O prelo
Contra a obriga de gustar

Detrás do aparentemente nimio acto da depilación, agóchase o sistema heteropatriarcal que, co seu cariz racista, perpetúa a presión estética baseada nunha ficción.
21 ago 2022 09:00

Amar o noso corpo como é. Non importa que lésemos completo A mística da feminidade de Friedan nin todas as críticas e aportacións ao redor dos mitos da beleza que lle seguiron. A realidade é que é moito máis sinxelo lelo e comprendelo ca facelo e sentilo. A depilación é só un exemplo das múltiples accións que temos interiorizadas até tal punto que deixar que apareza o pelo por tódalas nosas pernas aínda pode suxerir o fracaso daquela “feminidade” que a sociedade espera de nós. Porque ter pelo nas pernas, pube ou nos sobrazos aínda se relaciona coa sucidade.  

Así que, para evitar conflitos e mesmo agresións verbais ou físicas, desde pequenas aprendemos a nos adaptar. Entón, axustámonos ao sistema e mercamos un paquete de cera. 

A contrapelo é un ensaio que aborda os motivos polos que recorremos á depilación e tamén todos os efectos e implicacións que isto ten en nós, desde as afeccións á autoestima e ata a submisión a un sistema heteropatriarcal que continúa a castigarnos se a nosa aparencia non corresponde aos estándares de beleza brancos. 

A autora, Bel Olid (Mataró, 1977), é escritora, tradutora e profesora do departamento de Filoloxía Catalá da Universidade Autónoma de Barcelona. No 2009 recibiu o premio Qwerty ao mellor libro do ano con Crida ben fort, Estela, unha obra sobre o abuso sexual infantil. No ano seguinte, gañou o célebre galardón Documenta 2010 pola súa primeira novela Una terra solitària. Foi presidenta da Associació d'Escriptors en Llengua Catalana (AELC).  A súa obra literaria inclúe desde literatura infantil e até o ensaio feminista, como Feminismo de bolsillo: kit de supervivencia, Fodemos? e A contrapelo. Este último foi traducido ao galego por María Alonso Seisdedos para Edicións Embora.  

Bel Olid refresca o xa tan empregado “o persoal é político” ao falar do que hai detrás da aparente libre e trivial elección de depilarnos ou non. A autora fai que repensemos sobre ese acto cotián, aínda se, coma ela, deixamos de depilarnos desde hai tempo.  

“Dicir que a depilación é unha decisión persoal, que o facemos libremente e que niso non se ten que meter ninguén, pódenos dar unha certa sensación de liberdade, pero estámonos enganando. Sería unha decisión persoal sen máis transcendencia se as consecuencias que implica depilarse e non depilarse fosen equivalentes. Canto depilarse ten premio social (que guapa estás!) e non depilarse atrae o castigo (que noxo!), a decisión deixa de ser inocente e pasa a ser política” 

Nese sentido, A contrapelo convértese nun ensaio sobre as condicións que limitan as mulleres en termos de representación pública. Ao igual que o sinalara Mary Beard no seu ensaio Mulleres e poder, Bel Olid describe a exixencia de reproducir estereotipos de xénero dunha “feminidade” heteropatriarcal no momento de ocupar espazos de poder.  

  

No ano 2000, Marjane Satrapi logrou concretar nun par de viñetas o proceso en que as mulleres recuamos de diferentes intereses e proxectos persoais, por mor da presión estética. Aínda que noutro contexto social e histórico e máis de vinte anos despois, Olid retoma o problema e expresa no seu ensaio que “Non é só a reprodución banal de estereotipos de xénero; é tamén o recordatorio constante de que o primeiro que as debe preocupar é a mirada allea sobre o seu corpo”, describindo así como o sistema heteropatriarcal continúa a exercer o control sobre a vida das mulleres. 

A autora catalá tamén cavila sobre os efectos da presión estética no autoestima e o amor propio. Ao estaren as mulleres desde pequenas expostas á “ditadura do control social do seu corpo”, adóitase crear un distanciamento da propia corporalidade que moitas veces deriva nun rexeitamento do corpo. Mais unha das grandes preocupacións de Bel Olid é o xeito en que esa “ditadura” estética da “feminidade” pasa de ser unha norma a ter a categoría de produto da natureza.  

