Poesía
Con vento nas velas

Novas editoriais, librarías especializadas, antoloxías de autores e autoras novas... a poesía galega navega con vento nas velas con vontade de explorar alén dos seus propios límites.

10 nov 2017 18:50

A teor do relato da poeta e libreira Alicia Fernández (Escairón, 1987) adivíñase un impulso relativamente poético no nacemento da primeira libraría especializada en poesía da historia da Galiza: “Foi todo moi abrupto”, rememora. “Especulara algunha vez coa posibilidade de montar algo semellante na rúa de San Pedro, é certo, como quen soña esperta, mais logo vin un local en wallapop, funo visitar con Eduard e... vaia! Aínda que non son eu persoa de tomar as decisións dun momento para outro, desta vez fíxeno”.

A libraría en cuestión ten un ano e tres meses de vida; e funciona, 'ou iso nos din os xestores', aclara Alicia cun sorriso. O seu nome, Chan da Pólvora, vénlle do cámping da illa de Ons onde nunha noite de verán Alicia e a súa parella, o poeta Eduard Velasco (Barcelona, 1982) -xunto co tamén poeta Antón Lopo (Monforte,1961) e o deseñador Manolo Martínez-, compartían soños de futuro baixo a noite estrelada.

Chan da Pólvora, ademais de libraría, é tamén editora de poesía; en realidade, “unha confederación onde a libraría e a editora somos unidades de produción autónomas”, explica Antón Lopo, responsable da editorial, cuxo nacemento foi ben máis prosaico có da tenda. “Levaba tempo á procura dun medio de supervivencia despois do desastre periodístico. Estiven a facer un espectáculo poético durante case tres anos, pero esgotada esa vía tiven que procurar outro medio de vida”. Daquela botou a vista atrás e recordou os seus tempos de redactor de cultura do desaparecido Galicia Hoxe. Alí editara poesía durante vinte e tres anos grazas á Revista das Letras. “Volver editar poesía case era unha obriga pois ofrecía a posibilidade de vivir disto ou cando menos de contribuír ao meu sustento económico”.

En ano e medio de vida, Chan da Pólvora suma no seu catálogo máis de dez títulos. Algúns deles pódense considerar éxitos de vendas ao rondaren os mil exemplares vendidos. É o caso do poemario 'Suicidas', de Francisco Cortegoso, que veu a luz o mesmo día do falecemento prematuro do seu autor aos 31 anos; ou 'Camuflaxe', de Lupe Gómez (Curtis, 1972) , emblemática autora de quen se agardaba novo libro dende había unha década.

Apiario

Outra editorial de recente aparición é Apiario, dirixida polas poetas Antía Otero e Dores Tembrás (Bergondo, 1979). “A nosa idea era basicamente editar os autores e autoras que nos gustaban como nos gustaría que nos editasen a nós”, conta Antía. E explica: “Era un momento en que, como autoras, do mesmo xeito que a xente que nos rodeaba, percibiamos a dificultade de publicar: a ameaza de desaparición pairaba sobre certas editoras, algúns premios non tiñan asegurada a súa continuidade...”.

Os tempos de produción de Apiario son diferentes aos de Chan da Pólvora. Malia teren nacido antes, en 2014, o seu catálogo apenas chega aos oito títulos. “Nós traballamos en cada libro nove meses ata que entra en imprenta. Pode unha editora permitirse un parto semellante se non se trata de dúas frikis?”, pregúntase Antía cun sorriso. “Nós, en todo caso, estamos dispostas a facelo e o que agardamos é que sexa sostible, porque cremos moito nisto. A edición de poesía nos últimos anos estaba a empeorar dunha maneira brutal. Era importante a revalorización do libro de poesía tamén en canto obxecto, a posta en valor do deseñador, do tipo de papel, dos materiais... Creo que é isto algo que o público agradeceu”, conclúe con satisfacción.

