Elecciones
Abel Caballero rega con 2,5 millóns de euros a medios afíns a semanas das eleccións

Contratos para publicitar concertos coas entradas case esgotadas, eventos organizados por xornais e un opaco e millonario plan de medios: o goberno local coa maioría absoluta máis prominente do Estado apura a repartición de fondos públicos.

O Concello de Vigo, dirixido por Abel Caballero, licitou só no que vai de ano polo menos 2,5 millóns de euros para comprar espazos publicitarios en medios de comunicación afíns. A cantidade final foi calculada por O Salto facendo un compendio dos contratos maiores —todos aqueles que superan os 18.000 euros— que fixo públicos o Concello no seu perfil oficial da Plataforma de Contratación do Sector Público e que están accesibles, alí, para toda a cidadanía. As xustificacións para a repartición millonaria son variadas: desde promocionar concertos coas entradas case esgotadas, até financiar eventos organizados por xornais, pasando por un nutrido e opaco plan de medios anual para anunciar informacións que, a xuízo do Goberno local, son “de interese” para a cidadanía.

O alcalde de Vigo, exministro socialista de Transportes, Comunicacións e Turismo con Felipe González, conta cunha das maiorías absolutas máis prominentes do Estado español, “a máis grande de Europa”, segundo os datos que el manexa. Nas eleccións municipais de 2019, cultivou un indiscutible 67,64 % dos votos e puxo as siglas do PSOE a 20 das 27 cadeiras coas que conta o consistorio vigués. Ademais de gozar de minutos de televisión gratuítos e en prime time polas súas virais aparicións públicas, Caballero goza dun cómodo tratamento mediático a nivel rexional no que é extremadamente complexo atopar información crítica contra a xestión do seu goberno.

“Observamos con preocupación a utilización dos medios como instrumento de propaganda partidista. A información que se está difundindo en medios locais afíns ao Concello funciona como ferramenta de publicidade para a marca do alcalde de Vigo. E isto implica unha serie de cousas, como a de esquivar os seus defectos e carencias”, argumenta Carla Leiras, activista e asesora xurídica de Os Ninguéns, colectivo que se converteu no buque insignia do movemento veciñal da cidade máis grande de Galicia.

“Tendo páxina e media diaria de loas á actividade local é doado crear unha imaxe ficticia de cidade”, denuncia Carla Leiras

As persoas que compoñen este foro socioeducativo e que traballan día a día con persoas en risco de exclusión social en Vigo tiveron que ler titulares a toda páxina que rezaban cousas como “Quen dorme na rúa en Vigo é porque quere” ou “A oficina antidespexos é a miña mesa. Chamo eu ao banco e o paro”. “Dificilmente imos atopar noticias sobre problemáticas sociais como desafiuzamentos sen que inmediatamente despois apareza un espazo moito maior cedido ao alcalde para que faga as declaracións que considere”, laméntase Leiras e engade: “Contra tres liñas falando dun problema social e tendo páxina e media de loas á actividade local é moi fácil crear unha imaxe ficticia de cidade”.

1,9 millóns para promocionar un concerto con entradas esgotadas

Aínda que todas as enquisas outorgan ao alcalde de Vigo a maioría absoluta de forma ampla, coa chegada do ano electoral, o Goberno local apertou marchas e promoveu licitacións millonarias cos medios de comunicación afíns como os seus destinatarios últimos. A máis relevante coñecíase hai menos de dúas semanas. O Concello vaise a gastar 1,9 millóns de euros de diñeiro público en patrocinar en medios de comunicación o concerto que a banda norteamericana Guns N' Roses dará no estadio municipal de Balaídos o próximo 12 de xuño. O significativo é que o evento leva semanas coas entradas case esgotadas malia que o obxecto do contrato é darlle difusión.

A cantidade total son 1,5 millóns e a data de execución comezará o 24 de maio, a catro días das eleccións

Aínda que a forma na que se abriu o procedemento de licitación tamén é intricada. Ao tratarse dun contrato de case dous millóns de euros, é necesario abrir un proceso de concurso público e, por suposto, no prego de condicións non aparece o nome da banda por ningún lugar. Non poderían aparecer, xa que o concurso carecería de encadre legal. No seu lugar utilizan un eufemismo que o acouta: “Un concerto internacional no estadio de Balaídos en xuño de 2023”. Non hai ningún outro concerto pechado nesa data e é improbable que o haxa pola preprodución loxística que necesita. Ademais, aplican condicións excluíntes para acoutalo máis como o número de discos publicados que debe ter o artista, as cifras de vendas que cultivou, a cantidade de xiras que deu ou mesmo o número mínimo de seguidores en redes sociais que debe ter para estar á altura de poder concursar pola licitación.

