O prelo
A dialéctica infinita do amor

A poeta viguesa Oriana Méndez percorre en 'chairas sucesións' o territorio interminable que é o encontro.
charias sucesions oriana
Capa do poemario de Oriana Méndez. Branca Trigo Cabaleiro
29 oct 2023 06:00

Son, eran e serán Dous. Dous nunha cidade que se expande labirinto. “Dous coma unha multitude”. Porque as multidudes se compoñen dun e outro, un e outro, un e outro que se contrapoñen e se suceden. Así acontece tamén coas palabras no chairas sucesións de Oriana Méndez. O libro, publicado por Chan da Pólvora, recolle unha multitude de dúas voces enlazadas na dialéctica infinita do amor. Esta “lingua encadeada, de cabalos” galopa unha chaira que é a lesión resultante do impacto inevitable de “caer no fondo da vida”, convertida esta nun astro que só podemos coñecer “a partir da súa propia estela”. Dous comparten a esencia do planeta e o animal ferido: a gravitación terrible dun depredador e a precipitación da vida sobre a vida. Dous viaxan. Dous conversan.

“Escóitanse mutuos compréndese só
mediante filamentos fíos
nin sequera cabos
frebas de raciocinio
prendidos das súas propias memorias
como deberían dicirse a si mesmos?”

Dous dinse unha forza creadora que fai madurar os froitos sen que exista a árbore, unha chave sen porta, unha metáfora que substitúe o sentido por “algunhas ondas de dolor”, “algúns coitelos que acarician a mirada”. Oriana cita ao comezo do libro as seguintes palabras de Antón Lopo: “O significado é unha cinta que avanza”. Así, a lectura deste libro non pode presupoñer que unha cousa significa outra cousa. Aquí Dous signifícanse mutuamente nun “desdobramento universal” que é, á vez, íntimo, unha cinta impulsada nada máis que por un desexo líquido, pletórico, incansable.

“O que se din é
nun idioma futuro: só despois
despois da súa manifestación
podería romper a ser interpretado”

Porén, os versos de chairas sucesións convídannos a gardar a nosa “secreta comprensión”. Méndez ofrécenos un libro de poemas de amor desviándose, como é costume nela, das formas habituais da literatura. Non é este un libro diáfano na medida en que nunha primeira lectura pasamos por alto moitos elementos, pero si é un libro diáfano na medida en que accedemos a el como accedemos ao horizonte, ao mar en calma, ao fío tenso dun tecido a piques de crebar. chairas sucesións presenta unha liña horizontal, un lugar que percorrer e non no que adentrarse. Non por isto é nin moito menos un libro cunha estrutura narrativa cun comezo e un final, pois se sitúa “fóra do tempo”.

“Aquí e alí íase desprazando o tempo
e a fractura do tempo
a cronoloxía estaba suspendida
por unha razón precisa:
abrazo é un dicir de dous
non acontece un suceso e despois outro
é máis ben unha duración no soño”.

Sen ben non atopamos un comezo ou un final, si vemos un espazo “despois da chaira” onde buscar, e tamén unha procedencia de Dous: un órgano invertido, unha concavidade, un refuxio que é abandonado pola intemperie abrasiva desta planicie na que a diferencia entre o rostro e a máscara de palabras non é máis que un interrogarse. As imaxes derrúbanse no momento en que son contruídas, sendo a disolución o cume da súa existencia mesma. A forma en que a poeta leva o dito ao dicir provoca que a lectora, como Dous, “vexa precisamente o que non pode ver”. En chairas sucesións, o desexo impulsa o discurso cara a adiante. É esa “plétora escrita que laranxa nos desfai” tamén a que nos fai, a que fai Dous, a que fai discorrer un río que perde caudal e medra sen deterse coma a noite implacable dos abrazos.

“permanece algunha substancia capaz
algo que por si só poida proliferar
que conteña semente dalgunha clase viva
disposta a desanoarse?”

Recentemente coincidín cunha boa amiga nun recital de Oriana Méndez. Falando dun dos poemas de chairas sucesións, contoume que á primeira non entendera moito do que quería dicir, pero que sabía que era un poema de amor porque había moitas preguntas. Efectivamente, o poemario ofrécenos o interrogante coma un impulso, un “querer” que nos conduce ao seguinte nunha sucesión de sombras que conducen a si mesmas.

