Literatura
Manuel Rivas: “A maquinaria pesada da manipulación está a arrasar co significado das palabras”

O escritor galego de maior proxección internacional vén de publicar 'Tras do ceo', unha novela negra e coral que afonda na cartografía do poder, nas loitas ecoloxistas e que non para de ferver.
Manuel Rivas Entrevista - 4
Manuel Rivas no xardín do Aturuxo, en Bueu (Pontevedra). Bea Saiáns

Manuel Rivas (A Coruña, 1957) é un activista contra secuestro das palabras. Contra os seus cambios de significado, contra a súa apropiación por parte das elites reaccionarias. Pelexa para que “nomeen e volvan nomear aquilo ao que están vinculadas por unha cuestión sensorial”. No fondo, subxace unha cuestión de poder e el di estar profundamente interesado nesa idea: en cartografar a caza do home polo home. Tras do ceo (Xerais, 2024), a novela que vén de publicar, é parte dese proxecto literario. Disque novela negra, aínda que fóra do canon. Un texto que “vai fervendo” ata estourar.

O xornalista e escritor hai anos que se converteu nun dos autores da literatura galega de maior proxección internacional. Rexeita as etiquetas sobre el e, dende logo, rompeu co fío da súa obra facendo algo realmente novo se se atende á súa narración e ao seu estilo. En Tras do ceo están as loitas da Galiza deste tempo —e do mundo— cun ollo atento ás zonas de sombra.

Linche dicir que non tes inseguridade con este libro, que estás satisfeito e que é algo que non sempre acontece.
É unha sensación, nada racionalizado. Cando fas unha obra literaria, procuras que sexa unha especie nova. Achegar unha especie de planta nova á biodiversidade cultural. E paréceme que si, teño a vibración de que isto é algo diferente, polo menos ao que eu fixen.

Ata certo punto, salvaxe. Non engana a contracapa.
A palabra salvaxe, ás veces, cando se repite moito, queda un pouco domesticada. Non hai que utilizala moito (ri). Aquí salvaxe enténdoo no sentido de que todo está feito con moita liberdade. Tamén hai xente que me comentaba que levaba 90 páxinas é que iso de salvaxe e de novela negra non o atopaba por ningunha parte. Eu voulles dicindo que esperen un pouco. Dentro da novela negra hai varias escolas e a min a que sempre me gustou foi a de Hammett, iso que chaman hardboiled. Penso que lle pasa un pouco diso ao libro: vai endurecendo e a medida que ferve, que sería unha tradución aproximada.

Manuel Rivas Entrevista - 2

É unha procura consciente?
Eu non son moi de planificar. Nin de planificar sobre o libro nin en xeral do que vou facendo. Comentouse algo de se isto era unha triloxía.  Eu non teño nin idea de se vai ser triloxía ou que vai ser. O que si é que responde a un proxecto literario que ten que ver moito con xirar arredor desa idea da caza do home polo home. Máis que nada, dunha radioloxía do poder en diferentes épocas. Dese poder depredador que o entrelaza coa dominación e a cobiza. Hai unha guerra interna, un debate interno dentro do libro que penso que tamén é interno dentro de cadaquén e, dende logo, dentro de min cando o escribín.

De onde vén esa inquedanza?
Cando escribín Os libros arden mal, unha das pescudas que fixen foi arredor de Carl Schmitt, o arquitecto xurista do nazismo. Fixen esa pescuda porque se falaba moito del entre os arietes do neoconservadurismo. Citaban moito a Carl Schmitt. A min producíame unha gran inquedanza que fora un personaxe central no que é o pensamento fascista histórico. Por exemplo, a consideración da loita política como unha loita entre amigo e inimigo, o que leva a unha confrontación de exterminio. É a idea do decisionismo: a palabra do xefe faise lei. A palabra e os actos.