Pero máis aló da manobra concursal, na memoria técnica se explicita onde debe ir o groso do diñeiro: aos medios de comunicación. A cantidade total son 1.504.054 euros e a data de execución comezará o 24 de maio, a catro días das eleccións municipais. Nun documento interno ao que tivo acceso esta redacción, o Goberno local mesmo traballa cunha listaxe de repartición coas súas preferencias mediáticas e os seus importes correspondentes. O Concello de Vigo rexeitou contestar todas as preguntas desta redacción respecto diso.

Un plan de medios opaco e eventos 'ad hoc'

Unha das ferramentas máis habituais nos concellos e gobernos autonómicos para financiar medios de comunicación a dedo e non atendendo a criterios de audiencia son os contratos menores. E aínda que en Vigo tamén os hai e suman varias decenas de miles de euros, para esta información só se contaron aqueles que superan a franxa orzamentaria dos 18.000 euros de maneira individual.

Nas anteriores lexislaturas, cando esta práctica foise volvendo recorrente no consistorio, transformouse nun plan de medios que xestiona unha empresa de publicidade por arredor dun millón de euros ao ano. É esta sociedade, Ecovigo, quen canaliza a través dos medios de comunicación e soportes publicitarios as diferentes campañas e accións institucionais de publicidade e comunicación promovidas desde o Concello de Vigo. Isto fai máis opaco o procedemento e imposibilita o acceso á repartición de partidas concretas a cada medio de comunicación. Sen contar, iso si, a publicidade institucional que financian as concesións públicas de, por exemplo, a xestión de augas (Aqualia) ou de residuos (FCC), aínda máis difíciles de fiscalizar.

Subcontratar un plan de medios fai máis opaco o procedemento e imposibilita o acceso á repartición de partidas concretas

A estas cantidades habería que sumarlle, ademais, o financiamento de eventos deportivos e educativos organizados polo diario hexemónico da cidade, o Faro de Vigo, e no que Caballero goza de mellor prensa. Ambas as licitacións suman 187.295 euros e foron adxudicadas neste mesmo mes de maio, a menos de tres semanas das eleccións municipais. Pero o orzamento, como se pode ver na folla resumo de contratacións, repártese tamén entre o resto de medios de comunicación tradicionais con presenza na cidade como La Voz de Galicia, Radio Vigo ou mesmo unha televisión local sen apenas audiencia na que Caballero conta co seu propio programa semanal ao estilo Aló presidente de Hugo Chávez.

O tecido asociativo e veciñal, en segundo plano

A Federación de Asociacións Veciñais de Vigo, o organismo que agrupa os intereses de todos os colectivos veciñais da cidade tamén é crítica co que considera “unha práctica caciquil”. “Parécennos deplorables estes clientelismos. Todos os medios teñen os mesmos dereitos, igual que pasa con colectivos de todo tipo na cidade, que tentan acalar o que non interesa que se saiba. É unha pena que bos xornalistas que temos véxanse na obriga de irse da cidade”, denuncia a presidenta da federación de veciñas.

“Experimentamos o bloqueo informativo ante calquera noticia que poña en dúbida ao actual Goberno municipal. Aínda que que hai pequenas web locais que seguen as boas prácticas xornalísticas, os grandes medios protexen a imaxe do alcalde e o seu Goberno, censurando mesmo aos seus propios xornalistas”, lamenta tamén Cristóbal López, da área viguesa de Ecoloxista en Acción. “Máxime en datas electorais como as que vivimos estes días, nas que o gran medio de prensa escrita prohibiu publicar un informe sobre a calidade do aire en Vigo", remata.

“Estar nunha situación límite e ler a diario na prensa que esa situación non existe, despersonaliza ás familias e silencia a súa realidade”, explican Os Ninguéns

Desde o Foro Socioeducativo Os Ninguéns tamén sinalan a problemática das visións homoxéneas e triunfalistas da realidade local: “Algo que fai moito dano desta dinámica é a percepción das propias afectadas pola pobreza. Estar nunha situación límite e ler a diario na prensa que estas non existen, ou que están perfectamente atendidas, é unha experiencia moi molesta. Despersonaliza a estas familias e teñen a impresión de que a súa realidade é silenciada, e así é”. “O rédito electoral sempre se vai a sacar dos éxitos e por tanto falar das carencias non interesa. Tentamos nese sentido ter un papel informador desde a obxectividade e o estudo dos datos e por suposto desde o contacto na rúa e propor publicar o noso relato para tentar facer contrapesos, pero é unha batalla moi complicada con moitísimos obstáculos”, remata a asesora xurídica Carla Leiras.

