“Meu fillo non pode ir ao colexio porque non hai coidadora”: o labirinto das familias con nenos con autismo en Galiza

A falta de especialistas en Pedagoxía Terapéutica, Audición e Linguaxe e a saturación dos equipos de orientación deixan a moitos nenos e nenas con autismo sen o apoio que precisan nas aulas públicas galegas. O colapso do sistema de valoración atrasa os diagnósticos e o acceso a recursos, mentres as prestacións económicas resultan insuficientes para cubrir terapias ou transporte.

Breixo, un rapaz de 15 anos diagnosticado cun Trastorno do Espectro Autista (TEA) de grao 2,  debía comezar o instituto este curso, pero o seu centro non dispón de coidadora. O seu pai, desesperado, pregúntase qué facer: se envialo ao colexio sen o persoal imprescindible ou seguir esperando unha solución que non chega.

O colexio de Baíñas, na provincia da Coruña, non dispón de especialista en Pedagoxía Terapéutica, Audición e Linguaxe nin coidadora; a pesar de que na vila hai catro nenos en idade infantil diagnosticados con autismo. As súas familias deben desprazarse a outros centros da contorna para poder escolarizar aos cativos. Raquel, nai de Einar, de tres anos e medio, lamenta que estes recursos non sexan obrigatorios na Educación Infantil; e denuncia a ausencia de transporte escolar a outros centros. “Dinnos que a Xunta non lle da autorización para que a ruta do transporte escolar chegue ata onde nós vivimos”, explica.

Einar e Breixo teñen en común algo máis que o diagnóstico de autismo. Eles e as súas familias enfróntanse a un sistema que chega tarde, que fragmenta a atención e que delega nas familias o peso económico e emocional dos coidados.

O periplo de Óscar, un rapaz da Coruña con diagnostico TEA de grao 3 e unha discapacidade do 79%, deixa entrever as carencias estruturais do sistema galego de atención á dependencia e á diversidade. Tras 10 anos de escolarización ordinaria, a Xunta ofreceulle á familia unha praza nun centro especifico en Pontevedra. Esa opción obrigaba aos pais a facer longos desprazamentos diarios, polo que rexeitaron a proposta e solicitaron unha praza na Coruña. A espera durou un ano e medio, tempo no que Óscar quedou sen asistir a ningún centro educativo.

Finalmente, ingresou no Centro de Educación Especial María Mariño na Coruña, onde permaneceu ata a pandemia. Despois da Covid-19 foi trasladado a Sarria, unha etapa que, segundo relata o seu irmán Vítor, resultou especialmente dura. Os pais viaxaban tres veces por semana dende A Coruña para poder acompañalo. Tras solicitar un novo traslado, Óscar regresou á súa cidade natal e foi admitido no Centro de Atención a Persoas con Discapacidade As Xubias. Mais a comezos deste mes a familia recibiu unha nova notificación: a Xunta comunicáballe o seu traslado a outro centro, esta vez en Ourense.

As listaxes de espera, a falta de coordinación entre Servizos Sociais e Educación e a saturación progresiva dos centros específicos, conforman a dura realidade das persoas con TEA e as súas familias en Galiza.

Adicar un soldo en terapias privadas

Os recortes de persoal e a falta de especialistas en atención á diversidade están a supoñer o colapso dos equipos de orientación, que non dispoñen de medios nin tempo para facer valoracións. “En moitos casos os diagnósticos chegan cando os rapaces están a rematar a etapa educativa” explica Carina Mouzo, psicopedagoga. Ademais, alerta das trabas que supón para moitas familias conseguir un diagnostico co que poder acceder a recursos públicos e apoios específicos de Pedagoxía Terapéutica e Audición e Linguaxe.

A realidade obriga a moitas familias a recorrer á sanidade privada. Alejandra tivo que pagar 600 euros para obter o diagnóstico do seu fillo. “A Consellería de Educación fixo a valoración co informe que nós pagamos polo privado. Por que a Seguridade Social non fai os diagnósticos de autismo?, pregunta.

Doutra banda, as familias denuncian que as prestacións económicas públicas son insuficientes para afrontar o custo das terapias. As axudas do Ministerio de Educación para alumnado con necesidades específicas de apoio educativo cobren parte da rehabilitación pedagóxica e logopédica, pero as horas subvencionadas non chegan na maioría dos casos.

