Racismo
É negra Kamala Harris? (Apunte sobre a anomalía racista)

O autor advirte sobre a posibilidade de que a fronteira política decisiva dos tempos vindeiros sexa entre sociedades dispostas á integración e outras decididas a pecharense en si mesmas.

Kamala Harris (Galiza)
A candidata á vicepresidencia dos EEUU, Kamala Harris. Foto: Twitter KamalaHarris
Catedrático de Filosofía en ensino medio. Coordinador Grupo DOXA de Filosofía
23 nov 2020 13:05

Aínda non sabemos como marchará Donald Trump e xa se da por descontado que dalgunha forma volverá. E enfrente, el ou quen lle suceda, pode ter á vicepresidenta electa Kamala Harris, por primeira vez reunindo as condicións de muller e integrante dunha minoría racial. Se superpoñemos a conversión do Partido Republicano dos EE UU ao credo do supremacismo branco coas ondas de inmigrantes que recibimos hoxe en Canarias como onte en Lampedusa ou Lesbos, podemos obter unha foto de alto contraste e, de paso, advertir que a fronteira política decisiva dos tempos vindeiros será entre sociedades dispostas á integración e outras decididas a pecharse en sí mesmas. Como na época da expansión colonial, en tempos do Black Lives Matter a diversidade racial volverá estar no disparadeiro, agora disfrazada de batalla cultural.

Opinión
Kamala y las dobles conciencias

Activistas antirracistas de EE UU celebran la llegada de Kamala Harris a la vicepresidencia de EE UU, mientras en Europa muchos sectores de las izquierdas la desechan porque “es neoliberal”, “no es lo suficientemente radical”, “no es antirracista”, “no es socialista”.

Alomenos xa non acreditamos no imaxinario da raza (a raza dos galegos! que dicía Vicente Risco), un concepto que “proven dunha selección arbitraria de certos rasgos macroscópicos (como a cor da pel), distribuidos de forma diferente entre certas poboacións humanas. É un concepto macroscópico, cuxos fundamentos son desmentidos pola visión microscópica e estatística da diversidade humana” (Edgar Morin). Desde que a xenética de poboacións comenzou a analizar a distribución de rasgos obtense o resultado de que a variabilidade xenética dentro dos supostos grupos raciais é maior que a variabilidade que se pode atribuir ás diferenzas entre eses grupos. En troque de “razas”, os xenetistas falan de “poboacións”, e a propia UNESCO recomendou nos anos 50 do século pasado sustituir a noción de raza pola de etnia, baseada en diferenzas culturais.

En troque de “razas”, os xenetistas falan de “poboacións”, e a propia UNESCO recomendou nos anos 50 do século pasado sustituir a noción de raza pola de etnia.

Pero o recurso á etnia non elimina o racismo. Non é só que as evidencias científicas non sexan hoxendía argumentos irrebatibles, cando cada quen se cre con direito a afirmar o que lle dite a súa persoal impresión e, pese ós avances no coñecemento, aumentan os negacionistas de todo tipo. Baixo a paraugas da etnia pode estar a mesma ideoloxía que agochaba o concepto de raza, o prexuizo da difusión de conxuntos homoxéneos de caracteres a todos os individuos dun grupo, que se transmiten como se dunha herdanza biolóxica se tratase, por máis que se presente baixo o disfraz da cultura, e unha xerarquía na que os brancos occidentais ocupan o cumio da evolución cultural. A etnia convértese nun significante tan esvaradizo como a raza, que pode ser un motivo de orgullo e identificación cando a ostentan grupos marxinados, pero un motivo de espanto (con razón) se oímos falar de política étnica. Unha ambivalencia que tamén pode afectar á nación ou á clase social, pero ese é outro tema.

A etnia convértese nun significante tan esvaradizo como a raza, que pode ser un motivo de orgullo e identificación cando a ostentan grupos marxinados, pero un motivo de espanto se oímos falar de política étnica.

Sexa como for, a diversidade racial forma parte das nosas percepcións máis obvias e por iso é das máis enganosas, onde conflúen os determinantes biolóxicos, as construccións culturais, os discursos ideolóxicos, a desigualdade económica e os mecanismos de poder, dimensións todas elas que pretenderon ter a clave dese fenómeno multiforme, imposible de reducir, e por iso tan controvertido. Como dí o antropólogo Marvin Harris, a metade da poboación mundial ten rasgos raciais que non encaixan nos estereotipos populares.

