Balea Cultural
‘Star Wars’: As dúas caras da nostalxia

A historia de como Disney mercou os dereitos da saga de Star Wars sen ter antes unha idea clara de que facer con ela.

Star Wars Balea Cultural
Fotograma de Star Wars: O espertar da Forza (J. J. Abrams, 2015)
18 may 2019 12:30

Cando o xigante estadounidense Disney mercou os dereitos da saga de Star Wars semellaba que nada podía saír mal. Se ben a algunhas persoas non lles apaixoaba a idea de que algunhas das súas películas favoritas pasarían agora a ser propiedade da compañía de Mickey Mouse, o que si que ninguén agardaba é que os novos filmes que ía a realizar Disney non conseguirían chegar a case a totalidade do público mainstream como si acontece con Marvel.

Balea Cultural
David Fincher, a ovella negra de Hollywood
É sorprendente, mais a industria cinematográfica norteamericana non confía en David Fincher.
Unha proba disto era a tremenda espectación que había polo Episodio VII da saga. Ficaba claro que entre o público había ganas de novos filmes de Star Wars e as salas de todo o mundo enchéronse para ver O espertar da Forza en 2015. Mais tras a euforia inicial, a xente comezouse a dar conta de que a película que acababan de ver era en boa medida unha copia do primeiro filme de Star Wars, estreada en 1977.

Despois das precuelas estreadas por George Lucas entre finais dos 90 e os primeiros anos do novo século, sentíanse no público unhas ganas de retomar o espírito da triloxía orixinal, de traer de volta a aventura e deixar de lado as tramas políticas e de manter o humor mais integrándoo na trama, no canto de centralo ao redor de personaxes como Jar Jar Binks. Disney era consciente disto e fichou ao J. J. Abrams, creador da serie Perdidos e director de filmes de grandes franquicias como Mision Imposible ou Star Trek, así como de películas de corte nostálxico como Super 8.

Entre o público había ganas de novos filmes de Star Wars e as salas de todo o mundo enchéronse para ver ‘O espertar da Forza’

O propio J. J. Abrams identificábase como unha desas persoas que querían buscar traer de volta ese espírito dos primeiros filmes da saga. Tanto foi así que todo nos avances de O espertar da Forza semellaba querer remarcar que se voltaría a esa estética e a ese ton que tanto se botaba en falta. Durante a película apenas atopamos o menor rastro da visión que Lucas propuxera nas precuelas, e en certa medida o filme de Abrams semellaba unha resposta directa ao creador da saga.

Con todo a estética ou a ambientación dunha película non son máis que o envoltorio da historia que se está a contar, e no caso de O espertar da Forza ésta non era máis que un corta e pega. O filme era entretido, visualmente moi atractivo e tivo un éxito enorme na taquilla, mais ao mesmo tempo comezaron a aparecer as primeiras críticas entre os fans máis incondicionais da saga.

A pesares de todo, non se perdera aínda a esperanza. Se algo caracterizaba a O espertar da Forza era a grande cantidade de posibilidades que habería, de preguntas sen respostas que se plantexaban para seren resoltas nos filmes que o sucederían. En certa xeito este filme cumpría a función dun bo piloto para unha serie, presentaba a unha serie de personaxes e de premisas para os próximos capítulos. Mais o verdadeiro drama comezou tras a estrea de Os últmos jedi.

Star Wars Balea Cultural 2
Fotograma de Star Wars: Os últimos jedi (Rian Johnson, 2017)
O Episodio VIII de Star Wars, dirixido desta volta por Rian Johnson, é probablemente a película máis divisiva de toda a saga. Johnson tiña unha visión de como se debe retomar unha historia xa clásica como é Star Wars radicalmente distinta á de Abrams, e en lugar de rendir unha homenaxe constante aos filmes orixinais, non ten ningún medo a plantexar cousas novas e diferentes, aínda que eso supuxese romper con ideas ou mesmo comportamentos de personaxes da triloxía orixinal.

Se en O espertar da Forza J. J. Abrams facía numerosos guiños directos a estas tres películas que crearon todo o mito que hoxe é Star Wars, en Os últimos jedi, Rian Johnson semella facer varias referencias visuais ao episodio anterior, e en concreto á visión nostálxica de Abrams. Imaxes como Luke Skywalker tirando seu sabre de luz, o vilán Kylo Ren rompendo seu casco que lembraba ao do icónico Darth Vader, a morte do líder supremo Snoke, unha figura coa que Abrams fixera un claro paralelismo co Emperador, ou o camiño que seguiu a revelación dos pais da protagonista Rey foron algunhas das decisións cinematográficas coas que semellaba que Johnson estaba a recriminar a excesiva nostalxia de Abrams no filme anterior.

