Medio rural
Educación social contra a seca do rural

Xorde Outonía, un proxecto de educación social que aposta pola sustentabilidade rural.
Outonía 1
O equipo de Outonía. Foto: Estela Barone
15 may 2021 09:00

Trevinca, Courel e Macizo Central Ourensá son os tres puntos desde os que xorde Outonía, unha cooperativa levada por tres educadoras sociais. Propuxéronse como obxectivo garantir ás comunidades do medio rural galego o acceso a espazos educativos, culturais e de reflexión para mellorar a calidade de vida individual e colectiva do campo galego.

Contra a desigualdade

A igualdade de dereitos no ámbito xurídico é xa un fundamento das nosas democracias. Porén, a cousa estrágase na desigualdade relacionada coa accesibilidade que cada quen ten aos seus dereitos sociais e aos recursos básicos. A exclusión territorial, a estigmatización ou a precarización son algúns dos factores que afastan a poboacións enteiras de ter garantidos os servizos que lles fagan vivir unha vida digna.

É sobre esta fenda na que traballa a educación social que, segundo Andrea Rico, educadora social e parte da cooperativa Rexenerando: “É tan ampla como a sociedade e os contextos sociais en que vivimos. A educación social é un campo de estudo e de investigación e tamén unha profesión e unha praxe. É, sobre todo, un dereito social”.

Con todo, no medio rural galego, a educación social é un dos moitos dereitos aos que non se ten un acceso doado e é xustamente por iso que esta profesión se fai moito máis necesaria, xa que se encarga de garantir dereitos e ampliar perspectivas nas poboacións co obxectivo da transformación e do crecemento social.

Tania Sánchez, como unha das fundadoras de Outonía e como unha habitante do medio rural, recoñece a precaria situación pola que está a pasar o campo e as comunidades que habitan nel: “Levamos anos arrastrando un desmantelamento progresivo de todos os servizos, de todas as comodidades para a vida, da falta de emprego... A xente que vivimos no Macizo Central, por exemplo, temos que ir até o hospital comarcal que están a desmontar. E, ademais dos servizos, tamén se están a desmantelar as redes comunitarias. Ao final, que nos queda?”

Dar valor ao propio

Para reverter os estragos desta crise, Paula Carrera, Araceli Macías e Tania Sánchez deron forma á cooperativa de educación social e sustentabilidade rural Outonía, desde a cal traballan, deseñan, aplican e avalían proxectos educativos propios, ao tempo que acompañan o proceso doutras iniciativas. “Traballamos tanto coa administración local como con entidades privadas. Antes que outra cousa, facemos unha investigación previa, detectamos as necesidades socio-educativas do territorio e intentamos responder a estas e ás necesidades que mesmo non se sabía que estaban alí. Outra das liñas que temos é a recuperación da identidade porque iso si que o detectamos bastante: as identidades están moi desconfiguradas, non hai un valor ao rural ou un apego á terra”, comenta Sánchez.
“Hai que reverter a subalternización do rural,tomar de conciencia do valor das persoas que o habitan, dos seus saberes, dinámicas e valores”

Nese sentido, o equipo de Outonía traballa para facilitar experiencias que promovan a toma de consciencia e que nos axuden a decatarmos do lugar que ocupamos no mundo. Así,  ser capaces de recoñecer as problemáticas e as ameazas ás que nos enfrontamos para facer unha diagnose da nosa realidade e poder identificar os factores que están a impedir o noso benestar. Para Andrea Rico, a educación social é imprescindible, pois promove o desenvolvemento das comunidades: “Dá a posibilidade de tomar consciencia das nosas necesidades, desexos e dereitos, así como das nosas capacidades individuais, colectivas e dos recursos cos que contamos; de activar todo iso para garantir vidas e espazos máis xustos onde se respecten os dereitos en sentido amplo. No ámbito rural, ten que ver con esta toma de consciencia do seu valor, con reverter toda esta subalternización do rural e de reconstruír o valor das persoas que o habitan, dos seus saberes, dinámicas e valores”. 

