ASalta
Beatriz Avelaira: “Violencia obstétrica é violencia machista á que se suma unha mala praxe médica”

Varias asociacións feministas galegas poñen en marcha unha unha reclamación telemática conxunta para denunciar os casos de violencia obstétrica nos hospitais galegos.
Bea Arrolos de Teta
Beatriz Aveleira Paraje, da asociación Arrolos de Teta.
8 abr 2021 12:00

Beatriz Avelaira Paraje é profesional sanitaria e forma parte da asociación ourensá de axuda e promoción á adaptación maternal Arrolos de Teta. Esta asociación —xunto á Marcha Mundial das Mulleres, Petra (Maternidades Feministas), e Materfem (Maternidades Feministas Galegas)— decidiu poñer en marcha unha reclamación telemática conxunta para denunciar os casos de violencia obstétrica que se dan tanto no Complexo Hospitalario de Ourense como no resto de Galiza.

Segundo a ONU —que recoñeceu a súa existencia como algo sistémico no ano 2019— a violencia obstétrica é “o maltrato e a violencia contra a muller nos servizos de saúde reprodutiva, con especial fincapé na atención do parto”. Porén, desde estas asociacións feministas denuncian que a sanidade galega segue sen recoñecer unha realidade que, pola contra, cada ano máis mulleres se atreven a denunciar. Para Beatriz, como para o resto das asociacións, esta acción conxunta formada por “reclamacións consensuadas, e despois presentadas de xeito individual por cada muller” a través da unidade de rexistro do SERGAS “son fundamentais”. Por unha banda, porque “poñen a violencia obstétrica enriba da mesa”, pero ademais, porque se son moitas as mulleres que relatan a súa experiencia, como van poder seguir afirmando que a violencia obstétrica non existe?

Maternidad
Iria Pinheiro: “Eu non parín, a min paríronme"

"Anatomía dunha serea" é unha obra de teatro que fala, en primeira persoa, da dura experiencia de violencia obstétrica que sufriu a actriz Iria Pinheiro.

Cal é o obxectivo detrás desta reclamación telemática conxunta?
Ao principio era unha reclamación local dirixida ao CHUO. Agora, o obxectivo final é máis amplo e é o de sempre: colocar a loita contra a violencia obstétrica na axenda política. Que se respecten os dereitos fundamentais das mulleres durante os procesos obstétricos, e que se cumpran as leis sanitarias actuais. E esta violencia afecta tamén ás crianzas, porque elas teñen o mesmo dereito a ser paridas sen violencia e sen ser separadas sen motivos médicos das súas nais.

Despois, entre os obxectivos que podemos ir acadando co tempo, están o de crear un Observatorio sobre a violencia obstétrica e que haxa protocolos públicos e ferramentas para facilitarlles ás mulleres que pasan por isto que poidan denunciar. Dándolles apoio para que non se sintan soas. Todas coñecemos alguén que pasou por isto —senón nos mesmas— e negalo xa é violento en si mesmo.

O obxectivo final é colocar a loita contra a violencia obstétrica na axenda política; que se respecten os dereitos fundamentais das mulleres durante os procesos obstétricos e que se cumpran as leis sanitarias actuais

Que pasos seguíchedes ata agora e cal foi a resposta do Sergas?
Fixemos unha primeira reclamación co gallo do 25N. Era un decálogo con dez puntos que estaban relacionados coa violencia obstétrica nas súas múltiples vertentes, e onde incluímos outros temas relacionados con ela. A resposta que recibimos por parte do Sergas foi moi curta e un despropósito. O único que fixeron foi repetir que en Ourense non ocorría nada disto, que se seguían os protocolos marcados. Tamén puxeron a escusa da Covid, porque agora está moi presente para que todo valga. En resumo, o que fixeron foi invisibilizar o problema, negando que aconteza para así non ter que esforzarse en solucionalo. Dicindo case que somos unhas tolas.

Ante isto decidimos que había que denunciar de novo, porque unha contestación así non era válida. Non se pode negar por sistema que se vulneran os dereitos das mulleres nos hospitais e quedar tan tranquilos. Por esa razón, fixemos unha segunda reclamación a principios deste ano 2021 —hai uns meses xa—, e aínda non recibimos resposta. Esta segunda reclamación era bastante máis extensa e implicaba outros servizos. Enviámola ao comité de ética do hospital, á dirección de enfermaría, á xerencia e á comisión de lactancia materna. A comisión de lactancia non ten constancia desta reclamación, pero sabemos que o resto dos servizos si a recibiron e, aínda así, a día de hoxe seguimos agardando unha contestación.