Pecha o libro un posfacio de María do Cebreiro, que escribe: “Ante a finitude das cousas, é a apertura aos outros o que nos salva”. O feito de ler un libro, o feito de escribir un libro, o feito de escribir sobre un libro forman parte tamén da escisión que supón o encontro co outro. E realmente creo que hai algo de salvación en percorrermos esta ferida salvaxe “a medio camiño entre a subxectividade e o mundo”.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Poesía
Literatura Versos desde el andamio: la posibilidad de una poesía de clase obrera, a debate
¿Existe una ‘poesía obrera’ o unas ‘poéticas trabajadoras’ contemporáneas? ¿Cómo se expresan? Tras los pasos del fallecido poeta francés Thierry Metz, el “poeta del andamio”, consultamos a autoras, expertos y editoras.
A Catapulta
A Catapulta O tempo, o espazo e a poesía de Estíbaliz Espinosa
A poeta visita A Catapulta para conversar sobre o seu traballo e a súa traxectoria literaria
Euskera
Aresti 50 urte Mailukadaren oihartzuna Arestiren ahotsan
Ekidak bederatzi artisten abestiak bildu ditu disko batean, 'Bigarrenez Aresti' egitasmoaren baitan.Poetaren heriotzaren urteurrenean aurkeztu zuten lana Bilboko Bira espazioan.
CRTVG - Corporación Radio y Televisión de Galicia
CRTVG A Xunta do PP remata o seu plan de control sobre a CRTVG tras escoller á súa nova directora en solitario
A xornalista Concepción Pombo substituirá, co único aval do Partido Popular, a Alfonso Sánchez Izquierdo. O Goberno de Alfonso Rueda modificou a lei de medios para que os votos do seu partido fosen suficientes para elixila.
Altri
Altri A Plataforma Ulloa Viva cambia a súa directiva para os vindeiros anos de loita contra Altri
A veciñanza da comarca máis afectada escolleu entre dúas listas logo de non chegar a un consenso. A gañadora tratará de ampliar a súa base de socias e socios por toda Galiza e abrirá máis as portas ás grandes organizacións do país, como a CIG.
El Salto n.79
Altri A celulosa ou a vida: xornalismo situado e loita social para frear un ecocidio
O xoves 17 de xullo esperámosvos no CS 'A Nubeira' de Vigo para presentar o último número da revista El Salto xunto a algunhas das súas principais protagonistas: as que loitan contra o macroproxecto de celulosa liderado por Altri e avalado pola Xunta.
Altri
Altri Galiza elixe o rumbo da loita contra Altri nas eleccións á directiva da plataforma Ulloa Viva
A veciñanza da comarca máis afectada presenta dúas listas separadas logo de non chegar a unha proposta de consenso. Por unha banda, concorre unha candidatura continuísta e, pola outra, unha alternativa que se achega máis o nacionalismo institucional.

Últimas

O Teleclube
O Teleclube 'O Teleclube' alucina no deserto con Óliver Laxe e 'Sirat'
Laxe leva o seu cuarto premio de Cannes, esta vez en competitición, polo seu novo filme que explosiona na gran pantalla.
A Catapulta
A Catapulta O tempo, o espazo e a poesía de Estíbaliz Espinosa
A poeta visita A Catapulta para conversar sobre o seu traballo e a súa traxectoria literaria

Recomendadas

Medio rural
Medio rural A esperanza da xestión colectiva fronte ao espolio: os comuneiros de Tameiga contra o Celta
Mentres varios proxectos industriais tentan privatizar e destruír os ecosistemas galegos, algúns grupos de veciños e veciñas organizadas fan oposición social construíndo alternativas comunitarias. Ás veces, tamén gañan ao xigante.
Feminismos
Feminismo Dous anos sen reparación tras sufrir lesbofobia nun Rexistro Civil de Pontevedra cando ían inscribir a seu fillo
Un funcionario negouse a inscribir ao fillo de Antía e a súa parella. Un erro de redacción na lei trans está detrás dos argumentos que o funcionario esgrime para defender a súa actuación.
Ourense
Ourense Ourense organízase para loitar contra patrullas de extrema dereita nos barrios máis empobrecidos da cidade
A veciñanza e os movementos sociais responden ao discurso do medo promovido por Frente Obrero e sinalan a súa estratexia de criminalizar a pobreza e sementar odio en contextos de exclusión e abandono institucional.