A falta e apoio institucional

A pesar da potencia transformadora da educación social e de ser considerada un dereito da cidadanía, tanto no medio rural como no urbano, é unha profesión bastante invisibilizada e pouco recoñecida. Iso leva tanto á precarización dos seus profesionais, como o desamparo das comunidades. “Tristemente, as administracións locais non contan nin poñen os recursos necesarios para garantir contextos socioeducativos de calidade e estables. Falo de opcións de ocio educativo e de lecer para a infancia, para as persoas maiores”, reflexiona Rico e engade: “Esta falta de recursos devén noutra grande eiva que ten que ver coa pouca planificación con traballadoras precarizadas que non poden desenvolver o seu traballo a medio ou longo prazo”.

Neste contexto resulta evidente a relevancia do traballo que se fai desde Outonía, que, a pesar de ser un proxecto novo, desenvolveu xa varios espazos socioeducativos dirixidos a diferentes sectores da poboación rural. No ano pasado, recolleron a memoria e a historia da comunidade a través dos relatos das mulleres do Concello da Veiga. O mesmo ano, no Concello de Trives, organizaron un proxecto sobre o autocoidado e o autocoñecemento para mulleres e persoas non binarias. Tamén desenvolveron eventos dirixidos ao apoio dos distintos tipos de creadoras no rural. Nesta ampla oferta, na que non falta a educación ambiental, o fío común indiscutible é o medio rural. Tania Sánchez compártenos un pouco sobre o que están a desenvolver actualmente: “Estamos traballando un proxecto de educación afectivo-sexual para a prevención da violencia de xénero nos institutos do Concello de O Barco de Valdeorras. Queremos darlle a volta aos típicos obradoiros de educación afectivo-sexual facendo o proceso moito máis vivencial, centrado en que entendan que, ao final, a sexualidade é algo holístico, integral, que non se pode comprender en partes”.

“As pedagoxías alternativas, a inclusión da diversidade, a perspectiva de xénero e a sustentabilidade ambiental son os principios sobre os cales Outonía elabora os seus proxectos”

Así, a pesar de todas as dificultades que supoñen a falta de apoio das administracións, a carencia de servizos no rural e a precarización da profesión, as integrantes de Outonía están enfocadas en transformar o medio en que viven e volvelo un espazo en que se poida levar unha vida digna e sustentable: “Hai que poñer sobre a mesa os problemas, pero tamén  defendemos a idea de que hai que traballar nas alternativas, porque sempre se pon o medo sobre a mesa. E a cultura do medo non é o que ten que imperar. Teñen que imperar as redes, a xeración de comunidade; poñer o rural sobre a mesa porque ten infinitas posibilidades: tantas ou máis que unha cidade”, manifesta Tania Sánchez.

O coidado como eixe

As pedagoxías alternativas, a inclusión da diversidade, a perspectiva de xénero e a sustentabilidade ambiental son os principios sobre os cales se elaboran os distintos proxectos e eventos de Outonía. E, ao contrario do que se acostuma facer en moitas iniciativas de intervención social que se relacionan coas persoas a partir de certo carácter impositivo e adoutrinante, o coidado e respecto polas comunidades coas que se traballa é fundamental para as educadoras sociais de Outonía incluso aínda desde a concepción e planificación do proxecto. “Antes de empezar calquera cousa, temos primeiro que vincularnos coa comunidade para saber que precisa, facer unha diagnose. Logo sentamos e avaliamos de novo o proxecto antes de sacalo á luz para preguntarnos: somos o suficientemente sustentables?; respectamos a identidade do territorio?; temos algunha premisa de igualdade que necesitemos mudar?; estamos sendo inclusivas e estamos a ter en conta todos os colectivos?”, cuestiona Sánchez.
“As persoas adoitan esquecer que vivir en sitios deshabitados ou máis afastados dos núcleos urbanos non quere dicir que non teñamos dereitos. Todo o contrario”.

