O prelo
Contra a obriga de gustar

Detrás do aparentemente nimio acto da depilación, agóchase o sistema heteropatriarcal que, co seu cariz racista, perpetúa a presión estética baseada nunha ficción.
21 ago 2022 09:00

Amar o noso corpo como é. Non importa que lésemos completo A mística da feminidade de Friedan nin todas as críticas e aportacións ao redor dos mitos da beleza que lle seguiron. A realidade é que é moito máis sinxelo lelo e comprendelo ca facelo e sentilo. A depilación é só un exemplo das múltiples accións que temos interiorizadas até tal punto que deixar que apareza o pelo por tódalas nosas pernas aínda pode suxerir o fracaso daquela “feminidade” que a sociedade espera de nós. Porque ter pelo nas pernas, pube ou nos sobrazos aínda se relaciona coa sucidade.  

Así que, para evitar conflitos e mesmo agresións verbais ou físicas, desde pequenas aprendemos a nos adaptar. Entón, axustámonos ao sistema e mercamos un paquete de cera. 

A contrapelo é un ensaio que aborda os motivos polos que recorremos á depilación e tamén todos os efectos e implicacións que isto ten en nós, desde as afeccións á autoestima e ata a submisión a un sistema heteropatriarcal que continúa a castigarnos se a nosa aparencia non corresponde aos estándares de beleza brancos. 

A autora, Bel Olid (Mataró, 1977), é escritora, tradutora e profesora do departamento de Filoloxía Catalá da Universidade Autónoma de Barcelona. No 2009 recibiu o premio Qwerty ao mellor libro do ano con Crida ben fort, Estela, unha obra sobre o abuso sexual infantil. No ano seguinte, gañou o célebre galardón Documenta 2010 pola súa primeira novela Una terra solitària. Foi presidenta da Associació d'Escriptors en Llengua Catalana (AELC).  A súa obra literaria inclúe desde literatura infantil e até o ensaio feminista, como Feminismo de bolsillo: kit de supervivencia, Fodemos? e A contrapelo. Este último foi traducido ao galego por María Alonso Seisdedos para Edicións Embora.  

Bel Olid refresca o xa tan empregado “o persoal é político” ao falar do que hai detrás da aparente libre e trivial elección de depilarnos ou non. A autora fai que repensemos sobre ese acto cotián, aínda se, coma ela, deixamos de depilarnos desde hai tempo.  

“Dicir que a depilación é unha decisión persoal, que o facemos libremente e que niso non se ten que meter ninguén, pódenos dar unha certa sensación de liberdade, pero estámonos enganando. Sería unha decisión persoal sen máis transcendencia se as consecuencias que implica depilarse e non depilarse fosen equivalentes. Canto depilarse ten premio social (que guapa estás!) e non depilarse atrae o castigo (que noxo!), a decisión deixa de ser inocente e pasa a ser política” 

Nese sentido, A contrapelo convértese nun ensaio sobre as condicións que limitan as mulleres en termos de representación pública. Ao igual que o sinalara Mary Beard no seu ensaio Mulleres e poder, Bel Olid describe a exixencia de reproducir estereotipos de xénero dunha “feminidade” heteropatriarcal no momento de ocupar espazos de poder.  

  

No ano 2000, Marjane Satrapi logrou concretar nun par de viñetas o proceso en que as mulleres recuamos de diferentes intereses e proxectos persoais, por mor da presión estética. Aínda que noutro contexto social e histórico e máis de vinte anos despois, Olid retoma o problema e expresa no seu ensaio que “Non é só a reprodución banal de estereotipos de xénero; é tamén o recordatorio constante de que o primeiro que as debe preocupar é a mirada allea sobre o seu corpo”, describindo así como o sistema heteropatriarcal continúa a exercer o control sobre a vida das mulleres. 

A autora catalá tamén cavila sobre os efectos da presión estética no autoestima e o amor propio. Ao estaren as mulleres desde pequenas expostas á “ditadura do control social do seu corpo”, adóitase crear un distanciamento da propia corporalidade que moitas veces deriva nun rexeitamento do corpo. Mais unha das grandes preocupacións de Bel Olid é o xeito en que esa “ditadura” estética da “feminidade” pasa de ser unha norma a ter a categoría de produto da natureza.  

En canto se amosa o corpo, deben desaparecer os pelos, polo risco de que a xente rea que unha non é ‘muller muller’ ou ‘boa muller’. O máis fascinante de todo este mecanismo é que un artefacto social (a depilación) se considere mostra de feminidade innata.” 

Por outra banda, un dos grandes puntos deste breve ensaio é o feito de que Bel Olid, como muller cisxénero branca europea, non esquece o lugar de privilexio desde o que está a falar. Así, aínda que non afonda no tema, si abre a porta e menciona como é que certas decisións, neste caso a depilación, revelan que non todas as mulleres podemos exercer a nosa liberdade no espazo público do mesmo xeito, pois non todas gozamos dos mesmos dereitos efectivos. Para as mulleres racializadas, así como para as mulleres trans, disentir dunha expresión de xénero normativa implica sentir medo polo risco de agresións físicas ou verbais. 

