Urbanismo
Movemento veciñal e urbanismo salvaxe na cidade máis grande de Galicia

O proceso de aprobación do plan urbanístico de Vigo está a reformular o tecido asociativo da cidade. As expropiacións forzosas, os danos no medio natural e a redución dos espazos verdes son os puntos de encontro que fornecen esta loita civil.
BEADE 1 principal
FOTOGRAFÍA: BEA SAIÁNS
13 jun 2022 06:29

Adolfo Álvarez sae tódolos días da súa casa ás oito da mañá. É unha rutina forzada. O viario de alta capacidade que lle construíron a apenas trinta metros da súa vivenda condiciona o devir da súa vida e a da súa compañeira. O ruído dos camións ao chocaren as rodas contra as unións da ponte atravesa as fiestras, tamén as paredes, e cólase no seu cuarto. Tanto ten a hora. Durmir alén das sete resulta complexo. Por iso, malia estar xubilado, érguese moi cedo, almorza e fuxe da casa no primeiro autobús que pasa. Non atura o rumor e precisa relaxarse fóra do seu fogar. A súa historia non é anecdótica. Exemplifica como é a relación das institucións coa cidadanía afectada polos proxectos de dotacións e infraestruturas urbanísticas en Galicia. Non importa a institución competente: “En nome do mito do progreso poden facer de ti un pandeiro”, lamenta.

Arredor de 2005 inaugurouse a autovía de circunvalación de Vigo e, dende entón, centos de camións pesados transitan durante todo o día polo que é un dos pasos elevados máis grandes da comarca. No proceso previo á construción, cando os técnicos do Ministerio de Fomento propuxeron o trazado, a casa de Adolfo quedaba moi preto da ponte, pero lonxe abondo como para non ser expropiado de xeito forzoso. Aínda que, a priori, puidese parecelo, non foi unha boa nova para el e a súa familia: “A tódolos meus veciños que lle pasaba por riba expropiáronos e punto. Refixeron a súa vida noutro lugar. Pero a min devaluáronme a vivenda e a calidade de vida. Aínda que o digan, a isto non se afai ninguén”.  Non conseguiu nin un só euro de indemnización. Aqueles anos previos á execución desa enorme construción foron tempos de loita incesante, pero infrutuosa contra a Administración.  

A2 BEADE

Por iso, este histórico sindicalista do naval vigués vén de sumarse á reformulación do movemento veciñal da cidade que está nun momento decisivo a apenas un ano de que sexa aprobado o Plan Xeral de Ordenación Municipal (PXOM). Isto é: o proxecto que definirá con detalle como será a evolución urbanística da cidade máis grande de Galicia nas seguintes dúas décadas. Os veciños afectados pola construción de novas estradas, polas ampliacións de áreas industriais no núcleo urbano ou pola desaparición de espazos verdes estanse a organizar para defender a xestión do espazo público. A loitar contra o que o movemento veciñal adoita chamar “urbanismo salvaxe”.

As plataformas de afectados: o rexurdimento do movemento veciñal

Para as veciñas da parroquia de Beade -un dos poucos espazos xenuinamente rurais da cidade- observar o que lle aconteceu a Adolfo é case que mirar por un burato o futuro. Trala aprobación inicial do Plan Xeral o 26 de agosto de 2021, entre a veciñanza comezaron a agromar as primeiras preocupacións. Se o PXOM segue adiante e supera todas as fases ata a aprobación definitiva, un viario de alta capacidade atravesará toda a parroquia. Pasos elevados, tramos subterráneos e outros á mesma altura que as vivendas. Non só iso, a súa conexión directa entre a entrada sur da cidade coa Zona Franca -espazo industrial onde desenvolve a súa actividade Stellantis, antiga PSA Citröen- é garante do tránsito de tráfico pesado a altas velocidades. “Isto vainos quebrar a vida que levamos. Aos que expropien expulsaranos do seu fogar, e aos que non vannos empeorar a calidade de vida”, argumenta Ana Pascual, voceira da Plataforma de Afectados polo Vial de Beade (Avibe), punta de lanza de tódalas plataformas de afectados e asociacións veciñais prexudicadas polo plan urbanístico. “Imos utilizar tódolos medios ao noso alcance para paralo, aínda que rematemos no Tribunal Supremo”, engade. Pero antes da batalla xudicial vén a civil. E nesas están. As súas principais reclamacións son a desvalorización das propiedades achegadas ao viario, a expropiación de leiras e vivendas, o detrimento da calidade de vida, a recualificación do chan con perdas de ata o 80%, a perda de patrimonio histórico e natural e “a ausencia de información pública”.

