfire coas institucións nin coa política clásica que segue existindo, lexislando e distribuíndo recursos; ademais, os debates internos en redes sociais fan moito dano, xeran balbordo, desapego e teñen unha profundidade e un alcance limitado.

En definitiva, tamén podería dicirse que é un feminismo autónomo de base ampla pero cun carácter máis individualista e quizais esvaecido, bastante cómodo ao poder e tamén á mercadotecnia, facilmente apropiable por distintos actores políticos que poden sumarse a algunha das reivindicacións parciais: falar en feminino, pórse unha camiseta e subirse ao carro nalgún evento público. Ata se podería dicir que en determinados círculos o machirulismo se leva en silencio, porque o non ser feminista se converteu en algo intolerable e inconfesable. Tamén se trata dun feminismo de masas, potente, incontrolable, pouco previsible, transversal e radicalmente transformador, que non lle debe pleitesía ás empresas, nin aos partidos, nin ás institucións, e isto convérteo en algo desconcertante para o patriarcado, pouco aprehensible, dificilmente explicable dende paradigmas clásicos.

Se hai algo que caracteriza ao feminismo contemporáneo é que se articulou de forma horizontal, desmarcándose de calquera organización política ou sindical,

Un feminismo que non seguiu necesariamente a liña partidista pero que se incorporou de xeito transversal en moitas capas da poboación grazas ás técnicas municipais, ás gandeiras, ás mestras comprometidas, ás enfermeiras en loita, ás perruqueiras ou ás kellys. Un feminismo do día a día, da microeconomía, do consumo de proximidade, da pota popular e da charla coa veciña. E se hai algo que evidenciou a pandemia da COVID-19 é que estes foron os aspectos verdadeiramente salientables: a ética dos coidados.

Nestes tempos incertos queda por ver se tamén poderemos frear o implacable avance da extrema dereita no noso país, que ten ao feminismo como un dos seus inimigos a combater. Tamén queda por ver como encaixamos as reaccións transexcluíntes e LGTBfóbicas, en moitas ocasións dende cargos de poder nas institucións, e que acenden lume nun “home de palla”.

Con todo, a expansión feminista que vivimos e presenciamos nesta última década, das prazas aos barrios e da rúa ás distintas capas da sociedade, denota a potencia deste movemento amplo, plural e heteroxéneo, e a súa inesgotable capacidade de persistencia, imaxinación e reinvención.

O futuro será feminista ou non será.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

AGANTRO
Agantro A fantástica integración e a deconstruente sociedade do porvire
Convén razoar que o declive demográfico galego pode mudar grazas ás persoas migrantes que son as que, nos últimos tempos, xa teñen alterado os números de natalidade. Iso para nós é un milagre.
AGANTRO
AGANTRO Antropologia, vida e terra: apontamentos acerca de uma agenda de pesquisa.
Acredito que antropologia: vida e terra, possa ser uma forma de enunciação de pautas que se estão impondo às pesquisas antropológicas em diferentes contextos contemporâneos, já seja na América Latina ou na Europa.
AGANTRO
Entrevista Astrid Ulloa: “O extractivismo en América Latina exacerbouse creando novas violencias cara as mulleres”
A profesora da Universidad Nacional de Colombia fala sobre extractivismo, a importancia das mulleres indíxenas na loita polo medio ambiente e Colombia e o concepto de xustiza ambiental relacional.
Tribunal Constitucional
Lei do Litoral O Constitucional avala a lei galega coa que a Xunta fixo súas as competencias na costa
O tribunal rexeitou por unanimidade o recurso do Goberno español contra 69 preceptos do texto, pero anula o que permite que os sistemas de vertedura de augas residuais poidan ocupar o dominio público marítimo-terrestre.
Gobierno de coalición
Lawfare Sánchez cancela su agenda y para a “reflexionar” tras los ataques de la derecha y la imputación de Gómez
El presidente del Gobierno denuncia una operación contra él y su pareja, Begoña Gómez, por parte de la derecha y la ultraderecha, así como los medios afines que ha desembocado en la denuncia de Manos Limpias.
Derechos Humanos
Libertades y derechos Amnistía Internacional acusa al Estado de no investigar casos graves de violación de los derechos humanos
El informe anual de esta organización de derechos humanos denuncia “la persistente falta de rendición de cuentas por las violaciones de derechos humanos cometidas por el Estado español”.
Palestina
Palestina La Flotilla hacia Gaza anuncia un retraso de la salida de los barcos de ayuda
La organización refiere presiones internacionales para que no se lleve a cabo una misión que pretende entregar 5.500 toneladas de alimentos y productos de primera necesidad a la población atrapada en el territorio palestino.
Tratado de la Carta de la Energía
Tratados El Parlamento Europeo aprueba la salida del Tratado de la Carta de la Energía
Con una inmensa mayoría, la eurocámara vota la salida de un tratado que era incompatible con los objetivos climáticos y que España ya anunció que abandonaría.

