Teatro
A revolución do teatro feminista d’A Panadaría: “É importante crear utopías. O colapso é fácil de imaxinar”

A compañía galega que explotou hai seis anos coa súa omnipresente 'Elisa e Marcela', ateiga salas por todo o Estado coa súa nova obra: 'As que limpan', unha peza que fai súas as reivindicacións das camareiras de piso.
A Panadaría
Un anaco da obra As que limpan | Leticia T. Blanco

Coa estrea de Elisa e Marcela, hai seis anos, cambiaron o teatro galego para sempre. Nunca antes dúas mulleres lesbianas foran protagonistas dunha obra, pero A Panadaría conseguiu mover aqueles marcos. Detrás dese teatro artesán están Areta Bolado, Ailén Kendelman e Noelia Castro que, con irreverencia e posicionamento ateigan salas por todo o Estado español. A súa última obra, As que limpan, vén de gañar catro Premios María Casares e converteuse, pola forza, nunha necesaria homenaxe reivinidicativa ás camareiras de piso.

Teño moi fresca a obra As que limpan, así que comezo por aí. Vin a heteroxeneidade do público na Sala Ártika e vino en toda a xente que quedou fóra para vervos no auditorio municipal Vigo. Como é posible facer teatro militante, irreverente e que sexa tan transversal?
Noelia Castro: Supoño que é cousa da comedia. Fai que a xente estea máis disposta a escoitar cando as historias se enfocan dende o humor.
Ailén Kendelman: Creo que tamén é o feito de abordar temáticas que teñen que ver coa actualidade. Que lle tocan a moitas persoas porque son cousas que nos están acontecendo na vida. Iso axuda a que a xente se identifique e que tamén ría e chore con nós.

Dígovolo porque as vosas pezas son posicionadas e nada equidistantes e, con todo, prográmanvos concellos de distintas cores e enchedes salas por todo o Estado.
Areta Bolado: Aínda non teño claro como conseguimos acadar esa conexión coa xente e chegar a tanto público. Sígome sorprendendo cada día. Creo que pode ser unha das bazas de que nos programen tantos concellos que non son afíns politicamente a nós. Entendo que tódolos gobernos gustan de que un acto cultural atraia xente, sexan da cor que sexan.

Hai unha cousa que creo que está moi presente na obra e é o proceso de investigación previo. Como foi todo isto e como foi modificando a primeira idea que tiñades?
B: Por unha banda, estivo toda a investigación sobre as camareiras de piso, o traballo doméstico e a  lectura de obras e estatísticas sociolóxicas. Tamén sobre economía feminista. Entrevistamos a mulleres que se dedicaban á limpeza, camareiras de piso de distintos lugares do Estado. Houbo outra liña de investigación sobre corrupción institucional e certos empresarios do turismo cun expresidente.

Amancio López Seijas e Mariano Rajoy, imaxino.
B: Sí (sorrí)

Ese proceso de investigación previo á creación das obras é algo habitual n’A Panadaría?
K: Dende logo. Cando fas un espectáculo de teatro que parte de cero e no que non está escrito o texto nin están feitas as escenas, precisas un marco teórico no que moverte. Fomos moi rigorosas na documentación para saber de que iamos falar. Se imos tocar unha temática que non é afín a nós, temos que nos informar de cales son as problemáticas da profesión e tamén toda a cuestión política e empresarial que as rodea. Ou incluso da relación co ecoloxismo que pensabamos que podía ter influencia. Con Elisa e Marcela tamén nos pasou. Era unha historia real, pero tiñamos que coñecer o contexto da época. Sempre lle dedicamos un período moi grande de investigación ás nosas pezas.
C: Cando ves o espectáculo hai moito xogo, moita comedia e parece desenenfadado, pero a realidade é que fomos moi rigorosas e temos moi claro o que queremos contar. Que temática, de que xeito... que queden claras as reivindicacións das camareiras de piso.

a panadaria 4
Un anaco da obra As que limpan | Leticia T. Blanco

Nótase ese traballo e esa complexidade previa, en cambio, usades moi poucos obxectos en escena sen que iso vos impida xerar un universo enorme.
B: Iso forma parte da nosa linguaxe. Este é o noso cuarto espectáculo e todos foron con moi poucos elementos materiais en escena, pero empregamos moito o noso corpo, as nosas voces e a imaxinación do público. Este espectáculo é o que máis escenografía ten (rin). Xogamos moito coa complicidade do público. Cando nos facemos adultas, parece que nos esquecemos da forza desa imaxinación.