As compañeiras de Outonía chegaron á conclusión de que para o coidado do traballo, de se mesmas e das comunidades coas que traballan, era fundamental dedicarlle o tempo preciso. Desde alí xorde a súa premisa de xestar todos os proxectos “como se facía no rural toda a vida: a lume paseniño, cociñado ao xeito dunha cociña de leña, con moito amor e tranquilidade. Tranquilidade no sentido de ter o tempo e espazo necesario para poder preguntarnos: está ben feito o que facemos?”, sinala a integrante de Outonía, Tania.

Tomar as rendas

Esta cooperativa de educación social non ten ánimos de lucro, pois para as coordinadoras é indispensábel poñer a vida no centro, sempre antes dos valores do capital. Con todo, son conscientes de que a remuneración digna do seu traballo non debe de ser unha cuestión excluínte ao autocoidado nin aos tempos dedicados á reprodución da vida. Sánchez comenta ao respecto: “Nós queremos vivir ben, facendo o que nos gusta. Ter a posibilidade de habitar o rural con pleno dereito. As persoas adoitan esquecer que vivir en sitios deshabitados ou máis afastados dos núcleos urbanos non quere dicir que non teñamos dereitos. Todo o contrario: temos moitos, o que pasa é que se acostuman a que, como somos poucas e estamos máis ou menos desorganizadas, non o reclamamos. Pero non hai que se acostumar a que sexa así”.

Deste xeito, a cooperativa de educación social e sustentabilidade rural traballa nos recunchos do noso país —especialmente en territorios de Ourense e Lugo— para procurar o desenvolvemento comunitario integral, a democratización do acceso aos recursos públicos, á cultura e a todos os dereitos, o que para Andrea Rico non é outra cousa que traballar pola xustiza social.

Outonía 3
Foto: Estela Barone

Seguindo a iniciativa do Consello Xeral de Colexios de Educadoras e Educadores Sociais estatal, que no 2016 presentou ante o Ministerio de Sanidade, Servizos Sociais e Igualdade e ante o Congreso dos Deputados, unha solicitude para a creación dunha Lei Do Dereito á Educación Social, o Colexio de Educadoras e Educadores Sociais de Galicia solicitou no 2017 á Xunta a creación dunha lei galega do dereito á Educación Social para regular a profesión e garantir o seu exercicio e desenvolvemento como un dereito da cidadanía. Ningunha das dúas peticións tivo resposta até o de agora, case cinco anos despois.

Xa que logo, vivimos no medio deste contexto que demostra un desinterese xeneralizado pola educación social e, polo tanto, polo benestar, o desenvolvemento e polo acceso aos dereitos básicos da cidadanía. Porén, por cada ben e servizo que desmantelan, hai unha resposta da poboación para mantelos. Outonía xorde desa pulsión de resistencia, amor e defensa pola vida.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

El Salto Radio
¡Qué Grande Es El Cómic! Lecturas: ‘Aquí’
El programa ¡Qué Grande Es El Cómic! pone sobre la mesa de debate la revolucionaria obra de Richard McGuire, diez años después de su primera edición
Cuba
Proyectos artísticos en la isla El arte y la cultura como válvula de escape para resistir la crisis en Cuba
Entre todos los desafíos que enfrenta Cuba, el arte y la cultura se mantienen como refugios de creatividad y resiliencia.
#90170
16/5/2021 9:44

Moitas grazas polo artigo Sara, pon de manifesto a importancia da Educación Social como dereito das persoas, principalmente, daquelas que se atopan en territorios de maior vulnerabilidade social. A Educación Social e a base do desenvolvemento comunitario!
Parabens!