BEADE B foto 3

Malia estaren nun conflito aberto coa Administración local que dirixe o alcalde do PSdG-PSOE, Abel Caballero, a visibilidade da inmensa maioría do espectro dos medios de comunicación con influencia na comarca e as redes de apoio veciñais, o seu caso está chegar, aos poucos, a tódalas casas viguesas. Para iso fixeron falla moitas manifestacións e concentracións informativas. Pero, sen dúbida, eles mesmos recoñecen que o que máis lonxe lles fai chegar son os seus relatos vitais. 

Entre eles, o máis singular é o de Abel Mejuto. En xaneiro do pasado ano, a apenas sete meses de se aprobar no pleno do Concello a primeira fase do PXOM, este veciño de Beade conseguiu a licenza urbanística para construír a súa casa. Trinta anos de traballo para ter a capacidade económica de facelo e dous de tedio coa burocracia urbanística ata lograr o si de Urbanismo. Absolutamente ninguén en todo o proceso administrativo lle dixo que ía comezar a construír unha casa no medio e medio do trazado do viario que se aprobaría en Pleno seis meses despois. Dende a Concellería do ramo, a información relativa a esa dotación era coñecida dende facía case dous anos e iso é, precisamente, o que máis impotencia xerou en Mejuto, que coñeceu como lle afectaba o Plan Xeral de forma fortuíta mentres saíra a botar o lixo. Unha veciña achegouse a el para explicarllo: “Sabes que che van pasar unha estrada por riba da casa?”. 

Pero a mala nova érao en moitos sensos. O terreo que mercara este veciño dividiuno en tres. Un para el e os outros dous para cada unha das súas fillas. En total, noventa anos de hipotecas asinadas para levantar tres casas que, se as intencións do consistorio non mudan, quedarán reducidas a asfalto. As débedas, iso si, seguirán rubricadas cos seus nomes. 

BEADE 10

Coa mediatización do caso, dende Urbanismo defendéronse en varias ocasións dicindo que denegarlle a licenza sería “cometer un delito de prevaricación”, pero a Mejuto non lle convenceu a resposta: “Eu só digo que se sabían que existía esa proxección, poderíanmo ter dito”. Mais ninguén lle dixo nada. Esa “ausencia de comunicación” é unha das denuncias públicas máis fortes das plataformas de afectados. A inmensa maioría das duascentas persoas que compoñen Avibe decatouse de que estaban afectadas polo Plan Xeral cando o período de alegacións -único chanzo de participación pública no proceso de aprobación- estaba xa en curso. “Nós consideramos que hai vontade de ocultación. Ninguén comprende como é posible que unha obra destas dimensións non fora comunicada a toda a parroquia e, en especial, a tódolos veciños afectados de xeito individual”, denuncia a voceira de Avibe, Ana Pascual.

As argumentacións dende o Concello para fundamentar a “necesidade” desta infraestrutura foron mudando a medida que as protestas civís collían forza. Primeiro a necesidade de ampliar as conexións coa zona industrial; logo a desconxestión do tráfico da zona historicamente colapsada do Estadio de Balaídos; e máis tarde a mellora da entrada sur da cidade. “Non temos ningunha dúbida de que este viario non ten ningún interese para a mobilidade pública e foi proxectado unicamente para satisfacer a Citröen”, defende Rubén Pérez, voceiro da Marea de Vigo e principal representante do espazo político á esquerda do PSOE na cidade. 

