Movimiento vecinal
Re-descubrir a política: a comunidade fronte a inxustiza

Os procesos de xestión comunitaria da vida no campo están alí. As veces, sen darnos conta. Cales poden ser as súas posibilidades?
11 abr 2021 11:39

A veces esquecemos como os sistemas políticos se reflicten na nosa vida cotiá, nos nosos xeitos de relacionarnos coas demais persoas. Mais sería iluso pensar que un home que ostenta e usa o seu capital económico para “pagar” as festas da parroquia e así manter unha boa imaxe fronte á comunidade á que logo lle paga tres euros á hora no seu negocio, non ten relación co caciquismo, cunha forma de facer política coa que nos relacionamos desde, polo menos, o século XIX.

A primeira vista, parecese que certos feitos son meras idiosincrasias locais ou aspectos circunstanciais que non gardan relación co algo máis grande ca nós, algo que nos transcende. As veces fai falta a perspectiva outorgada polo paso do tempo e un ollo crítico para decatarnos de que o que outrora pensabamos como algo “normal”, non o era tanto; que, por máis aceptado e reiterado que estivese polas estruturas de poder, non era nin é o mellor nin o único modo en que podíamos ou podemos relacionarnos.

Ficar no costume

Hai pouco houbo na miña parroquia unha xunta da Comunidade de Montes. É unha reunión que convoca ás persoas rexistradas como comuneiras. É dicir, case toda a miña veciñanza. Lembro que, a primeira vez que fun a unha destas xuntanzas, aburrinme moitísimo: apenas alcanzaba a entender a dinámica e estaba lonxe de atopar o sentido do encontro mesmo. 

Por veces, parecíame que había xente que tomaba a reunión como unha escusa para saír un pouco da casa e convivir coas persoas que non vían hai meses. Outras veces, sinxelamente, parecíame que había xente que ía só polo afán de causar algún tipo de polémica, para iniciar discusións que chegaban até o punto en que todo o recinto retumbaba con alegacións, berros, comentarios sarcásticos e saídas dramáticas...

Para a miña maior sorpresa, as tensións desaparecían segundo se mudaba de tema ou se remataba a sesión. Iso si: conforme asistía a máis xuntanzas, decateime de que a xente, en xeral, saía satisfeita destes encontros. Unha vez, logo de saír dun, na andaina de volta á casa, unha das miñas veciñas díxome cun ton que manifestaba certo alivio: “Antigamente nas xuntas non nos deixaban falar”.

Polo que me contaron despois, souben que a miña veciña estaba a facer referencia á antiga mesa directiva da Comunidade de Montes, que se apropiaba do uso da palabra. Pero se impoñer o silencio fose pouca cousa, tampouco explicaban ben os asuntos que se trataban nas “asembleas”, as cales, máis que outra cousa, semellaban rodas de prensa. Esta actitude déspota coa que exercían a súa autoridade, con todo, non podería ser explicada sen o seu contexto histórico. Correspondía á educación que eles recibiran. Estaban imitando o que coñecían. O curioso –e terríbel- do caso é que os tres homes que formaban a mesa directiva lle impoñían unha xerarquía inapelable á súa propia veciñanza. Diso hai seis anos. Por se alguén aínda pensa que os resaibos do franquismo remataron, por arte de maxia, coa transición ou co paso do tempo.

Porén, hoxe o panorama mudou bastante. Eventualmente houbo eleccións e, tanto a mesa directiva como as reunións, deron un xiro. Para comezar, agora o encontro ten, de feito, un cariz asembleario: hai actas e ordes do día, explicación dos puntos complicados de entender, votacións, diálogo e, por suposto, están presentes as discusións de sempre, que non poden faltar, como se serviran para darlle un pouco de “sustancia” a todo.

Aínda así, con todos eses cambios, parecíame que seguía a imperar a idea de que as asembleas non servían de moito, o que se ratificaba coa crecente ausencia de comuneiras e comuneiros cada nova reunión.  Por outra banda, quen asistía se aburría se non había ningún tipo de confrontación e, á hora de votar, adecuábase segundo os votos da maioría. Por máis que a estrutura mudase e estivese disposta para rachar coas vellas dinámicas, o sentido das asembleas seguía sen facerse del todo visible. 

Atopar un sentido

O mes pasado convocouse a unha reunión extraordinaria para informar e determinar as seguintes accións a tomar con respecto á explotación canteira que probablemente farase no monte comunal en calquera momento do ano.

A situación foi a seguinte: hai máis de dez anos, unha empresa chegou coa antiga xunta directiva da Comunidade de Montes para presentarlles un contrato que establecía que a Comunidade lle cedía á empresa todo o monte comunal por dez anos para que esta fixese exploracións e unha posterior explotación mineira. Ían pagar á Comunidade 12.000 euros ao ano. Os da mesa directiva levaron o asunto do contrato á “asemblea” veciñal. Mais non explicaron ren. Non houbo lugar para as dúbidas. Non falaron dos puntos do contrato nin das implicacións ecolóxicas. Só falaron do potencial ingreso económico. O voto foi unánime: o monte quedaba por dez anos a disposición da empresa.

