Teatro
A Nai: “Esta historia existe porque as irmás Touza eran mulleres solteiras”

Falamos con dúas das creadoras detrás da peza teatral “A Nai” que reivindica ás irmás Touza, tres mulleres de Ribadavia que axudaron a persoas refuxiadas do nazismo durante a II Guerra Mundial.
a nai
Laura Porto e Raquel Velasco nunha cafetería de Compostela Elena Martín
14 mar 2023 17:50

Laura Porto é dramaturga e escritora e Raquel Velasco é actriz, produtora e membro de AmorodioTeatro —xunto con Carmen Facorro e Javier Castiñeira—. Estou sentada con elas nunha cafetería da zona vella compostelá, gozando do sol de mediodía que entra a través da porta de cristal do local no que nos atopamos. Vai bo tempo, e diso é do primeiro que falamos xusto despois de pedir un café. Laura e Raquel son parte do equipo da obra de teatro A Nai, un espectáculo de AmorodioTeatro que fala sobre a historia de tres irmás de Ribadavia: Lola, Amparo e Julia Touza, que axudaron a persoas que fuxían do nazismo durante a II Guerra Mundial. Con todo, esta peza, como acontece con todas as boas historias, fala de moito máis ca iso.

Por que non se sabe nada das irmás Touza?

Raquel: Penso que, por medo, elas mesmas non querían que se soubera a historia e por iso ocultaron a súa participación dentro da rede. Aínda así, si que me parece imposible que o seu fillo non soubera nada. O fillo criouse con elas na casa, paréceme raro que non fora consciente do que acontecía dentro.
Laura: Estou de acordo en que elas non querían que se soubera, diso fala un pouco a obra. Ao final, para que este tipo de redes poidan funcionar, teñen que facelo no anonimato. Pero tamén creo que, desde o futuro e desde a historia, hai unha parte de responsabilidade neste descoñecemento relacionada co feito de que elas eran mulleres. Eu ás veces pregúntome, se elas foran homes sería igual? Non habería historiadores que terían investigado o que fixeron?

Dicir que é memoria, e que, como tal, non se pode recuperar, é falar barato.

Ía ser a miña seguinte pregunta, se o feito de ser mulleres ten algo que ver con que sexa unha historia tan descoñecida ata agora e se, ao mesmo tempo, o feito de seren solteiras influíu no que fixeron e na súa capacidade de ocultalo.
L: Eu creo que si. Eu creo que esta historia existe porque eran mulleres solteiras. Iso permitiulles ser donas de si mesmas e ter unha autonomía económica e vital que como mulleres casadas non terían. Tamén moita valentía. Porque a día de hoxe, segue habendo xente que non ve ben que Lola fora nai solteira. Isto é moi forte. Para min botoulle un par de ovarios, así de claro. Porque Lola non só era nai solteira e tiña un negocio ela soa coas súas irmás —que ademais tamén eran solteiras—, senón que, ademais, levaba ao cabo actividades que puñan en risco a súa vida.
R: Si. Ser solteiras foi no seu beneficio. Grazas a iso puideron ter liberdade sobre os seus actos, a súa vida e as súas decisións. Elas estaban na rede porque elas o decidiron así.