O catálogo de Apiario, malia a súa exigüidade, conta xa con dous títulos recoñecidos con galardóns de gran prestixio no Estado. Celebración, de Gonzalo Hermo (Rianxo, 1987) foi Premio Nacional da Crítica Española e Premio de Poesía Joven 'Miguel Hernández' en 2015. Ao ano seguinte, outro libro da editora, O Deserto de María do Cebreiro (Santiago, 1976), conseguía da mesma maneira o Nacional da Crítica de España.

De antoloxías e xeracións

A aparición de novas editoriais contribúe á bafarada de ar fresco que actualmente parece traer consigo un interese renovado pola poesía na sociedade. Antón Lopo é optimista ao respecto. “Vivimos nun momento de expansión de poesía. É obvio tanto en España, como en Portugal... e tamén aquí, por suposto. Viñamos dun tempo xeado, pero na actualidade faise evidente a recuperación da creación poética entre a xente nova”.

Esa percepción dificilmente pode existir sen a existencia dunha fornada de autoras e autores novos que susciten o interese do público. Lopo, de feito, foi dos primeiros en bosquexar os trazos dunha interesante xeración de neos nun artigo en Faro de Vigo en 2015. Eses neos forman parte de 13, a Antoloxía que acaba de publicar Chan da Pólvora baixo a dirección da profesora Chus Nogueira, en coedición coa editora madrileña Papeles Mínimos. A fórmula bilingüe “permite que os autores que están empezando a se consolidar sexan coñecidos dunha forma simultánea en dous idiomas”. Están incluídos en 13 autores e autoras nados despois de 1980 e cuxa primeira obra publicada non se remonte máis alá de dez anos atrás.

Ilustración Bea Lema_2

Para Berta Dávila (Santiago, 1987), que gañou o Premio Nacional da Crítica Española en 2013 con Raíz da Fenda e que é unha das autoras incluídas na antoloxía de Chan da Pólvora, “non é en verdade importante saber se existe ou non unha xeración de novísimos como tal, cuns trazos comúns que a definan. Iso só se saberá co tempo”. Considera, en todo caso, que as xeracións ”funcionan a xeito de fronteiras nos mapas, serven para localizar e facer visible unha serie de persoas como grupo”. Non obstante, e malia a variedade temática e estilística entre os novos autores, afirma que “estamos a compartir un vínculo na precariedade, na provisionalidade de todo, a obriga de entender o mundo como unha entidade cambiante na que nada é seguro... Iso fainos confluír dalgunha maneira como colectivo humano”.

Á marxe do debate xeracional, para Antía Otero é salientable outro feito: a relación transversal que existe entre os poetas galegos de distintas idades.· Que se superen as barreiras xeracionais dunha maneira tan natural é un fenómeno que, polo que puiden comprobar, non acontece noutras literaturas do mesmo xeito que na galega. Paréceme algo moi bonito e moi san”, celebra. Pódense entender as súas verbas logo de ver a reacción emocionada nas redes sociais da meirande parte dos poetas novos do país após o pasamento aos 85 anos da poeta Xohana Torres. Eu tamén navegar, o título do seu discurso de entrada na RAG, converteuse nun dos hashtags máis compartidos pola comunidade poética galega.

Na admiración a Xohana Torres recollíase o recoñecemento a unha muller comprometida coa literatura e coa lingua galega da que todos forman parte, abofé, mais tamén e sobre todo, a admiración a unha conmovedora voz poética, única e irrepetible na súa singularidade.

SEN LÍMITES
A poesía é un xénero literario minoritario e a lingua galega unha lingua minorizada. A poesía galega, polo tanto, enfrontouse tradicionalmente á pantasma dos seus propios límites. De todos os modos, os poetas resístense a aceptalos e exploran alternativas para conmover mediante o feito poético ao maior número e diversidade de persoas. “O límite é unha cousa difusa, moitas veces dicimos que hai un límite que na práctica comprobamos que non é tal”, di María Lado (Cee, 1979) “En todo caso, ti como creadora tes que ser unha persoa aberta ante todo tipo de límites. Xa hai pouca xente para consumir cultura, como para saír aínda por riba co límite posto”. María Lado e Lucía Aldao son o exemplo de que o feito poético pode gañar seguido novos públicos saíndo dos formatos tradicionais do libro ou do recital convencional. “A min persoalmente gústame publicar, pero non creo que para ser poeta teñas que telo feito, creo que Lucía Aldao (A Coruña, 1982) é o mellor exemplo do que digo”. Cando se coñeceron Aldao e Lado decidiron que os recitais non podían ser aburridos, tiñan que ser cando menos tan divertidos como ir de carallada. Crearon o seu primeiro espectáculo en 2005: 'Onde estea un cubata que se quite un soneto', e dende aquela un público fiel, ás veces á marxe do público tradicional ou máis militante da poesía, segue a responder ante cada un dos seus shows.