Disney comezou a producir estes filmes sen ter unha idea clara de a onde ía conducir a historia que contaban

De primeiras pode semellar que a aposta de Rian Johnson é moito máis creativa e atrevida, mais tampouco se debe ignorar que hai varias escenas en Os últimos jedi que son demasiado similares a varios momentos de películas como O Imperio contraataca ou O retorno do jedi, así como as numerosas incongruencias narrativas internas e en relación á súa predecesora.

A película de Rian Johnson ten problemas, e a pesares de que moitas das críticas que recibiu nas redes, especialmente relativas ao papel das personaxes femininas na película, eran completamente inxustificadas, isto non quere dicir que sexa unha película con claros erros dende un punto de vista cinematográfico.

Revivir os vellos mitos do cinema é unha tarefa máis complicada do que podería semellar

Estas cuestións, ademáis de xerar esta enorme división entre o público da saga, tamén amosaron algo que ninguén daba por posible, que Disney comezou a producir estes filmes sen ter unha idea clara de a onde ía conducir a historia que contaban. J. J. Abrams dirixiu o seu piloto cargado de nostalxia e Rian Johnson recriminoulle estas decisións a seu predecesor. A coherencia interna destes filmes saltou polos aires, e aínda ficaría por diante o terceiro episodio, dirixido por Colin Trevorrow que debería poñer fin a esta historia e, dalgunha maneira unificala.

Sen embargo Trevorrow abandoou o proxecto antes de comezar a filmalo e o posto de director caeu de novo nas mans de J. J. Abrams. Recentemente xa puidemos ver as primeiras imaxes deste novo filme, titulado O ascenso de Skywalker. Mediante un teaser trailer de soamente dous minutos, Abrams deixa claro que esta película tamén romperá coa súa predecesora, reafirmándose na súa visión inicial. Planos como o do casco de Kylo Ren sendo reconstruído semellan unha clara resposta a Johnson, e a suposta inclusión de novo da personaxe do Emperador, que todo o mundo daba por morto, non sería máis que un recurso co que tratar de recuperar esa nostalxia perdida.

Con todo, haberá que ver o resultado final do filme para poder xulgalo. Mentres tanto quedámonos coa idea de que revivir os vellos mitos do cinema é unha tarefa máis complicada do que podería semellar, incluso cando hai orzamentos millonarios detrás. Ata certo punto resulta interesante ver os distintos plantexamentos que se lle deron a esta saga tras a triloxía orixinal, tanto polo propio George Lucas como por J. J. Abrams e Rian Johnson. Propostas máis próximas e máis alonxadas dos filmes que deron comezo a esta historia e que nunca semellan rematar de contentar de todo aos fans.

A sombra de filmes como Unha nova esperanza, O Imperio contraataca ou O retorno do jedi segue a ser demasiado alongada e resulta complicado escapar dela. Sempre é un pracer voltar de novo a esa galaxia moi lonxana na que tiveron lugar xa tantas historias que namoraron a varias xeracións, mais se de algo se debería aprender desta accidentada nova triloxía é que antes de retomar unha saga coma esta sería boa idea ter unha idea clara de que se quere facer con ela.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

O Teleclube
O Teleclube 'Os Pecadores' loitan contra montruos reais e mitolóxicos no novo episodio de 'O Teleclube'
O dúo do director Ryan Coogler e o actor Michael B. Jordan estrean unha película sobre a experiencia afroamericana cunha ameaza sobrenatural engadida.
Literatura
Ensayo Qué (no) puede un cuerpo
Algunas novedades editoriales y tendencias audiovisuales sugieren retornos de modos de entender lo inhumano que fueron característicos de la neoliberal década de los 80.
Investigación
Investigación Varios refuxiados denuncian á ONG Rescate Internacional por explotación laboral e agresión sexual
A Garda Civil investiga o centro de Mondariz-Balneario tras varias denuncias por parte de voluntarios migrantes que aseguran traballar sen contrato a cambio de 50 euros semanais. A ONG xestiona 1.700 prazas do programa estatal de acollida.
Galicia
Galicia A Xunta aprobou a celulosa de Altri argumentando que a súa cheminea de 75 metros sería “icónica”
O Informe de Patrimonio Cultural, favorable á multinacional, emitiuse con base en dúas encargas externas, contratadas e pagadas pola empresa ao ex presidente e ao actual tesoureiro de Icomos-España.
Violencia machista
Violencia institucional Un observatorio registra en un año más de un centenar de casos de violencia institucional contra las mujeres
El Observatorio de Violencias Institucionales Machistas, creado hace un año, recoge 117 casos de violencia institucional contra las mujeres, la mitad de ellos cometidos por el sistema judicial.
México
Recursos naturales Los “millonarios del agua” aumentan el estrés hídrico de México
Bancos españoles y grandes corporaciones obtienen beneficios del agua ante un Estado que incumple su obligación de garantizarla. Más de un millón de viviendas en México se abastecen de forma recurrente por servicios de entrega privada de agua.
Opinión
Opinión Cinco ideas decrecentistas frente al apagón
El autor de ‘La espiral de la energía’ (Libros en Acción, 2014) reflexiona sobre las lecciones que se pueden extraer del corte de suministro eléctrico del pasado 28 de abril.
Energía
Juan Bordera “En la crisis energética, el tecnooptimismo es mesiánico y juega a favor de Trump"
El diputado en Les Corts se pronuncia sobre el apagón del pasado lunes y carga contra la forma en la que se están implantando las renovables. También señala el peligro de que el sentimiento antirrenovable cale entre la población.