Pensas que a sociedade é consciente deste tipo de violencia?
O que acontece coa violencia obstétrica e exactamente o mesmo que acontece co maltrato no fogar: a sociedade é consciente de que existe, pero ninguén fala dela. Alegan non vela ou pensan que é algo no que non hai que meterse. É un segredo a voces. Mais, ao final a orixe de todas estas violencias é sempre a mesma: un sistema patriarcal onde as mulleres non son consideradas aptas para a toma de decisións sobre os seus corpos e procesos reprodutivos.

Tamén é importante ter en conta que a violencia obstétrica é unha violencia machista á que se suma unha mala praxe médica. E, aínda que a violencia obstétrica non está tipificada en si como delito, tanto a violencia como a mala praxe médicas si que o están. Aínda así, para as profesionais médicas, sobre todo, é moi complicado asumir que a violencia obstétrica se dá, porque sería recoñecer que elas son parte do problema. Mais, se non asumes que este problema existe, como o vas poder solucionar? É imposible.

O que acontece coa violencia obstétrica e exactamente o mesmo que acontece co maltrato no fogar: a sociedade é consciente de que existe, pero ninguén fala dela

Que papel ten o persoal da saúde?
Creo que o persoal sanitario na súa globalidade ten a responsabilidade total na existencia da violencia obstétrica—desde as persoas que traballan nas consultas ata á xerencia—, porque son eles quen exercen a violencia e actúan con mala praxe. O que está claro é que en ningún caso se pode responsabilizar a quen sofre. Mais, como digo, entendemos que é moi duro asumir que se forma parte desta realidade. Eu son profesional sanitaria e son consciente disto, pero coñezo persoas que non asumen o seu papel nesta problemática.

Tamén é verdade que existen moitas situacións diferentes. Hai un modelo de atención moi xerárquico, xornadas laborais interminables, quendas moi longas e complicadas, sófrese de moito estrés... e entendemos que todo iso pode levar a que se dean certas situacións. Por outra banda, os protocolos e as guías non están actualizados, séguese traballando en moitos sentidos pola vella escola —por dicilo dalgún xeito— e parece que non importa a actualización do persoal. Ademais, como non é obrigatoria, moitos profesionais aos que se lles ensinou a exercer de determinada maneira repiten patróns.  Pero, isto non pode ser escusa para que esta violencia siga existindo, haberá que actualizarse. Ademais, no propio sistema sanitario a violencia obstétrica fai que aumenten as consultas diversas a nais por problemas derivados destas malas praxes.

ASalta
“Raxáronme sen avisar”: relatos de violencia obstétrica (I)
As prácticas inxustificadas ou non consentidas e o trato deshumanizado antes, durante e despois do parto segue sendo unha realidade para moitas mulleres que maternan en Galiza.

Pero hai profesionais que si se implican, non?
Por suposto. Hai profesionais implicadas, xente moi activa neste momento que está moi comprometida contra a violencia obstétrica e que asume o seu papel. Son xente moi valente, porque intentar mudar esta situación non é doado. Moitas incluso sofren problemas psicolóxicos, ademais de represalias laborais por manifestarse. Para mostra o caso do hospital comarcal de Verín onde o xinecólogo xefe do servizo está pendente da resolución dun expediente aberto. Pero fai falta máis xente que se atreva a denunciar o que acontece nos paridoiros e consultas.

Ten todo isto que ver con que non se deixe que as mulleres sexamos donas dos nosos corpos?
Si. É importante dicir que a violencia obstétrica engloba moitísimas situacións que teñen que ver coa sexualidade e a reprodución. Desde as consultas nas que a muller di que está buscando un embarazo ou un determinado método anticonceptivo; cando hai interrupción voluntaria ou involuntaria do embarazo; no propio embarazo, o parto, o puerperio, a lactancia materna, etc. En todas elas, as mulleres teñen que aturar comentarios, malas palabras e actos médicos que vulneran os seus dereitos. Relízanse probas sen pedir consentimento, non se informa de nada... Hai incluso cuestionamentos morais, que non sei a que veñen porque se supón que un profesional sanitario ten que ser obxectivo. Opinións continuas sobre se es moi nova ou moi vella para ter un fillo, se pesas moito ou pouco, se es heterosexual ou homosexual —xa non te conto coa transexualidade, a de violencia que pode haber aí—. E claro, ti vas á consulta pensando que van saber como tratarte, e esperas que te coiden e expliquen as cousas, e o que atopas é todo o contrario. E todo isto sempre tratando ás mulleres como tolas e esaxeradas cando preguntan ou teñen dúbidas. Botando en cara que pensamos que todo ía ser moi bonito e non é así

