Decrecimiento
Por que baixar o IVE á electricidade pode non ser tan boa idea

A nova redución de impostos á enerxía, aprobada polo goberno español, favorece ou prexudica a Transición Enerxética?
Linea MAT Castellon - 2
Tendidos eléctricos. Nerea Altaba

Coordinador do Instituto Resiliencia

29 jun 2022 08:22

O efecto dunha redución xeneralizada de impostos en algo de uso tan masivo por parte de empresas e de veciñanza como é o subministro eléctrico, comporta un obvio alivio dos seus petos. Mais cómpre facer, cando menos, un par de preguntas. En primeiro lugar, é unha medida socialmente xusta? E, por outra banda, ten sentido desde o punto de vista da Transición Enerxética que se supón están a impulsar os nosos gobernos?

Aínda que da primeira cuestión algo se está a falar, a segunda está estrañamente ausente no debate acerca das baixadas de impostos e bonificacións varios que se están a decretar en diversos países nestes últimos meses, forzadas pola inflación, carestía e desabastecementos iniciados tempo antes da invasión rusa da Ucraína, mais agravados desde o inicio desta. Ninguén parece cuestionarse cousas que deberían ser centrais neste asunto: Axuda a abandonar os combustibles fósiles subsidiar a gasolina ou o gasóleo de maneira xeneralizada? Contribúe a descarbonizar a economía poñer un máximo legal ao prezo da bombona de butano? Favorece a transición ás renovables reducir a factura da electricidade con independencia do consumo ou da potencia contratada? Aquí tentaremos botar algo de luz sobre este asunto coa axuda dalgunhas persoas expertas, activistas e políticas.

Desde o punto de vista económico, tense estimado que a última rebaixa anunciada polo goberno de Pedro Sánchez vaille supor ao Estado ingresar uns 100 millóns de euros menos cada mes, que se sumarán á cantidade similar que perdeu cando baixou o IVE do 21 ao 10%. Isto por si só, nun contexto de crise ou mesmo recesión económica, xa semella un hándicap importante. Aínda que, proporcionalmente, esta cantidade represente pouco comparada co total dos ingresos que tivo o Estado español en 2021 (324 mil millóns, algo máis de 220 mil serían vía tributos) é interesante notar que, unha vez axustados os números á inflación, en termos reais, os seus ingresos levan estancados desde 2009, intre que coincide co comezo da crise terminal disparada pola chegada do petróleo cru ao seu teito máximo de extracción mundial.

Favorece a transición ás renovables reducir a factura da electricidade con independencia do consumo ou da potencia contratada?

O efecto deste recorte de ingresos vía rebaixa do IVE, de xeito paradóxico, pode acabar prexudicando á propia sociedade que pretende beneficiar. O Síndic Major de Comptes da Generalitat Valenciana, Vicent Cucarella, ten alertado de que a maior parte da redistribución da renda se consegue pola vía do gasto público: sanidade universal, educación pública e outros servizos sociais. Para facer isto posible, precísase un sector público forte e saneado que garanta estes servizos esenciais, que son os que na práctica equilibran as oportunidades de toda a poboación.  Xa que logo, segundo este recoñecido economista ecolóxico, calquera rebaixa xeral de impostos sen discriminación por renda —ou unha bonificación xeneralizada de carburantes— reduce os ingresos públicos e pon máis difícil que o Estado poida executar posteriormente políticas de axuda selectiva ás persoas e sectores que máis o precisen.

Desde un punto de vista complementario, aduce a responsable de medio ambiente de Izquierda Unida, Eva García Sempere, que este tipo de medidas baseadas na rebaixa de impostos supón unha claudicación na que gobernos supostamente progresistas “mercan” os marcos narrativos da dereita neoliberal, onde todo se soluciona baixando impostos, algo que se asume como sinónimo de “boa xestión”. Ademais, engade que “vai resultar inútil —que as familias pouco alivio van notar—“ e apunta tamén na dirección da discriminación impositiva, determinando un “subministro mínimo vital” exento de tributación e a partir de aí unha forte suba progresiva do tipo de IVE. Aí coincide con outro economista, o profesor da Universitat de València Anastasio Urra, que achega a idea de rebaixar o IVE só a aquelas instalacións de menos de 5,5 kW de potencia contratada, o cal incluiría a maioría das familias e das PEMEs, e mesmo excluír da rebaixa as segundas ou terceiras vivendas. Entregar un bono ás familias polo custo equivalente a ese consumo mínimo, como se fai xa nalgúns países, podería achegarse a esa idea algo máis do que unha rebaixa para calquera consumidor e para calquera consumo, pero ten o problema de que ao final acaba engrosando as contas das eléctricas con diñeiro público e que 300 € de luz hoxe poden non chegar a nada dentro dun ano, coa previsible volatilidade á alza inherente ao declive enerxético unido a un contexto de conflito bélico e comercial.

