Arte
Bea Campos: “Conto segredos para que o fascismo non volva”

O espectáculo de narración oral “Marcho que teño que marchar”, de Inventi Teatro, pechou o Festival Internacional de Cabaret de México.
Bea Campos primeira foto
Fotografía do espectáculo cedida polo Centro Cultural de España en México.
Ciudad de México
27 sep 2023 06:00

Escóitanse pandeiretas nun escenario baleiro. Unha muller camiña amodo entre o público; sorrí mirando aos ollos e sorrinlle de volta a ela. Dan de comer ás pitas e entra na que foi a súa casa de cativa, un escenario cheo de recordos. Bea Campos é de San Xurxo de Sacos, unha parroquia de Terra de Montes onde viven cincuenta e catro persoas, moitas menos ironiza “das que hai nun vagón do metro en Pantitlán”.

Estamos en México e o público ansía saber máis. Só cincuenta e catro persoas? Que é Galiza? Que fai a 'güera' esta berrando 'Galiza Ceibe, poder popular'? Que quere dicir e por que tamén o berro eu? Comeza Marcho que teño que marchar.

*****

Como contas Galiza a México?
O primeiro de todo era explicar que Galiza non é España. Que entendan que hai diferentes realidades dentro do Estado español e que Galiza está ao norte, que a renda é menor que Madrid ou en Barcelona e que temos unha cultura e un idioma propias; que somos un pobo.

Mencionas o feito de que compartimos con México a desgraza histórica por dicilo dalgún xeito do asoballamento por parte de España.
Quería ir máis alá desa España que vende fútbol, paella, alegría y olé. A xente pensaba que viña ver un cabaré divertido dunha española e quería explicar que non veño desa realidade; explicar o contexto de onde partimos para que entendan de onde nacen as historias, como cando nunha película ves os planos de situación antes de que comece o drama.

E cres que entenderon esa peculiaridade de Galiza?
Reaccionaron con sorpresa, pero entenderon e empatizaron. Moita xente que viu a obra vive na capital pero vén de lugares máis pequenos onde hai unha cultura propia e unha lingua que en moitos casos xa se perdeu. E nós estamos nese proceso. Explico esa realidade complexa, sempre desde o humor propio do cabaré e deste tipo de espectáculos; porque eu non era consciente de que estaba facendo cabaré ata que mo dixeron desde o Festival.

******

Bea Campos estivo en México pechando o 20º Festival Internacional de Cabaret no Teatro Bar El Vicio. De todo iso algo hai na obra; vicio sen culpa —pracer—, pernas, música e risas. Na primeira función unha rapaza escacha a rir cando Bea pide ao público que toquen o peito da persoa á súa esquerda. Tamén ofrece licor café e varias caen o chan na disputa. Un rapaz pon cara de “ai o que dixo!” con cada comentario pouco amigábel cara España e a mesma rapaza que antes ría cunha teta na man chora ao lembrar a quen máis a quería no mundo, o seu padriño. Diso vai Marcho que teño que marchar, das historias dunha rapaza e dunha aldea galega, das emocións e das violencias universais compartidas, do machismo, do fascismo ou da empatía cara a soidade dunha cativa.

******

Por que cabaré?
No cabaré hai unha linguaxe teatral directa, non hai cuarta parede e saes directamente co público. Ten que haber crítica política, neste caso desde a comedia e non desde unha perspectiva de “ai que malo é todo”. É un berro con alegría que pon o foco nunha situación de opresión.

A xente viu conexións coas situacións de opresión e de machismo que vive aquí. O bo da narración oral é que non dá todo mascado; a xente vai creando o seu propio espazo e os seus recordos con cada historia”.

Esas opresións e violencias que se sofren en todas partes son outra parte importante do espectáculo, non?
Comezamos con esa violencia territorial de imposición, e do desarraigo. Somos a derradeira xeración que conserva a cultura tradición e lingua galega, e semella que o futuro é desaparecer.