A oposición denuncia publicamente estas prácticas

Todos os partidos da oposición a Caballero excepto o Partido Popular veñen denunciando con máis ou menos forza esta “falta de fiscalización”. “O diñeiro sae de moitísimas fontes xustificando un interese público para condicionar as liñas editoriais dos xornais”, denuncia Rubén Pérez, concelleira de Marea de Vigo e responsable de Política Municipal de Esquerda Unida no Estado. Convén aclarar que nesta información só se contou o orzamento dos cinco primeiros meses do ano electoral e quedaron fóra as partidas millonarias para promocionar, por exemplo, o Nadal local nos medios de comunicación da propia cidade. “Ademais estas prácticas dimensionan o espazo que se lle dá ao resto da oposición nos medios, algo que é unha infamia desde o punto de vista xornalístico”, insiste.

Existe unha Proposición de Lei para a reforma de Publicidade e Comunicación Institucional que aínda se está traballando no Congreso dos Deputados

De feito, a formación Unidas Podemos, con Sofía Castañón á fronte, presentou unha Proposición de Lei para a reforma de Publicidade e Comunicación Institucional que aínda se está a traballar no Congreso dos Deputados. “Non hai toneladas de propaganda suficientes para poder tapar a evidente falta de xestión dun Goberno que alén do efectismo, das grandes actuacións aparienciais, deixou sen gastar 436 millóns de euros no últimos catro anos, desatendendo as necesidades reais das viguesas e vigueses e impondo o total abandono dos nosos barrios e parroquias”, suma Xabier P. Igrexas, concelleiro do Bloque Nacionalista Galego.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Galicia
Galicia Las calles gallegas exigen un freno inmediato al negocio de rentistas y fondos de inversión con la vivienda
Los sindicatos de inquilinas de las grandes ciudades y la mayor parte de los colectivos de la sociedad civil en Galicia consiguen convocar unas movilizaciones abundantes en las grandes urbes.
Galicia
Galicia La trabajadora de Stellantis pierde la pierna y se suma a otros dos accidentes graves en la planta desde 2022
El Ministerio de Trabajo estudia el siniestro mientras el sindicato CUT señala la responsabilidad de la empresa en confrontación con los errores humanos: “El servicio de prevención ha preferido optar por la estrategia del avestruz”.
Derecho a la vivienda
Derecho a la vivienda El 5 de abril, nueva fecha clave para que la vivienda deje de ser un negocio
Más de 40 ciudades salen a la calle este sábado para pedir a los gobiernos que reaccionen y garanticen el derecho a la vivienda.
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.

Últimas

El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Ayuntamiento de Madrid
Huelga de basuras Huelga indefinida de basuras en Madrid desde el 21 de abril tras romperse las negociaciones
Los representantes sindicales fuerzan el paro para obligar a las empresas subcontratadas por el Ayuntamiento a escuchar sus propuestas. El Ayuntamiento fija servicios mínimos del 50 %.
Más noticias
València
València CGT denuncia graves incumplimientos del plan de inundaciones en la dana de València
Un informe incorporado a la causa judicial señala la falta de seguimiento de los propios protocolos autonómicos en el día de la tragedia y la víspera.
Palestina
Palestina La UE apoya a Palestina con 1.600 millones de euros más pero sin entrar en la situación de Gaza
Los ministros de Exteriores europeos, que se han reunido en la mañana del 14 de abril con la Autoridad Nacional Palestina en Luxemburgo, no aumentan las sanciones contra Israel.
Fronteras
Fronteras El Gobierno de Mauritania alerta de que ya son más de cien cadáveres hallados en sus costas en 2025
Desde 2023 Mauritania es el principal punto de salida de embarcaciones hacia las Islas Canarias. El Gobierno reconoce el hallazgo de cuerpos. Mali reclama un trato humanitario a las personas que permanecen varadas en el país vecino.
Andalucía
Memoria histórica La inanición de la memoria andaluza
Las políticas públicas de memoria en Andalucía se encuentran en un estado de paralización que pone en duda la voluntad de la Junta por la reparación efectiva.

Recomendadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y lo saca de parrilla tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Globalización
Crisis del multilateralismo El terremoto Trump sacude las instituciones del orden mundial y la “globalización feliz”
Muchas de las instituciones que marcaron la vida internacional desde la caída del Muro han entrado en crisis. ¿Todas? No, especialmente aquellas que intentan regular los derechos humanos, de los pueblos y de la naturaleza.