O prelo
Fuxir ao bosque dos raposos aforcados

Rinoceronte publica unha novela gráfica que comparte a experiencia na vida natural e herda o saber de Arto Paasilinna.
10 abr 2023 16:24

A obra de Arto Paasilinna é célebre polo seu vencello cos espazos da natureza finesa. Os animais non humanos e os escenarios naturais participan nunha narrativa que se disputa o conxunto de problemas morais que experimentan os personaxes humanos. Paasilinna é o narrador dunha natureza activa e procura non representar o peor da ornamentación literaria dos bosques e da vida agreste.

O bosque dos raposos aforcados é a novela gráfica que Nicolas Dumontheuil adaptou da obra orixinal de Paasilinna. Polo tanto, a lectora atópase ante un texto dobremente mediado: primeiro pola obra de Dumontheuil e despois pola tradución de Sergio Gómez Blanco. Esta traxectoria supón unha viaxe de decisións estéticas e conceptuais que convén atender.

Nesta versión hai unha sutil reelaboración do ritmo narrativo. Os pensamentos dos personaxes e a descrición dos montes fineses experimentan dúas adaptacións esperables. No primeiro caso, quizais o máis arriscado, o razoamento propio dos protagonistas queda implícito. Se na novela, as accións poden ser anticipadas, na obra de Dumontheuil a operación é contraria: entendemos o mundo interior despois de que o personaxe obre. No segundo caso, a descrición espacial aparece demostrada na forza das ilustracións. Neste caso, a imaxe paisaxística ten especial protagonismo e anima unha idea sobre a forza da orde natural.

O bosque dos raposos 1

O bosque dos raposos aforcados é unha novela gráfica en que o espazo non urbano é un oco de reparación para a vida individual. Alí se reunen personaxes que liscan da súa propia intimidade, da relación coa autoridade e do seu pasado. A Laponia finesa é un refuxio, unha cabana en que é posible confrontar a tensión persoal e a persecución. Tamén é unha gorida onde se exploran formas de vida colectiva, onde se relacionan personaxes que están lonxe de se asumir como exemplares. En tódolos casos, atopamos suxeitos cuestionables, que recoñecen e discuten a súa propia abxección. Son o tipo de entidades que se atopan esgotados de si mesmos.

Como sucede na prosa de Paasilinna, achegados a estes seres, habitan os animais non humanos. Neste caso, unha entidade observadora que non está afastada do conflito colectivo e, aínda máis importante, non aparece agochada pola esperanza da fidelidade animal. Atopamos un ser que actúa de acordo cos seus propios instintos, coa súa relación na vida silvestre. Cincocentos, o nome do raposo que contempla a historia desde o bosque exterior, é un acompañante que non abandona a súa condición elemental, pois non hai nel a inxusta cortesía que esperamos dos cans. O autor presenta un animal co seu propio sentido de liberdade. Un raposo que é un raposo aínda cando isto supoña a ruptura dos rituais humanos.

Esta obra tamén ten a vontade de propoñer escenarios  con personaxes disímiles en situacións fortuítas. Hai na súa prosa unha sutil débeda de aquela literatura do xogo beckettiano  o da brincadeira poética en Drummond de Andrade. É tamén o mecanismo daquel chiste en que o obxectivo e colocar suxeitos marcadamente diferenciados en escenarios que posibiliten a súa relación coa vontade de que o encontro esperte o efecto humorístico. Isto supón asumir as situacións que se atopan nos lindes da verosimilitude, o xiro contra-intuitivo das posibilidades. Xa que logo, trátase dun humor que descansa sobre personaxes que desafían os seus propios supostos de racionalidade: un comandante que vítima da culpa e o medo, asume a súa propia subordinación. Nesta novela, a lectora achegase a un xogo de xiros que convén asumir nun ton que foxe do rexistro realista.

O bosque dos raposos 2

Achegarnos á obra de Paasilinna tamén supón asumir unha forma especial de articular os acontecementos que responden a un principio moi similar xa exposto. Nesta obra, os acontecementos atopan a súa resolución de forma imprevista porque se leva ao límite un trazo de carácter. Só desde a sensibilidade que suxire o xogo e mais a piada é posible asumir o relato. Suxerimos á lectora partir desde ese lugar perceptivo ou desde o diálogo que se pode mantér con certo tipo de tradición humorística.