Cando estaba traballando arredor de Tras do ceo escribín moito, estiven de arresto domiciliario. Naquel momento, volveume como un búmerang unha idea de Carl Schmitt. A idea de que a historia da humanidade comeza cun crime, con Caín. O tipo era un cabrón, pero tiña unha cabeza perigosísima. Hai cousas que escribín que son duras nas miñas novelas, en O Lapis do carpinteiro, en A lingua das bolboretas, pero digamos que o optimista que sempre fun levaba o andar da literatura. Non me saía ser pesimista. Supoño que ten que ver co contexto de emerxencia en que vivimos, pero esta vez si que estaba aí con esa frase o pesimista que, aínda que non sexa dominante, si está aí dentro. Dicía “mira machiño, as cousas son así, deixa de pensar nos paxaros preñados. A historia da humanidade é a que é, a historia de arrase”.

Manuel Rivas Entrevista - 3

E quen gañou a lea?
Saíu o optimista revirado e dicindo “ben, pois non estou de acordo” e comecei a buscar alternativas. Despois de levar unha malleira grande por parte de Carl Schmitt saíu a idea de que o de Caín non deixa de ser un conto. Por que non ía comezar a historia da humanidade cun conto? É esa idea de que a Deus lle gusta o ser humano para que lle conte contos. Non teño claro quen saíu adiante, pero si que a novela ten ese convivio. Hai un andar así, simultáneo, que vai pisando na luz e na escuridade e vai pisando no pasado e no presente. Hai unha idea de Italo Calvino que é que temos que procurar no inferno o que non é inferno. Na novela hai ese convivio entre o inferno na terra, en tódalas súas manifestacións, e o que podería ser a comedia, o humor, como resistencia que está clara na figura do Outro.

“Na depredación do ecosistema tamén está a das palabras e temos que loitar contra ela”

Na novela vemos a Operación Carioca, o narcotráfico, o capitalismo salvaxe entrando no rural galego... Como conviven no proceso de escrita o Rivas novelista e o Rivas xornalista?
Dende logo non me cambio de uniforme para facer unha cousa ou outra (ri). Conviven moi ben. Fundamentalmente, o que penso é que o xornalismo pode ser un póla da literatura dependendo, claro, da dimensión que lle deas á literatura. Cando estudaba Xornalismo en Madrid, estaba contentísimo cun dos primeiros traballos que fixen. Había un profesor que traballaba en Cambio 16, que era a revista máis moderna de entón. Cando o corrixiu, díxome: “no está mal, pero esto es literatura”. Eu quedei todo contento. Por que non pode ser literatura unha reportaxe?

Cando lle deron o Nobel a Márquez el preguntábase por que llo deran. Ti pensabas que ía facer unha estruturación dunha resposta moi elaborada, pero dixo que pola poesía. A poesía hoxe en día equivale para min á ecoloxía das palabras. A facer que as palabras consigan salvarse da depredación, custodiar o seu sentido, que nomeen e volvan nomear aquilo que ten unha cuestión sensorial.

Digamos que che aporta no proceso literario.
É a toma de terra, a curiosidade incesante. É o que fai manter a lóxica de asombro. Tiña razón Kapuscinski que neste oficio non se pode ser indiferente, non se pode ser un cínico. O que pasa é que te atopas unha chea deles. Tamén me atopei xente boa, pero durante moito tempo cruceime con este perfil que cría que o bo xornalista era ese que che abordaba dicindo “vas a cambiar ti o mundo, pero ti de que vas”. Cambiar o mundo non, pero se che puidera cambiar a ti xa conseguiría algo, pensaba eu. Se puidera cun conto parar a un bruto, que dicía o Nabokov (ri). Entón, claro que o xornalismo é útil. Está na cuestión da escoita nas voces que ao mellor non teñen a capacidade para facerse oír e ir ás zonas de sombra. Iso está na natureza do xornalismo que nos pode interesar. O outro non deixa de ser propaganda ou karaoke. O xornalismo que non se cuestione o porqué das cousas non é xornalismo.

Vivimos nun mundo moi escachizado, como se unha bola caera sobre un cristal. Tes que recompoñer as pezas porque o que che contan na maioría dos informativos parece unha sucesión de azares. Ves a un tipo como Netanyahu que parece que lle dá un día por asasinar xente en Gaza como lle podía dar por ir xogar ao golf. Onde está o contexto, que está pasando aí? Iso, o lugar dos porqués, é un espazo común da literatura e o xornalismo.

