Aeropuerto de Barajas

Decrecimiento
O noso voo a ningures

As estratexias públicas e privadas adoptadas para o mantemento do transporte aéreo durante a pandemia da COVID-19 amosan os febles recursos da nosa civilización para afrontar as crises enerxéticas e climáticas que nos axexan.

Membro do Consello Director do Instituto Resiliencia

19 nov 2020 06:03

¿Y cuál será entonces a la postre

la Gran Pedrada que por fin rompa el juego

de la Infinita Semiosis?

¿El cenit del petróleo

el apocalipsis climático

o alguna gran pandemia?

Jorge Riechmann. Mudanza del isonauta (Tusquets Editores, 2020)

 A convivencia co SARS-Cov-2 está a implicar unha mudanza, á forza, dos costumes das nosas sociedades, que pon de manifesto os grandes erros, eivas e dependencias (tamén os acertos) da nosa civilización. Un cambio no terreo do acaecido —a aparición dun virus— fixo que os estados usasen toda a súa forza para ordenar a sociedade e organizar a vida da xente dun xeito novo coa clara intención de manter o “necesario”.

Os mandatarios, coas súas campañas, queren que predomine a idea de transitoriedade (“Saiamos disto con sentidiño”, di a Xunta de Galicia; “Salimos más fuertes”, apoia o Goberno de España) e de que axiña a ciencia vai atopar a vacina (falan menos dun tratamento médico, non se sabe moi ben por que) e todo vai volver ser como era antes da chegada do coronavirus (“Ha saír todo ben”). Non contemplan comunicar a necesidade dun troco definitivo de costumes para non seren tan febles ante a posíbel convivencia longa con esta enfermidade ou a chegada de novas doenzas das que moitas expertas levan alertando anos.

A actuación dos mandatarios garda un paralelismo coa que defenden para afrontar o resto das crises que axexan a existencia dos seres humanos (mormente as que enumeraba Jorge Riechmann nos versos cos que iniciei este artigo): o fomento da fe cega na ciencia e na tecnoloxía e o dogma do crecemento abóndanlles para solucionar todas as ameazas e manter o statu quo sen ter en conta o resto das ameazas. Moitos expertos levan décadas avisando de que esas non son solucións, e por iso a actual crise sanitaria amósanos a incapacidade da ideoloxía e o sistema económico dominantes de achegar unha solución que mereza ese nome, e a necesidade urxente de refundar as nosas sociedades.

Un exemplo que serve para ilustrar as absurdas conviccións e estratexias da nosa civilización é a utilización da aviación como medio de transporte ordinario; a gran dependencia que a economía mundial, mormente a industria turística, ten dese transporte rematou por convertela nunha necesidade no noso imaxinario colectivo, malia que menos do 10% da poboación do mundo viaxara algunha vez en avión.

A gran dependencia que a economía mundial ten do transporte aéreo rematou por convertelo nunha necesidade no noso imaxinario colectivo, malia que menos do 10% da poboación do mundo viaxara algunha vez en avión

En xullo de 2019 celebrouse unha conferencia en Barcelona da rede internacional Fica na terra para deseñar medidas que rematasen co “crecemento incontrolado do sector da aviación” e as súas nocivas consecuencias enerxéticas, ambientais e sociais. De súpeto, os peches de fronteiras, as corentenas e illamentos que moitos estados lles impoñen aos viaxeiros que proceden de determinadas zonas, mais outras medidas que se suceden dende o mes de febreiro de 2020, están a rematar co negocio da navegación aérea tal e como o viñamos coñecendo. Pero, claro, o monstro resístese a morrer.

A globalización liberal, a potenciación do turismo de masas, a rendibilidade capitalista derivada da creación desmesurada de aeroportos, pariron un sector empresarial absurdo, insostíbel e esencialmente regado con abondosas axudas públicas que, golpeado pola realidade, non é quen de se soster só e reclama novas achegas estatais. É moi revelador do que somos que a primeira operación de respaldo público aprobada polo Fondo de Apoio á Solvencia das Empresas Estratéxicas creado polo goberno de España sexa para unha liña aérea.

A xustificación que fai o goberno desta achega de 475 millóns de euros públicos, deixa clara a estratexia: esta empresa, di na nota de prensa, é a “segunda liña aérea española co maior número de autorizacións para voar a destinos internacionais. Ten 130 voos a 60 países, o que implica un importante impacto no sector turístico español, xa que unha elevada cota dos seus pasaxeiros viaxan a destinos turísticos e de lecer. A súa dimensión en termos de ingresos é tamén moi relevante xa que supón o 18% da cifra global no conxunto das compañías aéreas españolas [...] Con esta medida o Goberno amosa unha outra vez o seu compromiso co tecido produtivo.” Que será o que produce o transporte aéreo amais de gases de efecto invernadoiro? De todos os xeitos esta actuación amosa que após a crise sanitaria volveremos viaxar sen medida, ou iso parece prever o goberno, que agarda que Aireuropa devolva os cartos nun prazo de seis anos. As cousas deben seguir como eran.

