Medio rural
A aldea, territorio interxeracional: apuntamentos sobre a convivencia con persoas maiores

A estigmatización da mocidade e a intolerancia cara á terceira idade está a ser construída a partir de certas narrativas que dividen as poboacións.
14 ago 2021 09:24

Cando eu tiña arredor de nove anos, as miñas dúas avoas morreron. Tampouco coñecín aos meus avós: o materno morreu hai case medio século e o paterno foi un deses homes que deixaba descendencia polo seu camiño sen mirar atrás. Así que foi até que cheguei á aldea en que vivo agora, que comecei a relacionarme con persoas da terceira idade. Coma eu case non sabía ren dos problemas demográficos na Galiza, tomoume por sorpresa o feito de que as persoas maiores se converterían nas únicas coas que mantería contacto, pois tampouco estaba consciente do difícil que sería saír da aldea sen un medio de transporte propio. 

Por sorte, grazas ao feito de que este proceso migratorio cara ao campo era á súa vez parte dun proceso migratorio maior (de América a Europa), cheguei en branco, disposta a aprehender esta nova cultura e estilo de vida. E, nese sentido, as persoas maiores eran parte deste novo escenario que tiña que descubrir.

Máis que iso, as persoas da terceira idade foron as transmisoras de toda a aprendizaxe que obtería nos próximos meses. Co mellor dos ánimos, ensináronme a preparar, sementar e coidar unha horta; a podar as videiras, a utilizar o fouciño, a gadaña e demais ferramentas agrarias. A miúdo rían de min porque parecíalles incríbel que non soubese como se sementaban as patacas ou tamén lles facía graza o meu xeito torpe de usar o sacho. Eu intuía que o seu carisma era produto do meu interese por aprender aquilo que eles dominaban e que formaba parte da súa identidade. Eran saberes que lles transmitiron os seus devanceiros. Sorrían e estaban dispostos a ensinarmo. Tiñan orgullo dos seus saberes e habilidades.

Foron as persoas maiores quen me salvaron da soidade de migrar. As miñas veciñas de setenta anos convertéronse nas miñas amigas coas súas afables conversas durante as andainas vespertinas. Diariamente, ao longo do todo o meu primeiro verán na aldea, sempre na mesma hora, escoitaba unha voz que chamaba por min desde a estrada. Ao abrir a porta, alí estaban Carme e Dolores, ambas con sombreiros de palla, un pau na man dereita e os seus respectivos cans correndo ao seu redor. Esas camiñadas foron a parte fundamental da miña inmersión lingüística, pero máis ca iso, a compañía de Carmen e Dolores foi un bálsamo que me sacaba do recuncho en  que se convertera a miña casa.

No inverno, a cociña de Maruja foi un refuxio en que podía escapar do frío e onde aprendín a facer empanadillas e tartas de queixo. Foi ela quen tamén me ensinou a calcetar e contoume toda a historia da nosa parroquia a través de anécdotas que podían datar de principios do século pasado. As dúas acompañabámonos mentres soportabamos o peso da milenaria cadea do patriarcado, aquela que nos facía ficar soas na casa mentres os homes saían a estudar e traballar até ben entrada a noite.

Con todo, nas conversas que mantiña coa miña veciñanza, sempre aparecían comentarios que sacaban a relucir unha certa idea sobre a mocidade, a cal, ao seu parecer, estaba perdida e corrompida. A nostalxia por un pasado que foi mellor que o presente, sentimento tan característico das persoas da terceira idade, mesturábase e reforzábase polos discursos dos medios masivos que se empeñan en mostrar a peor faciana da mocidade e o desastre dunha vida contemporánea afastada dos antigos valores.

Ao meu parecer, esta mesturanza de discursos durante as conversas era perigosa pola delgada liña que de pronto había entre o acto de facer memoria con morriña e a gabanza da orde moral imposta durante a ditadura. Considerei importante comezar a facer unha crítica de dita perspectiva e quizabes foi entón cando puxen, sen sabelo, a semente do desacordo con certo modo de pensar de aquelas persoas que, por convención mutua, foran as voces que me transmitían os saberes que tiña que aprender.