Manuel Rivas Entrevista - 1

Dicías nunha entrevista que fixeras a novela con liberdade e facendo fronte ao estupor que che causa o crecemento do pensamento ultra. Atravésache esta internacional reaccionaria tamén á hora de escribir?
Totalmente. É medio ambiente, é a atmosfera. Os procesos de depredación que se dan coa na natureza danse tamén coa linguaxe, coas palabras. Os procesos de intimidación danse coa linguaxe. Dicía Beckett que o problema é que as palabras xa non queren dicir. Parte do que nos pasa na reacción ante esta expansión acelerada do pensamento bruto dunha incapacidade de reacción, igual que acontece coa natureza. Ás veces vén unha maquinaria pesada e, dun día para, outro arrasa con todo. A máquina pesada da manipulación tamén arrasa coa apropiación indebida das palabras que significaban unha cousa e que son secuestradas. Temos moitas.

A liberdade, non?
Dende logo, a que é case a nai das palabras. Entón como non che vai a doer? Traballamos con palabras, tanto no xornalismo como na literatura. Como non vas detectar o malestar das palabras? Evidentemente é unha estratexia do poder e hai que loitar contra ela. Crear zonas de silencio, apropiarse das palabras. Pero creo que hai outro factor relevante que poderiamos definir como un estupor democrático, un estupor paralizante que chega ao oír os delirios que se oen. Creo que deberiamos combatela de xeito máis activo, pero ás veces é inevitable. Como cando estás na barra dun bar e escoitas a un bocazas e marchas para a casa. Dis, “que vou facer?”. Entón a manifestación deste poder bruto funciona así. É como un tipo que no medio do espazo público ponse a berrar barbaridades. Eu teño a mesma sensación cando asisto a debates públicos. Cumpre cunha función moi eficaz porque intimida e causa estupor.

O malo é a onde nos leva.
Claro. Á corrosión. En España aínda vivimos unha certa excepción aínda que se pretenda acabar con iso dun xeito bastante claro, como fixeron con Europa. Houbo certos momentos en que o espazo europeo era un lugar para o debate, para os dereitos, solidario... Mesmo Angela Merkel tivo momentos que parecía Rosa Luxemburgo cando apostou polos refuxiados (ri). De súpeto, todo iso foise achicando e foi quedando o poder bruto ou xente acomodada a ese poder bruto. Unha dereita que se vai metabolizando. Unha cousa curiosa é que na dereita española non hai unha voz disidente. Sorpréndeme que non haxa algún que colla un día e diga “somos uns fachas, xa está ben, eu son demócrata cristiano, é máis, son liberal”.

“A boca da literatura ten que atreverse a dicir como é o inferno sen ser frívolo coa violencia. Nin o agresor nin a agresión deben ter atenuante”

Hai outro foco moi presente tamén na novela que é a loita ecoloxista. É a traza que a ata máis ao noso presente. Está fundamentalmente nas personaxes de India, contra a barbarie da caza e na de Chelo, contra a gandaría intensiva. Agás a crianza, son as dúas mulleres máis novas. Non puiden evitar asociar esa realidade co que está a acontecer na Ulloa co tema de Altri, que tamén son elas as que están a liderar a contestación social.
É casualidade causal (ri). Non estiven pensando nese paralelismo mentres escribía o libro, pero responde a que non é algo ocasional. Non é unha excepción. Mesmo as estatísticas dino, ese contrapunto entre o pensamento das mulleres e os homes nas xeracións novas. Todo contra esta pulsión que existe tan irracional. Quen pode negar o cambio climático se vemos perfectamente como lle saen fume polas orellas? (ri) Pero é que detrás está ese lema de Trump de ataque, contraataque e negar a crítica. Non ter fisuras porque se as tes, pode entrar un pouquiño de aire, as neuronas poden pensar e as conciencias poden abanear.