Mais, no caso da rebaixa do IVE na electricidade, existe aínda unha consecuencia negativa adicional que afecta precisamente ás pequenas comercializadoras, como é o caso das cooperativas de enerxía renovable (Nosa Enerxía, Goiener, Som, La Corriente, etc.). Eva García sinala que, xa na anterior rebaixa do IVE, non se tivera en conta como lles afecta, apertando a súa tesouraría ao lles facturaren as distribuidoras peaxes e outros cargos cun IVE do 21% que eles deben repercutir á clientela a tipos menores. Isto viríase sumar ás garantías adicionais que o mecanismo de axuste do gas as obrigou a cubrir, poñéndoas en perigo de desaparecer ou de ser absorbidas polas grandes eléctricas. Así pois, rebaixar o IVE pode ter o efecto colateral non desexado de concentrar aínda máis o mercado, e torpedear un modelo moito máis acaído ás renovables como son as cooperativas territoriais.

Calquera rebaixa xeral de impostos sen discriminación por renda —ou unha bonificación xeneralizada de carburantes— pon máis difícil que o Estado poida executar posteriormente políticas de axuda selectiva.

Tamén existe o perigo —xa constatado no caso da bonificación do combustible nalgunhas gasolineiras, que se repite sistematicamente en todo o mundo en situacións similares— de que esa rebaixa permita engordar as facturas a determinadas empresas subministradoras e, polo tanto, parte deses 100 millóns mensuais acaben aumentando as contas de resultados das eléctricas no canto das arcas do Estado. E, tendo de fondo a crise enerxética terminal, se cadra o argumento máis silenciado sexa que, rebaixando o custo da enerxía, non se favorece que se reduza o seu consumo, senón todo o contrario: que se consuma máis porque resulta máis barato.

Dentro das políticas fiscais propostas por diversos expertos na Transición Enerxética, a norma é utilizar os impostos e as bonificacións fiscais para disuadir do consumo de enerxías fósiles e para favorecer, en xeral, o aforro e a eficiencia no consumo eléctrico, tendo en conta que España aínda apenas é quen de producir mediante renovables a metade do total que consume en forma eléctrica. Así, por exemplo, a Guía para o descenso enerxético apuntaba en 2013 a que “por medio dos impostos, os Estados teñen certa marxe para reducir ou aumentar a factura petroleira a unhas ou outras persoas, para favorecer uns usos ou outros”.

Á vista deste panorama, debemos concluír que toda baixada de impostos no consumo enerxético é negativa? Ou, dito doutro xeito, non se pode deseñar un sistema impositivo para a enerxía que combine mellor a sustentabilidade e a xustiza social? Que diferencie consumos e tamén consumidores? Se cadra un dos mellores e máis temperáns exemplos de como facer unha mala política fiscal para a Transición Enerxética foron as medidas impostas en Francia en 2018 e que dispararon a revolta dos chaleques amarelos. Se é preciso encarecer fiscalmente ou dificultar o uso de determinadas formas de enerxía desde o Estado, isto debe facerse ofrecendo alternativas máis sustentables á veciñanza e ás empresas, especialmente a aquelas que teñen máis dificultades económicas. E, idealmente, animando a realizaren as mudanzas de hábitos de consumo e sistemas de produción que deben ser consubstanciais a unhas novas sociedades posfósiles.

Se é preciso encarecer fiscalmente ou dificultar o uso de determinadas formas de enerxía desde o Estado, isto debe facerse ofrecendo alternativas máis sustentables.

Un exemplo se cadra tamén imperfecto, pero que semella ter máis sentido —social e ecolóxico— có español, é o caso portugués. Os nosos veciños do Sur teñen tres tipos de IVE para a electricidade, en función da potencia contratada: até 3,45 kW pagan o 6%, entre esa potencia e os 6,9 kW o 13% (mais só os primeiros 100 kWh, ou 150 kWh para as familias numerosas), e a partir de aí o 23%. En España o 70% da poboación estaría por baixo dos 6,9, sendo 4 kW a potencia media. O modelo portugués, xa que logo, discrimina para rebaixar máis a quen menos consome, considerando dalgunha maneira que por riba de certa potencia o consumo xa é un luxo ou que se destina a un negocio lucrativo privado e, polo tanto, cómpre aplicarlle un tipo xeral de IVE.