Non quero afondar demasiado na historia delas porque penso que iso está guai que quede para a xente que a vexa. Pero si que quería preguntarvos como é investigar e recoller algo do que hai tan pouca información e transformalo nunha obra de teatro.
R:
Foi complicado. Estivemos un ano recollendo información ata facer a obra, pero hai que ter en conta que non somos historiadoras. Primeiro empezamos lendo o que había publicado sobre elas, os libros... E é verdade que, exceptuando o de Antón Patiño, o resto son de autoficción. Despois fomos ás institucións gobernamentais nas que podiamos atopar algo de información —como o Arquivo Militar de Ferrol—, revisamos os xornais da época para ver que dicían sobre elas... Ao final foi un pouco frustrante porque tampouco conseguimos atopar moito máis do que xa sabiamos.
L: Foi un pouco como intentar coller auga coas mans e transportala. Porque é iso, case todo o que hai delas se vende como se fora historia, pero en realidade é ficción histórica, co cal é moi difícil documentar iso. Un exemplo sería o dos 500 xudeus que en teoría conseguiron axudar. Nós utilizamos esta cifra á hora de vender a peza, pero esa cifra de onde se sacou? É unha estimación que fixo alguén de “se sacaran un xudeu por semana durante tanto tempo serían 500”. Pero todo son estimacións, hai moi pouco sólido. E cando intentas tirar do fío, chegas a camiños sen saída. Por exemplo, a nós dicíannos: “eu creo que este documento existe e ten que estar en tal sitio”. E cando ías alí, non existía o documento. E está ben porque vas buscando iso e atopas outra cousa. Pero eu creo que se podería tirar moito máis. De feito nós chegado certo punto decidimos que había que parar para centrarnos na execución da obra, porque se estaba chegando a cabos soltos que de ter tirado podíamos ter descuberto cousas como quen era a persoa que recollía ás refuxiadas do outro lado da fronteira, e cousas así. Se unha persoa ou equipo de historiadores quixera traballar sobre elas, agora mesmo eu creo que podería facelo. Dicir que é memoria, e que, como tal, non se pode recuperar, é falar barato.

a nai 3
AmorodioTeatro nun momento da obra "A Nai. Imaxe: Carlota Mosqueta

Entón, sendo unha historia tan oculta e tan complicada de documentar, como chegades a ela?
R:
Faláronnos dela. En AmorodioTeatro consideramos que é moi importante reivindicar a historia de mulleres silenciadas, como é o caso das irmás Touza. E, ao atopar esta historia, pareceunos que había que recollela. E que había moito máis detrás.

Ti Laura, como dramaturga, como constrúes a obra coa pouca información que tiñas?
L:
Neste caso foi moi sinxelo porque consistiu simplemente en coller todo o que hai —que é case nada— e intentar conseguir un pouco máis. Esta encarga para min foi moi ‘guai’, gustoume moito, pero tamén foi unha liada enfrontarnos a ela. De repente vimos que, con toda a información que tiñamos, daba para un espectáculo de 15 minutos (rise). E a partir de aí é cando sae un pouco todo o demais.


É dicir, que o presente aparece un pouco...

L:
Por necesidade.

E aínda así ese presente é importante, porque parece que é máis sinxelo entender aos migrantes do pasado que aos de hoxe.
R:
É que, documentándonos sobre elas, decatámonos das similitudes co tempo actual.

 O relato que se nos dá desde o poder é o contrario coas persoas migrantes de agora.

Similitudes tamén na falta de empatía que temos como sociedade, algo que do que falades na obra.
R:
Sen dúbida. Creo que o pasado sempre se mira con certa nostalxia. Hoxe, ademais, a xenofobia e o racismo estanse incrementando polas políticas dalgúns partidos e iso fai que non empatices, que non vexas ao migrante como a unha persoa. Por medo, por descoñecemento, porque consideralos inferiores... Disto intentamos falar un pouco na obra.
L: Para min ten que ver co relato e co poder. No fondo, non hai tanta diferenza. Se asimilamos mellor as historias de migracións no pasado ten que ver co feito de que se contan desde un relato histórico moi ben construído e se contan desde o lugar do vencedor. Entón é sinxelo, porque todo está ordenado de determinada maneira. A mesma historia, desde a perspectiva oposta, non sería tan asimilable.

Que queres dicir?
L:
É que é moi ‘chungo’. Podemos empatizar cos xudeus que viñan aquí porque son os que a historia situou como vítimas. Pero do mesmo xeito, e vivindo na época na que vivimos na que importa o relato máis que o feito, o relato que se nos dá desde o poder é o contrario coas persoas migrantes de agora.

a nai 2

Isto encaixa un pouco con que en ocasións a peza pareza case que activismo, que interpele moito ao espectador como parte desta sociedade.
R: É que o teatro está para remover conciencias. Se non interpelas a quen está sentada na butaca, se non espertas sentimentos, para min non ten lóxica facer teatro. Nós pretendiamos precisamente isto coa obra. O que si é certo e que ás veces tiñamos medo de ser demasiado directas co público, falar desde un punto de superioridade moral.
L: E iso é perigoso.