En canto se amosa o corpo, deben desaparecer os pelos, polo risco de que a xente rea que unha non é ‘muller muller’ ou ‘boa muller’. O máis fascinante de todo este mecanismo é que un artefacto social (a depilación) se considere mostra de feminidade innata.” 

Por outra banda, un dos grandes puntos deste breve ensaio é o feito de que Bel Olid, como muller cisxénero branca europea, non esquece o lugar de privilexio desde o que está a falar. Así, aínda que non afonda no tema, si abre a porta e menciona como é que certas decisións, neste caso a depilación, revelan que non todas as mulleres podemos exercer a nosa liberdade no espazo público do mesmo xeito, pois non todas gozamos dos mesmos dereitos efectivos. Para as mulleres racializadas, así como para as mulleres trans, disentir dunha expresión de xénero normativa implica sentir medo polo risco de agresións físicas ou verbais. 

As mulleres cis podémonos permitir renunciar á depilación porque non a necesitamos como proba dunha suposta feminidade intrínseca; en cambio, as mulleres trans expóñense a un cuestionamento constante sobre o seu xénero.” 

Como devolver o gozo entón? Algunha vez poderemos celebrar o noso corpo tal cal é sen ningun determinante? Bel Olid demostra o arraigado que está o problema na sociedade, mais tamén asume a posibilidade dunha mudanza. Ao escribir que o desexo é unha cousa que se pode aprender e que, polo tanto, que muda a través do tempo, dos territorios e as culturas, deixa aberta a porta para pensar no futuro e na nosa capacidade de traballar nel. De súpeto, as estruturas que parecían inamovibles e que, por esa mesma razón desarmáronnos e inmobilizáronnos tantas veces, amosan as súas gretas. Xa que logo, Olid convídanos a pasar de obxectos de desexo a suxeitos políticos e, polo camiño, trocar a obriga de gustar pola vontade de facelo. 

As normas parécennos inflexibles mentres as padecemos (ou gozamos, consonte o lado do que nos atopemos), pero en realidade mudan decontino. Se en lugar de aferrarnos ás normas restritivas da nosa xeración nos atrevemos a transgredilas, abrimos camiño (...)” 

A contrapelo é unha breve, pero gran análise que abre varias liñas de debate. O seu carácter didáctico é ideal para comezar a ler pensamento feminista e a agudeza da autora, así como o seu sentido do humor, invita as persoas que levan tempo inmersas no feminismo a reflexionar sobre outras arestas dun tema coñecido.  

Sen dúbida, Edicións Embora fai unha aportación importante ao sistema literario galego con este título de actualidade feminista.  

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Feminismos
Teresa de Lauretis Atravesar los confines
Prólogo a la reedición del libro ‘Diferencias. Etapas de un camino a través del feminismo’ de Teresa de Lauretis (Horas y horas editorial)
Violencia sexual
Clara Serra “Legislar el sexo con arreglo al deseo es la vía directa al punitivismo”
En ‘El sentido de consentir’, Clara Serra defiende que el concepto de consentimiento es precario y ambiguo. Pese a su utilidad jurídica para hacer leyes, argumenta, no puede convertirse en la receta mágica.
Investigación
Migracións Mulleres ao fronte dende o sur global
Nace unha iniciativa de investigación, intervención e acción participativa na Galiza para potenciar o diálogo e intercambio de saberes entre as voces subalternizadas das mulleres do sur global.
Ley de Memoria Histórica
Memoria democrática La ofensiva legislativa de PP y Vox contra la verdad, justicia y reparación
Las asociaciones memorialistas del estado hacen frente común en la Unión Europea y no descartan acudir a los tribunales para defender los derechos de las víctimas del franquismo.
Especulación urbanística
Turistificación Canarias dice basta: activistas organizan una movilización histórica en las islas frente a la turistificación
Precarización, pobreza, desigualdad y dificultad de acceso a la vivienda, así como la enorme contaminación de los espacios naturales causada por el modelo turístico, son algunas de las problemáticas por las que Canarias sale a la calle el próximo 20 de abril.
Violencia policial
Violencia institucional Iridia consigue reabrir judicialmente el caso de una muerte por pistola taser policial
Es uno de los 56 casos en los que ha litigado la entidad de derechos humanos en 2023 y en los que hay un total de 156 agentes o funcionarios encausados.
Cine
Cine RTLM, la radio del odio que alentó el genocidio en Ruanda
Cuando se cumple el 30º aniversario de la tragedia en Ruanda, llega a las pantallas ‘Hate Songs’, que se estrena el viernes 19 de abril, una metaficción que transcurre en los estudios de la emisora controlada por los hutus.
Palestina
Rafeef Ziadah “En honor a los poetas palestinos caídos siento que debo llevar sus palabras al escenario”
Rafeef Ziadah es activista palestina, poeta y periodista. El Mediterráneo es su casa y la palabra su resistencia. Con el recital “Let it be a tale”, intenta mantener vivas las palabras de los poetas palestinos asesinados por Israel.