É unha explicación lóxica psicolóxica que atopo, ser como un pelouro para non permitir ningunha creba. A postura do hooligan. Aínda que sexan corruptos son dos meus. Logo tamén está a outra parte, a de crérense a ter o dereito de ser os primeiros na  fila porque non sei que menores veñen roubarnos non sei o que. A mentalidade Securitas Direct. Fálase moito dos señores da nube, pero penso que habería que falar destes tamén. En fin, a explotación do medo da xente. Pero claro, cando hai espazos de escolas democráticas como asociacións de veciños, sindicatos, asociacións culturais, oenegués ou digamos todo o asociacionismo pois inténtase dinamitar e corroer porque son refuxios climáticos democráticos.

Fágoche a última como lector polo conflito que sentín na escena de máxima violencia da novela, na que hai un abuso sexual. Dende un marco feminista, por que consideras necesario narrar a violencia de xeito tan explícito para que se vexa ese castigo correctivo contra as mulleres?
Pois a verdade é que realmente vivín ese conflito no momento de escribir que dis, xa antes, porque a violencia verbal anticipa o que vai ocorrer, como acontece nas guerras. Tiña esa inquedanza. A cousa empezaba a ferver e realmente dubidei, mesmo racionalmente con ese dilema moral. Pero houbo un momento en que puido máis o impulso de que aparecera a proba, que creo que está ben que apareza. O tipo que escribe nas Cantigas de Escarnio ten un poema que titula contra Deus. Unha denuncia de Deus, conta: “A min Deus desamparoume. Deixou que morrera a miña xente”. Penso que a boca da literatura ten que atreverse a dicir como é o inferno. Evidentemente, ten que verse o inferno, pero sen ser frívolo coa violencia. Neste sentido, nin o agresor nin a agresión teñen atenuante.

Manuel Rivas Entrevista - 5
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Tribuna
Tribuna Carta abierta a José Soares de Pina, CEO de Altri: “Paren este proyecto que Galicia ni quiere ni necesita”
Los argumentos para apoyar lo que decimos son muchos. Se situaría en un terreno en el borde de la ZEC Serra do Careón; provocaría un nuevo ciclo de plantación masiva de eucalipto o de importación desde países del Sur; y no tiene licencia social.
Tribuna
Tribuna Carta aberta a José Soares de Pina, CEO de Altri: “Paren este proxecto que Galicia nin quere nin necesita”
Os argumentos para apoiar o que dicimos son moitos. Situaríanse nun terreo no bordo da ZEC Serra do Careón; provocarían un novo ciclo de plantación masiva de eucalipto ou de importación de países do Sur; e o máis importante: non teñen licenza social.
Comunidad de Madrid
Fin a la privatización Un tsunami marcha por Madrid por la gestión totalmente pública de los servicios a la ciudadanía
La plataforma Tsunami por los Servicios Públicos nace este domingo para aglutinar a decenas de organizaciones sociales que quieren hacer frente al “modelo neoliberal de destrucción masiva de los derechos humanos y sociales”.
Medio ambiente
Medio ambiente Milleiros de persoas enchen A Pobra do Caramiñal para berrar contra a celulosa de Altri e a mina de Touro
Unha grande multitude por terra e centos de embarcacións por mar esíxenlle ao Goberno de Alfonso Rueda que “recúe” ante o potencial desastre ambiental que sobrevoa Galiza.
Tribuna
Tribuna Carta aberta a José Soares de Pina, CEO de Altri: “Paren este proxecto que Galicia nin quere nin necesita”
Os argumentos para apoiar o que dicimos son moitos. Situaríanse nun terreo no bordo da ZEC Serra do Careón; provocarían un novo ciclo de plantación masiva de eucalipto ou de importación de países do Sur; e o máis importante: non teñen licenza social.
Gobierno de coalición
Consejo de Ministros Ángel Víctor Torres anuncia que tiene cáncer, pero seguirá al frente del Ministerio de Política Territorial
Reducirá su agenda como titular de Política Territorial en las semanas previas a una operación a finales de abril. Fuentes ministeriales dicen que la enfermedad “va bien” y “tiene solución”.
Tribuna
Tribuna A celulosa e a mina son o modelo industrial do Partido Popular
É fundamental que tezamos unha rede social transversal na sociedade, capaz de unir a sectores diferentes que sexan quen de aglutinárense nun movemento social arredor dun denominador común: a defensa do noso territorio.

