Ecología
Seis razóns para non celebrar a chegada do AVE

Malia o aplauso unánime da clase política galega, existen bos motivos para lamentarmos a chegada da alta velocidade a Ourense.

Coordinador do Instituto Resiliencia

27 ene 2022 10:35

Hai unhas semanas celebrábase, con nutrida presenza de autoridades galegas e españolas, así como de medios de comunicación, a culminación de vinte anos de obras (outras fontes din dezaseis) que tiñan como principal resultado o logro de reducir o tempo de viaxe entre Ourense e Madrid en cento vinte minutos. As tres forzas políticas con representación no Parlamento do Hórreo congratulábanse por este suposto fito histórico, e a única crítica que deixaban entrever era pola demora en completar a nova infraestrutura. Porén, agachadas pola fanfarra mediática, existen boas razóns que poñermos do outro lado da balanza para avaliar na súa xusta medida ese aforro de tempo  do que desfrutará a partir de agora unha minoría de persoas.

Primeira

A descomunal obra que foi precisa para traer a alta velocidade ferroviaria a Galiza desfixo o territorio e prexudicou —ou directamente destruíu— recursos hídricos (ríos, regos, minas, acuíferos), forestais e agrogandeiros, por non mencionar xacementos arqueolóxicos ou patrimonio arquitectónico. Contrariamente ao que ten sucedido noutros lugares, como Euskadi ou Navarra, aquí a oposición á alta velocidade non se organizou nin acadou un grande impacto social ou mediático. Limitouse a particulares ou colectivos puntuais desartellados, uns poucos alcaldes do interior, a se queixaren do impacto sobre as súas zonas, e que foron doadamente silenciados polo irrefreable avance do progreso porque si.

Segunda

A chegada do AVE supuxo o peche de estacións intermedias e modificacións de horarios que benefician os turistas e as viaxes de negocios Galiza-Madrid mais prexudican traballadoras e traballadores que usan o tren convencional para iren traballar. Este é sen dúbida un dos poucos inconvenientes da aposta polo AVE do que se fala con certa apertura nos medios e no debate político: o tren de alta velocidade prima a conectividade das grandes poboacións entre si, e supón, en moitos casos a exclusión de vilas intermedias, que xa viñan vendo nos últimos tempos como perdían progresivamente servizos de tren convencional.

Construír a liña do AVE en Galiza implicou destruír recursos naturais e patrimoniais, así como a perda de conectividade no rural.

Terceira

Substituír vías convencionais por as vías precisas para o AVE empece o transporte ferroviario de mercadorías, un dos máis eficientes que existen. Ao contrario do que sucede no resto de Europa, onde o tren vaille gañando cota ao transporte por estrada, no Estado español a xa de por si exigua cota (ao redor do 2%), veu caendo desde o ano 2014, tal como informa a Fundación Sustrai. Aquí é fundamental lembrar que estamos nos estertores dos combustibles fósiles, que debemos abandonar antes de que nos abandonen, para non suicidarnos como especie. E que o transporte é un dos principais responsables das emisións de efecto invernadoiro, ao queimar o petróleo do que depende en máis dun 95%. O prestixioso analista Antonio Turiel advirte de que xa pasamos o teito do diésel e que este vital combustible está xa en declive.

Neste contexto, e dado que os camións de media ou gran tonelaxe son moi dificilmente electrificables, e que os futuribles camións movidos con célula de hidróxeno non poden competir en eficiencia co uso directo da electricidade no trazado ferroviario, o futuro do transporte debe pasar obrigatoriamente por un transvase de enorme envergadura do transporte en camión ao transporte por tren, mesmo ampliando a capilaridade para poder achegar un tren de mercadorías practicamente a cada vila galega, e por suposto tamén aos nosos portos. Porén, que é o que están os nosos gobernantes a facer en realidade, co respaldo da oposición? Pecharen estacións, converteren vías férreas en sendas verdes para pasear, desatenderen o mantemento e mellora dos trens e vías convencionais, e investiren unha cantidade desorbitada de cartos nun tipo de tren moi difícil de compatibilizar co transporte de mercadorías. Así resulta moi difícil acreditarmos que estean apostando de verdade pola famosa Transición Enerxética!

Cuarta

A enxeñaría precisa para atravesar a orografía propia do sueste do noso país encheuna de viadutos (máis de trinta) que antes dun século virarán ruínas, memoria permanente para os nosos descendentes do ben común que se desbaldiu para beneficiar só uns poucos, moitos deles alleos ao país. O formigón armado ten unha curta vida, que se acurta aínda máis pola crecente presenza de CO2 na atmosfera, como ten denunciado o xeólogo vigués Antonio Aretxabala. Os netos ou os bisnetos das persoas que traballaron na súa construción, terán que traballar penosamente (con medios manuais, seguramente) na súa demolición ou na retirada das toneladas de cascallos nas que se van converter. O mantemento sería demasiado custoso nunha sociedade que xa non vai dispor dos superpoderes enerxéticos que hoxe temos grazas aos combustibles fósiles e van ser infraestruturas abandonadas, auténticas “bombas de reloxaría” na célebre descrición de Aretxabala.