Ademáis están as decisións que cada un pode tomar sobre a propia orientación vital, máis aló das propias pertenzas. É obvio que o movemento polos dereitos civís non foi solo cousa de negros e que os avances cara ó universal teñen que ser transversais. Existe ademáis o denominado passing racial, que consiste en ser aceptado como membro dun grupo que non é o propio. En 2005 foi célebre o caso de Rachel Dolezal, unha profesora universitaria que dirixía a National Association for the Advancement of Colored People en Washington que resultou ser unha muller branca. O caso levantou indignación en sectores opostos ás políticas identitarias pero outros defenderon o seu dereito á autoidentificación.

Foi célebre o caso de Rachel Dolezal, unha profesora universitaria que dirixía a National Association for the Advancement of Colored People en Washington que resultou ser unha muller branca.

Fóra dun caso éticamente discutible (porque implicaba unha ocultación) o passing foi teorizado e utilizado como unha estratexia individual para eludir a discriminación, algo que eu non me atrevería a condenar sin matices, como na tráxicamente fermosa película Imitación á vida de Douglas Sirk (un caso inverso moito máis frecuente, que trataba dunha negra que quere pasar por branca). A cuestión problemática neste punto é quen determina a identidade racial? Determínaa a filiación? Trátase a todas luces dunha cuestión política, que recorda o sistema nazi de rastrexar ascendentes xudeos para asignar identidade independentemente da apariencia física, algo que tamén pasa en EE UU na procura de ascendentes negros. É realmente negra Kamala Harris? O seu pai é jamaicano e a súa nai hindú. Se nos atemos á cor da pel pois depende, por exemplo de como categoricemos as subdivisións (americanoasiática?, afroasiática?), pero tamén da identificación construida que cada un fai ou pode facer da súa vida, neste caso unha aceptación consciente da ascendencia paterna vinculada á Afro-American Association que conleva unha reivindicación da negritude. Polo tanto a resposta e que sí é negra, porque a súa filiación llelo permite pero tamén porque decide asumir ese rasgo de identidade. Como dí o filósofo angloghanés Kwame Anthony Appiah, a resposta á pregunta pola identidade é tan longa como un estea disposto a escoitar.

Nese repertorio que potencialmente se perde no rastrexo xenético e tamén cultural, o uso político das identificacións raciais é unha chave decisiva. Desde as xerarquías decimonónicas que se foron naturalizando en base a xustificacións supostamente científicas hasta os recentes sistemas de identificación racial traslúcese unha mesma obsesión coa pureza que é incompatible co avance dos coñecementos científicos. A branquitude, en especial en EE UU, formou parte das relacións de poder, esas que relegaron o non-branco como o “outro”, mentres o branco parecería que non ten raza senón que se sitúa na posición central, ostentando a posición do universal. Unha posición só aparentemente ventaxosa, ou ventaxosa en canto ás relacións de poder pero debilitante no tocante á construcción da transversalidade do humano, é dicir, da igualdade. Como dicía Nelson Mandela, os brancos tiñan que descubrir que o racismo lles perxudicaba tanto como ós negros.

A branquitude, en especial en EE UU, formou parte das relacións de poder, esas que relegaron o non-branco como o “outro”, mentres o branco parecería que non ten raza senón que se sitúa na posición central, ostentando a posición do universal.

O racismo é unha anomalía, tanto si o miramos desde unha perspectiva científica como desde uns mínimos de xustiza, pero lamentablemente iso non ten impedido a súa construcción histórica, política e cultural. É funcional nun sistema de distribución desigual do poder, nun sistema de explotación. E cada avance na conquista de dereitos foi invariablemente respondido polo supremacismo branco. A discusión sobre o escravismo na segunda metade do século XIX foi o cerne para o desenvolvemento das teorías racistas, e de feito a abolición da escravitude foi seguida pola segregación racial que seguiría vixente hasta os anos 60 do século XX (as chamadas leis de Jim Crow). Reaccións parecidas ocorreron co macartismo despois dos anos de F.D. Roosvelt, onde as reinvindicacións raciais foron especialmente impulsadas polo incipiente movemento comunista norteamericano, e ambos sucumbiron á mesma persecución. Tamén ocorre con Richard Nixon despois dos movementos polos dereitos civís dos anos 60, nese rearme decididamente WASP que servirá de punta de lanza para os inicios da revolución neoliberal.

