Movilidad
As axudas ao coche eléctrico como medidas fiscalmente regresivas

Dar axudas públicas para mercar un vehículo eléctrico é unha política de esquerdas?

Coche eléctrico_2
Imaxe de Mabel Amber en Pixabay.

Coordinador do Instituto Resiliencia

15 jul 2020 06:03

Xa analizamos anteriormente neste mesmo blog varios mitos e confusións que adoitan defender e espallar os políticos dunha e doutra cor ao redor dos coches eléctricos. Apuntabamos daquela, entre outras cuestións, que os coches eléctricos non se poden converter nun produto de masas como viñeron sendo os de combustión (cando menos entre as clases medias, e mesmo baixas, dos países industrializados a partir da segunda metade do século XX). E que, xa que logo, financiarmos con diñeiro público a súa despregadura, tanto a compra dos vehículos como a creación de infraestruturas de recarga, implicaría un transvasamento de fondos públicos aos seus únicos usuarios finais: as clases podentes.

Neste novo artigo tentaremos profundar na análise desta cuestión, que está cada vez máis de actualidade, xa que dentro das medidas para a reactivación económica tras a parada obrigada pola pandemia da COVID-19 todo apunta a que o actual goberno “de esquerdas” en España vai apostar polas axudas á compra deste tipo de vehículos, cualificándoos erroneamente de “non contaminantes” ou de medida para “loitar contra o cambio climático” (xa explicamos no devandito artigo que os coches eléctricos tamén emiten gases de efecto invernadoiro de maneira moi importante, tanto na súa fabricación como na súa utilización).

Movilidad
Soñan os políticos con coches eléctricos?

A promesa do coche eléctrico estase a converter nunha icona da chamada "Transición Enerxética". Mais canto ten de mito irrealizable?

Imos deixar nesta ocasión de lado a cuestión ambiental e de requirimentos de materiais, de consumo enerxético, e outras características da falsa sustentabilidade do coche eléctrico, e ímonos centrar en analizar se este tipo de axudas públicas son progresivas ou regresivas desde un punto de vista da política fiscal que se lle supón propia a un goberno de esquerda. A grandes liñas, apunta o economista valenciano Vicent Cucarella, actualmente á fronte da entidade encargada de vixiar as contas da Generalitat, que “as dotacións de infraestruturas para o coche eléctrico, así como as cargas bonificadas ou as prazas de aparcadoiro gratuítas, representan unha subvención de todos os contribuíntes aos propietarios de coches eléctricos, que o van ser de clase media-alta”. É dicir, se o Estado se implica desta maneira na implantación do coche eléctrico, non está facendo política para as clases populares nin tan sequera unha política neutra favorecedora de todas as clases sociais por igual, senón claramente a prol dos privilexiados, o que se coñece como política fiscalmente regresiva. Por que? Porque os beneficiarios finais son soamente as persoas que posúan un coche eléctrico (ademais dos fabricantes, claro é). E quen o pagamos somos todas as persoas por medio dos impostos: IVE, IRPF, etc. Polo de agora, uns 100 millóns de euros.

Apoiar a implantación do coche eléctrico con fondos públicos é unha política elitista que contradí os principios dunha política fiscal progresista

Explica Cucarella que “a parte da renda persoal dedicada ao consumo é moi superior entre as persoas pobres, xa que non teñen capacidade de aforro e gastan todo o que ingresan”. Así, os impostos indirectos como é o IVE son como un imposto proporcional que se lles aplica aos pobres á “práctica totalidade dos seus ingresos”. Pola contra, a xente con maiores ingresos, aínda que gasten máis en termos absolutos se os comparamos cos pobres, dedican menos parte da súa renda ao consumo. Isto fai que, segundo explica o economista, “o noso sistema fiscal sexa aproximadamente progresivo no IRPF, proporcional no IVE e regresivo noutros aspectos (cando se ten en conta a estrutura do gasto)”. E pon como exemplo que a fiscalidade do aforro presenta moitas posibilidades para reducir ou eludir a carga tributaria.

Coche eléctrico_1

Con todo, continúa Cucarella, malia non ser realmente progresivo o sistema fiscal actual español, “o sector público provoca a distribución da renda pola vía do gasto público, grazas ao efecto producido pola educación e a sanidade públicas e gratuítas para todas as persoas, as axudas sociais, as bolsas de estudos, etc.” E é aí onde, se comezamos a subvencionar produtos ou servizos para ricos, se estragan os resultados desexables (progresivos) da distribución das rendas.