Yolanda Castaño (Santiago, 1977), outro exemplo de superación dos límites tradicionais da nosa poesía e que é convidada decote a congresos internacionais ou eventos poéticos nos recantos máis afastados do planeta, considera que a existencia dun público militante da nosa poesía, sen ser negativo, debe ser entendido como un estadio máis nun proceso de normalización que avance cara ao reforzo dos sistemas ou dos mercados. Ese estadio, porén, acabou sendo moroso de máis no caso da nosa literatura. “Cumpría un cambio de actitude que comunicase un cambio da relación dos propios produtores e produtoras literarios coa poesía”. E engade: “Eu creo que non debemos sentirnos en inferioridade de condicións a unha poeta que escriba en esloveno, en islandés, en maltés ou en letón, só por falar de literaturas con menos falantes có galego. Hai que pisar forte, falar coa cabeza ben alta e ao mesmo nivel e co mesmo coñecemento de causa que quen escribe nunha lingua con estado e con mercado...”. E remata optimista, sen negar en todo caso as dificultades intrínsecas a unha literatura como a galega: “Ao final, ves que te escoitan ou te chaman independentemente da lingua na que escribes...”

Arquivado en: Literatura Galicia Poesía
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

A Catapulta
A Catapulta A conexión colectiva da poesía de Luix Kaf
O creador multidisciplinar visita A Catapulta e mergúllanos na súa visión artística
A Catapulta
A Catapulta Esther F. Carrodeguas, dignidade en escena
A multifacética artista rianxeira achéganos á súa carreira teatral e poética no programa A Catapulta
Poesía
Chus Pato “O poema está fóra, pertence ao mundo, pero ao mesmo tempo é o máis íntimo que a poeta pode ter”
A poeta e integrante da Real Academia Galega vén de acadar o Premio Nacional de Poesía 2024 coa súa obra 'Sonora' (Xerais, 2023), un libro que é unha conversa entre o poema e a morte.
Dana
Dana Bomberos de toda España reclamarán en Madrid una ley que les coordine ante emergencias como la dana
La Coordinadora Unitaria de Bomberos Profesionales ha convocado una manifestación el próximo 30 de noviembre para bajo el lema “las emergencias no entienden de delimitaciones administrativas”. CC OO no la secunda por considerarla “oportunista”.
Sistemas de depósito
Dos años para el SDDR El fracaso de Ecoembes en el reciclado obliga a instaurar un sistema de depósito y retorno de envases
El Miteco constata que en 2023 solo se recicló un 41,3% de las botellas de plástico de un solo uso puestas en el mercado. La cifra, muy lejos del 70% al que obliga la ley, supone la puesta en marcha de un sistema paralelo al del contenedor amarillo.
Violencia machista
25N Miles de personas secundan las marchas vespertinas del 25N
El 25 de noviembre, Día Internacional de la Eliminación de la Violencia contra la Mujer, llega este 2024 en medio de una intensa conversación en torno a las violencias sexuales.
Redes sociales
MeToo en Instagram “Anónimo, por favor”: escritoras, publicistas y actrices pasan del testimonio en redes a la organización
Varias cuentas de Instagram publican testimonios que dibujan una escena de abuso de poder y violencia sexual normalizada en las artes escénicas, la música o la publicidad. Sus impulsoras se organizan para transformar la realidad.
Extrema derecha
Rodrigo Nunes “Las redes sociales son máquinas de subjetivación especialmente útiles a la extrema derecha”
El profesor brasileño analiza en su último libro los rasgos de la extrema derecha emergente en diversos contextos, especialmente a partir de los liderazgos de Bolsonaro, Trump y Milei.