“Só recibimos 1000 euros anuais pola discapacidade, cando na realidade estabamos adicando un soldo íntegro a pagar logopedas privados”, relata Vítor. Alejandra, pola súa banda, tivo que deixar o seu traballo para coidar do seu fillo Xoel, que durante anos estivo nunha modalidade de escolarización combinada: tres días á semana no seu colexio ordinario e dous nun centro especializado situado a 50 quilómetros. A familia recibe 1.000 euros anuais pola discapacidade e 400 mensuais para coidados no entorno, pero boa parte dese diñeiro vai destinado ao transporte escolar e ao comedor.

Segundo un informe publicado por Autismo España a comezos deste ano; un 69,46% das persoas que dispoñen do recoñecemento de dependencia reciben a prestación por coidados no entorno familiar. Estos datos reflexan que a maioría dos apoios seguen vinculados ao coidado familiar, o  que reforza un modelo que sobrecarga ás familias e dificulta a conciliación.

Galiza conta con 14 Centros de Educación Especial Públicos (CEE) e 22 Centros de Educación Especial Privados (CEEPR), que reciben financiamento da Xunta para prazas residenciais e ocupacionais. A ausencia de centros de educacion especial no rural dificulta o acceso a este tipo de servizos para moitas familias. Luis é pai de dous fillos con autismo, aos que recomendaron a modalidade de escolarización combinada. “Cando lle dixemos donde vivíamos a resposta foi que tiñamos que buscar nós un taxi e un coidador que fose cos rapaces ata o centro” relata. “Porque teño que contratar eu o transporte da ensinanza obrigatoria dos meus cativos?”.

A pesar de solicitar información oficial á Consellería de Educación e á Consellería de Mobilidade da Xunta de Galicia para coñecer os protocolos e datos relativos ao acceso do alumnado con TEA a recursos educativos e ao transporte escolar, ningunha das dúas administracións respondeu ás consultas enviadas por este medio.

Para poder acceder a servizos e prestacións económicas que faciliten o acceso á educación e transporte é imprescindible contar antes co recoñecemento do grao de discapacidade ou da situación de dependencia. Os últimos datos do Ministerio de Dereitos Sociais, Consumo e Axenda 2030 indican que en Galiza o tempo medio para resolver un expediente de dependencia rolda os 349 días, situándose como a cuarta comunidade con maiores demoras no Estado.

Ademais, a falta de especialistas en Pedagoxía Terapéutica, Audición e Linguaxe e coidadores no ensino público, así como a rotación constante do profesorado e especialistas dificultan a continuidade e estabilidade dos apoios que necesita o alumnado con TEA, provocando interrupcións no seguimento educativo e atrasos na súa evolución.

Moitas familias dependen de asociacións e redes informais que nacen da necesidade compartida de atopar apoio e orientación. Iniciativas como a Asociación Paseniño da Costa da Morte xorden ante a dificultade de integrar aos nenos e nenas con TEA en actividades extraescolares ou municipais, onde non hai persoal suficiente para garantir a súa participación en igualdade. Hoxe máis de 40 familias contan cunha monitora que acompaña aos nenos e nenas nas actividades do pobo, como ximnasia ou piscina.

Ás dificultades estruturais súmase unha percepción social que, lonxe de acompañar, sinala. A falta de recursos nas aulas convértese, moitas veces, nunha carga emocional para os proxenitores, que non só deben loitar por dereitos básicos como o acceso á educación ou ao transporte, senón tamén xustificarse ante unha comunidade que non entende que o problema non está nos menores, senón nas carencias do sistema.

Alejandra, como moitas outras nais e pais, denuncia que o foco se pon nos nenos con discapacidade e non na falta de recursos. “Estamos moi estigmatizados”, afirma. “Non chaman á Consellería, chámannos ás familias para dicirnos que os nenos se portan mal. Porque non hai recursos para atendelos.”

Cargando valoraciones...
Comentar
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Cargando...
Cargando...
Comentarios

Para comentar en este artículo tienes que estar registrado. Si ya tienes una cuenta, inicia sesión. Si todavía no la tienes, puedes crear una aquí en dos minutos sin coste ni números de cuenta.

Si eres socio/a puedes comentar sin moderación previa y valorar comentarios. El resto de comentarios son moderados y aprobados por la Redacción de El Salto. Para comentar sin moderación, ¡suscríbete!

Cargando comentarios...