Sen reacción ante o deterioro do medio natural

Aínda que os cidadáns de Beade son os que están a liderar esta nova primavera para o movemento veciñal vigués, ao seu carón xa están, polo menos, outras cinco plataformas das parroquias e barrios de Teis, Valadares, Castrelos, Bembrive e Matamá. Estes últimos, pegados á factoría da antiga PSA Citröen, levan dezaoito anos denunciando a insalubridade da zona, a contaminación sonora e, especialmente, a emisión de partículas de pintura que sofren e, din, afectan á súa saúde. Aínda que estean a piques de facer dúas décadas documentando con denuncias, medicións acústicas e os propios datos de MeteoGalicia -dependente da Xunta de Galicia- sobre a calidade do aire, este deterioro do medio natural non cesa. Neste novo plan urbanístico, lonxe de abordárense a dispersión das actividades industriais dos núcleos urbanos, o Concello de Vigo prevé expropiar polo menos trinta casas para seguir ampliando o solo dedicado a uso industrial. Todo coa oposición manifesta da asociación de veciños do barrio e da plataforma de afectados constituída ex profeso para loitar contra esta ampliación: “Non só levamos soportando toda a vida cheiros vomitivos, ruídos incesantes e a pintura en suspensión. Agora, logo de tódolos prexuízos sufridos durante dúas décadas, resulta que deciden expropiarnos e, de paso, aumentar a actividade industrial. É incrible”, conta un dos veciños que prefire manterse no anonimato, pero que xa lle gañou dous xuízos a Stellantis por danos desas emisións de partículas nas súas propiedades.

BEADE 14 Veciñas

Entre o tecido civil da cidade e na maior parte do Pleno local -agás o Partido Popular, que representa o 14% do voto municipal- existe un consenso sobre a necesidade de aprobar o plan urbanístico para saír do estancamento especialmente acusado en materia de vivenda: a día de hoxe o que segue vixente data de 1993. Mais a construción deste viario, a ampliación do solo industrial e a potencial desfeita medioambiental asociada a ambas actuacións son os puntos de diverxencia: “Aquí ninguén quere botar abaixo o PXOM, pero si queremos ser escoitados e demostrar que estas actuacións son innecesarias”, remata a voceira da Plataforma de Afectados polo Vial de Beade. 

Eses posibles danos no ecosistema rural da cidade fixeron que tanto Greenpeace como Ecoloxistas en Acción se sumaran rapidamente a esta onda de protestas. Unha mina de auga bicentenaria, especies vulnerables no trazado do viario e dous dos principais ríos da comarca representan algunhas das riquezas patrimoniais que se verían afectadas polo PXOM e que os ecoloxistas defenderán “con todas as ferramentas posibles”. Pero non só iso: “Esta cidade ten un serio problema de mobilidade, de uso de vehículos privados, de deficiencias no transporte público e de emisións de gases nocivos para a atmosfera e a saúde das persoas”, recalca Manuel Santos, coordinador en Galicia de Greenpeace. Os argumentos de Santos fundaméntanse en dous datos clave: Vigo está á cabeza das cidades peninsulares con máis coches por habitante e a súa calidade do aire suspende, con creces, os parámetros recomendados pola Organización Mundial da Saúde. Durante 2021, a cidade de Vigo reportou niveis moi por riba dos considerados nocivos para o dióxido de nitróxeno e para as materias particuladas finas, asociadas aos sectores industrial e residencial e ao emprego excesivo de vehículos de combustión.