O que acontece é que a muller perde totalmente a autonomía e a capacidade de decidir o que quere facer co seu corpo

Ao tempo, vaise patoloxizando o que é natural. Deshumanízase o acompañamento e a atención, e medicalízase unha barbaridade. Ao final, o que acontece é que a muller perde totalmente a autonomía e a capacidade de decidir o que quere facer. Mentres, ao mesmo tempo, se lle esixe que estea informada e teña un plan de acción. Eu traballo en sanidade e non se me pasa pola cabeza esixirlle a un paciente que saiba como actuar ante a súa enfermidade. A labor dun sanitario, o que primeiro se nos ensina, é a pedir consentimento do que se vai facer. É básico. Entón por que nos procesos obstétricos das mulleres non se fai? A conclusión á que chegamos é que non queren que sexamos donas dos nosos corpos.

E por que é tan difícil denunciar?
Primeiro, porque para que unha muller denuncie ten que ser consciente do que lle pasou, e moitas das que pasaron por un episodio de violencia obstétrica non se dan conta. Teñen depresión post-parto ou problemas psicolóxicos, e non saben por que. E, cando si son conscientes, é algo moi duro asumir que fuches vítima de violencia.

A isto se lle suma que as mulleres teñen medo, non teñen datos, as historias clínicas non están completas. Moitas solicitan acceso ao seu historial clínico para poder denunciar legalmente e decátanse de que faltan datos, e iso á hora de tomar accións legais dificulta bastante, porque é a túa palabra contra a palabra dun profesional ao que se lle presupón que non ten intención de facerche mal. E ao non haber datos nas historias clínicas, en moitas ocasións ás mulleres teñen que someterse a peritaxes forenses, o que implica unha dobre violencia: non só non se confía na palabra da muller, senón que se ten que someter unha vez máis a que se manipule o seu corpo para probar que o que está dicindo é certo. En Ourense, por exemplo, din que non se realiza a manobra de Kristeller, mais hai uns meses unha nai da miña asociación sufriu este procedemento. Esta rapaza agora reclama o seu historial clínico para facer unha denuncia legal e non aparece que iso pasara, polo que ten que someterse a unha peritaxe forense. E por que non anotan que iso aconteceu? Por algo será. Probablemente porque non se respectaron os protocolos e non o queren recoñecer.

Moitas solicitan acceso ao seu historial clínico para poder denunciar legalmente e decátanse de que faltan datos, e iso á hora de tomar accións legais dificulta bastante, é a túa palabra contra a palabra dun profesional 

E dicides tamén que xogan “a carta do bebé morto”?
Si, utilizan a morte do bebé como ameaza para atallar calquera dúbida, invalidando ademais o que sentimos alegando que todo se fixo pola vida do noso bebé. O que penso que pretenden con iso é que sintamos que somos desagradecidas e que estamos agredindo ás profesionais que si exerceron a súa labor como é debido.

Obviamente que, en canto buscas un embarazo, ti o que queres é ver ao teu fillo ou filla san, e arriscarías o que fóra por iso. Pero non se pode dar prioridade sempre á vida do bebé vendo á nai como algo secundario, un simple recipiente onde a vida xorde. Porque entón parece que dá igual que as nais queden traumatizadas se o bebé está ben. Non pode ser. Hai mulleres que quedan con secuelas moi graves tanto físicas como psíquicas. Desde o punto de vista fisiolóxico, por exemplo, hai mulleres que despois dun parto con instrumentalización teñen problemas de incontinencia urinaria ou fecal e dor durante as relacións sexuais. E desde o punto de vista psicolóxico e emocional, moitas quedamos marcadas, porque sentes que non se respectou a túa opinión, a túa autonomía, a túa capacidade de decidir. Ademais, como cres que se sente unha persoa que non pode saír de casa porque ten incontinencia ou que xa non pode desfrutar da súa sexualidade? É moi duro.