As mulleres cis podémonos permitir renunciar á depilación porque non a necesitamos como proba dunha suposta feminidade intrínseca; en cambio, as mulleres trans expóñense a un cuestionamento constante sobre o seu xénero.” 

Como devolver o gozo entón? Algunha vez poderemos celebrar o noso corpo tal cal é sen ningun determinante? Bel Olid demostra o arraigado que está o problema na sociedade, mais tamén asume a posibilidade dunha mudanza. Ao escribir que o desexo é unha cousa que se pode aprender e que, polo tanto, que muda a través do tempo, dos territorios e as culturas, deixa aberta a porta para pensar no futuro e na nosa capacidade de traballar nel. De súpeto, as estruturas que parecían inamovibles e que, por esa mesma razón desarmáronnos e inmobilizáronnos tantas veces, amosan as súas gretas. Xa que logo, Olid convídanos a pasar de obxectos de desexo a suxeitos políticos e, polo camiño, trocar a obriga de gustar pola vontade de facelo. 

As normas parécennos inflexibles mentres as padecemos (ou gozamos, consonte o lado do que nos atopemos), pero en realidade mudan decontino. Se en lugar de aferrarnos ás normas restritivas da nosa xeración nos atrevemos a transgredilas, abrimos camiño (...)” 

A contrapelo é unha breve, pero gran análise que abre varias liñas de debate. O seu carácter didáctico é ideal para comezar a ler pensamento feminista e a agudeza da autora, así como o seu sentido do humor, invita as persoas que levan tempo inmersas no feminismo a reflexionar sobre outras arestas dun tema coñecido.  

Sen dúbida, Edicións Embora fai unha aportación importante ao sistema literario galego con este título de actualidade feminista.  

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Entrevista La Poderío
La Poderío Celia de Molina: “Todo lo que se considera universal no tiene nada que ver con nosotras”
Celia de Molina, nacida en Linares y con el corazón en Málaga, es guionista y directora con mucho poderío. Su cine busca transformar el mundo, como demuestra su corto 'Cuarentena', nominado a los Goya. En su último proyecto, 'No soy universal', desafía el concepto de “universal” desde una visión feminista y personal.
Feminismos
Feminismo “Gatazka eta abusua ez dira gauza bera”, feminismoko eztabaidei heltzeko
Laura Macayaren liburua ekarri du euskarara Katakrakek. Amaia Astobizak itzuli du, feminismoaren baitako eztabaidak ireki eta beste begirada batzuetatik ekiteko helburuarekin.
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Grecia
Grecia Frontex pone de nuevo la mirada en Grecia
En enero de 2025 el Tribunal Europeo de Derechos Humanos acusó a las autoridades griegas de llevar a cabo devoluciones forzadas de manera sistemática.
O Teleclube
O Teleclube 'Sorda' o debut persoal de Eva Libertad chega a 'O Teleclube'
A directora murciana estrea a súa ópera prima ao carón da súa irmá e protagonista, Mariam Garlo.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Opinión
Opinión La coherencia de las políticas de Trump
No se pueden entender los aranceles de Trump sin su lucha por el control de los recursos minerales, sin Groenlandia, Ucrania o la República Democrática de Congo.
Comunidad de Madrid
Memoria histórica Contra la basura y el olvido: tras la pista de los cuerpos y de la memoria de los brigadistas internacionales
El Salto acompaña a un contingente internacional de políticos, políticas y activistas en una ruta en memoria de los brigadistas internacionales que acudieron a luchar a España contra el fascismo, en un ejercicio inspirador para el presente.

Últimas

Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.
El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Comunidad de Madrid
Educación El Gobierno de Ayuso deberá pagar 1.000 euros a una profesora por el exceso de horas lectivas
Según CCOO, hasta 6.500 profesoras y profesoras se podrán acoger a esta sentencia que supone una penalización a la Comunidad de Madrid por el exceso de horas extras que realiza el profesorado.
Ayuntamiento de Madrid
Huelga de basuras Huelga indefinida de basuras en Madrid desde el 21 de abril tras romperse las negociaciones
Los representantes sindicales fuerzan el paro para obligar a las empresas subcontratadas por el Ayuntamiento a escuchar sus propuestas. El Ayuntamiento fija servicios mínimos del 50 %.

Recomendadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Globalización
Crisis del multilateralismo El terremoto Trump sacude las instituciones del orden mundial y la “globalización feliz”
Muchas de las instituciones que marcaron la vida internacional desde la caída del Muro han entrado en crisis. ¿Todas? No, especialmente aquellas que intentan regular los derechos humanos, de los pueblos y de la naturaleza.