Perdoa que interrompa. Ti iso velo claro?
(Bea pensa ben a resposta) Aínda que saibamos que o futuro é desaparecer, isto ten que darnos forzas para tentar cambialo e loitar desde aí.

Neste sentido, é especialmente importante a narración oral?
Si, ademais de ser a derradeira xeración en manter a cultura galega tamén temos certo vínculo coa memoria, coa guerra... Isto tende a esquecerse e non transcende. No Centro España de México —onde me daba medo actuar polo crítico que é o espectáculo— fixeron unha crítica que dicía que o espectáculo era “divertido, comprometido, antifascista e necesario”. Unha das cousas que digo é que conto segredos para o fascismo non volva. Volvendo ao que me preguntabas das violencias, tamén falamos do segredo do meu tío avó, que foi asasinado polo fascismo. Foi o 26 de agosto do 1936, e a actuación foi o 26 de agosto de 2023. Nin sequera sabía ese dato, se non foi algo que fun aprendendo cando tiraba do fío para preparar a obra. Foi unha casualidade, moi dura, porque pensaba nel cada vez que ensaiaba.

Bea Campos foto entrevista
Un momento de 'Marcho que teño que marchar' no Teatro Bar El Vicio, en Coyoacán. Pablo Santiago

Preparar a obra tamén foi unha maneira de organizar eses segredos e reflexionar sobre o que é ser galega en 2023 sendo activista cultural e estando no espazo das que perden. A recepción do público foi marabillosa e a xente viu conexións con situacións de opresión e de machismo que vive aquí. É o bo da narración oral, que non dá todo 'mascado' porque non hai unha representación visual do que estás contando, así que a xente vai creando o seu propio espazo e os seus recordos con cada historia. Dese xeito, por exemplo, xorde a realidade das persoas desaparecidas en México. Aínda que eu non falaba diso algunhas persoas levábano aí. Houbo moitísima xente emocionada.

Tamén hai moito diálogo.
Si, en México a xente participou máis que en Galiza, e si, tocámonos os peitos. Tamén pido a cada persoa que pense quen é a persoa que máis o quere do mundo... Moitas veces madriñas e padriños que tamén nos queren dun xeito especial. O espectáculo está formado por segredos de familia da miña aldea, cousas que hai que contar pero que a xente non se sinte cómoda contando porque prefire a narrativa dos que triunfan.

O feito de falar, de expresarse, e a narración oral, axuda a quitar os medos. Tamén diso vai o espectáculo”.

Non é moi complicado contar algo tan íntimo como as violencias que unha sofre?
Si, hai fusilamentos, asasinatos e moito medo. Para iso están a comedia e a narración oral, para construírmos un realismo máxico onde achegarnos a esta realidade con outro ton. Todos somos vulnerables e sufrimos por moitas capas que poñamos. No espectáculo imos quitando esas capas.

Sobre todo ti, Beatriz Pilar.
Eu non fago ficción, eu falo de min, e dalgún xeito 'cabaretizo' as situacións dramáticas, pero ten que ser desde a verdade porque se non, non empatizaría coa xente. Despois preguntábanme polas historias e tamén me contaban os seus segredos. Non é un espectáculo unilateral. Teño aí unha caixa de segredos enorme...

******

Despois de hora e media o espectáculo vai rematando. O público mexicano aprendeu o importante que é ter un panteón soleado, grande, ben grande, canto máis grande e ostentoso mellor, nun cemiterio galego. Aprendeu que en San Xurxo de Sacos, como en Ciudad de México, moitos avós e avoas oprimidas seguen votando ao fascismo que tanto temen. Empatizou e chorou coa soidade dunha cativa que só quere durmir tranquila, sen frío e allea ás violencias da vida adulta.

Pero gaña a risa. Marcho que teño que marchar é como esas cancións nas que bailas mal, saltas e choras ao mesmo tempo. Faino Bea ao son de Tanxugueiras, cun público entregado que a quixo por terse espido por dentro.