Últimas

Palabras contra el Abismo
Palabras contra el Abismo Lee un capítulo de ‘Café Abismo’, la primera novela de Sarah Babiker
El barrio es el espacio físico y social en los que transcurre ‘Café Abismo’, la primera novela de la responsable de Migraciones y Antirracismo de El Salto, Sarah Babiker.
Venezuela
Especial Las derivas de Venezuela: cinco entrevistas sobre el deterioro del proceso bolivariano
Los activistas, escritores y pensadores latinoamericanos Raúl Zibechi y Silvia Adoue presentan en El Salto un dossier sobre la evolución de la Revolución Bolivariana desde el Caracazo de 1989 al Gobierno de Maduro a través de cinco entrevistas.
Baleares
Crisis climática y urbanismo El Parlament balear aprueba legalizar las construcciones en áreas inundables
Partido Popular y Vox aprueban la norma que permite legalizar las construcciones en áreas de riesgo y el Govern plantea autoenmendarse, más adelante, para prohibir nuevas viviendas.
Dana
Medio ambiente y violencia machista Luchar contra la violencia de género; un pilar de la responsabilidad ambiental
La violencia de género y la crisis medioambiental atraviesan nuestras estructuras y se refuerzan mutuamente, creando un círculo vicioso que agrava las vulnerabilidades específicas de las mujeres frente a los desastres naturales como el de Valencia.
Más noticias
Opinión
Medio ambiente No solo de renovables va la transición ecosocial
Una visión crítica con el despliegue masivo, empresarial y especulativo de las renovables industriales que hoy es hegemónico en la península ibérica.
Violencia machista
25 de noviembre Un 25N con las kellys y las empleadas de hogar
El 25N también se denuncian otras violencias que no copan titulares: las que reciben los cuerpos de las mujeres en trabajos esenciales como los cuidados de personas y el trabajo doméstico así como las duras tareas que realizan las camareras de piso
Córdoba
Genocidio en Palestina La UCO invita a un profesor de la Universidad de Tel Aviv, rompiendo los acuerdos de las acampadas
La Coordinadora Andalucía con Palestina denuncia el incumplimiento de los acuerdos de las universidades de Córdoba y Granada al invitar a un profesor sionista de la Universidad de Tel Aviv a un foro sobre radicalización
Centros sociales
Centros sociales La Policía Nacional desaloja sin orden judicial el CSO La Atalaya
Una veintena de furgones policiales desaloja la sede del centro social ocupado en Vallecas que llevaba diez años siendo un punto neurálgico de cientos de colectivos sociales de todo Madrid.
Opinión
TRABAJO SEXUAL El estudio de Igualdad sobre trata alienta el control y el estigma hacia las trabajadoras sexuales
Es necesario reflexionar sobre los mecanismos de control social de corte patriarcal y racista que oprimen a las trabajadoras sexuales. Un feminismo plural debería sentirse interpelado a reconocer el nefasto impacto de estudios faltos de rigor.

Recomendadas

Venezuela
Terán Mantovani: “Venezuela ha vivido uno de los colapsos societales más profundos de la historia reciente”
Terán Mantovani es investigador de la Universidad Central de Venezuela. Con esta entrega, iniciamos una serie de entrevistas sobre la realidad política y social de este país con una perspectiva crítica desde la izquierda y los movimientos de base.
Culturas
Servando Rocha “La modernidad de Madrid está edificada con la sangre de la gente”
En su nuevo artefacto, situado entre la literatura y la investigación histórica, Servando Rocha cartografía espacios de Madrid donde se registraron experiencias insólitas que han permanecido en el olvido durante mucho tiempo.
Justicia
Reportaje El imperio de los jueces-soldado
La justicia española ha entrado en un callejón peligroso. Desde hace años, el Poder Judicial se ha mostrado escorado a la derecha y más como un problema para la resolución de cuestiones cruciales para el Estado.