Usades a ficción, pero a peza cataliza moitas historias reais con grandes doses de humor, pero cun fondo de moita crudeza. Está Fraga, Sánchez, Rajoy, López Seijas, Aznar... E unha chea de mulleres que sofren esta violencia estrutural. Por que esta escolla narrativa?
K: Mulleres que non teñen nome, non? Porque de todas esas mulleres había nomes propios, pero das mulleres que limpan, moitas veces, nin nomes propios teñen.
B: En case tódolos personaxes hai unha condensación de diferentes personalidades. No presidente que mencionaches pois hai un conglomerado de persoas. Hai momentos claros inspirados en Fraga como o baño en Palomares ou a escena coa cámara de televisión. Rajoy tamén nos deu moito coa súa oratoria (rin). E no caso das mulleres, os seus nomes son de persoas que foron moi importantes para nós no proceso de documentación e si que condensan moitas máis historias. Foi unha homenaxe que si que lles quixemos facer.

Ten razón no que di Ailén. Facendo memoria para a entrevista si que me lembro dos nomes dos homes referenciados, pero non dos das mulleres protagonistas. Supoño que é sintomático. Foi premeditado fuxir do documental cara a ficción?
K: Si, foi algo que falamos. Queriamos facer unha ficción, non un documental.
C: Creo que é a estética, porque nós nos documentamos e o que contamos é real, pero logo si que fuximos do canon do documental. Sobre todo porque nos permitía crear a utopía. Darlle a volta á tortilla e que ao final fosen elas as que acaban manexando o hotel.
B: Xusto iso. Así podían propoñer outro modelo de liderado e de xestión.
K: Na realidade, iso é máis difícil de conseguir. A ficción permítenos imaxinar mundos que aínda non conseguimos acadar. Aínda que haxa utopías que se estean conseguindo agora.

É que o final da obra é transformador. Inspira moito que acabe con emancipación e non con sometemento.
K: Claro. Iso xa o coñecemos. O final negativo xa a vemos a diario cando se externalizan os servizos das camareiras de piso dos hoteis. Vémolo cando as despiden. Vémolo constantemente. Ves as noticias e todo é distopía. Por iso para nós era importante que fose unha utopía.
B: É que somos moi capaces de imaxinar un futuro de colapso no económico e no ecolóxico, pero non imaxinamos outras saídas posibles. Se nós dende a cultura non xeramos un imaxinario novo, non imos ser quen de facelo real. Para iso axudounos moito un libro que se chama Utopía no es una isla, de Layla Martínez.
C: Fala de utopías que están existindo e que moitas veces precisamos de guía para chegar ata alí. De feito, no final da obra preguntamos á xente se todo iso que viron parece imposible. E moitas veces nos contestan que non lles parece imposible!

A panadaria 1
Un anaco da obra As que limpan | Leticia T. Blanco

Á saída dunha das vosas actuacións, a persoa que vos asesorou un movemento, a bailarina Clara Ferrão, díxome: “Estas tías fanme rir e chorar na mesma escena”. Esta sensación tamén forma parte deste tipo de obras que teñen vontade de cambio?
K: Si, é algo que buscabamos. Neste espectáculo queriamos facer un humor máis crítico e cru. Na escena da medicación é moi guai porque o público estanos a acompañar nesa catarse de risa, pero ao final hai moita dor. Cando rimos, moitas veces facémolo por cousas que nos están a doer.
C: Unha persoa do público contábanos o outro día que ría, pero que tiña conflito con ese riso. É moi interesante que se xere ese conflito compartido.

Dá a sensación de que A Panadaría é unha compañía de teatro asemblearia. Todas facedes todo. Ou iso parece. Como son eses procesos de creación colectiva?
C: Son longos (rin). Como todas facemos todo, hai que poñerse de acordo moito. E iso é moi rico. Nós traballamos moito con vídeo porque improvisamos as tres e así podemos rescatar as cousas que nos gustaron. Ao principio, isto fai que sexa máis longo, pero logo todas opinamos sobre iso e dámoslle voltas. E o interesante son precisamente os desacordos porque chegas a mellores conclusións.
B: Creo que esa figura tan presente no teatro de deus dramaturgo ou deus director que ten a súa obra maestra na cabeza e dirixe a tódalas persoas como monicreques para el, pois non encaixa con nós. Este xeito que temos, leva consigo moitos matices e fai que sexa moi rico. No proceso, todas temos que ceder e atopamos moitas cousas boas nese camiño.
K:
 E non só as tres. Temos un equipo artístico e creativo que tamén deu a súa opinión a través dos pases que lles iamos facendo en privado con todo o que tiñamos.