Como bos seguidores da mesma ideoloxía, o Concello e a Cámara de Comercio da Coruña veñen de asinar un convenio con Iberia para ampliar os voos coa “capital do Estado” durante os próximos tres meses, coa intención, manifestada polo Concello, de “favorecer o crecemento de empresas e negocios que precisan reunírense en Madrid e formaren equipos de traballo” e “impulsar A Coruña como destino turístico nun momento en que se necesita reactivar o sector servizos e a economía local, así como facilitarlles a mobilidade ás e aos pasaxeiros, que terán máis opcións de enlaces cos demais aeroportos nacionais e internacionais”. Consonte algúns medios (La opinión de A Coruña e RNE) o acordo suporá unha inversión para as arcas municipais de, polo menos, 150.000 euros, máis outros 50.000 que achegará a Cámara de Comercio. Un total de 200.000 euros para que a empresa non asuma perdas durante estes tres meses. Víctor Moneo, director de vendas de Iberia, deixouno claro na rolda de prensa: “Cremos firmemente na recuperación económica, que vai producirse, que debe producirse; e nós queremos axudar a esa recuperación”. Un novo acto de fe no progreso.

Após a crise sanitaria volveremos viaxar sen medida, ou iso parece prever o goberno, que agarda que Aireuropa devolva 475 millóns de euros nun prazo de seis anos

A falsa necesidade das viaxes en avión é consecuencia da nosa veneración pola técnica e o inmediato. J. B. Priestley xa sinalou que as persoas “estamos hipnotizadas pola nosa inventiva mecánica e a nosa habilidade tecnolóxica, tan fascinados, que xa non pedimos que elas nos sirvan a nós, senón que somos nós os que estamos ao seu servizo” e se iso era así en 1964, antes da gran revolución electrónica e informática, agora moito máis. O ceo encheuse nas últimas décadas de avións que facían miles de viaxes innecesarias: viaxes curtas que se podían substituír por viaxes en tren (os voos internos ibéricos son un claro exemplo), viaxes pensadas para o turismo de masas... O transporte de pasaxeiros en avión converteuse nun medio ordinario para determinadas clases sociais de determinados países.

Pero os gobernos adoptan esas medidas porque as persoas aprendemos ben a importancia do progreso e fomos quen de sentir a necesidade de voar en avión. Deste xeito, cando o pasado setembro, a liña aérea australiana Qantas realizou esta oferta no seu cibersitio: “Qantas ofrece un voo panorámico especial sobre o Territorio do Norte, Queensland e Nova Gales do Sur. Para atender á forte demanda dos viaxeiros habituais que teñen soidade da experiencia de voar e queren volver facelo” , vendeu todas as pasaxes en dez minutos. “Sen dúbida é o voo que máis axiña vendemos na longa historia de Qantas”, proclamaron os voceiros da compañía con ledicia. “A xente botaba en falta a viaxe e a experiencia de voar. Se a demanda existe, imos facer máis destes voos panorámicos, até que volvan abrir as fronteiras”, declarou Alan Joice, o director executivo da liña aérea á CNN.

Á vista das restricións e corentenas que o goberno australiano lles impón aos viaxeiros que cambian de rexión dentro do país, o negocio desta compañía aérea, como o do resto, estaba a desaparecer e era precisa unha solución imaxinativa para manter o seu volume de negocio. Os directivos de Qantas inventaron este voo a ningures, con saída e chegada en Sidney, e polo tanto ceibo de calquera prohibición, que permitiu a unha manda de persoas sobrevoar algúns dos espazos máis senlleiros do país. Qantas xa mostrara o seu gran desprezo polo ambiente o 22 de xullo cando, para celebrar o derradeiro voo dun Boeing-747, o aparello desviouse da súa rota para deseñar sobre o ceo o logo da compañía e malversar un pouco de enerxía.

Non pode ignorar ninguén o enorme impacto ambiental que ten o transporte aéreo no planeta, non pode ignorar ninguén as recomendacións de racionamento enerxético de moitas expertas. Malia todo iso, as persoas e os estados seguimos a poxar polo modelo económico e social que coñecemos, por ese voo a ningures que só pode rematar no colapso.

Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Crisis climática
Un 50% entre 2070 y 2090 Decrecer de forma planificada o a la fuerza: el PIB mundial se hundirá por la crisis climática
Economistas y científicos británicos dan por hecho que el crecimiento se desplomará en las próximas décadas por los “shocks climáticos”.
El Salto Radio
El Salto Radio Viaje hacia la destrucción
La ONU denuncia que las lluvias e inundaciones sin precedentes de Octubre pasado en España, se unen a una serie de catástrofes por inundaciones que han afectado a comunidades de todo el mundo.
Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Memoria histórica
Memoria histórica Cultura, exilio e loita das bibliotecarias galegas na Segunda República: a vida de María de los Ángeles Tobío
Durante os primeiros anos trinta, as bibliotecas tornaron en espazos de traballo ideais para un modelo de muller que aspiraba ser independente e que manifestara un claro compromiso político. A Guerra Civil remataría con todas as súas aspiracións.
Xunta de Galicia
Sanidade A Xunta de Feijóo, condenada por negar as visitas a unha muller falecida de cancro por ter covid-19
A xuíza di que a situación requiriu medidas de prevención “flexibilizadoras”. Faleceu a principios de 2022 no Hospital Álvaro Cunqueiro durante os últimos meses de administración do xefe do PP con Julio García Comesaña como conselleiro.
Gobierno de coalición
PSOE-Sumar El Gobierno toma nota de la presión social y cambia su discurso sobre vivienda
En la semana en que los sindicatos anunciaron la histórica manifestación estatal del próximo 5A, la ministra Isabel Rodríguez sube el tono.
Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.
Cine
Kamal Aljafari “Palestina está en la raíz de la situación actual del mundo”
Kamal Aljafari lleva toda su carrera trabajando con materiales de archivo, indagando en las imágenes e interviniendo en ellas para preservar memorias en desaparición y para oponerse al proyecto colonial sionista y su falseamiento del pasado.
Opinión
Opinión ¡Que vivan los aranceles!
Que Trump propugne aranceles no debe hacernos caer en la trampa de defender los intereses de los grandes oligopolios.

Últimas

Historia
Descifrando a historia Así foi a rebelión antifiscal galega de 1790 contra a burocracia española
A monarquía española quixo implantar a Contribución Única, algo que provocou fortes protestas. A máis coñecida foi o motín da Ulloa, chamado así porque se produciu nas zonas desta comarca. Foi a maior revolta antifiscal do Antigo Réxime en Galiza.
Opinión
Derecho a la vivienda Flex Living: el caballo de Troya de la precarización del alquiler
No es una respuesta moderna a las nuevas formas de habitar la ciudad. El ‘flex living’ no es más que la última jugada del sector inmobiliario y los grandes fondos de inversión para maximizar beneficios a costa del derecho a la vivienda.
Opinión
Opinión La unidad del anarcosindicalismo es la acción conjunta
Al hilo de supuestos movimientos desde la CGT hacia la unificación con CNT es necesario diferenciar entre lo que es una relación en clara mejora y lo que sería un proyecto real en marcha.
Más noticias
Galicia
Memoria histórica Cultura, exilio y lucha de las bibliotecarias gallegas durante la Segunda República
Durante los primeros años treinta, las bibliotecas se convirtieron en espacios de trabajo ideales para un modelo de mujer que aspiraba ser independiente y que había manifestado un claro compromiso político. La Guerra acabó con todas sus aspiraciones.
Comunidad de Madrid
Sanidad Pública Sindicatos piden el cese de la dirección del Hospital 12 de Octubre tras las obras de remodelación
Los problemas con las nuevas instalaciones han cristalizado en una unión sindical que ha reclamado formalmente el fin de la cúpula de dirección tras ser “ignorados” de manera “sistemática”.
Madrid
Acusaciones de violencia sexual Monedero, bajo investigación de la Universidad Complutense por la denuncia de acoso sexual de una alumna
La confidencialidad del expediente no permite saber cuándo se presentó la denuncia ante la Unidad de Igualdad o cuánto se demorará la resolución. La Complutense afirma que la Inspección de Servicios está tramitando la acusación.

Recomendadas

Líbano
Ocupación israelí Israel incumple el acuerdo de paz y mantiene tropas en el sur de Líbano para “vigilar” a Hezbollah
El Ejército sostiene la ocupación de cinco colinas a lo largo de la frontera tras evacuar sus soldados de decenas de municipios. Miles de civiles regresan a sus casas para descubrir que lo han perdido todo.
Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.
Inteligencia artificial
Militarismo La máquina de los asesinatos en masa: Silicon Valley abraza la guerra
Las fantasías distópicas sobre los futuros usos de las máquinas en la guerra están más extendidas que el relato de lo que ya está pasando en los campos de batalla.