É por iso que a ficción do encerro que atopamos nesta novela é unha condición narrativa necesaria, pois, como se pode supor, posibilita un xogo de relacións e enguedellas necesarias para manter o efecto humorístico entre personaxes. Nese espazo é preciso construír acordos, estratexias e un xeito de vida común que resulta posibilitante do ton que se repite nesta obra de Paasilinna.

Esta obra foi publicada en 2022 por Rinoceronte editora e suma ao seu catálogo unha adaptación dun dos autores fineses más destacable dos últimos cincuenta anos.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

El Salto Radio
EL SALTO RADIO Natalia García Freire: escritora de una generación volcánica
Sexto capítulo de la serie Aleteo sonoro, en el que volamos a los Andes ecuatorianos para conocer la infancia y las motivaciones literarias de la autora.
El Salto Radio
El Salto Radio Centenari de Josep Maria Llompart
Demà fa un segle del naixement d’aquest poeta mallorquí que sacrificà la seva vocació per mor de les exigències de la cultura que abraçà.
Universidad
Educación universitaria Estudiar una carrera de letras… ¿en 2025?
La desaparición de las carreras de letras es una amenaza constante y estamos presenciando en directo la destrucción de la educación pública por parte del gobierno de la Comunidad de Madrid.
Xunta de Galicia
Política A Xunta recibe ao embaixador de Israel en funcións mentres Gaza agoniza ao bordo da fame
O Goberno de Alfonso Rueda escenifica a súa boa sintonía coa Administración de Benjamín Netanyahu apenas unhas horas despois de que Israel bombardease unha escola que servía de refuxio e ordenase unha evacuación masiva en Gaza.
Alemania
Litigio climático Un tribunal alemán abre la puerta a que grandes emisores puedan ser responsabilizados de daños climáticos
El jurado descarta la demanda del agricultor peruano Saúl Luciano Lliuya por entender que el riesgo a su propiedad es demasiado bajo, pero esta misma argumentación podría llevar a condenas en otros casos.
Universidad
Genocidio Las universidades españolas han firmado 44 proyectos con Israel desde septiembre de 2024
Los acuerdos dentro del programa Horizon Europe se han sucedido a pesar de las declaraciones de decenas de universidades de suspensión de relaciones con Israel.
Asturias
Asturias El Parlamento asturiano reclama que las corridas de toros se consideren maltrato animal
PSOE e IU aprueban una PNL de la diputada Covadonga Tomé (Somos Asturies) instando al Gobierno de España a modificar las leyes que excluyen a las corridas de toros de esta categoría.
Mallorca
Investigación Cadáveres, ratas y suciedad extrema en una granja avícola que abastece a Mercadona, Eroski y Alcampo
Grupos activistas han denunciado a la explotación avícola de Llucmajor (Mallorca) ante la Fiscalía por delitos de abandono de animales, estafa y contra la salud pública. La granja cuenta con el sello de bienestar animal Welfair.

Últimas

Laboral
Laboral “Se buscan figurantes para una película a cambio de la merienda”
El sindicato CGT denuncia ante Inspección de Trabajo a una productora cinematográfica por ofrecer trabajo de figurante en la película ‘Corredora’ a cambio de una merienda.
Opinión
Opinión Prohibir no es liberar: una reflexión feminista sobre el uso del hiyab
La idea de que prohibir el hiyab nos abrirá la puerta a una vida más libre no solo parte de un prejuicio, sino que se convierte en otra forma de imposición. Y ninguna liberación real puede construirse desde la fuerza o la exclusión.
Granada
Represión La policía desaloja el centro social La Madriguera en Granada
El dispositivo policial ha echado a decenas de activistas del edificio, el pasado enero la empresa AMA Desokupa intentó cerrar el centro social con el apoyo policial en una operación que se saldó con cuatro personas heridas y una persona detenida
Euskera
Lourdes Oñederra “La comprensión tiene valor por sí misma, no es un mero paso intermedio”
Lourdes Oñederra destaca la comprensión lingüística como clave para abrir oportunidades y beneficios que merecen atención y cultivo.
Opinión
Opinión Veinte líneas de trabajo para garantizar el derecho a la vivienda
Existen muchas propuestas, no solo para paliar la emergencia planetaria de desahucios, sino para sentar las bases de un mundo equitativo en el que toda persona pueda acceder dignamente a un hogar. Aquí van 20.

Recomendadas

Pensamiento
Paulo Tavares “La imaginación es el primer acto político”
El arquitecto e investigador brasileño Paulo Tavares cuestiona las ideas fundacionales del pensamiento, el diseño y la ciudad occidentales en el marco de la crisis ecosocial.