A pesar de todo, cada vez máis mulleres están sendo conscientes da violencia obstétrica.
Si. Como dato, no ano 2020 unha matrona, Laia Casadevall, fixo un estudo sobre a percepción que tiñan as mulleres sobre a atención durante o parto en concreto, e os datos son bastante impactantes. Por exemplo, un 38% das mulleres tiñan a percepción de que sufriran violencia obstétrica e un 44% percibiran que se lles practicaran intervención innecesarias. Despois, que isto é o que a min máis me aterra, un 83,4% tiña a percepción de que non foran informadas polos profesionais, e non se lles pedira un consentimento informado, para realizar certas prácticas. Son unhas cifras espantosas, tendo en conta ademais que foron moitas ás mulleres ás que se lles realizou esta enquisa. Que indica isto? Que se realizan practicas porque si —vías, tractos vaxinais...—, coa escusa de que son eles os que saben. Sen explicar como ou por que as fan, que efectos secundarios pode ter, que complicacións ou que beneficios aportan.

Enquisas como esta son moi ilustrativas, mais, xusto ao contrario, chama a atención a opacidade da información que teñen nos hospitais. Cando buscas datos de partos vaxinais, cesáreas, etc. é moi complicado conseguilos. E serían fundamentais para mellorar e mudar esta realidade. Mais, non sei porque motivo, non son datos públicos. É todo moi opaco.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

ASalta
Fotogalería 11 mulleres, 11 historias
Mulleres diferentes contan en primeira persoa por que o feminismo é importante todos os días do ano.
ASalta
“Coñecer o ciclo é importante para ser máis comprensivas”
A menstruación continúa a ser un tabú e, en moitos países, afecta de xeito grave a que as nenas poidan acceder a unha educación de calidade.
#87253
14/4/2021 16:10

https://vimeo.com/68196686
Un video inspirado en el libro "Por un nacimiento sin violencia"

El autor fue un médico francés, Laboyer, que se ha interesó por disminuir en el niño el trauma del nacimiento. Laboyer plantea ¿quien ha pensadoen evitarle al niño la tortura de su primer contacto con el mundo? La hiriente luz, los agudos sonidos, la brusca entrada del aire en los pulmones, el vértigo, el frío, el contacto con la ropa o telas e incluso con metales (cuando lo que necesita es el contacto de todo su cuerpo con el cuerpo de la madre)... todos estos son suplicios innecesarios de un sistema sanitario opresivo, ideado desde el poder. Apartar al niño de la madre, con la excusa de medirle y pesarle, etc. es lo que de hecho puede asegurar enfermedades, inmunodeficiencias o o trastornos psicológicos en el futuro. Aplicarle liquidos médicos en los ojos abiertos a la fuerza es directamente una tortura propia de sádicos.

En su obra el doctor Laboyer sugiere un nuevo método para ayudar al niño a nacer disminuyéndo su sufrimiento. Siguiendo su sistema, a los pocos minutos del parto, el recién nacido abre los ojos, sedespereza, juega con sus manos, sonríe y se duerme placidamente.

Cuando un niño llega al mundo, lo primero que hace es llorar, ¿acaso el llanto del recién nacido no es un símbolo de dolor? Ante el llanto los asistentes: ¡llore! ¡llore! Exclama alguien; por que para ellos el llanto es símbolo de bienestar; indica que el cuerpo esta funcionando bien. Pero recordemos que el hombre no es solo un cuerpo. El llanto es la expresión del sufrimiento; sin embargo nadie se preocupa por esto y aun mas el niño es tratado casi como un objeto. Hay que hacerle una serie de procedimientos de rutina sin pensar en lo que él está sintiendo. ¿Por qué?