A panadaria 2
Un anaco da obra As que limpan | Pilar Abades

A atmosfera que creades ten unha estética moi propia e iso ten un valor incrible. E nesa marca de autoras, o espazo sonoro é algo fundamental. Non hai nada gravado. As cancións, os efectos de son, as voces. Algo bastante peculiar na escena galega.
K: Igual que facemos creación no texto, tamén o facemos na música. Son creacións feitas para cada espectáculo concretamente. Entón facémolas para transmitir diferentes mensaxes que nos interesan. No caso de As que limpan é moi interesante o uso dos obxectos. Os caldeiros e as vasoiras poden ser transformadas en tambores.
B: É moi característico da nosa linguaxe. Chamámonos A Panadaría porque facemos un teatro artesán e o espazo sonoro forma parte diso. Moitas compañías empregan son gravado e nós deste xeito potenciamos a teatralidade.

Non quero falar dos premios que vos deron porque xa están aí e falan por si mesmos. Gustaríame preguntarvos cal foi o feedback que vos deron as mulleres que limpan e que puideron ver a obra?
C: Sabemos que están moi agradecidas de que se conte a súa historia. Non son narrativas que estean moito nos teatros. Moitas veces se falan de cousas que se supoñen máis transcendentais como guerras...
B: Napoleón! (Rin)
V: Tamén están moi satisfeitas con que as súas reivindicacións queden claras.
B: Sempre que viñeron foi catártico. Á estrea en castelán en Valencia viñeron asociacións de traballadoras que eran migradas tamén, outra asociación das kellys... O momento da manifestación na obra foi tremendo con elas berrando. Creo que para elas é un recoñecemento verse enriba do palco.

Con Elisa e Marcela tamén pasou?
B: No festival Agrocuir, achegóusenos un home homosexual de noventa anos chorando por todo o que pasou na historia do país no que viviu. Creo que xa era hora de que en Galicia houbera un espectáculo no que as protagonistas foran lesbianas. Non acontecera ata ese momento. Si que había historias secundarias, pero nunca unha na que houbera dúas protagonistas mulleres que se querían.

Despedídesvos este ano con esta obra. Toca cambio de ciclo?
B:
 Si, foron uns 240 espectáculos e 12 ou 13 premios.
K: Fixemos xa seis anos con ela.
B: Foi unha explosión para nós, non esperabamos tanto recoñecemento. Foi un despegue para a compañía. Empezamos a xirar fóra de Galicia. Pero si, toca cambio de ciclo. Facer con todo o cariño unha despedida e desfrutala. Pasaron tantos anos que sentimos que xa a fariamos doutro xeito. A min sorpréndeme que esta obra é máis polémica agora mesmo do que podía ser hai seis anos. Cando a fixemos parecíanos impensable que un rapaz con pluma fora asasinado na Coruña saíndo de noite ao berro de maricón. Agora é unha realidade. Como a muller trans que camiñaba pola muralla de Lugo e a tiraron para abaixo pola súa identidade. Agora, as nosas vidas están en perigo e é algo que non sentiamos hai seis anos.

A auxe deste neofascismo e a súa violencia.
B: Xa o temos contado, pero nós facemos pases tamén para escolares en institutos porque nos parece moi importante ese contacto coa rapazada e recuperar a memoria destas mulleres [Elisa e Marcela]. O inicio sempre foi moi ben e, nas últimas funcións, nos momentos dos bicos, xa había algún alumno que berraba ‘viva España’.

España como oposición ás identidades queer...
B: Claro. Que é España?

A panadaria 3
Un anaco da obra As que limpan | Leticia T. Blanco

Xa por último e por ver se cola. Que vai ser o próximo d'A Panadaría? Que se está a cocer neses fornos?
K: Agora mesmo, moitos bolos (rin).
B: Claro, temos moita xira por diante.
K: Coa xira por todo o Estado, non dá para moito. As viaxes, facer os espectáculos... E a parte de oficina, que ninguén pensa que o facemos, pero así é! Temos ideas de temáticas que nos interesan, pero aínda non está a cousa preparada. Dentro dun tempo.