R: Claro, non queriamos chegar a iso. Pero Laura atopou moi ben o punto na dramaturxia, interpela sen sobrepasarse.
L: Para min é unha cuestión de asumir responsabilidades. Cando elas me viñeron pedir a encarga, o punto no que estaban era “queremos honrar a estas mulleres que son como as nosas avoas”. A idea era honrar ás nosas antepasadas e facelas sentir orgullosas. E para min un pouco é o punto de “E que pasa cos que van vir despois? Con nós?”. É dicir, esta é unha peza sobre persoas que, tanto literal como metaforicamente, deixan de ser fillas e fillos para converterse en nais e pais. Creo que é algo moi xeracional. Nós somos unha xeración filla que ten moita dificultade para converterse en xeración nai. É isto sería recoller a testemuña. Vale, estas mulleres fixeron o que fixeron, pero estamos á súa altura? Isto é o que se propón na obra. Hai que estar a súa altura pero para algo.

E por iso a obra está tan empapada pola maternidade? Non só porque Lola fose nai solteira.
L:
Si.

Ti, Raquel, acabas de ser nai ou entendín eu mal?
R:
Fun nai na obra (rise).

Vale, acabo de meter a zoca.
L:
É que a autoficción é marabillosa! Todo pode ser mentira.

Xa vexo! Isto vai ter que ir na entrevista.
L e R:
Totalmente!

Pero aínda que non foses nai, este é un tema central da peza.
R:
Si. Estabamos pensando en como facer a obra e Laura comentou que había que facer unha autoficción, meter algo relacionado con nós e atopou ese paralelismo: a maternidade. A Raquel da obra podía ser nai e así tería o paralelismo con Lola Touza. Eu, ao principio, non o vía claro porque non son nai.

Xa viches que non se notou.
R:
Certo!

Na obra tamén existe unha dicotomía entre as dúas mulleres protagonistas: a que decide ser nai e a que decidiu non selo.
R:
Penso que xorde do feito de que a todas nos ten pasado o de ter unha conversa coas colegas e que haxa algunhas que queren ser nais e outras que temos moi claro que non o queremos ser. E, tanto por non querer selo, como pola forma de crianza, seguimos a ser xulgadas.

De feito, a min o monólogo final de Carme facíame moita falta. Supoño que é aposta.
L:
Si. Como muller que non quere ser nai por decisión persoal—aínda que curiosamente si sinto ese reloxo biolóxico—para min era necesario meter este debate na obra. En parte porque hai mulleres que deciden non ser nais e a sociedade considera que van en contra da súa natureza; e, en parte, por algo que ten que ver coas propias irmás Touza, porque a maternidade empapa o que elas facían. De feito, cando a xente fala delas, din que facían todo polas crianzas. E, aínda que pode que sexa certo, penso que detrás hai esa visión de sacralizar a maternidade. E penso que ten que xerarse un debate no que a maternidade non teña por que ser nin unha cousa nin a outra.

As figuras materna e paterna están como endeusadas, pero hai outras figuras ao redor que tamén son un faro para nós.

Como Carmen.
L:
Si. Porque fóra da sacralidade, nai é a que cría. E por iso o nome en chave era “La Madre”. E non creo que o fose por ser nai solteira, senón polos coidados. As tres eran mulleres que coidaban e empregaban os coidados como ferramenta de loita. E, na peza, ao final preséntase unha muller que fai o mesmo: rexeita voluntariamente a súa maternidade, pero cría. É nai.
R: Claro. Lola era a nai biolóxica, pero Julio, o fillo, foi criado tamén por Julia e Amparo. E iso é importante. Está moi invisibilizada a crianza dos demais. Creo que moitas veces nos criamos máis en comunidade do que pensamos. As figuras materna e paterna están como endeusadas, pero hai outras figuras ao redor que tamén son un faro para nós.

Parece que as mulleres non poden facer as cousas por activismo, só por coidados ou relixión, non?
R:
É que nese contexto de ditadura franquista, todo era levado á relixión. Aínda así, eu non creo que elas o fixeran só pola relixión ou as crianzas.
L: Mesmo hai quen di que o facían pola liberdade. A palabra liberdade hoxe está un pouco prostituída ultimamente, pero cando tes a un republicano escondido na túa casa tres anos, cando enterras no teu panteón familiar un cura que morre no 36... unha ideoloxía tes.