1
0
Derechos Humanos
Derechos humanos Amnistía Internacional acusa al Estado de no investigar casos graves de violación de los derechos humanos
El informe anual de esta organización de derechos humanos denuncia “la persistente falta de rendición de cuentas por las violaciones de derechos humanos cometidas por el Estado español”.
Palestina
Palestina La Flotilla hacia Gaza anuncia un retraso de la salida de los barcos de ayuda
La organización refiere presiones internacionales para que no se lleve a cabo una misión que pretende entregar 5.500 toneladas de alimentos y productos de primera necesidad a la población atrapada en el territorio palestino.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Una investigación independiente confirma que Israel acusó a la UNRWA sin pruebas
Un comité de Naciones Unidas apoyado por tres ONG nórdicas de derechos humanos desestima las acusaciones vertidas por Tel Aviv contra la agencia de refugiados en Palestina.
Derechos reproductivos
Luciana Peker y Cristina Fallarás “El aborto se ha apartado del relato feminista porque genera consenso”
Las periodistas Cristina Fallarás y Luciana Peker forman parte del grupo motor de una campaña europea que quiere blindar el derecho al aborto mediante una iniciativa ciudadana que necesita un millón de firmas para llegar a ser debatida.
Pensamiento
Kristen Ghodsee “Necesitamos soluciones que podamos llevar a cabo sin la ayuda del Estado”
Esta escritora y etnógrafa estadounidense explora experiencias utópicas del pasado y del presente en su último libro ‘Utopías cotidianas’ (Capitán Swing, 2024).
Música
Música Aprendiendo filosofía con el punk patatero de La Polla Records
Los cáusticos esputos lanzados por Evaristo en las canciones de La Polla Records contenían materia adecuada para hablar de filosofía política en el instituto. Así lo entiende el profesor Tomás García Azkonobieta, autor de ‘La filosofía es La Polla’.

Últimas

Más noticias
Sanidad pública
Sanidad a la madrileña Muere un hombre tras esperar 20 minutos a la ambulancia en un municipio de Madrid sin urgencias medicalizadas
La familia del fallecido habría contactado con el 112 después de que manifestara un dolor en el pecho y la ambulancia tardó 20 minutos en acudir. En este municipio llevan cuatro años sin urgencias medicalizadas.
Palestina
Palestina La Flotilla de la Libertad se manifiesta en Estambul para acelerar su salida a Gaza
Miles de personas se manifiestan en la capital turca en apoyo al movimiento que quiere trasladar cinco mil toneladas de alimentos a Palestina.
PNV
Apuestas Una alto cargo del Gobierno Vasco acumula 140.000 euros en acciones de la promotora de apuestas Kirolbet
La Inspección General de Justicia de Argentina recabó que la Directora de Euskera en la Consejería de Cultura y Política Lingüística, Estíbaliz Alkorta, tiene participaciones en Tele Apostuak.
Deportes
Deporte Feminismo y escalada: “Estamos aquí y podemos ocupar este espacio, seas como seas”
Cada vez hay más iniciativas que luchan por aumentar la representatividad de las mujeres en el montañismo y el alpinismo. También por generar comunidad y eliminar las violencia machistas tanto en el rocódromo como en la roca.

Recomendadas

Feminismos
Sophie Lewis “Abolir la familia no trata de separar a la gente, sino de unirla”
La pensadora Sophie Lewis cuestiona la institución familiar desde un feminismo marxista que apunta a superar el parentesco en la búsqueda de la liberación y el reparto de los cuidados en base a la interdependencia.
América Latina
Neocolonialismo Guatemala y el imperialismo bananero de la United Fruit Company
El monopolio bananero United Fruit Company dominó la economía y la política de varios países centroamericanos.
Catalunya
Antirracismo Las muchas voces de Catalunya: identidades diversas, segregación y más de 300 idiomas
En las últimas décadas la sociedad catalana se ha transformado con la llegada de personas migrantes, que ya suponen un 21% de la población. Aunque la exclusión y el racismo siguen ahí, en el día a día lenguas, experiencias e identidades se mezclan.
Cuba
Proyectos artísticos en la isla El arte y la cultura como válvula de escape para resistir la crisis en Cuba
Entre todos los desafíos que enfrenta Cuba, el arte y la cultura se mantienen como refugios de creatividad y resiliencia.