Isto iría na liña do proposto por Xoán Doldán en 2017, no Parlamento Galego, que apostaba por poñer prezos básicos ao consumo básico imprescindible, e por penalizar os excesivos ou superfluos, algo moi diferente da rebaixa indiscriminada aprobada en España. Porén, as rebaixas do IVE por tramos en Portugal tamén teñen moito que mellorar, pois se aplican aos termos fixos da factura —ao que se paga pola potencia contratada— e non ao consumo efectivo, polo que os consumidores portugueses teñen reclamado que se faga extensiva á parte variable das facturas.

No noso país, o BNG vén reclamado unha rebaixa xeneralizada, considerando que “a luz é un ben esencial”, sen diferenciar niveis de consumo, algo que semella inescusable para poder abordar unha importante redución no consumo que nos sitúe dentro do que podemos fornecer exclusivamente con renovables. No pasado, está formación tamén se ten sumado ás que se colocan a prol dunha tarifa eléctrica subsidiada polo Estado para as grandes empresas máis consumidoras de electricidade. Semella, polo tanto, que non teñen a baixada do consumo enerxético dentro dos seus obxectivos, nin adoitan poñer o criterio da orixe fósil, nuclear ou renovable da electricidade enriba da mesa cando consideran a idoneidade deste tipo de subsidios. Do que si falan os nacionalistas, así coma os progresistas españois á esquerda do PSOE, é de que a política fiscal sobre a enerxía é insuficiente e cómpre nacionalizar o sector ou cando menos recuperar as empresas eléctricas estatais.

Algúns partidos semella que non teñen a baixada do consumo enerxético dentro dos obxectivos, nin poñen o criterio da orixe da electricidade enriba da mesa.

Porén, o máis grave é que algúns gobernos están botando pola borda medidas que semellaban axeitadas. Un exemplo é a eliminación do imposto que o goberno alemán cobraba nas facturas da luz, e co que levaba máis de 20 anos financiando a extensión das chamadas renovables; ou a aprobación doutras medidas directamente suicidas coma aumentar a queima de carbónen varios países (e de todo o que arda), desfacendo calquera mínima coherencia que houbera até o momento no suposto compromiso europeo coa descarbonización da economía. Algo que parece agora totalmente finxido ou cando menos absolutamente feble e superficial.

En definitiva, este tipo de incoherentes medidas de fiscalidade enerxética son unha constatación máis de que isto que chaman “Transición Enerxética”, e na que nos teñen embarcados os nosos gobernos, é unha viaxe sen rumbo. Ou que, de ter algún, está trazado sobre cartas de navegación completamente trabucadas.

Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Decrecimiento
Decrecimiento ¡Baterías, no! ¡Catenarias! Por una movilidad justa y que tenga en cuenta los límites
No habrá futuro sustentable ni justo que no pase por relocalizar nuestras actividades socioeconómicas, adelgazar la industria, expandir la agroecología y reforzar la accesibilidad frente a la movilidad.
Industria pesada
Análisis La industria del acero más allá de la descarbonización
VV.AA.
La importancia estratégica del acero, las dificultades que plantea su descarbonización y las consecuencias que puede tener en los territorios industriales hacen necesario un análisis honesto y realista de la transformación del sector siderúrgico. En este artículo analizamos algunas de las claves.
Ecología
ESS sostenibilidad ecológica No hay planeta B, pero sí plan B
¿Cómo entienden las entidades de la ESS la sostenibilidad ecológica? Llevamos el tema a los Twitch de MeCambio.
Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Sanidad pública
Ribera Salud Hospital del Vinalopó: el último rehén de la privatización del PP valenciano
La vuelta del PP al gobierno valenciano ha supuesto un balón de oxígeno para la principal beneficiaria de la privatización sanitaria, que mantendrá la concesión de Elx-Crevillent a pesar del malestar social.
Palestina
Flotilla de la Libertad Los cargos públicos integrantes de la Flotilla a Gaza regresan a España
Mientras la flota que llevará ayuda a Gaza permanece en Estambul por los impedimentos de Israel para que zarpe, las políticas españolas deciden retornar a España, ante el anuncio de Pedro Sánchez.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda Vivir y resistir en Andalucía, la comunidad con más desahucios del Estado español
En Andalucía, la comunidad con mayor número de desahucios, se producen 11 al día. En todo el territorio surgen experiencias que luchan por la vivienda digna en un lugar donde tener un techo “se ha vuelto una utopía”.
Galicia
Redes clientelares Todas las veces que la Xunta de Feijóo contrató a sus familiares y a los de otros altos cargos
Mientras Sánchez reflexiona sobre su dimisión tras el ‘lawfare’ contra su mujer, el líder del PP ha prometido que no consentiría a su pareja contratar con un Gobierno del que él formase parte, pero sí lo permitió con su hermana, su prima y su cuñado.
Cine
Estíbaliz Urresola “El cine no debe quedar impasible ante las atrocidades que suceden”
La directora de ‘20.000 especies de abejas’ sigue recibiendo reconocimientos por su película, pero pide que se transformen en aplicación de mejoras concretas para el colectivo trans.