******

Que me querías contar do metro?
Cando cheguei aquí a México recibín un montón de estímulos que en Europa están agochados. Aquí hai pobreza e vela, está á vista. No metro hai vagóns só para mulleres, por exemplo. O caso é que fun ao metro en hora punta pero había tantísima xente que non me atrevía, así que me puxen a berrar do medo que tiña. Elas, que serían unhas duascentas, puxéronse a rir ao ver a unha güera (rubia) berrando. Cando chegou o metro empurráronme ata que entramos, metéronme elas. Despois comezamos a falar e unha delas díxome que foi o mellor momento da súa semana. A outra díxenlle que non sabía como saír na miña parada de tanta xente que había e díxome, ollo: “Tienes que hacer como el agüita que baja entre las piedras, que parece imposible pero al final llega a mar”. Foi precioso; aí vin que a narración oral tamén está no metro de Pantitlán, en calquera persoa. E tamén entendín que o feito de falar, de expresarse, que a narración oral, axuda a quitar os medos. Diso vai o espectáculo tamén.

A un concello con maioría absoluta desde hai trinta anos nin lle molestamos, estamos aí enchendo a cota de disconformidade”.

E como é vivir de facer narración oral e arte comprometida en Galiza?
Non entro a valoralo porque é a miña realidade e a que mamei desde cativa. Si que sinto que hai unha parte da dereita que dá foco aos que non pensan como eles, porque se ven tan fortes que saben que somos o bufón do rei, que non molestamos porque somos parte do sistema. Ás veces é máis problemático o chanzo anterior, que ten algo que perder ou non quere polémica. A un concello con maioría absoluta desde hai trinta anos nin lle molestamos, estamos aí enchendo a cota de disconformidade. Por exemplo, o noso espectáculo As palabras perdidas —que trata sobre a perda de palabras no galego— representouse en concellos con diferentes cores políticas. Non somos perigosas. Non somos xogadores de fútbol...

Bea Campos foto entrevista 2
Bea apañando recordos na casa de San Xurxo de Sacos. JM Sagüillo

Queres dicir que non tedes incidencia real?
Pensan que non, pero eu penso que algo así. Sempre estou pensando que o que facemos pode cambiar a realidade. É fe. Hai que saír un pouco do racional. No espectáculo tamén se fala das relacións familiares complexas nas que por exemplo, unha avoa pensa moi diferente a ti, que tes 39 anos e non casaches nin tes fillos, e de como podes querelos e como influíron en ti dun xeito positivo, aínda que sexan tan diferentes. É algo que vivimos moitas na nosa xeración. Elas míranche cunha cara de “eu non te entendo, pero se a ti che fai feliz...”. Ese amor está por riba de todo, por riba da política e da nosa maneira de pensar.

Tamén es consciente das circunstancias vitais de cada quen para que pense dun determinado xeito. Non é necesariamente que sexa unha mala persoa, non?
Non, pero é unha pregunta que respondo de diferente xeito segundo quen pregunte.

Xa, que non xulgas igual a un señoro liberal de 30 anos que a túa avoa.
Claro. Eu creo que é polo amor que sentes por esa persoa e polos coidados que che deu. A min a miña avoa ensinoume galego sen ela querelo, porque me falaba castelán.

'Para que fueras una niña de bien'.
Claro, pero cando falaba coas súas amigas ela falaba en galego, con gheada. Ghato, aghua. Ese aire da miña gorxa —GHORXA— deumo miña avoa e fai que conecte coa emoción.

E que che parece a cultura feita desde Galiza que non é en galego?
Pois penso que teñen moito morro e que hai que crear un 'lobby' coa lingua, algo que antes semellaba infranqueable. Na literatura xurdiu a Asociación Gallega de Escritores que escriben en castelán. Agora ás veces teste que poñer intransixente porque somos tan vulnerables que non podemos dar a lingua a torcer. Eses teñen o poder do consumo, dos medios, todo detrás. Se non o sinalamos, entran e desbaratan todo. A cultura sen unha lingua e patrimonio detrás non ten sentido.

