Uralita Cuarto de inverno

O prelo
Retrato dunha Galiza crebada

'Uralita' é un poemario que matina sobre a configuración da identidade cultural, as súas contradicións e as súas ficcións.
27 oct 2022 16:49

Cando nena, na miña casa había unha especie de urna. No salón, ao carón do sofá, a urna repousaba e lucía o seus pigmentos. Era unha peza pintada a man. Tiña cores vivas: fondo azul, con adornos amarelos e detalles vermellos. Unha artesanía, ao fin e ao cabo. Non tiña moito valor para nós nin tampouco lle dabamos utilidade, polo que o meu pai decidiu convertela nunha ánfora. El, profesor de literatura dramática, eterno namorado da cultura grega, cubriu as cores vivas con pintura negra e logo, por enriba, cun ton laranxa, delineou os corpos de tres deidades míticas. Ao finalizar, rompeu a ánfora en anacos e a soterrou no xardín. O seu proxecto era sacalos logo dun mes e reconstruír a ánfora, para lle dar o aspecto das reliquias.  

A lectura de Uralita, lembroume este episodio da infancia, pois o que fan Iria Pinheiro e María Lado en Uralita é desenterrar aquelas pezas da ánfora que é Galicia. Borrar, revestir e reconfigurar. Ao final, como fixo meu pai, o acto de tomar un obxecto que foi feito a man por unha artesá do meu país, para darlle o aspecto de ser produto doutra cultura, afastado dabondo tanto en tempo, como en espazo, pode ser quizabes a metáfora perfecta de como se transfiguran os pobos arreados polo ideal occidental do progreso. Uralita é un poemario que ensaia a configuración da identidade cultural, con todas as súas contradicións, valores e idiosincrasias.  

Imposible é acoutar o eido profesional de Iria Pinheiro. Na súa traxectoria, que comezou hai máis de vinte anos, ampliou o tradicional uso do termo actriz cara a múltiples direccións. Ademais de interpretar no teatro, cine e televisión, Pinheiro é produtora, autora dos seus propios espectáculos, que van desde o cabaret, até a videopoesía. Recibiu o Premio Maruxa Villanueva pola súa traxectoria actoral, así como os dous Premios María Casares polo seu monólogo Anatomía dunha serea, coescrito con María Lado. 

Lado, pola súa banda, conta con máis de quince libros publicados, colectivos e individuais. No 1997 levantou áncoras co Batallón Literario da Costa da Morte e, desde entón, ten unha traxectoria prolífica como poeta. Na súa obra literaria tamén atopamos narrativa, tradución e literatura infantil e xuvenil. Mais é coa lírica que gañou seis premios, entre os que destaca Premio de poesía en la I Gala do Libro Galego en 2016, por oso, mamá, si?.  Desde o 2005, xunto coa poeta Lucía Aldao, desenvolve o proxecto poético-musical Aldaolado. 

Uralita, a primeira colaboración entre estas dúas artistas, toma a forma dun proxecto de poesía escénica que se estreou no 2018 no Ateneo Santa Cecilia de Marín. Grazas á editorial Cuarto de Inverno, Uralita chega metamorfoseado ás nosas mans en forma dun belísimo poemario.  

Os primeiros poemas abren de xeito contundente a nosa viaxe. É na terceira páxina que as autoras nos sorprenden co curto poema que sintetiza a historia dunha Galiza crebada.  

As hortas son territorios fragmentarios 
As nosas vidas son vaixelas incompletas.  

Os obxectos perdidos debaixo da terra, que aparecen en medio do eido, son testemuñas ou, máis ben, pantasmas dun pasado que nos chama como se cada anaco de tella fose un corazón delator daquilo que, culpables, tentamos esquecer. Tambores de lavadoras, cascallos, tela, sacos. Os obxectos desfilan diante de nós exixindo un traballo de arqueoloxía que nos dea pista de quen e por que somos. 

Aparece tamén a personaxe da avoa, a raíña cherokee. Aquela que vive entre “montañas de regugallos,/ casetas de uralita, cadáveres/ de árbores que non dan,/ entre lixo semisepultado polos caseiros/ que reforman e deixan todo nas leiras”. A imaxe desta raíña aparece ao longo do poemario como se dunha figura mítica do territorio se tratase; como se fose o arquetipo xa esquecido e deostado por unha sociedade machista que corre detrás do progreso. A raíña cherokee fai referencia a toda esa sabedoría ancestral dun pobo –e, particularmente das mulleres, mais non só- que na era dixital é segregada, marxinalizada, botada á periferia, fóra da vista. 