Últimas

El Salto Twitch
El Salto TV Los caseros se comen tu sueldo
En el programa en directo de Economía Cabreada del 23 de abril analizamos el mercado del alquiler y las legislaciones de vivienda con Javier Gil del Grupo de Estudios Críticos Urbanos (GECU) y Martín Cúneo de El Salto.
Portugal
Juicio a 11 activistas climáticos La revolución portuguesa está vieja, ¿verdad hijo?
En vísperas del cincuentenario de la Revolución de los Claveles, 11 activistas de Climáximo estarán en los tribunales por haberse levantado para detener la guerra contra la sociedad que es la crisis climática.
Sanidad pública
Sanidad Pública Vecinas de Madrid preparan otra gran manifestación en defensa de la sanidad pública
Después de que Madrid supere el millón de pacientes en lista de espera y del éxito de las dos convocatorias anteriores, el espacio vecinal de barrios y pueblos prepara una gran marcha para el próximo domingo 19 de mayo.
Más noticias
Derechos reproductivos
Derechos reproductivos Feministas de ocho países piden que la UE garantice el derecho al aborto a todas las europeas
El movimiento Mi voz, mi decisión comienza la recogida de firmas que forma parte de su campaña para pedir que la Unión Europea cree un mecanismo para financiar abortos en otras países a aquellas mujeres que no tienen acceso garantizado en el suyo.
Gasto militar
Gasto militar El gasto militar mundial batió un nuevo récord en 2023 al aumentar un 6,8%
Crece en todas las regiones y alcanza la cifra de 2,44 billones, según el último informe del Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI).
Especulación urbanística
Especulación urbanística El proyecto de las torres de la Ermita del Santo va al pleno de Madrid con la oposición del barrio
Los vecinos de San Isidro acusan al Consistorio de simplemente cambiar las torres de sitio pero no modificar lo sustancial del “pelotazo” y se alían en sus protestas con el Sindicato de Inquilinos y las asociaciones de Puerta del Ángel.
Bilbao
Ayuntamiento de Bilbao LAB pide el cese de los responsables del área de Espacio Público tras despreciar a trabajadoras en un informe
La subdirectora Carmen San Ementerio firma un informe de cinco páginas en las que desprestigia a trabajadoras. Mientras que el director, Asier López, reenvió el informe a un mail de libre acceso para las empleadas.
Melilla
Fronteras Denuncian expulsiones sin respaldo legal en el CETI de Melilla
La organización Solidary Wheels cuestiona las expulsiones recurrentes de solicitantes de asilo del Centro de Estancia Temporal de Inmigrantes en la ciudad autónoma.

Recomendadas

Derechos reproductivos
Luciana Peker y Cristina Fallarás “El aborto se ha apartado del relato feminista porque genera consenso”
Las periodistas Cristina Fallarás y Luciana Peker forman parte del grupo motor de una campaña europea que quiere blindar el derecho al aborto mediante una iniciativa ciudadana que necesita un millón de firmas para llegar a ser debatida.
Pensamiento
Kristen Ghodsee “Necesitamos soluciones que podamos llevar a cabo sin la ayuda del Estado”
Esta escritora y etnógrafa estadounidense explora experiencias utópicas del pasado y del presente en su último libro ‘Utopías cotidianas’ (Capitán Swing, 2024).
Música
Música Aprendiendo filosofía con el punk patatero de La Polla Records
Los cáusticos esputos lanzados por Evaristo en las canciones de La Polla Records contenían materia adecuada para hablar de filosofía política en el instituto. Así lo entiende el profesor Tomás García Azkonobieta, autor de ‘La filosofía es La Polla’.
Feminismos
Sophie Lewis “Abolir la familia no trata de separar a la gente, sino de unirla”
La pensadora Sophie Lewis cuestiona la institución familiar desde un feminismo marxista que apunta a superar el parentesco en la búsqueda de la liberación y el reparto de los cuidados en base a la interdependencia.