Últimas

Medio ambiente
Medio ambiente Galiza volve á rúa contra Altri, Greenalia e a celulosa da Xunta: o desastre natural en cifras
Espérase que centos de embarcacións e decenas de miles de persoas participen nunha manifestación este sábado na Pobra do Caramiñal, un dos concellos da ría de Arousa, onde desemboca o río Ulla, o máis afectado pola fábrica de celulosa.
Palestina
Genocidio Salah al Bardauil, miembro del comité político de Hamás, entre los 23 asesinados por Israel esta madrugada
Israel ha matado a 634 personas desde la ruptura del alto el fuego el pasado martes. Un ataque del Estado sionista hacia suelo libanés este sábado ha dejado siete muertos.
Tribuna
Tribuna Carta abierta a José Soares de Pina, CEO de Altri: “Paren este proyecto que Galicia ni quiere ni necesita”
Los argumentos para apoyar lo que decimos son muchos. Se situaría en un terreno en el borde de la ZEC Serra do Careón; provocaría un nuevo ciclo de plantación masiva de eucalipto o de importación desde países del Sur; y no tiene licencia social.
Contigo empezó todo
Contigo empezó todo El comunismo libertario de Hildegart Rodríguez
La joven madrileña, a quien se recuerda por morir a manos de su madre, contribuyó con sus ideas a la política revolucionaria durante la II República.
Opinión
Opinión La berlusconización de Mazón
Es evidente que el presidente de la Generalitat no ha asumido la agenda de la ultraderecha por convicción, sino por supervivencia política y judicial, en una estrategia no muy diferente a la que empleó Silvio Berlusconi.
Más noticias
La vida y ya
La vida y ya Para vivir bien
“Para vivir bien hacen falta plantas, profe”, dijo una alumna. Esa frase es una forma de recordar que para vivir bien no es suficiente con levantarte cada mañana y meterte en el metro con los ojos pegados al sueño de estar en otra parte.
Turquía
Contra Erdogan Turquía en las calles: cae el muro del miedo a las movilizaciones
La detención del principal rival político de Erdogan ha provocado protestas masivas en todo el país que amenazan con convertirse en movilizaciones generales de descontento contra el gobierno.
Derechos sociales
Derechos laborales La legislación protege a los trabajadores ante alertas metereológicas
El Ministerio de Trabajo y los sindicatos recuerdan que hay previstos permisos retributivos, reducción de jornada o cambios en la misma para evitar los desplazamientos peligrosos al puesto de empleo.

Recomendadas

Comunidad de Madrid
Comunidad de Madrid Un rayo de esperanza tras cinco años de los protocolos de la vergüenza
A punto de prescribir los posibles delitos, un avance judicial abre la puerta a conocer quién decidió no derivar a hospitales a ancianos en residencias en la Comunidad de Madrid.
Medio ambiente
Oliver Franklin-Wallis “La industria de los residuos deja una cicatriz enorme en nuestro planeta”
El periodista británico Oliver Franklin-Wallis recorre en ‘Vertedero’ (Capitán Swing, 2024) las prácticas ocultas de la industria de residuos, exponiendo el papel de las grandes corporaciones, en connivencia con autoridades e instituciones públicas.
Siria
Siria Siria, de la euforia por el fin del régimen al examen de la transición
Las matanzas en el litoral sirio y las dudas acerca de las nuevas autoridades dejan atrás la alegría por la caída de al Asad y enfrían el aniversario de la revolución, el primero tras la huida del dictador.
México
EZLN Genealogía del “común” zapatista, política de la liberación
El EZLN celebró junto a sus bases de apoyo unas jornadas conmemorando el 31 aniversario del levantamiento en Chiapas, en el que se hizo reflexión sobre los retos que vive el movimiento. En abril, preparan el encuentro (Rebel y revel), de arte.