Últimas

O Teleclube
O Teleclube 'Os Pecadores' loitan contra montruos reais e mitolóxicos no novo episodio de 'O Teleclube'
O dúo do director Ryan Coogler e o actor Michael B. Jordan estrean unha película sobre a experiencia afroamericana cunha ameaza sobrenatural engadida.
Análisis
Energía El apagón de la liberalización: cómo el mercado eléctrico ha fallado a la ciudadanía
La liberalización no ha cumplido ninguna de sus promesas y ha generado riesgos estructurales para la economía, el medioambiente y la cohesión social
Opinión
Opinión ¡A la mierda Europa!
Hay otra Europa que es víctima de la Europa neoliberal y belicista que apuesta por la industria de las armas a costa de los derechos sociales, es una Europa que se muere de vergüenza cada vez que ve imágenes de Gaza o Cisjordania.
Laboral
Laboral Al borde de la huelga en la educación pública vasca
Los cuatro sindicatos convocantes denuncian que el Departamento de Educación vasco no se han sentado a dialogar hasta este viernes pocos días antes de los paros
Más noticias
Laboral
Laboral Los sindicatos convocan huelga en Mediapro durante las últimas jornadas de la liga de fútbol
El final de la liga de fútbol podría no verse en televisión si la empresa HBS, nueva adjudicataria de la producción de La Liga, no garantiza la subrogación del personal. Los sindicatos han convocado huelga del 13 al 27 de mayo en el grupo Mediapro.
Palestina
Ocupación Isarelí Primera movilización unitaria contra el genocidio en Palestina y por el fin del comercio de armas con Israel
Este sábado 10 de mayo se espera en Madrid una asistencia multitudinaria de personas venidas desde cientos de municipios de todo el Estado español para concentrar la protesta de los ataques indiscriminados del Israel contra la población palestina.
Tribuna
Tribuna Para acabar de una vez con las nucleares: sobre el último intento de prolongar la vida de las centrales
Los voceros de la nuclear han encontrado la oportunidad ideal para difundir sus bulos con el apagón del 28 de abril. Quieren generar polémica para mantener operativa una infraestructura innecesaria, peligrosa y que genera residuos incontrolables.
Análisis
Análisis ¿Existe una identidad europea?
El 9 de mayo se celebra el “día de Europa”, que conmemora la paz y la unidad en el continente y que coincide con la declaración presentada en 1950 por Robert Schuman que sentó las bases de la cooperación europea. Pero, ¿qué es Europa realmente?

Recomendadas

Laboral
Laboral Coidar sen dereitos: a loita das traballadoras nas residencias privadas de Galiza
Sen tempo nin medios para ofrecer uns coidados axeitados, alertan dunha situación insostible nos centros e denuncian a privatización dun servizo a costa do benestar das persoas maiores e dependentes.
Comunidad de Madrid
Luis A. Ruiz Casero “Durante la transición la cárcel de Carabanchel albergó a más presos que en algunos años del franquismo”
De los presos franquistas que construyeron el penal, pasando por los que fueron fusilados, hasta los revolucionarios que pusieron patas arriba el centro penitenciario con iniciativas como la COPEL, Luis A. Ruiz Casero ofrece en 'Carabanchel. La estrella de la muerte del franquismo', un documentado homenaje a las luchas de las personas internas.
Industria armamentística
Genocidio Las relaciones armamentísticas de España e Israel han sido “más lucrativas que nunca” desde octubre de 2023
Un informe del Centre Delàs señala diferencias significativas en las armas que España dice que ha vendido a Israel y las que Israel registra. Las empresas israelíes han firmado 46 contratos con las administraciones por más de mil millones.