Os obxecto fragmentarios, nese sentido, tamén poden lerse como as pezas dunha identidade cultural que non poden encaixar. Uralita cuestiona e racha a idea dunha identidade unitaria, pura e racional. Describe unha sociedade alienada.   

É o día da patria ou é o día do apóstolo? 
Non entendo nada. 
Subvenciónase o negocio do eucalipto pero o eucalipto arde e acábase o negocio! 
Non entendo nada.  
Reciclar, es un integrista da reciclaxe, pero plantas pinos nas fincas das avoas! 
Non entendo nada.  
Sacrificas o porco pero dáche pena a súa ánima cando o chamuscas. 
Non entendo nada.  

Entre esas grandes contradicións aparece a idea do “autoodio intelectual”. Unha voz rabiosa xorde dos versos para interpelar a quen, desde a capital, renegan da Galiza rural, que miran por enriba dos seus ombreiros e critican desde a superioridade moral. De novo, ponse na mesa a idea a crítica do progreso e as autoras preguntan ás lectoras “a costas de quen”? 

“As imaxes desas señoras que eran de señora de aldea pero non estaban embrutecidas como nos queren vender os que nos autoodian. Non hai brutalidade, non son nin pailáns, nin ignorantes, non son escuros. 
Teñen harmonía coa terra. Non hai brutalidade nas billas de prata que aínda brillan entre as ruínas da casa. Hai os restos dunha fisura. Unha cicatriz mal cosida. As pedras caídas disimulan mal os puntos.”
 

Con estes parágrafos, Iria Pinheiro e María Lado tamén falan das implicacións machistas que, a través dos programas de televisión, os anuncios ou as expresións artísticas de Galicia, foi introducida no imaxinario colectivo a figura da “muller labrega”. Unha representación da muller que vive no campo, que está tan cimentada na idea que se ten do mundo rural galego, que se converteu nunha personaxe caricaturesca. Uralita critica non só esta representación ficticia que fragmenta a realidade, senón que sinala o lucro que as empresas fan con esa personaxe en detrimento das mulleres reais e de toda a súa cosmogonía.  

Deste xeito, a voz colérica que nos interpela cobra outra dimensión. Non é produto da rabia, é produto dun amor desesperado, desgarrado, desenfreado. 

Quizabes, como lectora procedente de Latinoamérica, un poema que chamou particularmente a miña atención foi un que mestura distintos vocábulos procedentes de diferentes contextos. Falo de palabras como indio, malón (técnica militar mapuche), chingada (palabra altisonante mexicana), cherokee e colonialismo. Aínda que fica claro que hai unha liña conceptual á que responden, a utilización desta serie de palabras pode xerar confusión e pode ser tomada como un uso pouco coidadoso para as culturas ás que fai referencia. Sería inoportuno desta recensión entrar no debate de se o proceso de opresión e epistemicidio que se viviu en Galicia –e que sen dúbida repercute até hoxe, como ben sinalan Pinheiro e Lado- pode ser catalogado como produto dun proceso colonial ou máis ben imperial, e se pode este proceso ser comparado co que se viviu/vive en Abya Yala.  

Finalmente, Uralita contén un prefacio e un posfacio nos que falan Iria Pinheiro e María Lado respectivamente. Ambas as dúas explican de onde e como xorde o proxecto. Convidan as lectoras ao proceso de escrita. Non mitifican o oficio, déixanos ver a cociña da escrita. Estes paratextos confirman que o poemario é, tanto no xeito co que foi escrito, como no contido, produto dun profundo coidado e amor. Por que este retrato da Galiza está feito co amor. E o amor sempre se impón a pesar das contradicións. Non. A pesar non. Asume e aperta as contradicións.  