Digresión: Non quero avanzar sen sinalar o modus operandi desta empresa mineira –e que supoño que é unha entre moitas-  que manipula e engana ás labregas para explotar os montes comunais. Ofrecenlles unha suma de cartos que abraiaría a calquera, mais que para eles representa unha ínfima parte das súas potenciais ganancias. Non lles explican o que suporá a explotación en termos ambientais nin como afectará a calidade de vida e recursos das comunidades. É un tipo de espolio legal por parte da iniciativa privada baseado no aproveitamento, manipulación e abuso das comunidades rurais.

Esta vez, na derradeira asemblea explicáronse todos os puntos do contrato e as condicións que, se se len con atención, non favorecen a ninguén máis que á empresa. Falouse das consecuencias medioambientais, da potencial contaminación da auga da traída que abastece á metade da aldea. Ante a sorpresa da veciñanza, a actual mesa directiva respondeu: “Todo isto votárono vostedes no 2006.” Silencio.

Corría na atmosfera unha sensación de desconcerto. Nin sequera é que foran enganados. Sinxelamente non sabían ren. A manipulación dos empresarios concatenouse coa dinámica autoritaria e déspota das antigas “asembleas”.

O mutismo rachouse coa voz do director actual da Comunidade de Montes, quen dixo: “É importante que nos decatemos que o que se decide aquí importa”.  De pronto, algunhas pezas do crebacabezas encaixaron e reconstruíron parte do sentido desas xuntanzas. Foi como se o home lles dixese ás persoas: Tedes voz. 

Dito isto, procedeuse á votación sobre se levantar un recurso contencioso contra á empresa. Era a última esperanza de evitar a explotación do monte. Votouse a favor, aínda que as probabilidades de gañar fosen ínfimas. Niso, un veciño levantou a man e declarou: “Eu penso que, ademais de levar a cabo o recurso, temos que organizarnos, facer unha mobilización social. Non podemos quedarnos cos brazos cruzados a esperar a resolución do xuízo.”

“Boh, a nosa aldea nunca foi unida”, respondeulle unha veciña. Comezou entón unha discusión máis. Pero, máis que un enfrontamento de distintos puntos de vista, era a batalla da comunidade contra o derrotismo, contra o silencio que lles fora imposto. Agora que tiñan voz tiñan a opción de usala.

Voz, poder e responsabilidade

A asemblea é un espazo de encontro onde as persoas se volven a atopar logo de meses, onde falan, rin e discuten. Ao final, é un territorio que forma parte da vida e xustamente niso radica parte da súa importancia: non é unha cámara de deputados onde, a porta pechada, se decide sobre a vida dos que están fóra, lonxe, afastados. Aquí a xente se coñece, sabe que problemáticas hai, lévaas á mesa e chega a un acordo... aínda que este chegue despois de varios momentos de tensión, berros e enfrontamentos. Ao final, fan política: organizan a vida en colectivo.

Así, as reunións veciñais son un lugar onde as persoas poden asumir o seu papel na comunidade e a responsabilidade que supón non só ser parte dela, senón tamén a de ser co-propietarias do monte. Deste xeito, a mesma perspectiva sobre a terra muda. Deixa de ser só un lugar a explotar, un campo de caza, unha fonte de madeira. É fogar, cultura, un patrimonio que ten que ser resgardado, protexido, defendido.

Por iso é fundamental rachar coas pequenas dinámicas que impoñen o silencio. Que xustifican o establecemento de xerarquías e abuso de autoridade co sinalamento dunha suposta “ignorancia”, que non é máis que dicirlle ás persoas: “ti non es capaz de decidir sobre a túa propia vida. Non sabes que che convén.”

Un lugar de diálogo, onde as persoas se saiban con voz e voto é fundamental para asumir con pracer a responsabilidade. É o punto de partida da organización: se temos voz, que podemos facer con ela? É o xerme do cambio. E está en todos nós.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