Existen irmás Touza hoxe?
L:
Non só existen, senón que coñecemos casos cos que falamos para escribir a peza. Funciona un pouco igual. Haberá xente que me dirá que banalizo e que non é o mesmo porque antes te pegaban un tiro e te lanzaban ao río e agora non. Pero hoxe póñenche unha multa de 60.000 euros e métente no cárcere simplemente por axudar a unha persoa que está fuxindo da guerra. E, aínda que tampouco saibamos nunca o que fan, temos que ter fe en que existen. Isto ten moito que ver coa peza: facer un salto de fe e confiar en que, o pouco que sabemos sobre as persoas que fixeron isto, é verdade. Precisamos que sexa así para ter esperanza no futuro. Igual que precisamos crer que existen persoas como elas na actualidade, que un día serán heroínas aínda que hoxe sexan delincuentes.

a nai 4
Imaxe: Carlota Mosqueta
Ía preguntar se seguimos sendo unha sociedade insolidaria, pero xa me contestaches.
R:
Eu vexo a historia das miñas avoas e si que considero que, pola evolución do capitalismo, agora somos máis materialistas, acostumámonos a ter certas comodidades, e iso fai que a xente sexa menos solidaria. Antes cocías tres fornadas de pan e, se alguén non tiña na túa vila, polo xeral dábaslle unha. Compartías porque sabías o que era non ter. Agora estamos máis preocupadas por ter o último Iphone que por se a túa veciña o está pasando mal. É máis cómodo como sociedade mirar para outro lado.

Falando das nosas avoas, que me podedes dicir da personaxe de Angustias?
L:
Angustias ten moitas cousas, pero en parte é unha homenaxe ao pobo de Ribadavia. A peza é unha historia sobre tres señoras que vivían no centro da vila, que estiveron escondendo a estranxeiros na súa casa e, misteriosamente, ninguén viu nada. Pero evidentemente todo o mundo o sabía. A vila era cómplice. Entón, en certo modo, é unha personaxe que homenaxea a esas persoas que calaron. Tamén, é o modo que atopamos para poder incluír na peza informacións que non puidemos contrastar como totalmente verídicas, sen ter que omitilas. Non queríamos dicir que algo era verdade e estaba documentado, se non atopamos realmente eses documentos. Pero tampouco queríamos esconder información. Entón é unha personaxe ficcional que pode dicir o que veu desde a súa ficción.
R: Pero que podería ser unha personaxe moi real. De feito, todo o mundo conecta con ela.

Para rematar, queredes dicir algo sobre como é vivir do teatro en Galiza?
L:
Veña, Raquel. Como é ser produtora en Galiza?
R: É un proceso moi complicado. Levando 3 anos coa compañía, é a primeira vez que nos dan unha subvención —concedéronnos unha á nova creación para esta peza—. Con todo, concédenche unha porcentaxe e, o resto —máis da metade—, tivemos que poñelo nós. Isto implica tirar dos nosos aforros persoais, traballar noutras cousas vendéndote ao capitalismo... para poder facer o teatro que queremos facer. É complexo e moi duro. Sobre todo ao principio. Despois chamas aos concellos e programadores para vender o proxecto e, como non te coñecen, non te contratan. Hai moitas programadoras que só contratan as compañías consolidadas. É o de sempre: se non das oportunidade ás persoas que están comezando, e case imposible sobrevivir dentro do mundo teatral. Pero isto pasa sempre no ámbito artístico. É moi complicado.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

