Crisis climática
Salón Colorado, un pesadelo dramatizado sobre o colapso capitalista

A creación teatral de Helena Salgueiro estreouse dentro da XXIV Mostra de Teatro Universitario.
Representación da obra 'Salón Colorado' (The Colorado Lounge)
Representación de 'Salón Colorado' no Teatro Principal de Compostela. Foto: Paulo Mourinho Pereiro. (CC0 )

Coordinador do Instituto Resiliencia

28 abr 2024 06:00

Transmitir moito con pouco é unha das características máis apreciadas en moitas artes, como a poesía, e tamén como neste caso, nas artes escénicas. A dramaturga Helena Salgueiro logra transmitir cunha obra con escaso texto e sinxela escenografía, Salón Colorado, a sensación de náusea e de pesadelo que vai caracterizando, a pasos acelerados, a decadencia deste capitalismo moribundo. Porque como di unha das súas liñas, “afundimos, si, pero pouco a pouco”: ou sexa, no canto de colapso, decadencia, un lento afundir bañados en champaña. Esta é a aposta da elite capitalista, indiferente, hedonista, bailando, bebendo, rindo e chutándose dopamina cos smartphones, mentres o Titanic afunde. Mais non atoparemos aquí explicitamente a manida metáfora do malfadado buque, ou se a damos albiscado custaranos distinguila entre unha bruma de pesadelo lyncheano pasado por Kubrick (Eyes Wide Shut ou The Shining son referencias ineludibles, comezando polo propio título da obra), que nos lembrará tamén se cadra nalgún momento Triangle of Sadness, o filme de Ruben Östlund, un ambiente de mal soño enfebrecido que nos asalta desde os primeiros segundos en que as luces se acenden até o momento final da obra no que somos abandonados no silencio e na escuridade.

A estrea da obra, cun elenco de trece mozos e mozas estudantes da USC, que forman a compaña Calopsia Teatro, nun Teatro Principal cheo principalmente de xente nova, presumiblemente amigos e compañeiros da universidade, foi un éxito e sorprendeu os asistentes polo estilo, pouco convencional, e moi debedor da carreira da súa creadora, a poeta, actriz e performer Helena Salgueiro. De feito, a obra implica un notable esforzo físico por parte de moitas das actrices e actores, polos movementos e as coreografías, entre o poético e o brutal, e que achegan picos de surrealismo e desacougo aos asistentes, como na escena na que unha das actrices á arrastrada violentamente por todo o escenario por un compañeiro ou a arrepiante escena da cuadrupedia sobre vasos de cristal. Resulta sorprendente que case ningún dos membros do elenco tivese formación previa en danza. Tamén sorprende moi gratamente a inclusión no reparto de actores autistas, algo co que celebrar que os nosos dicionarios xa non os tilden de enfermos, senón de persoas cunha configuración cerebral diferente. Os trece do elenco fan un traballo notable sobre o escenario, dando corpo ao pesadelo ideado por Salgueiro, entre as notas dunha banda sonora moi acaída, aínda que, por desgraza, ás veces o seu volume tapaba as escasas liñas de diálogo. Dese pesadelo só damos espertado na escena final cuns berros que nos sacoden desde a sala de butacas e que nos traen de volta á realidade, a unha realidade onde envorcallados no vómito negro dun petróleo que nos empuxa a todos cara ao fondo, apenas lle queda á elite (só a unha pequena parte dela?) a opción de unirse á rebelión das masas pola supervivencia, previo reencontro e reconexión co outro (coa outra), previa redención por medio do abrazo á interdependencia e, se cadra, tamén á ecodependencia. Unha rebelión final que non casualmente é protagonizada exclusivamente polas actrices, representando se cadra a morte da masculinidade dominadora, parte inseparable do modelo capitalista e ecocida, e que fora asomando, cruel, nalgunhas escenas da obra.

Da sensación de pesadelo que transmite a obra só damos espertado cos berros da rebelión.

Helena Salgueiro, autora e directora da obra, ten o mérito de non afundir navegando a complicada ruta entre a beira das dramaturxias de vangarda (?) e das performances crípticas, e a beira oposta do sobreexplícito e do literal, beira esta na que encallan demasiadas veces as benintencionadas creacións artístico-activistas que abordan os problemas ecolóxicos, o caos climático ou o propio colapso da civilización. Con todo, debemos alegrarnos de que cada vez máis creadoras e máis compañías de teatro se decidan a abordar, con crecente diversidade de tons e estilos, o gran tema do noso tempo, e que obras como Solar, De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda, As Fillas Bravas e o mito de Casandra, Quiero colapsar a tu lado ou Un momento precioso comecen a aparecer nas carteleiras dos teatros, ofrecendo unha visión alternativa á da sobredose de series e películas apocalípticas. O teatro ten tamén moito que dicir nesta época de decadencia e colapso da civilización capitalista, ten moito que achegar á sempre reclamada construción de novos imaxinarios, e creacións como Salón Colorado supoñen unha achega cunha elaboración diferente, máis apegada ao pathoslogos, que apela directamente ás nosas emocións sen pasar por unha narración convencional, dentro da transmisión artística das sensacións propias da nosa tráxica época. Aínda que inicialmente non está previsto que haxa máis representacións da obra, oxalá poidan atopar a maneira porque ben merecería unha xira completa por todo o país.