beade 12

A politización do conflito: a vista posta nas municipais

As numerosas mobilizacións e a visibilidade conseguida nos principais medios de comunicación de Galicia e algún estatal fixo que o conflito tornase nun símbolo político, especialmente entre as organizacións hexemónicas do bipartidismo. Malia que as plataformas cidadás se reuniron con tódalas forzas políticas con representación no Pleno do Concello de Vigo, os partidos tradicionais, PSdG-PSOE e PP, levárono ao marco de discusión do sempiterno conflito entre Concello e Xunta. O Partido Popular, o único que votou en contra do PXOM, xa anunciou que a Xunta lle denegara o 86% da financiación do viario que estaba prevista no plan. O Concello, pola contra, xa saíu en varias ocasións a defender “o grande consenso social” arredor deste proxecto de cidade. Segundo os calendarios previstos por Urbanismo, a aprobación definitiva do Plan Xeral caerá apenas uns meses despois da cita coas Eleccións Municipais de 2023. Nese escenario, todo apunta a que as partes máis polémicas do plan urbanístico serán, de vez, claves principais na campaña electoral.
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Desahucios
Desahucio Una amplia movilización vecinal no consigue detener el desahucio de Zohra en Lavapiés en el tercer intento
Convocadas por el Sindicato de Inquilinas de Madrid, y poniendo literalmente el cuerpo, hasta cien personas han intentado frenar por tercera vez el desalojo y de Zohra y su marido, con diferentes grados de incapacidad. Esta vez no lo han conseguido.
Turismo
Derecho a la ciudad El Gobierno de Juanma Moreno Bonilla se niega a limitar el turismo en Andalucía
El gobierno de Moreno Bonilla veta la tasa turística, propuesta por Adelante Andalucía, votando en contra de su puesta en marcha tras un tenso debate en el Parlamento andaluz
Derecho a la ciudad
Derecho a la vivienda Miles de vecinas se manifiestan en Cádiz este 29J por una ciudad “para vivir” y contra la turistificación
Bajo el lema 'Cádiz para vivir, no para sobrevivir' más de 3000 gaditanas han salido a la calle este 29J, uniéndose a las movilizaciones por la vivienda y contra la turistificación que también se han dado en Málaga
Política
Xosé Manuel Beiras “A esquerda estatal á esquerda do PSOE leva ano e medio dando un recital de apoio ao PP”
O histórico líder nacionalista analiza devagar os erros das coalicións coa esquerda federal e acredita en que o futuro da transformación social está fóra das institucións.
Migración
Migracións Burocracia para os 'refuxiados de segunda': sete rapaces malianos ante o bloqueo do Estado ao pedir asilo
Presos da guerra, chegan a un novo territorio en procura de mellores oportunidades, pero son presos de temporalidades e trámites administrativos, minguando o seu estado anímico e deixándolles estancados nun limbo temporal que os anula como cidadáns.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El Gobierno español permite el tránsito hacia Israel de combustible para aviones de guerra
El movimiento de solidaridad con Palestina acusa al Gobierno español permitir la escala del buque ‘Overseas Santorini’ en Algeciras, prevista para el 30 de julio, con un cargamento de combustible militar con destino a Israel.
Baleares
Baleares Formentera, el paraíso que fue
La más pequeña de las Balears se enfrenta, con una fuerte división interna, a la crisis de la vivienda generada por el turismo.
Juegos olímpicos
Juegos Olímpicos París 2024, del brillo olímpico al reverso de los focos
Comienzan unos Juegos Olímpicos marcados por el fuerte enfoque securitario y la expulsión de miles de personas sin hogar de la ciudad.
O Salto medra contigo
O Salto medra contigo Eles por diñeiro, nós por un futuro mellor: subscríbete ao Salto
Sempre que unha multinacional ou un goberno intentaron cometer un atentado medioambiental no noso territorio estivemos alí para contalo. Puidemos facelo porque a nós sostennos a nosa comunidade, pero queremos chegar máis lonxe e por iso precisámoste.
Bolivia
América Latina Bolivia: la guerra fratricida que está autodestruyendo el proceso de cambio
La transformación de Bolivia iniciada en 2006 con la llegada de Evo Morales al poder se encuentra en uno de sus peores momentos por las luchas entre este histórico líder y el actual presidente y exaliado Luis Arce.