Os numerosos viadutos construídos para o AVE van ser ruínas antes de cumpriren un século, polo deterioro do formigón.

Quinta

O AVE é unha faraónica obra que non solicitara ninguén. Podemos rebuscar nas hemerotecas para tentar atopar algunha demanda social previa ao inicio das obras para chegarmos dúas horas antes a Madrid. E hanos resultar misión imposible, pois esa demanda non existía. Como moito atoparemos reivindicacións de determinados políticos que baseaban a demanda dun AVE a Galiza en argumentos tan sólidos como que “outras comunidades tamén o tiñan”, e sen parar a pensar se a destrución e investimento requiridos ían pagar a pena, é dicir, unha análise rigorosa custo/beneficio. Abofé que empresas de determinados sectores como o hostaleiro ou de turismo se han beneficiar a partir de agora nalgunha medida dun maior número de visitantes de clase media-alta procedentes da capital do reino, que se supón van vir. Aínda que non se coñece estudo de mercado ningún previo á decisión das elites, así que son todo suposicións. A decisión de construír un AVE entre Galiza e Madrid foi unha decisión tomada de costas á poboación galega, e xa que logo é dificilmente cualificable como democrática. E aínda por riba, non podemos esquecer, chegados a este punto, que existe unha cousa chamada custo de oportunidade que vén aquí moi ao conto. Un concepto a cada paso máis crítico, a medida que nos introducimos na Grande Escaseza.

Sexta

Centos de milleiros de galegos e galegas (poucos madrileños, iso si) habíanse beneficiar no caso de que se dedicasen eses 11.000 millóns de euros, eses millóns de toneladas de materiais non renovables e combustibles fósiles empregados na obra, a construír o tren Compostela-Lugo ou un servizo de proximidade na Coruña ou en Vigo, ou a mellorar a conexión A Coruña-Ferrol, demandas con décadas por detrás, estas si, da sociedade galega. Ou á reapertura das ducias de estacións e apeadeiros pechados nestas últimas décadas, ou á ampliación de horarios, cuestións fulcrais para facilitar a vida no rural cunha óptica de Transición Enerxética que debe, obrigatoriamente, transvasar mobilidade das estradas ao ferrocarril. A isto podémoslle engadir a mellora da conexión ferroviaria con toda a biorrexión cantábrica, algo que, segundo ten denunciado repetidamente Xosé Manuel Beiras, sempre foi obstaculizado polo centralismo español. Todo isto si que contaba cunha notoria demanda social, ao contrario do AVE, que é escasa, tardía e en todo caso construída, manufacturada, por usar a terminoloxía de Noam Chomsky. E había de custar, moi probablemente, menos cartos, menos impacto ecolóxico e menos gasto enerxético e material, pois implicaría en boa medida, reaproveitamento e mellora de estruturas xa existentes. Iso é, en definitiva, o que significa o termo de política económica custo de oportunidade: se gastas os recursos nunha cousa, deixas de poder gastalos noutra.

O custo de oportunidade do AVE deixounos sen conexións ferroviarias que si que eran realmente demandadas polo país.

En conclusión

A rendibilidade social dun proxecto coma o AVE xa é ruinosa mesmo en territorios onde o custo por quilómetro é menor que na difícil orografía galega (2-4 millóns de euros na meseta, 12-16 no noso país). Isto agrávase no caso galego, onde a comparación coas auténticas demandas históricas de conectividade ferroviaria aínda insatisfeitas, resulta escandalosa. Por iso, lonxe de comprender a unánime ledicia con que PP, PSdeG e BNG recibiron a finalización das obras e a posta en marcha do servizo, cómpre sermos críticos e detérmonos a pensar o que tivemos que pagar como país por lles aforrarmos dúas horas de viaxe aos homes de negocios de Madrid que veñan facer xantares de empresa a Ourense.

Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Decrecimiento
Decrecimiento ¡Baterías, no! ¡Catenarias! Por una movilidad justa y que tenga en cuenta los límites
No habrá futuro sustentable ni justo que no pase por relocalizar nuestras actividades socioeconómicas, adelgazar la industria, expandir la agroecología y reforzar la accesibilidad frente a la movilidad.
Derecho al agua
Libros Así secan Extremadura
A propósito de la aparición de ‛El libro del agua. Así secan Extremadura’, de la Asociación 25 de marzo.
Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Economía
En primera persona Instrucciones por si encuentras muerta a tu suegra
Todo el que está en el mundillo sabe que el sector funerario vive casi un duopolio de facto y lo máximo que se está dispuesto a hacer es poner una multa de vez en cuando. Cuando alguien llama a una, ni se imagina al entramado que está llamando.
Educación pública
Iglesia Semana Santa: negocios, procesiones en colegios, inmatriculaciones y fervor
Más allá de la expresión cultural, la Semana Santa tiene una esfera económica que genera millones de euros y otra social que le sirve a la Iglesia Católica para legitimar sus privilegios dentro del Estado español.
Genocidio
Ayman Qwaider “A la gente se le pide una cantidad excesiva de dinero para poder salir de este campo de exterminio de Gaza”
Profesor especializado en educación en emergencia y educación inclusiva, Ayman Qwaider vive en Australia. Desde allí, intenta ayudar a su familia a salir de Gaza, mientras denuncia la ocupación israelí y la complicidad de la comunidad internacional.
Venga, circula
Venga, circula Un paso, luego otro
Llega un día en el que vemos con claridad algo que solíamos observar en los demás pero que nunca —prometíamos— nos sucedería a nosotros.
Sexualidad
Consultorio de sexualidad ¿Qué tengo si me diagnostican Síndrome de Ovario Poliquístico?
Afecta a entre un 7 y un 13% de las mujeres en edad reproductiva, y el 70% están sin diagnosticar. Pero, ¿qué es el SOP y como podemos apaciguar sus síntomas?
Palestina
Palestina Viaje al fondo del horror
El fotoperiodista Javier Bauluz cubrió la primera Intifada, la primera gran rebelión del pueblo palestino desde la creación del estado israelí.
Ocupación israelí
Opinión Las palestinas también existen
La morbilidad femenina, el conjunto de enfermedades, factores de riesgo y motivos de consulta recurrentes en las mujeres que merecen una atención específica, tiene múltiples ejes de discriminación: no es lo mismo en Suecia que en Palestina.

Últimas

Maternidad
Maternidades Reaprender la espera
El tiempo de gestación es largo y va a un ritmo distinto al que acostumbras: el ritmo natural al que desarrolla una playa, un monte, un océano. Y no estamos ya habituados a darle la mano a la pausa.
Momus Operandi
Momus operandi Todo es una narración
Nos dicen que las mentiras son la única realidad. Que aprendamos a mentirnos, que nos engañemos, que no nos importa la salud, ni los derechos laborales, ni las violencias estructurales.
Urbanismo
Urbanismo La nueva Ley del Suelo va al Congreso bajo la acusación de fomentar pelotazos urbanísticos
Sumar y Podemos no garantizan el apoyo a la ley, que limita las posibilidades de declarar nulos los planes urbanísticos, así como la acción ciudadana contra las irregularidades urbanísticas.
Más noticias
Industria
Transición industrial Mecaner, un cierre injusto o cuatro alternativas con mirada ecosocial para mantener la fábrica de Urduliz
ESK y LAB han presentado el ‘Plan de Transición Ecosocial’ que ha elaborado la cooperativa Garúa como una herramienta para la búsqueda de soluciones al ERE propuesto por la multinacional Stellantis.
Sidecar
Sidecar Crisis intratable en la República Democrática del Congo
Una y otra vez los actores externos han fracasado a la hora de contener la escalada de violencia en la República Democrática del Congo.
América Latina
Caribe Haití: el fracaso neocolonial y el “eterno castigo de su dignidad”
La crisis de gobernabilidad que vive Haití después del alzamiento paramilitar que liberó a más de 3.600 presos y expulsó al primer ministro es un capítulo más de una historia colonialismo y dependencia.
El Salto Twitch
El Salto TV Economía y titulares de guerra
En el programa en directo de Economía Cabreada del 26 de marzo se hizo un análisis de la deriva bélica de la Unión Europea, sus gobiernos y de los grandes medios con Tica Font y Miquel Ramos.

Recomendadas

Investigación
Investigación O Goberno galego repartiu 4.000 millóns de euros en contratos a dedo en só seis anos
Desde 2018, a Xunta asinou 1.034.964 contratos sen sacalos a concurso: algo máis do 30% do diñeiro do que dispón para o exercicio de 2024. Ademais, 35.362 deses contratos teñen un importe entre 14.000 e 14.999 euros, o límite legal.
Memoria histórica
Marc Solanes “Mi bisabuela luchó en el frente y fue considerada una mala madre, pero lo hizo por sus hijas”
En ‘Las niñas de Elna’ (Pollen, 2024) el periodista reconstruye la historia de las mujeres de su familia resolviendo enigmas para resignificar la imagen de la mujer en la historia.
Argentina
Argentina Myriam Bregman: “El de Milei es un típico gobierno neoliberal con recetas ortodoxas clásicas”
Quien fuera candidata de la izquierda a la presidencia en las elecciones en las que Milei salió victorioso, evalúa las consecuencias del gobierno de La Libertad Avanza y las respuestas que están dando los distintos actores políticos.
Ríos
Radiografía fluvial de España La tierra que no amaba sus ríos
Los ríos ibéricos agonizan. Casi la mitad de las masas de agua está en mal estado. Presas, sobreexplotación, contaminación y crisis climática son sus principales amenazas, con la agroindustria como mayor agresora.