O físico Carlos de Castro, profesor de Historia da Ciencia e da Tecnoloxía na Universidade de Valladolid, engade que isto en realidade veu pasando ao longo da historia do capitalismo industrial: “os primeiros automóbiles eran usados por ricos, como a primeira electricidade, os primeiros voos en avión ou os primeiros teléfonos móbiles. Isto foi así durante décadas, e para a súa posterior masificación requiriuse xerar previamente infraestruturas que foron pagadas por todos os cidadáns (estradas, liñas eléctricas, aeroportos, antenas de comunicación)”. Isto é, cando se produce un cambio tecnolóxico, os pobres deben “pagar o pato” até que a riqueza se filtra cara a abaixo.

E sinala De Castro que a transferencia de riqueza non só é “interna” senón tamén “externa”, pois “ás veces esquecemos que os coches de gasolina que agora desfrutan os pobres dos países enriquecidos só son posibles grazas a unha transferencia masiva de riqueza desde os países empobrecidos”. E vencella estes sacrificios co mito básico das nosas sociedades, o mito do Progreso: “o esforzo do cambio que requirimos hoxe, que pagan os pobres, véndese a cambio da esperanza de que a eles tamén, algún día, lles ha chegar o privilexio”. Advirte finalmente o autor da Teoría de Gaia Orgánica: “hai que explicar que esta vez ese mito non vai funcionar, que a aposta é absurda porque o transvasamento [de riqueza] non vai filtrar nada cara a abaixo, e que os ricos xa están planificando este derradeiro e definitivo transvasamento”. Algo que sucede, lamentablemente, coa colaboración da esquerda e mesmo de parte do ecoloxismo.

Nos países onde máis penetrou o coche eléctrico está a producir efectos moi diferentes aos que en teoría se procuran con estas políticas supostamente medioambientais

Xa que logo, ademais de poñer en dúbida a verosimilitude dunha implantación masiva do coche eléctrico, tamén se fai preciso que a sociedade perciba que apoiar con diñeiro público a súa implantación supón un transvasamento de recursos de pobres a ricos. A isto engádese o feito, xa comprobado noutros países que levan adianto con respecto a este tipo de apoios, de que non están substituíndo na práctica aos coches de combustión senón que se empregan para comprar un segundo vehículo nas familias de clase media-alta e paradoxalmente rematan por substituír... o uso do transporte público!

Un estudo realizado nos países nos que máis penetrou advirte tamén sobre a “exclusión e inequidade” que provoca tanto desde o punto de vista do transporte como da xustiza enerxética, e sinalan asemade a cuestión das “externalidades” que van a conta dos países do Sur. Por todo isto, non deixa de sorprender que a gran maioría das formacións políticas de esquerda aposten de maneira tan rotunda e acrítica polas axudas públicas ao coche eléctrico. Se cadra, nunha lóxica simplista e pouco sensata, están a identificar como algo positivo todo o que moleste a sectores como o petrolífero, o cal critica as políticas reguladoras e económicas ao redor dos vehículos eléctricos polos seus propios intereses económicos, que nada teñen que ver coas cuestións da equidade social e da sustentabilidade, que si deberían por principio ser prioritarias para as formacións políticas autoidentificadas como de esquerda.

As citas mencionadas neste texto forman parte de mensaxes compartidas por medio da lista de correo electrónico Petrocenitales de comunicación e debate entre colectivos divulgadores do Peak Oil e cuestións relacionadas.

Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Transporte público
El 47 50 años después y el bus sigue sin llegar
La historia de Manolo Vital nos recuerda que cada viaje esconde historias de esfuerzo, y que a veces un autobús puede ser el único puente hacia la dignidad de un barrio olvidado.
Contaminación
Polución Casi toda la población española ha respirado aire contaminado por ozono en 2024
La Comunidad de Madrid se erige como la región más afectada por este contaminante, alcanzando la capital este año los niveles históricos más altos.
Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Opinión
Opinión Non sempre ter moitas luces é sinónimo de intelixencia
Que impacto ecolóxico e social produce a iluminación do Nadal de Vigo? A cidade sofre máis aló da masificación, o caos de tráfico, as molestias á veciñanza, o malgasto ou os recortes en orzamentos de emerxencia social.
València
Exclusiva El Gobierno de València contrata 12,9 millones en obras de la dana a una constructora investigada por pagos al cuñado de Barberá
La Generalitat Valenciana ha hecho el encargo a Ocide, una empresa cuya matriz está siendo investigada en el caso Azud por pagos “de naturaleza ilícita” al abogado José María Corbín a cambio de contratos adjudicados por el Ayuntamiento de València.