Baixo este punto de vista a victoria de Donald Trump en 2016 pode verse como unha reacción defensiva en contra da ruptura histórica que supuxo a presidencia de Barack Obama, o primeiro presidente negro. Así que pode que Kamala Harris, se consigue a nominación en 2024, teña por diante un longo período para converter o racismo na anomalía histórica que aínda non é. O trumpismo cabalga unha vaga que se extendeu polo mundo e haberá que ver a súa capacidade para resistir á recente derrota electoral. As minorías xogaron un papel importante no triunfo de Joe Biden, pero seguirán activas e implicadas? Non será fácil dados os movementos tectónicos da xeopolítica, pero cando foi fácil o máis decisivo?

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Estados Unidos
Estados Unidos Los millonarios pro-Israel riegan de dinero la campaña de Kamala Harris y Donald Trump
La campaña electoral estadounidense es ya la más cara de la historia. La vicepresidenta Harris y el expresidente Trump se han disputado el poder millonario de los lobbies sionistas en una contienda que se juega en pocos votos en siete estados clave.
Política
Estados Unidos La agenda del Armagedón: Kamala Harris, Donald Trump y la carrera hacia la destrucción
La próxima presidenta o presidente de EEUU se enfrentará a diversos retos que dividen la nación entre los que se encuentra la política de defensa nuclear
Estados Unidos
Estados Unidos ¿Quién es Tim Walz?
El candidato a vicepresidente de los Demócratas tiene habilidad legendaria para llegar a los votantes del Medio Oeste sin parecer parte de las élites costeras.
#75005
24/11/2020 1:38

Kamala Harris, primeira vicepresidenta negra en bombardear Iemen. Todo un logro si señor.

0
0
#74945
23/11/2020 13:38

Artigo tan ben escrito e documentado coma innecesario. A cuestión racial é tan americana coma o xenocidio. Ninguén discutía a negritude de Obama e iso non lle impediu destruír estados africanos e reinstaurar a escravitude. Un artigo que si leria do autor é com a cuestión de etnia, clase e estrato social veñen acompañadas polos novos movementos armados no chamado mundo árabe, despoies da derrota do panarabismo. Ou vería ben tamén un estudo sobre a cuestión étnica no reino de Marrocos e as bases do coflito entre Sahara occ. Marrocos e Mali.

Iso, pouco importa como se vexan a si mesmos a gringada se cando poñen un pé fóra do seu reino, todos somos "negros" ós seus ollos, e eles viran en brancos. E para un exemplo, o asasinato de Couso e o seu alegado asasino, un sarxento negro que nin pasou por unha vista preliminar para evaluar o seu delicto.
"O imperio nunca rematou"

3
0
#74980
23/11/2020 21:09

É obvio que o racismo é parte sustancial da nación norteamericana dun xeito que non ten parangón en Europa. Ou sí? En todo caso nunca deixa de ser útil mirarnos en espellos alleos. Eso non quita todos os racismos que hai polo mundo -pero igual axuda.

0
0
#75212
26/11/2020 11:31

É que non ten paragón.
O III reich, a Sudáfrica anglo-boer , a India de Modri ou a actual entidade sionista serían estados comparábeis. O q acontece en Europa co pobo romaní, por exemplo, é racismo pero non é legal institucionalizalo, aí temos os conflitos de Bruxelas con países Visegrado, ou mesmo as "desculpas" do goberno sueco cando recoñeceu que esterilizaban mulleres romanís durante décadas.

E a cuestión étnico identitaria reprodúcese na Europa por todas partes e coas súas propias dinámicas, e a veces coma consecuencia doutros fascismos-racismos, coma o do Estado islámico (impulsado por Obama, por certo).

Ollar o espello americano, agora, é máis colonialismo, é máis ver o mundo cos seus ollos, é seguir debullando en cuestións que son o mesmo alicerces de America desque o Mayflower bateu na rocha Plymouth. O imperio en 1991 soñaba co século americano e agora está por ver se sobreviven. Insisto: encantaríame ler como o veleno que espallou occidente en forma de racismo e fanatismo relixioso impactou nos pobos que o sufriron. Ou dar o salto (hehe) e vencellar dunha santa vez protestantismo e racismo, porque para ben ou para mal, non estamos todos no mesmo barco, non vemos o mundo da mesma forma e o que suceda nun lugar non é o anticipo total do que virá en lugares "máis atrasados". Podemos ser uns desgraciados por deméritos próprios, non? Saúdo e obri por responderes.