*****

Bea Campos tivo que marchar de México porque, por sorte, ten moreas de funcións en Galiza. O venres 29 de setembro no FIOT de Carballo; o 4 de outubro na Sala Ártika de Vigo e o día 9 na Casa das Campás en Pontevedra.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Ocupación israelí
Ocupación israelí El teatro de la libertad de Yenín: resistencia a través del arte
Una iniciativa de teatro social en medio de la ocupación y las incursiones armadas israelíes en Cisjordania.
Teatro
Cultura andaluza La espera por las obras del Teatro Lope de Vega de Sevilla, una cuestión de confianza
El principal espacio escénico de la capital andaluza se cerró por obras de seguridad en otoño de 2023 y ahora ve paralizada su renovación por la prórroga de los presupuestos, con la oposición acusando de falta de transparencia al gobierno
Circo
Culturas Pasado, presente y futuro de las posibles vidas del Teatro Circo Price en Madrid
Ni un incendio, ni la guerra civil, ni la compra de un banco para su posterior demolición consiguieron terminar la andadura del Circo Price en Madrid, uno de los pocos circos estables en el mundo de titularidad pública.
Política
Xosé Manuel Beiras “A esquerda estatal á esquerda do PSOE leva ano e medio dando un recital de apoio ao PP”
O histórico líder nacionalista analiza devagar os erros das coalicións coa esquerda federal e acredita en que o futuro da transformación social está fóra das institucións.
Migración
Migracións Burocracia para os 'refuxiados de segunda': sete rapaces malianos ante o bloqueo do Estado ao pedir asilo
Presos da guerra, chegan a un novo territorio en procura de mellores oportunidades, pero son presos de temporalidades e trámites administrativos, minguando o seu estado anímico e deixándolles estancados nun limbo temporal que os anula como cidadáns.
Unión Europea
Unión Europea Von der Leyen despliega una agenda de vallas, rearme y menos regulación para las empresas
Las prioridades de la nueva Comisión Europea son las que el extremo centro lleva tiempo dictando: seguridad, defensa, energía y competitividad.
Gambia
Gambia “Sabemos que migrar puede llevarte a perder la vida, pero hay veces que no hay otra opción”
Al menos mil personas murieron en 2023 al intentar alcanzar las costas canarias desde Gambia. Ante la negación sistemática de visados, los jóvenes de este país, con un 53% de la población bajo el umbral de pobreza, acaban arriesgando sus vidas.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El Gobierno español permite el tránsito hacia Israel de combustible para aviones de guerra
El movimiento de solidaridad con Palestina acusa al Gobierno español permitir la escala del buque ‘Overseas Santorini’ en Algeciras, prevista para el 30 de julio, con un cargamento de combustible militar con destino a Israel.
O Salto medra contigo
O Salto medra contigo Eles por diñeiro, nós por un futuro mellor: subscríbete ao Salto
Sempre que unha multinacional ou un goberno intentaron cometer un atentado medioambiental no noso territorio estivemos alí para contalo. Puidemos facelo porque a nós sostennos a nosa comunidade, pero queremos chegar máis lonxe e por iso precisámoste.
LGTBIAQ+
ESTUDIO Un estudio muestra que no existen ámbitos seguros para las personas no binarias
Casi tres de cada cuatro personas que se salen del binarismo de género sufren violencia por parte de su entorno. Un estudio de la asociación No Binaries hace una panorámica de la realidad de este colectivo.