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Palestina
Rafeef Ziadah “En honor a los poetas palestinos caídos siento que debo llevar sus palabras al escenario”
Rafeef Ziadah es activista palestina, poeta y periodista. El Mediterráneo es su casa y la palabra su resistencia. Con el recital “Let it be a tale”, intenta mantener vivas las palabras de los poetas palestinos asesinados por Israel.
A Catapulta
A Catapulta A Catapulta recibe o presidente da AELG, Cesáreo Sánchez
O poeta e presidente da Asociación de Escritoras e Escritores en Lingua Galega conversa con Samuel L. París no episodio 12 do programa.
Investigación
Migracións Mulleres á fronte dende o sur global
Nace unha iniciativa de investigación, intervención e acción participativa na Galiza para potenciar o diálogo e intercambio de saberes entre as voces subalternizadas das mulleres do sur global.
Ley de Memoria Histórica
Memoria democrática La ofensiva legislativa de PP y Vox contra la verdad, justicia y reparación
Las asociaciones memorialistas del estado hacen frente común en la Unión Europea y no descartan acudir a los tribunales para defender los derechos de las víctimas del franquismo.
Especulación urbanística
Turistificación Canarias dice basta: activistas organizan una movilización histórica en las islas frente a la turistificación
Precarización, pobreza, desigualdad y dificultad de acceso a la vivienda, así como la enorme contaminación de los espacios naturales causada por el modelo turístico, son algunas de las problemáticas por las que Canarias sale a la calle el próximo 20 de abril.
Cine
Cine RTLM, la radio del odio que alentó el genocidio en Ruanda
Cuando se cumple el 30º aniversario de la tragedia en Ruanda, llega a las pantallas ‘Hate Songs’, que se estrena el viernes 19 de abril, una metaficción que transcurre en los estudios de la emisora controlada por los hutus.
Laboral
Laboral CC OO, UGT y USO rechazan firmar el convenio de Decathlon al no incluir la cláusula de garantía salarial
Decathlon ha firmado el acuerdo con el sindicato mayoritario, SGICD, auspiciado por la propia empresa. El convenio para 2024-26 incluye un incremento salarial del 15%, que recupera la pérdida del 12% de los dos anteriores.

Últimas

A Catapulta
A Catapulta A Catapulta recibe o presidente da AELG, Cesáreo Sánchez
O poeta e presidente da Asociación de Escritoras e Escritores en Lingua Galega conversa con Samuel L. París no episodio 12 do programa.
Violencia policial
Violencia institucional Iridia consigue reabrir judicialmente el caso de una muerte por pistola taser policial
Es uno de los 56 casos en los que ha litigado la entidad de derechos humanos en 2023 y en los que hay un total de 156 agentes o funcionarios encausados.
Genocidio
Rumbo a Gaza La Flotilla de la Libertad se prepara para zarpar hacia Gaza
Un carguero con 5.500 toneladas de ayuda humanitaria y tres barcos más cargados con cientos de personas, entre ellas observadores de los derechos humanos, personal médico, periodistas y políticos —incluida Ada Colau—, integrarán la Flotilla.
Personas sin hogar
Personas sin hogar “Una noche por todas sus noches” en protesta por las personas sin hogar en Granada
El cierre de un centro de acogida nocturno en el centro de la ciudad, que acogía a más de 50 personas, ha agravado la ya precaria situación de acogida de las personas sin hogar
Más noticias
Ciencia
Ciencia Ideología en la ciencia, y en su divulgación
La formación de una ciudadanía crítica también involucra aprender a identificar y cuestionar los componentes ideológicos enraizados en la práctica científica, y en la comunicación de la ciencia hacia los públicos no expertos.
EH Bildu
Elecciones vascas EH Bildu se abre a un pacto abertzale en campaña electoral que no convence al PNV
Los ofrecimientos de la izquierda abertzale han sido constantes estas dos semanas y, frente a ello, los jeltzales han mantenido una postura beligerante. En la práctica, ambos partidos se han entendido en distintas materias.
País Vasco
Los audios del PNV Las presiones de Unai Rementeria a un alcalde: “Le tienes que exigir que se pringue"
Hordago destapa nuevos audios sobre una operación del PNV para torcer el brazo de un funcionario de la administración local y un técnico de la Diputación Foral de Bizkaia y revestir de legalidad contrataciones públicas.
Opinión
Opinión ¿Qué Europa queremos hoy?
Los resultados de las próximas elecciones europeas pueden derivar en un importante punto de inflexión para la razón de ser de la Unión Europea.
El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.

Recomendadas

Cárceles
Carabanchel Tele Prisión, memoria audiovisual de una cárcel
Además de varias películas que se han acercado a la cárcel de Carabanchel, Tele Prisión fue un canal de televisión interno en el que participaron numerosos reclusos y algunos educadores de esa prisión madrileña. Emitió de 1985 a 1987.
Historia
Historia Rubén Buren: “La memoria debe ser aquello que nos construye y nos une como ciudadanía”
El historiador y polifacético Rubén Buren coordina el libro 'La Segunda República', una oportunidad para dar a conocer este periodo a un público no especializado.
Culturas
Xirou Xiao “Mi mirada artística es constructiva y, por tanto, tiene en la educación su aliada”
La compañía de performers Cangrejo Pro; la exposición ‘Zhōngguó. El País del Centro’ o la película de Arantxa Echevarría ‘Chinas’ son algunos de los proyectos en relación a la comunidad china en Madrid con la impronta de Xirou Xiao.