Culturas
O loito como fenómeno comunitario

A longa tradición de xestión comunitaria da vida, que caracteriza aos espazos rurais, tamén inclúe a perda dun integrante da comunidade.
26 sep 2021 10:02

Como sucede con todos os demais aspectos da vida, o xeito en que percibimos ou nos relacionamos coa morte non é estable, senón que vai mudando co paso do tempo e responde ao contexto sociocultural de cada territorio.

Aínda que a morte non é un tema que se aborde de maneira recorrente nin se fale dela con desapego, na zona rural en que vivo, a súa pantasma está presente todo o tempo nas anécdotas propias da comunidade, nas facturas dos múltiplos seguros que se teñen que pagar cada mes, nas misas semanais e na gran variedade de mitos e contos que corren de boca en boca mesturando a lembranza coa ficción.

Das primeiras cousas que chamaron a miña atención cando cheguei foi a mirada dialéctica das miñas veciñas sobre a nosa finitude. Por unha banda, falaban da morte co mesmo carácter solemne e respectuoso propio da misa dos domingos. Mais, por outra banda, a inminencia da fatalidade ocasionaba que fose asumida en bos termos, coa resignación despreocupada de quen di: “A morte a uns dá boa e a outros mala sorte” ou, “Se morremos...

... pra iso nacemos”

Ao pouco de nacer Maruxa, a miña veciña que hoxe pasa dos setenta anos, os seus pais mercáronlle un seguro de decesos. Lévao pagando mes a mes desde entón. É dicir que, polo menos, o contrato data de hai máis de sesenta e cinco anos. Sorprendeume a relevancia que xa daquela lle daban a pagar pola cobertura dos servizos funerarios: o velorio, o transporte, a resolución da parte burocrática, as distintas misas e, por suposto, o soterramento... Pero, máis que outra cousa, o importante para Maruxa é a certeza de que terá un ritual funerario digno. Por que outra razón, os seus pais, unha parella con cinco fillos que tiña que racionar a comida a tal grao que chegaba a repartir entre dous un ovo frito, gastaría o pouco que tiña nun seguro para cada membro da familia?

Quizabes era unha mestura entre a doutrina relixiosa, o perigo que supuñan certas tarefas agrarias, a dificultade de acceder a un servizo médico e outras implicacións da precariedade como un alto índice de mortaldade, que a morte estaba xa presente ao momento mesmo de nacer. Pois, ademais de pagar os seguros dos decesos, as familias mercaban por lote os nichos do cemiterio, pensando no futuro falecemento da súa descendencia e, así, procurando un chisco de certeza ante a inminencia da morte.

Hoxe, os nichos fican coma unha mostra dos procesos culturais e as mudanzas sociais. Debaixo da lenda “Propiedade da familia ...”, quedan baleiros os lugares que outrora foron mercados pensando nunha filla que ao medrar decidiu emigrar, dun fillo que casou e morreu noutra localidade, daqueles que non volveron nunca ou que preferiron optar por outro tipo de rituais e procesos mortuorios.

Cementerio Sabaxáns 2

Acompañar

Mais, se algo se ten mantido até hoxe é a xestión da dor pola perda como un proceso comunitario que excede a esfera íntima para invadir a estrutura social. A familia non é a única doente, senón que é toda a comunidade a que participa e acompaña no pesar á familia achegada do defunto.

Isto reflictese en distintas prácticas que están naturalizadas pola comunidade, mais que, para unha mirada que sempre foi urbana como a miña, son o paradigma do choque cultural. A primeira é anunciar a morte a toda a parroquia tocando as campás. Ao sonar, inmediatamente a xente comeza a comunicar: “Hai defunto na aldea”, e comeza a indagar quen puido ser. Mais o misterio non dura moito tempo, pois nun par de horas aparecen necroloxías nos puntos máis transitados pola comunidade, como poden ser os bares, os postes nos cruces de camiños, na igrexa ou mesmo no taboeiro de anuncios. A necroloxía normalmente inclúe o nome da persoa falecida e o mote polo que era coñecida, de tal xeito de que a veciñanza poida identificalo con maior facilidade. Aparecen tamén todos os seus vínculos familiares e a idade na que faleceu, que sempre capta particular a atención e, dependendo do número, causa maior sorpresa ou pesar.  