Últimas

Caso Carioca
Caso Carioca O caso Carioca a través dunha migrante explotada sexualmente: indemnización mínima e complot policial
O garda civil Armando aliábase con proxenetas e abusaba sexualmente de mulleres prostituídas facendo uso da súa capacidade para regularizar a súa situación.
Opinión
Cuidados ¿Abolimos el género o reescribimos la teoría queer con mirada perinatal?
Debemos reflexionar sobre el sistema sexo-género en relación a los cuidados de las infancias y pensar cómo hacemos compatible los debates identitarios con las responsabilidades individuales y colectivas de sostener la vida.
Juegos olímpicos
Juegos Olímpicos París 2024, del brillo olímpico al reverso de los focos
Comienzan unos Juegos Olímpicos marcados por el fuerte enfoque securitario y la expulsión de miles de personas sin hogar de la ciudad.
Bolivia
América Latina Bolivia: la guerra fratricida que está autodestruyendo el proceso de cambio
La transformación de Bolivia iniciada en 2006 con la llegada de Evo Morales al poder se encuentra en uno de sus peores momentos por las luchas entre este histórico líder y el actual presidente y exaliado Luis Arce.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda García Page se escuda en los ayuntamientos del PP para no aplicar la Ley de Vivienda en Castilla-La Mancha
La regulación del precio del alquiler no está ni se la espera en las zonas tensionadas de Castilla-La Mancha. El presidente regional Emiliano García Page (PSOE) aduce que los ayuntamiento del PP y Vox no se lo han pedido.
Más noticias
Palestina
Genocidio España tratará a 15 niños y niñas palestinas mientras quedan 10.000 pacientes que necesitan evacuación
El director general de la OMS agradece el gesto mientras pide evacuaciones médicas ampliadas, ya que solo 5.000 palestinos y palestinas han sido trasladados desde que comenzara la ofensiva israelí el pasado 7 de octubre.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Israel declara “terrorista” a la UNRWA y le prohíbe operar en el país
Días después de que Reino Unido reinicie el financiamiento de la agencia de refugiados de la ONU, el Parlamento israelí aprueba tres leyes que prohíben la actividad de esta organización y criminaliza a sus 30.000 trabajadores.
Personas sin hogar
Personas sin hogar Granada sobrepasa los 40 grados sin Centro de Día para las personas sin hogar
La plataforma ‘La calle mata’ exige al Ayuntamiento de Granada y a la Iglesia un Centro de día y comedores para atender durante el verano a las personas sin hogar
Sanidad pública
Sanidad a la madrileña Más de 1.500 kilómetros en bici para reclamar un centro de salud digno
Tras más de 140 manifestaciones, 3.000 reclamaciones entregadas y recurrentes encierros durante cuatro años de lucha, vecinos y vecinas de Abrantes (Madrid) acudirán a la ONU para reclamar su acceso a la sanidad.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Palestina y el derecho a la resistencia: tácticas de la resistencia armada palestina
Los ataques del 7 de octubre supusieron un punto de inflexión en el retorno del debate sobre la lucha armada en Palestina, una vía no cerrada de resistencia frente a la ocupación israelí que tiene más de medio siglo de historia.

Recomendadas

Galicia
Xosé Manuel Beiras “La izquierda estatal a la izquierda del PSOE lleva año y medio dando un recital de apoyo al PP”
El histórico líder nacionalista analiza con calma los errores de las coaliciones con la izquierda federal y confía en que el futuro de la transformación social está fuera de las instituciones.
Arte político
Soledad Urzúa “Utilizar un desecho agrícola para crear obras de arte permite transmitir un mensaje de amor”
Llega a Madrid “Metáfora Vegetal”, una exposición de la artista chilena Soledad Urzúa. Sus obras, creadas armónicamente con colores de óleo y materiales desechados como hojas de maíz, despiertan los sentidos.
El Salto n.75
Revista 75 Activismo feminista contra la gordofobia y la deshumanización
El número de verano de nuestra revista trimestral llega cargado de un poder femenino que intersecciona desde muchos ángulos y que esperemos se reproduzca en vuestras manos.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El teatro de la libertad de Yenín: resistencia a través del arte
Una iniciativa de teatro social en medio de la ocupación y las incursiones armadas israelíes en Cisjordania.