Arquivado en: Feminismos Culturas Teatro
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Plurilingüismo
Lenguas de Extremadura Aníbal Martín: “Somos una comunidad autónoma que no se escucha”
Aníbal Martín, escritor, estudioso y divulgador de las diferentes modalidades lingüísticas extremeñas, analiza los procesos de minorización cultural en la región, sus hablas y su historia.
Culturas
Raquel Peláez “No estamos en un momento en el que haya odio a los ricos, aquí hay odio a los pobres”
La subdirectora de S Moda ha escrito una historia de lo pijo profundamente política que no renuncia a presentar un retrato ameno de las clases altas y sus vaivenes estéticos.
Dana
Industria cultural La patronal de las editoriales valencianas cifra en cinco millones de euros los daños por la dana en su sector
Un millón de ejemplares de libros perdidos y 34 editoriales valencianas afectadas como resultado de la dana es el balance que hace la Associació d'Editorials del País Valencià, que cifra en cinco millones de euros los daños ocasionados en el sector.
Opinión
Opinión Non sempre ter moitas luces é sinónimo de intelixencia
Que impacto ecolóxico e social produce a iluminación do Nadal de Vigo? A cidade sofre máis aló da masificación, o caos de tráfico, as molestias á veciñanza, o malgasto ou os recortes en orzamentos de emerxencia social.
València
Exclusiva El Gobierno de València contrata 12,9 millones en obras de la dana a una constructora investigada por pagos al cuñado de Barberá
La Generalitat Valenciana ha hecho el encargo a Ocide, una empresa cuya matriz está siendo investigada en el caso Azud por pagos “de naturaleza ilícita” al abogado José María Corbín a cambio de contratos adjudicados por el Ayuntamiento de València.

Últimas

Palabras contra el Abismo
Palabras contra el Abismo Lee un capítulo de ‘Café Abismo’, la primera novela de Sarah Babiker
El barrio es el espacio físico y social en los que transcurre ‘Café Abismo’, la primera novela de la responsable de Migraciones y Antirracismo de El Salto, Sarah Babiker.
Memoria histórica
Memoria histórica Museo del franquismo, ¿eso dónde está?
España sigue ajena a la proliferación mundial de espacios museísticos dedicados a dictaduras y resistencias democráticas.
Unión Europea
Unión Europea La ultraderecha europea ante la victoria de Trump
El triunfo de Donald Trump da alas a todas las formaciones ultraderechistas de Europa y del resto del mundo, que han visto como el millonario republicano ha conseguido volver a ganar las elecciones sin moderar un ápice su discurso.
Tribuna
Tribuna Vivienda: es hora de organizarnos
La situación de crisis inmobiliaria nos exige leer el momento para acertar en las batallas que debemos dar ahora, reflexionar sobre los modos de acción colectiva y lograr articular una respuesta política amplia.
Más noticias
Pontevedra
Ecoloxismo Unha investigación revela alta contaminación por nitratos en augas superficiais da comarca do Deza
Os resultados da análise de Ecoloxistas en Acción, con máis de 80 puntos de mostraxe, reflicten concentracións xeneralizadas e moi altas de NO3. Só o 19% das augas superficiais analizadas están “fóra de toda sospeita”.
Racismo
Racismo institucional Diallo Sissoko, una víctima más del sistema de acogida a migrantes
La muerte de este ciudadano maliense durante su encierro en el Centro de Acogida, Emergencia y Derivación (CAED) de Alcalá de Henares ha puesto de manifiesto algunas de las deficiencias del sistema de acogida a migrantes en el estado español.
Comunidad de Madrid
Violencias machistas Huelga en la red de atención a la violencia de género de la Comunidad y Ayuntamiento de Madrid el próximo 25N
Las trabajadoras de ambas redes se unen para reivindicar mejoras laborales y de atención a las mujeres víctimas en un paro de 24 horas. “Te sientes impotentes porque no puedes ayudar como deberías”, explican.
Turismo
Opinión Abolir el turismo
VV.AA.
Lleguemos a donde lleguemos, no puede ser que sea más fácil imaginar el fin del capitalismo que el fin del turismo.
Opinión
Opinión La eclosión del autoritarismo reaccionario y otras nueve tesis sobre la victoria de Trump
La victoria del candidato republicano nos ha demostrado que estamos en una nueva era: la del neoliberalismo autoritario, en donde el camino del mal menor propuesto por los Demócratas ha sido la fórmula más rápida para llegar al mal mayor.

Recomendadas

Galego
Dereitos lingüísticos Miles de persoas desbordan a praza da Quintana para mudar o rumbo da lingua galega
A Plataforma Queremos Galego, que convocou esta mobilización, sinala unha nova data para outro acto protesta: o vindeiro 23 de febreiro na praza do Obradoiro, en Santiago de Compostela.
València
Dana y vivienda “La crisis de vivienda multiplicada por mil”: la dana evidencia el fracaso de las políticas del PP en València
La dana ha dejado a miles de familias sin hogar. Ante la inacción de las instituciones, han sido las redes familiares las que han asumido el peso de la ayuda. La Generalitat, tras décadas de mala gestión, solo ha podido ofrecer 314 pisos públicos.
Redes sociales
Redes sociales Bluesky, la red social donde se libra la batalla por el futuro de internet
Ni es descentralizada ni está fuera de la influencia de los ‘criptobros’ que han aupado a Trump a la Casa Blanca, pero ofrece funcionalidades útiles para recuperar el interés por participar en redes sociales.