0
0
Medio ambiente
Medio ambiente Que papel xoga Abanca no proxecto da celulosa de Altri en Galiza?
A sociedade público-privada Impulsa Galica, que cimentou os primeiros plans da multinacional papeleira e Greenalia está participada fundamentalmente pola Xunta e polo banco que xurdiu da desastrosa fusión das caixas de aforro galegas.
Israel
España El Gobierno español vuelve a romper su compromiso de no comprar armas a Israel
El Ejecutivo de Pedro Sánchez adquiere armamento israelí por valor de 6,6 millones de euros a pesar de haberse comprometido a un “embargo total”.
Estados Unidos
Extrema derecha Los beneficios de Tesla caen un 71% y Musk anuncia que reducirá su colaboración con Trump
Las protestas contra Elon Musk funcionan y hacen caer los beneficios y el valor en bolsa de la compañía. El anuncio del millonario hace que las acciones de Tesla crezcan cerca de un 5% en apenas unas horas.
El Salvador
El Salvador El caso Ábrego García destapa el turbio pacto de la Trump con Bukele
El joven salvadoreño no ha sido condenado ni en Estados Unidos ni en su país de origen, pero es uno de los cientos de personas con la vida pendiente de un hilo por las políticas de Trump y Bukele.

Últimas

Galicia
Galicia El Gobierno filtra a su prensa cercana el ‘no’ a las ayudas de descarbonización para Altri
Solamente la vicepresidenta segunda y ministra de Trabajo, Yolanda Díaz, ha confirmado públicamente la decisión en sus redes sociales. La multinacional portuguesa había solicitado 30 millones de fondos europeos con este propósito.
Gasto militar
Rearme Pedro Sánchez anuncia un aumento del gasto militar de más de 10.000 millones de euros
El presidente del Gobierno ha anunciado la intención de cumplir este año con el objetivo de invertir el 2% del PIB en Defensa, para lo que se van a gastar 10.471 millones de euros.
Sáhara Occidental
Sáhara Occidental Crece la indignación por el apoyo de Sánchez a los planes expansionistas de Marruecos en el Sáhara
Los socios del Gobierno y el Frente Polisario acusan al Ejecutivo de Sánchez de dar la espalda al derecho internacional y usar el Sáhara como “moneda de cambio” para mejorar las relaciones con Rabat.
Más noticias
Reino Unido
Reino Unido La decisión del Supremo de Reino Unido da alas a la transfobia en un contexto antiderechos trans
Los términos “mujer” y “sexo” en la Ley de Igualdad se refieren únicamente a la mujer biológica y al sexo biológico, pese a que esta especificación no aparezca de forma literal en el texto.
Religión
Religión Muere el papa Francisco, el primer pontífice latinoamericano
Jorge Mario Bergoglio ha muerto este lunes 21 de abril en su residencia en la Casa de Santa Marta, en Roma, según ha informado el Vaticano. Tenía 88 años.
Culturas
Cultura Tiphaine Rivière y la necesidad de entender a Bourdieu
La francesa Tiphaine Rivière se enfrenta en ‘La distinción’ (Garbuix, 2025) a la obra de Bourdieu para entender el diálogo entre los diferentes estratos sociales.
Ocupación israelí
Ocupación Israelí Tel Aviv encubre en un informe “lleno de mentiras” el asesinato de 15 trabajadores humanitarios
Una investigación interna admite la masacre realizada el pasado 23 de marzo, pero oculta información, es contradictoria y llena de falsedades, según denuncia la Media Luna Roja y la organización israelí Breaking The Silence.

Recomendadas

Medio ambiente
Crise climática Sarria, cun dos peores índices de calidade do aire de Galiza, á espera dunha nova planta contaminante
Sarria convive dende hai décadas coa contaminación provocada pola cementeira do Oural. Agora, Votorantim Cimientos proxecta a instalación dunha nova planta para a produción de combustible a partir da coincineración de residuos.
Siria
Siria Fragmentos de un retorno
Regresar no siempre es fácil. En estas misivas, los sirios Naoura A., residente en Francia, y Basem Al Bacha, residente en Alemania intercambian opiniones con motivo de la vuelta de Naoura a la ciudad donde se conocieron: Damasco.
Sáhara
Culturas El idioma de Cervantes sigue resonando en las arenas del Sáhara
El español se ha convertido en una forma de resistencia de la identidad cultural saharaui frente al borrado del ocupante, pese a muchas dificultades.
Culturas
Culturas En la industria editorial el libro ya es lo de menos… pero leemos más y mejor que nunca
Expertos, editores y libreros analizan cómo el libro-evento y los denostados como “libros-basura” sostienen un sector en el que, por otra parte, los números dicen que leemos más y con más variedad que nunca.