Últimas

Caso Carioca
Caso Carioca O caso Carioca a través dunha migrante explotada sexualmente: indemnización mínima e complot policial
O garda civil Armando aliábase con proxenetas e abusaba sexualmente de mulleres prostituídas facendo uso da súa capacidade para regularizar a súa situación.
Palestina
Genocidio España tratará a 15 niños y niñas palestinas mientras quedan 10.000 pacientes que necesitan evacuación
El director general de la OMS agradece el gesto mientras pide evacuaciones médicas ampliadas, ya que solo 5.000 palestinos y palestinas han sido trasladados desde que comenzara la ofensiva israelí el pasado 7 de octubre.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Israel declara “terrorista” a la UNRWA y le prohíbe operar en el país
Días después de que Reino Unido reinicie el financiamiento de la agencia de refugiados de la ONU, el Parlamento israelí aprueba tres leyes que prohíben la actividad de esta organización y criminaliza a sus 30.000 trabajadores.
Personas sin hogar
Personas sin hogar Granada sobrepasa los 40 grados sin Centro de Día para las personas sin hogar
La plataforma ‘La calle mata’ exige al Ayuntamiento de Granada y a la Iglesia un Centro de día y comedores para atender durante el verano a las personas sin hogar
Sanidad pública
Sanidad a la madrileña Más de 1.500 kilómetros en bici para reclamar un centro de salud digno
Tras más de 140 manifestaciones, 3.000 reclamaciones entregadas y recurrentes encierros durante cuatro años de lucha, vecinos y vecinas de Abrantes (Madrid) acudirán a la ONU para reclamar su acceso a la sanidad.
Más noticias
Ocupación israelí
Ocupación israelí Palestina y el derecho a la resistencia: tácticas de la resistencia armada palestina
Los ataques del 7 de octubre supusieron un punto de inflexión en el retorno del debate sobre la lucha armada en Palestina, una vía no cerrada de resistencia frente a la ocupación israelí que tiene más de medio siglo de historia.
Violencia machista
Comunidad de Madrid Denuncian “castigos” a las trabajadoras de un centro de atención a víctimas de violencia machista de Madrid
El comité de empresa del centro Ayaan Hirsi Ali, dependiente de la Comunidad de Madrid, vincula la no renovación del contrato de una educadora social con el cambio de empresa licitadora y sus nuevas condiciones laborales.
Venezuela
Elecciones presidenciales Venezuela hacia el 28J: unas elecciones en las que por primera vez en una década cualquier cosa puede pasar
La oposición de derechas concurre sin exclusiones, vetos ni llamadas a la abstención con un candidato de consenso, Edmundo González, que podría arrebatar el poder a Nicolás Maduro.
Trabajo sexual
Ordenanza municipal La Coordinadora Feminista de Cádiz califica de punitivista la ordenanza contra la prostitución de Jerez
La Coordinadora que aglutina a colectivos feministas de toda la provincia denuncia que las medidas que anuncian la erradicación de la prostitución solo aumentan la precariedad y los riesgos.
Turismo
Turistificación La Malvarrosa: de barrio obrero a paraíso turístico
El barrio que toma su nombre de la playa urbana de València vive un proceso de turistificación acelerado mientras el tejido vecinal continúa su lucha para conseguir equipamientos básicos.

Recomendadas

Galicia
Xosé Manuel Beiras “La izquierda estatal a la izquierda del PSOE lleva año y medio dando un recital de apoyo al PP”
El histórico líder nacionalista analiza con calma los errores de las coaliciones con la izquierda federal y confía en que el futuro de la transformación social está fuera de las instituciones.
Arte político
Soledad Urzúa “Utilizar un desecho agrícola para crear obras de arte permite transmitir un mensaje de amor”
Llega a Madrid “Metáfora Vegetal”, una exposición de la artista chilena Soledad Urzúa. Sus obras, creadas armónicamente con colores de óleo y materiales desechados como hojas de maíz, despiertan los sentidos.
El Salto n.75
Revista 75 Activismo feminista contra la gordofobia y la deshumanización
El número de verano de nuestra revista trimestral llega cargado de un poder femenino que intersecciona desde muchos ángulos y que esperemos se reproduzca en vuestras manos.
Ocupación israelí
Ocupación israelí El teatro de la libertad de Yenín: resistencia a través del arte
Una iniciativa de teatro social en medio de la ocupación y las incursiones armadas israelíes en Cisjordania.