Últimas

A Catapulta
A Catapulta A Catapulta recibe o presidente da AELG, Cesáreo Sánchez
O poeta e presidente da Asociación de Escritoras e Escritores en Lingua Galega conversa con Samuel L. París no episodio 12 do programa.
Opinión
Opinión ¿Qué Europa queremos hoy?
Los resultados de las próximas elecciones europeas pueden derivar en un importante punto de inflexión para la razón de ser de la Unión Europea.
El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.
Análisis
Desigualdad ¿Millennials Vs boomers? ¡No, es lucha de clases, amigo!
Aunque el discurso habitual enfrenta a los millennials con los baby boomers, este panorama general oculta la disparidad económica dentro de la generación de los millennials.
Más noticias
Culturas
Culturas La FILMIG reflexiona sobre hacia dónde se dirige la producción cultural migrante en el Estado español
La primera edición de la Feria Itinerante del Libro Migrante convoca a Vivi Alfonsín, Moha Gerehou, Dagmary Olívar y Silvia Ramírez para dialogar sobre la creación y participación en la cultura de las personas migrantes y racializadas.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Más de 80 ciudades saldrán a la calle el 20 y 21 de abril para denunciar el genocidio israelí en Gaza
El movimiento de solidaridad con el pueblo palestino denuncia la complicidad del Gobierno español con la masacre al seguir comprando y vendiendo armas a Israel.
Galicia
Altri Vecinos, ecologistas y científicos saltan a Bruselas para frenar la celulosa que amenaza el corazón de Galicia
Las plataformas de vecinas afectadas y ambientalistas han podido reunirse con altos funcionarios de la Comisión Europea especializados en normativa medioambiental aupados por la eurodiputada del BNG Ana Miranda para seguir defendiéndose de Altri.
Salud mental
Salud mental El Ayuntamiento de Valladolid de PP y Vox cancela unas jornadas sobre anticapacitismo
A 48 horas de celebrarse la primera de las charlas, el Servicio de Igualdad y Juventud suspendió el acto alegando que pocas personas estaban interesadas en asistir

Recomendadas

Cárceles
Carabanchel Tele Prisión, memoria audiovisual de una cárcel
Además de varias películas que se han acercado a la cárcel de Carabanchel, Tele Prisión fue un canal de televisión interno en el que participaron numerosos reclusos y algunos educadores de esa prisión madrileña. Emitió de 1985 a 1987.
Historia
Historia Rubén Buren: “La memoria debe ser aquello que nos construye y nos une como ciudadanía”
El historiador y polifacético Rubén Buren coordina el libro 'La Segunda República', una oportunidad para dar a conocer este periodo a un público no especializado.
Culturas
Xirou Xiao “Mi mirada artística es constructiva y, por tanto, tiene en la educación su aliada”
La compañía de performers Cangrejo Pro; la exposición ‘Zhōngguó. El País del Centro’ o la película de Arantxa Echevarría ‘Chinas’ son algunos de los proyectos en relación a la comunidad china en Madrid con la impronta de Xirou Xiao.
Violencia sexual
Clara Serra “Legislar el sexo con arreglo al deseo es la vía directa al punitivismo”
En ‘El sentido de consentir’, Clara Serra defiende que el concepto de consentimiento es precario y ambiguo. Pese a su utilidad jurídica para hacer leyes, argumenta, no puede convertirse en la receta mágica.