En el margen
Thimbo Samb “Ganar el Goya con ‘Los cayucos de Kayar’ implicaría que el mundo del cine español valora historias diversas”
Cansado de los papeles que le ofrecen como actor negro, Thimbo Samb busca sus propias historias para mostrar de lo que es capaz, la última, un documental sobre su propia vida, que ha sido preseleccionado para los Premios Goya.
Teatro
En defensa del teatro Extremadura Teatral, contra el cierre de la Sala Trajano de Mérida
El sector de las artes escénicas denuncia que la Junta de Extremadura deja fuera de sus presupuestos a uno de los espacios escénicos y culturales referentes de la región.
El Salto Radio
El Salto Radio Podcast | Franco ha muerto, casi seguro
Eugenio Merino y Darío Adanti presentan en Señales de Humo “Chistes contra Franco” y Manuela Perles Liáñez la Plataforma de familiares de víctimas del franquismo de Huelva
Memoria histórica
Memoria histórica Cultura, exilio e loita das bibliotecarias galegas na Segunda República: a vida de María de los Ángeles Tobío
Durante os primeiros anos trinta, as bibliotecas tornaron en espazos de traballo ideais para un modelo de muller que aspiraba ser independente e que manifestara un claro compromiso político. A Guerra Civil remataría con todas as súas aspiracións.
Xunta de Galicia
Sanidade A Xunta de Feijóo, condenada por negar as visitas a unha muller falecida de cancro por ter covid-19
A xuíza di que a situación requiriu medidas de prevención “flexibilizadoras”. Faleceu a principios de 2022 no Hospital Álvaro Cunqueiro durante os últimos meses de administración do xefe do PP con Julio García Comesaña como conselleiro.
Gobierno de coalición
PSOE-Sumar El Gobierno toma nota de la presión social y cambia su discurso sobre vivienda
En la semana en que los sindicatos anunciaron la histórica manifestación estatal del próximo 5A, la ministra Isabel Rodríguez sube el tono.
Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.
Cine
Kamal Aljafari “Palestina está en la raíz de la situación actual del mundo”
Kamal Aljafari lleva toda su carrera trabajando con materiales de archivo, indagando en las imágenes e interviniendo en ellas para preservar memorias en desaparición y para oponerse al proyecto colonial sionista y su falseamiento del pasado.

Últimas

Historia
Descifrando a historia Así foi a rebelión antifiscal galega de 1790 contra a burocracia española
A monarquía española quixo implantar a Contribución Única, algo que provocou fortes protestas. A máis coñecida foi o motín da Ulloa, chamado así porque se produciu nas zonas desta comarca. Foi a maior revolta antifiscal do Antigo Réxime en Galiza.
Opinión
Derecho a la vivienda Flex Living: el caballo de Troya de la precarización del alquiler
No es una respuesta moderna a las nuevas formas de habitar la ciudad. El ‘flex living’ no es más que la última jugada del sector inmobiliario y los grandes fondos de inversión para maximizar beneficios a costa del derecho a la vivienda.
Opinión
Opinión La unidad del anarcosindicalismo es la acción conjunta
Al hilo de supuestos movimientos desde la CGT hacia la unificación con CNT es necesario diferenciar entre lo que es una relación en clara mejora y lo que sería un proyecto real en marcha.
Galicia
Memoria histórica Cultura, exilio y lucha de las bibliotecarias gallegas durante la Segunda República
Durante los primeros años treinta, las bibliotecas se convirtieron en espacios de trabajo ideales para un modelo de mujer que aspiraba ser independiente y que había manifestado un claro compromiso político. La Guerra acabó con todas sus aspiraciones.
Más noticias
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Sindicatos piden el cese de la dirección del Hospital 12 de Octubre tras las obras de remodelación
Los problemas con las nuevas instalaciones han cristalizado en una unión sindical que ha reclamado formalmente el fin de la cúpula de dirección tras ser “ignorados” de manera “sistemática”.
Madrid
Acusaciones de violencia sexual Monedero, bajo investigación de la Universidad Complutense por la denuncia de acoso sexual de una alumna
La confidencialidad del expediente no permite saber cuándo se presentó la denuncia ante la Unidad de Igualdad o cuánto se demorará la resolución. La Complutense afirma que la Inspección de Servicios está tramitando la acusación.

Recomendadas

Líbano
Ocupación israelí Israel incumple el acuerdo de paz y mantiene tropas en el sur de Líbano para “vigilar” a Hezbollah
El Ejército sostiene la ocupación de cinco colinas a lo largo de la frontera tras evacuar sus soldados de decenas de municipios. Miles de civiles regresan a sus casas para descubrir que lo han perdido todo.
Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.
Inteligencia artificial
Militarismo La máquina de los asesinatos en masa: Silicon Valley abraza la guerra
Las fantasías distópicas sobre los futuros usos de las máquinas en la guerra están más extendidas que el relato de lo que ya está pasando en los campos de batalla.