Polo de agora quedamos apenas coa lembranza dunha obra impactante e orixinal sobre o colapso, e co sinxelo programa de man da mesma onde podemos ler a coñecida cita do creador do municipalismo libertario e referente clásico do ecoloxismo social, Murray Bookchin: “Se non facemos o imposible, haberemos enfrontarnos co impensable”. Esta obra deixounos gravado o eco do berro lanzado desde o escenario, alertándonos de que xa chegamos ao impensable: “Estamos afundindo!!! Estamos afundindo!!!”... así que agora toca tentar facer o imposible: sacudirnos o pesadelo da suicida continuidade capitalista e patriarcal, se queremos ter algunha oportunidade de chegar a unha nova praia onde poder, novamente, respirar e respirarnos.

Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

En el margen
Thimbo Samb “Ganar el Goya con ‘Los cayucos de Kayar’ implicaría que el mundo del cine español valora historias diversas”
Cansado de los papeles que le ofrecen como actor negro, Thimbo Samb busca sus propias historias para mostrar de lo que es capaz, la última, un documental sobre su propia vida, que ha sido preseleccionado para los Premios Goya.
Teatro
En defensa del teatro Extremadura Teatral, contra el cierre de la Sala Trajano de Mérida
El sector de las artes escénicas denuncia que la Junta de Extremadura deja fuera de sus presupuestos a uno de los espacios escénicos y culturales referentes de la región.
El Salto Radio
El Salto Radio Podcast | Franco ha muerto, casi seguro
Eugenio Merino y Darío Adanti presentan en Señales de Humo “Chistes contra Franco” y Manuela Perles Liáñez la Plataforma de familiares de víctimas del franquismo de Huelva
Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Memoria histórica
Memoria histórica Cultura, exilio e loita das bibliotecarias galegas na Segunda República: a vida de María de los Ángeles Tobío
Durante os primeiros anos trinta, as bibliotecas tornaron en espazos de traballo ideais para un modelo de muller que aspiraba ser independente e que manifestara un claro compromiso político. A Guerra Civil remataría con todas as súas aspiracións.
Xunta de Galicia
Sanidade A Xunta de Feijóo, condenada por negar as visitas a unha muller falecida de cancro por ter covid-19
A xuíza di que a situación requiriu medidas de prevención “flexibilizadoras”. Faleceu a principios de 2022 no Hospital Álvaro Cunqueiro durante os últimos meses de administración do xefe do PP con Julio García Comesaña como conselleiro.
Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.
Cine
Kamal Aljafari “Palestina está en la raíz de la situación actual del mundo”
Kamal Aljafari lleva toda su carrera trabajando con materiales de archivo, indagando en las imágenes e interviniendo en ellas para preservar memorias en desaparición y para oponerse al proyecto colonial sionista y su falseamiento del pasado.
Opinión
Opinión ¡Que vivan los aranceles!
Que Trump propugne aranceles no debe hacernos caer en la trampa de defender los intereses de los grandes oligopolios.

Últimas

Historia
Descifrando a historia Así foi a rebelión antifiscal galega de 1790 contra a burocracia española
A monarquía española quixo implantar a Contribución Única, algo que provocou fortes protestas. A máis coñecida foi o motín da Ulloa, chamado así porque se produciu nas zonas desta comarca. Foi a maior revolta antifiscal do Antigo Réxime en Galiza.
Opinión
Derecho a la vivienda Flex Living: el caballo de Troya de la precarización del alquiler
No es una respuesta moderna a las nuevas formas de habitar la ciudad. El ‘flex living’ no es más que la última jugada del sector inmobiliario y los grandes fondos de inversión para maximizar beneficios a costa del derecho a la vivienda.
Opinión
Opinión La unidad del anarcosindicalismo es la acción conjunta
Al hilo de supuestos movimientos desde la CGT hacia la unificación con CNT es necesario diferenciar entre lo que es una relación en clara mejora y lo que sería un proyecto real en marcha.
Más noticias
Galicia
Memoria histórica Cultura, exilio y lucha de las bibliotecarias gallegas durante la Segunda República
Durante los primeros años treinta, las bibliotecas se convirtieron en espacios de trabajo ideales para un modelo de mujer que aspiraba ser independiente y que había manifestado un claro compromiso político. La Guerra acabó con todas sus aspiraciones.
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Sindicatos piden el cese de la dirección del Hospital 12 de Octubre tras las obras de remodelación
Los problemas con las nuevas instalaciones han cristalizado en una unión sindical que ha reclamado formalmente el fin de la cúpula de dirección tras ser “ignorados” de manera “sistemática”.
Madrid
Acusaciones de violencia sexual Monedero, bajo investigación de la Universidad Complutense por la denuncia de acoso sexual de una alumna
La confidencialidad del expediente no permite saber cuándo se presentó la denuncia ante la Unidad de Igualdad o cuánto se demorará la resolución. La Complutense afirma que la Inspección de Servicios está tramitando la acusación.

Recomendadas

Líbano
Ocupación israelí Israel incumple el acuerdo de paz y mantiene tropas en el sur de Líbano para “vigilar” a Hezbollah
El Ejército sostiene la ocupación de cinco colinas a lo largo de la frontera tras evacuar sus soldados de decenas de municipios. Miles de civiles regresan a sus casas para descubrir que lo han perdido todo.
Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.
Inteligencia artificial
Militarismo La máquina de los asesinatos en masa: Silicon Valley abraza la guerra
Las fantasías distópicas sobre los futuros usos de las máquinas en la guerra están más extendidas que el relato de lo que ya está pasando en los campos de batalla.