De feito, era tal a importancia do acompañamento, da mostra de solidariedade nun acontecemento que afecta a toda a comunidade, que definía a construción mesma das casas. Era imprescindible contar cun salón  suficientemente grande para velar aos defuntos da familia e acoller á veciñanza. E cada persoa da parroquia cumpría un rol no velorio. Había quen se encargaba de limpar, ordenar e preparar o salón; de recibir as invitadas, que a súa vez levaban comida preparada para que nin a viúva nin a familia tivese que encargarse doutra cousa máis que da súa dor.

E alí, no salón, comezaba un momentum de anécdotas e lembranzas relativas á persoa falecida. A risa e o pranto mesturábanse na mesma habitación como consecuencia dun exercicio espontáneo de memoria colectiva que alixeiraba a carga da morte.

Así, do mesmo xeito que para traer vida ao mundo era indispensable a comunidade, tamén ao momento de despedila. Maruxa conta como o seu pai adoitaban ser solicitado para vestir e arranxar os corpos dos defuntos. “Non todas as persoas valen para iso. O meu pai si. Non valía para outras cousas. Non era capaz de matar nin a unha galiña. Mais si que valía para vestir ás defuntas. Para iso requírese moito estómago. E facíao ben. Non cobraba nada, non o facía polo diñeiro. O que si é que a xente sempre lle agradecía cuns anacos de chocolate”.

Transformacións

Xa non se acompaña pola noite á xente en casa e os procesos mortuorios están sumamente institucionalizados e burocratizados. Mais aínda permanecen algunhas pegadas do carácter comunitario de afrontar e procesar a perda. As veciñas aínda levan comida á casa da familia que está de loito e mesmo agora que os velorios se levan a cabo sempre nos tanatorios máis achegados á parroquia, o servizo de bus que transporta á poboación da aldea ao velorio e viceversa, é indispensable até o grao que está incluído nos seguros de defunción.

A homoxeneización das costumes e a disolución das tradicións, como produto da globalización e do tipo de discursos e contidos que se propagan a través medios masivos de comunicación, son unha realidade que afecta tamén o xeito en que as persoas e as comunidades viven e afrontan a perda dun membro. Os factores que distinguen ás culturas e comunidades fúndense en prácticas hexemónicas impostas desde os espazos que se auto-proclaman como civilizados. Certos valores dilúense para dar paso a outros.

Con todo, son moitos os espazos en que a comunidade aínda arroupa e continúa a ser a principal fonte de apoio social das persoas que perden a alguén. O loito afróntase en colectivo, acompáñase. E toda a aldea achégase para mostrar o seu respecto e a súa dor ante a partida dun dos seus membros.

Referencia bibliográfica: ¿Cómo se vive el duelo en el ámbito rural? Una mirada desde la ancianidad?

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Medios de comunicación
Medios de comunicación Faro de Vigo despide ao seu traballador número 20 nunha década mentres asina beneficios de 2,5 millóns
O comité de empresa e o Colexio de Xornalistas reprenden a decisión da empresa do grupo catalán Prensa Ibérica e convocan unha protesta semanal nas redaccións do xornal por toda Galiza.
Galicia
Galicia Faro de Vigo despide a su trabajador número 20 en una década mientras firma beneficios de 2,5 millones
El comité de empresa y el Colexio de Xornalistas reprueban la decisión de la empresa del grupo catalán Prensa Ibérica y convocan una protesta semanal en las redacciones del periódico por toda Galicia.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Grecia
Grecia Frontex pone de nuevo la mirada en Grecia
En enero de 2025 el Tribunal Europeo de Derechos Humanos acusó a las autoridades griegas de llevar a cabo devoluciones forzadas de manera sistemática.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Opinión
Opinión La coherencia de las políticas de Trump
No se pueden entender los aranceles de Trump sin su lucha por el control de los recursos minerales, sin Groenlandia, Ucrania o la República Democrática de Congo.

Últimas

Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.
El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Comunidad de Madrid
Educación El Gobierno de Ayuso deberá pagar 1.000 euros a una profesora por el exceso de horas lectivas
Según CCOO, hasta 6.500 profesoras y profesoras se podrán acoger a esta sentencia que supone una penalización a la Comunidad de Madrid por el exceso de horas extras que realiza el profesorado.

Recomendadas

Comunidad de Madrid
Memoria histórica Contra la basura y el olvido: tras la pista de los cuerpos y de la memoria de los brigadistas internacionales
El Salto acompaña a un contingente internacional de políticos, políticas y activistas en una ruta en memoria de los brigadistas internacionales que acudieron a luchar a España contra el fascismo, en un ejercicio inspirador para el presente.
Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.