0
1
Memoria histórica
Memoria histórica Cultura, exilio e loita das bibliotecarias galegas na Segunda República: a vida de María de los Ángeles Tobío
Durante os primeiros anos trinta, as bibliotecas tornaron en espazos de traballo ideais para un modelo de muller que aspiraba ser independente e que manifestara un claro compromiso político. A Guerra Civil remataría con todas as súas aspiracións.
Xunta de Galicia
Sanidade A Xunta de Feijóo, condenada por negar as visitas a unha muller falecida de cancro por ter covid-19
A xuíza di que a situación requiriu medidas de prevención “flexibilizadoras”. Faleceu a principios de 2022 no Hospital Álvaro Cunqueiro durante os últimos meses de administración do xefe do PP con Julio García Comesaña como conselleiro.
Gobierno de coalición
PSOE-Sumar El Gobierno toma nota de la presión social y cambia su discurso sobre vivienda
En la semana en que el movimiento de vivienda anuncia la manifestación estatal del próximo 5A, la ministra Isabel Rodríguez sube el tono.
Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.
Cine
Kamal Aljafari “Palestina está en la raíz de la situación actual del mundo”
Kamal Aljafari lleva toda su carrera trabajando con materiales de archivo, indagando en las imágenes e interviniendo en ellas para preservar memorias en desaparición y para oponerse al proyecto colonial sionista y su falseamiento del pasado.
Opinión
Opinión ¡Que vivan los aranceles!
Que Trump propugne aranceles no debe hacernos caer en la trampa de defender los intereses de los grandes oligopolios.

Últimas

Historia
Descifrando a historia Así foi a rebelión antifiscal galega de 1790 contra a burocracia española
A monarquía española quixo implantar a Contribución Única, algo que provocou fortes protestas. A máis coñecida foi o motín da Ulloa, chamado así porque se produciu nas zonas desta comarca. Foi a maior revolta antifiscal do Antigo Réxime en Galiza.
Opinión
Derecho a la vivienda Flex Living: el caballo de Troya de la precarización del alquiler
No es una respuesta moderna a las nuevas formas de habitar la ciudad. El ‘flex living’ no es más que la última jugada del sector inmobiliario y los grandes fondos de inversión para maximizar beneficios a costa del derecho a la vivienda.
Opinión
Opinión La unidad del anarcosindicalismo es la acción conjunta
Al hilo de supuestos movimientos desde la CGT hacia la unificación con CNT es necesario diferenciar entre lo que es una relación en clara mejora y lo que sería un proyecto real en marcha.
Más noticias
Galicia
Memoria histórica Cultura, exilio y lucha de las bibliotecarias gallegas durante la Segunda República
Durante los primeros años treinta, las bibliotecas se convirtieron en espacios de trabajo ideales para un modelo de mujer que aspiraba ser independiente y que había manifestado un claro compromiso político. La Guerra acabó con todas sus aspiraciones.
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Sindicatos piden el cese de la dirección del Hospital 12 de Octubre tras las obras de remodelación
Los problemas con las nuevas instalaciones han cristalizado en una unión sindical que ha reclamado formalmente el fin de la cúpula de dirección tras ser “ignorados” de manera “sistemática”.
Madrid
Acusaciones de violencia sexual Monedero, bajo investigación de la Universidad Complutense por la denuncia de acoso sexual de una alumna
La confidencialidad del expediente no permite saber cuándo se presentó la denuncia ante la Unidad de Igualdad o cuánto se demorará la resolución. La Complutense afirma que la Inspección de Servicios está tramitando la acusación.

Recomendadas

Líbano
Ocupación israelí Israel incumple el acuerdo de paz y mantiene tropas en el sur de Líbano para “vigilar” a Hezbollah
El Ejército sostiene la ocupación de cinco colinas a lo largo de la frontera tras evacuar sus soldados de decenas de municipios. Miles de civiles regresan a sus casas para descubrir que lo han perdido todo.
Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.
Inteligencia artificial
Militarismo La máquina de los asesinatos en masa: Silicon Valley abraza la guerra
Las fantasías distópicas sobre los futuros usos de las máquinas en la guerra están más extendidas que el relato de lo que ya está pasando en los campos de batalla.