A nosa relación deteriorouse aínda máis cando conseguín traballo e deixei de visitar ás miñas veciñas con tanta regularidade, quen leron a miña ausencia como abandono. Aínda que só fósemos amigas e non tivese que axudarlles particularmente, as miñas visitas eran a expresión máxima de coidado. Comezaron os seus reclamos e os meus enfados, o que fixo aínda máis visíbel o “choque” xeracional que de súpeto nos dividía.

Deixar de axudarlles no traballo labrego para ficar en casa a escribir e estudar foi o paradigma de todo aquilo que nos distinguía e que non víramos antes porque tíñao suprimido ó máximo: a miña educación noutro contexto cultural, as miñas prioridades, crenzas e perspectiva de vida. Aspectos tan sinxelos como que me gustase saír de viaxe aínda que non tivese moitos cartos, parecíalle á miña veciñanza un erro, pois, tanto se había precariedade como se non, tíñamos que aforrar o máximo diñeiro posíbel (ademais de que viaxar era sinónimo de vicio e preguiza).

Comecei a sentirme xulgada mesmo polas cousas máis sinxelas como querer ir á cidade ou por querer mercar cousas que sabía que non tiñan un valor práctico ou non eran estritamente necesarias. Era como se o único estilo de vida aceptable era o que levaban as mesmas persoas maiores: espertarse cedo para traballar, ficar na casa polas tardes e deitarse cedo. Ademais, pola miña condición de muller, esperábase de min que fose responsable coa limpeza da miña casa, o coidado da miña parella e a preparación do xantar.

Convivir con persoas maiores é convivir cos seus medos, necesidades, crenzas e afirmacións de certas cousas que a ciencia hoxe xa desmentiu. Mais tamén é convivir cos seus coñecementos, relatos, coidados e ensinanzas.

As diferenzas que hai entre as nosas perspectivas do que a vida é e de como se ten que vivir, nunha primeira instancia e baixo unha mirada superficial, poderían aniquilar calquera posibilidade de entaboar unha relación entre a terceira idade e a mocidade. Pero, que é toda relación entre dúas persoas senón un acordo entre dúas partes distintas? A insistencia de conxeniar e relacionarnos só con persoas exactamente afíns a nós, cos nosos mesmos gustos e trazos identitarios, tennos levado a unha intolerancia por todo aquilo en que non nos recoñecemos a nós mesmas.

Habitar nunha aldea no rural obrigoume a vincularme con persoas totalmente distintas ao que son e, se algo de particular ten a relación con persoas maiores é que exixe aprender a escoitar. O exercicio de escoitar non é un xesto submiso nin se trata de suprimir a nosa subxectividade para ponderar a outra. Pola contra: enriquécenos. A escoita posibilita a empatía e a comprensión doutra realidade; é de onde pode xurdir un verdadeiro intercambio de coidados e saberes.

Aceptar e apertar a complexidade que gardan todas as relacións sociais é o que potencia os vínculos a pesar das diferenzas que, desde certa perspectiva (política, ideolóxica, cultural) parecerían irreconciliables. É recoñecer a complexidade mesma coa que estamos feitas e que, nese sentido, hai máis de nós que unha idea, un comentario, unha opinión.