Últimas

Palabras contra el Abismo
Palabras contra el Abismo Lee un capítulo de ‘Café Abismo’, la primera novela de Sarah Babiker
El barrio es el espacio físico y social en los que transcurre ‘Café Abismo’, la primera novela de la responsable de Migraciones y Antirracismo de El Salto, Sarah Babiker.
Memoria histórica
Memoria histórica Museo del franquismo, ¿eso dónde está?
España sigue ajena a la proliferación mundial de espacios museísticos dedicados a dictaduras y resistencias democráticas.
Unión Europea
Unión Europea La ultraderecha europea ante la victoria de Trump
El triunfo de Donald Trump da alas a todas las formaciones ultraderechistas de Europa y del resto del mundo, que han visto como el millonario republicano ha conseguido volver a ganar las elecciones sin moderar un ápice su discurso.
Tribuna
Tribuna Vivienda: es hora de organizarnos
La situación de crisis inmobiliaria nos exige leer el momento para acertar en las batallas que debemos dar ahora, reflexionar sobre los modos de acción colectiva y lograr articular una respuesta política amplia.
Más noticias
Pontevedra
Ecoloxismo Unha investigación revela alta contaminación por nitratos en augas superficiais da comarca do Deza
Os resultados da análise de Ecoloxistas en Acción, con máis de 80 puntos de mostraxe, reflicten concentracións xeneralizadas e moi altas de NO3. Só o 19% das augas superficiais analizadas están “fóra de toda sospeita”.
Racismo
Racismo institucional Diallo Sissoko, una víctima más del sistema de acogida a migrantes
La muerte de este ciudadano maliense durante su encierro en el Centro de Acogida, Emergencia y Derivación (CAED) de Alcalá de Henares ha puesto de manifiesto algunas de las deficiencias del sistema de acogida a migrantes en el estado español.
Comunidad de Madrid
Violencias machistas Huelga en la red de atención a la violencia de género de la Comunidad y Ayuntamiento de Madrid el próximo 25N
Las trabajadoras de ambas redes se unen para reivindicar mejoras laborales y de atención a las mujeres víctimas en un paro de 24 horas. “Te sientes impotentes porque no puedes ayudar como deberías”, explican.
Turismo
Opinión Abolir el turismo
VV.AA.
Lleguemos a donde lleguemos, no puede ser que sea más fácil imaginar el fin del capitalismo que el fin del turismo.
Opinión
Opinión La eclosión del autoritarismo reaccionario y otras nueve tesis sobre la victoria de Trump
La victoria del candidato republicano nos ha demostrado que estamos en una nueva era: la del neoliberalismo autoritario, en donde el camino del mal menor propuesto por los Demócratas ha sido la fórmula más rápida para llegar al mal mayor.

Recomendadas

Galego
Dereitos lingüísticos Miles de persoas desbordan a praza da Quintana para mudar o rumbo da lingua galega
A Plataforma Queremos Galego, que convocou esta mobilización, sinala unha nova data para outro acto protesta: o vindeiro 23 de febreiro na praza do Obradoiro, en Santiago de Compostela.
València
Dana y vivienda “La crisis de vivienda multiplicada por mil”: la dana evidencia el fracaso de las políticas del PP en València
La dana ha dejado a miles de familias sin hogar. Ante la inacción de las instituciones, han sido las redes familiares las que han asumido el peso de la ayuda. La Generalitat, tras décadas de mala gestión, solo ha podido ofrecer 314 pisos públicos.
Redes sociales
Redes sociales Bluesky, la red social donde se libra la batalla por el futuro de internet
Ni es descentralizada ni está fuera de la influencia de los ‘criptobros’ que han aupado a Trump a la Casa Blanca, pero ofrece funcionalidades útiles para recuperar el interés por participar en redes sociales.