Últimas

Lawfare
Guerra judicial Las izquierdas brindan el apoyo unánime a Sánchez que él les negó durante la era del ‘lawfare’
Todos los partidos con representación en el Parlamento y ubicados a la izquierda del PSOE, también los soberanismos, han mostrado sus posiciones públicas en solidaridad con el acoso mediático y judicial contra el presidente del Gobierno.
Gobierno de coalición
Lawfare Sánchez cancela su agenda y para a “reflexionar” tras los ataques de la derecha y la imputación de Gómez
El presidente del Gobierno denuncia una operación contra él y su pareja, Begoña Gómez, por parte de la derecha y la ultraderecha, así como los medios afines que ha desembocado en la denuncia de Manos Limpias.
Sanidad pública
Sanidad a la madrileña Vecinas y vecinos de Madrid acampan frente al Hospital Doce de Octubre de Madrid
El colectivo prevé permanecer frente al gran hospital madrileño para mostrar su rechazo al deterioro de la sanidad pública y programa actividades para los próximos tres días.
Lawfare
Justicia a la derecha Pedro Sánchez no está solo: estos son los precedentes a su caso de ‘lawfare’
El presidente del Gobierno aseguraba en su carta que el suyo era un caso de lawfare “sin precedentes”. Lo cierto es que esta estrategia de judicializar la vida política se ha enraizado durante los últimos años.
Madres protectoras
Madres protectoras Escúchalas
Si un niño o niña le cuenta a su madre que su padre le toca, lo más probable es que al cabo de unos años ella acabe perdiendo a su hijo. Mira a tu alrededor, porque es posible que alguna de tus conocidas esté a punto de vivir algo como esto.
Racismo
Delitos de odio La fiscalía pide tres años de cárcel para el excomisario que vinculó migración y delincuencia
Ricardo Ferris, en un acto organizado por Vox en el Ateneo de València en 2022, incitó a los “españoles a dejar de ser pacíficos" después de haber equiparado la inmigración con la delincuencia.
Opinión
Opinión Cuando la mierda nos come
El panorama mediático se ha convertido en una amalgama de espacios a cada cual más insano. Basura fabricada por gabinetes ultras, aceptada por jueces afines y amplificada por pseudomedios de propaganda regados con dinero público. Hay que pararlo.
Migración
Migración València suprime el Consejo municipal donde se abordaban las problemáticas migrantes
La supresión de este órgano consultivo pone en riesgo las iniciativas realizadas para facilitar la relación de la administración con el 22% de la población local.
Justicia
Juana Rivas El Tribunal Supremo italiano anula el juicio civil que separó a los hijos de Juana Rivas y obliga a repetirlo
La corte de Casación ha respondido al recurso de apelación de la madre reconociendo la violación del principio básico de no separar a los hermanos y la carencia de un informe que analice en profundidad el interés superior de los menores.

Recomendadas

Política
Lawfare ¿Qué decisiones puede tomar Pedro Sánchez tras amagar con dimitir?
Tras el anuncio del presidente, se abren varias posibilidades que no se resolverán hasta el lunes: ¿Una moción de confianza? ¿La convocatoria de elecciones? ¿Un cambio de marco? ¿Dimitir y dar el salto a la presidencia del Consejo Europeo?
Derechos reproductivos
Luciana Peker y Cristina Fallarás “El aborto se ha apartado del relato feminista porque genera consenso”
Las periodistas Cristina Fallarás y Luciana Peker forman parte del grupo motor de una campaña europea que quiere blindar el derecho al aborto mediante una iniciativa ciudadana que necesita un millón de firmas para llegar a ser debatida.
Pensamiento
Kristen Ghodsee “Necesitamos soluciones que podamos llevar a cabo sin la ayuda del Estado”
Esta escritora y etnógrafa estadounidense explora experiencias utópicas del pasado y del presente en su último libro ‘Utopías cotidianas’ (Capitán Swing, 2024).