A estigmatización da mocidade e a intolerancia cara á terceira idade está a ser construída a partir de certas narrativas que se encargan de xeneralizar e, así, aniquilar a posibilidade non só de aprender das outras persoas, senón de entaboar diálogos que enriquecerían a vida en común.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Pensiones
Brecha de género Los hombres cobran al mes 465 euros más de pensión que las mujeres
El movimiento pensionista demanda más medidas para acabar con una brecha de género superior al 32% causada por el desigual reparto del trabajo de cuidados, realizado mayoritariamente por mujeres.
Vejez
Cine Sí es país para viejos
Dedicamos el Día Internacional de las Personas de Edad a los festivales de cine que las ponen en el centro.
Opinión
Opinión El hambre y la galleta
Con nostalgia, mi abuela me habla de la niña que fue, de todos sus hermanos, de lo rápido que aprendieron a utilizar todos los aperos y de cómo las manos les crecían a mayor ritmo que el resto del cuerpo a fuerza de trabajo.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Laboral
Laboral Investigada unha rede empresarial que explotaba a 82 migrantes nunha granxa de Lugo
Polo de agora, tres persoas responsables da granxa de Begonte centran as investigacións da Garda Civil. As 82 persoas explotadas vivían nun hotel de Ordes (A Coruña) que non tiña sequera licencia de hostalaría.
Salario mínimo
Pacto bipartito Trabajo y sindicatos acuerdan la subida del salario mínimo en 50 euros sin el apoyo de la patronal
Díaz anuncia un acuerdo con los sindicatos que llevará al Congreso de Ministros de forma “inminente” la propuesta del Ministerio de Trabajo. Los sindicatos proponían una subida de 66 euros y la patronal, de 34 euros.
Madrid
Justicia El fiscal general del Estado, en el alambre, declara como investigado ante el Supremo
Álvaro García Ortiz acude al alto tribunal a explicar su versión de las filtraciones denunciadas por el entorno de la pareja de Isabel Díaz Ayuso. Es la primera vez que un fiscal de su categoría declara como investigado.
Dana
Tres meses de la dana “Aquí no llovió casi nada”
VV.AA.
Un vecino de Benetússer explica cómo la riada arrasó y cambió para siempre las vidas de miles de personas.
Opinión
Opinión Monetizadores de la estupidez
Ser un chalado anticiencia puede llevar a pasearte por radios, televisiones y streamings porque eres rentable para gente sin un mínimo de ética periodística.
Gobierno de coalición
Gobierno de coalición Sánchez resucita el decreto ómnibus con más ayudas a los propietarios
El Gobierno anuncia un acuerdo con Junts para reflotar el decreto que permite revalorizar las pensiones con nuevos avales estatales para caseros. El presidente se compromete a convocar una moción de confianza.

Últimas

Crímenes del franquismo
Víctimas de la dictadura Admitida a trámite otra querella por los crímenes del franquismo en Madrid
Carlos Serrano Suarez denuncia que fue sometido a torturas por parte de cinco policías de la Brigada Político Social. El juzgado número 41 ha decidido abrir el caso, algo que desde CEAQUA califican como “excepcional”.
Galicia
Galicia La Xunta maniobra para ampliar la balsa de lodos rojos de Alcoa pese a los riesgos medioambientales
La conselleira de Economía e Industria, María Jesús Lorenzana, garantizó al comité de empresa de la planta de Alcoa en San Cibrao, situada en Cervo (Lugo), que ampliará su capacidad a pesar del riesgo medioambiental.
Madres protectoras
Justicia Colectivos feministas piden medidas para asegurar un juicio justo a una madre protectora acusada de secuestro
Las organizaciones piden que se tome en consideración la denuncia por abusos sexuales contra el progenitor, los intentos de la mujer por buscar medidas de protección en España y el arrancamiento de su hija.
Más noticias
Música
Música Apoteòsic Muguruza
Barcelona, Palau Sant Jordi. 24 de enero de 2025.
Militarismo
Militarismo Reloj, no marques las horas que quedan hasta el apocalipsis (marca los segundos)
El Boletín de los científicos atómicos lanza su anual advertencia sobre la proximidad del fin del mundo. Se trata un instituto fundado en 1945 por Albert Einstein, J. Robert Oppenheimer y los científicos del Proyecto Manhattan.
Opinión
Opinión Un monstruo camina sobre suelo urbanizable
El cojín socioeconómico y cultural que sostiene los sucesivos desfalcos del PP valenciano solo se entiende desglosando un ecosistema alimentado por la catalanofobia y las fiestas con toros.

Recomendadas

Medio rural
Reportaxe As mulleres rurais soñan con deixar de ser heroínas
A falta de servizos básicos no rural é a primeira pedra no camiño de quen quere vivir e desenvolver os seus proxectos fóra da cidade. Aínda así, o rural galego atópase á cabeza en canto a titularidade feminina respecto á media do Estado español.
Literatura
Letras Galegas Da Sección Feminina do franquismo ao Cancioneiro Popular Galego: o pobo é quen canta e baila
As cantareiras protagonizarán o Día das Letras Galegas de 2025. Beatriz Busto e Richi Casás fálannos delas, de Dorothé Schubarth, do Cancioneiro Popular Galego e da dificultade de acceder aos arquivos sonoros que conservan as súas voces.
Jaén
Andalucía Lopera no quiere que Greenalia especule con sus olivos
Decenas de pequeños olivareros de la Campiña Norte de Jaén podrían perder sus terrenos en beneficio de una empresa que quiere talar los árboles para instalar siete parques fotovoltaicos.