O Teleclube
O teleclube 'Prefiro Condenarme', o novo documental de Margarita Ledo estréase en ‘O Teleclube’
Sagrario, a muller protagonista desta historia, figura como un símbolo de rebeldía e valentía en tempos de ditadura na nova aposta de documental creativo da directora Margarita Ledo.
Minería
Minaría Balsas mineiras: unha ameaza perpetua de catástrofes a prol do lucro empresarial
A balsa de residuos da mina de Touro, proxecto estratéxico da Xunta, sería ilegal en moitos países por non cumprir normas básicas de seguridade.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Isabel Díaz Ayuso
Fraude fiscal El Supremo cita a declarar a Miguel Ángel Rodríguez en el caso contra el Fiscal General
El caso sobre las informaciones que dieron a conocer el reconocimiento del fraude fiscal de la pareja de Isabel Díaz Ayuso evoluciona con la citación del jefe de Gabinete de la presidenta de la Comunidad de Madrid.
Opinión
Opinión Camino por València y pienso en Palestina
El viernes 29 de noviembre se cumplió un mes desde el desastre de la dana, coincidiendo con el Día Internacional de Solidaridad con el Pueblo Palestino, declarado así por la ONU.
Racismo
Safia El Aaddam “El racismo no surge de la ignorancia, es un ejercicio consciente”
Escritora, divulgadora, filóloga y activista antirracista Safia explica las raíces coloniales que sustentan la islamofobia y el racismo antimoro de este país en su nuevo libro 'España ¿racista?'.
República
Movimiento republicano “Hasta que se vayan”: lema de la segunda Marcha Republicana fijada para 2025
En junio de 2025 la marea republicana se propone llevar a cabo una segunda demostración de rechazo a la monarquía. En la edición de este año se movilizaron miles de personas de distintos puntos del Estado.

Últimas

Palabras contra el Abismo
Palabras contra el Abismo Lee un capítulo de ‘Café Abismo’, la primera novela de Sarah Babiker
El barrio es el espacio físico y social en los que transcurre ‘Café Abismo’, la primera novela de la responsable de Migraciones y Antirracismo de El Salto, Sarah Babiker.
Que no te cuenten películas
Comunidad El Salto Suscríbete a El Salto y llévate seis meses de regalo a Filmin
Estas navidades, haz posible que El Salto llegue más lejos con sus contenidos críticos y llévate de regalo medio año de Filmin. Y si ya tienes Filmin, suscríbete a El Salto y regala el acceso a esta plataforma a quien quieras.
Justicia
Juana Rivas La Fiscalía italiana acusa al exmarido de Juana Rivas de violencia física, vejaciones y amenazas a sus hijos
La Fiscalía italiana ha presentado un escrito de procesamiento ante el Tribunal de Apelación de Cagliari contra Arcuri por “haber maltratado a sus hijos menores, sometiéndoles habitualmente a violencia física, vejaciones, injurias y amenazas”
Ecologismo
Crisis climática Coches bomba bajo la dana
En caso de catástrofe, a menudo el vehículo privado es una trampa mortal, un peligro público y un estorbo para la supervivencia
PSOE
Congreso del PSOE El PSOE borra la Q y el ‘plus’ de las siglas LGTBIAQ+ y los colectivos responden: “Se trasladará en violencia”
Unas enmiendas aprobadas durante el 41º Congreso Federal del PSOE piden excluir a las mujeres trans del deporte femenino y eliminan la ‘Q’ y el ‘plus’ en las siglas del colectivo queer en los documentos internos del partido.
Comunidad de Madrid
La uni se ahoga Ayuso recula ante una comunidad universitaria en lucha: acepta los 169 millones del Gobierno para profesores
El gobierno de Ayuso está planteando una “propuesta alternativa”, que enviará al Ministerio de Ciencia, quien expresaba por carta que “no es comprensible ni explicable” el rechazo a la inyección económica.
Exclusión sanitaria
Exclusión sanitaria Casi 30.000 personas fueron expulsadas del sistema sanitario en los últimos 32 meses
Un informe de Médicos del Mundo detecta casi 70.000 barreras en la sanidad pública, que sufren principalmente las personas en situación irregular. Mientras, la ley para retornar a la universalidad en la atención permanece en trámite.
Violencia machista
Violencia sexual Las artes escénicas de Granada apoyan a las denunciantes de agresiones sexuales en la escuela de teatro
Organizaciones, profesionales y personas vinculadas a las artes escénicas granadinas firman un comunicado donde expresan su apoyo público y sin fisuras a las denunciantes de abusos sexuales por parte del director de La Seducción, Marcos Julián, y señalan la necesidad de protocolos específicos para lograr espacios escénicos seguros

Recomendadas

Palestina
Palestina “Es nuestra tierra”: colonos israelíes acampan en la frontera con Gaza para lograr un regreso permanente
Envalentonados, un grupo de ultranacionalistas israelíes están acampando cerca de la frontera con la Franja de Gaza para ser los primeros en establecer ahí su nuevo hogar.
Melilla
Melilla Encerradas en la ciudad frontera: las trabajadoras marroquíes en Melilla se han cansado de esperar
Desde que en 2020 se cerrara la frontera con Nador, muchas personas marroquíes que hasta entonces podían desplazarse entre ambas ciudades, se han visto empujadas a un callejón burocrático. Un informe documenta las trabas con las que se encuentran.