Medio rural
A aldea, territorio interxeracional: apuntamentos sobre a convivencia con persoas maiores

A estigmatización da mocidade e a intolerancia cara á terceira idade está a ser construída a partir de certas narrativas que dividen as poboacións.
14 ago 2021 09:24

Cando eu tiña arredor de nove anos, as miñas dúas avoas morreron. Tampouco coñecín aos meus avós: o materno morreu hai case medio século e o paterno foi un deses homes que deixaba descendencia polo seu camiño sen mirar atrás. Así que foi até que cheguei á aldea en que vivo agora, que comecei a relacionarme con persoas da terceira idade. Coma eu case non sabía ren dos problemas demográficos na Galiza, tomoume por sorpresa o feito de que as persoas maiores se converterían nas únicas coas que mantería contacto, pois tampouco estaba consciente do difícil que sería saír da aldea sen un medio de transporte propio. 

Por sorte, grazas ao feito de que este proceso migratorio cara ao campo era á súa vez parte dun proceso migratorio maior (de América a Europa), cheguei en branco, disposta a aprehender esta nova cultura e estilo de vida. E, nese sentido, as persoas maiores eran parte deste novo escenario que tiña que descubrir.

Máis que iso, as persoas da terceira idade foron as transmisoras de toda a aprendizaxe que obtería nos próximos meses. Co mellor dos ánimos, ensináronme a preparar, sementar e coidar unha horta; a podar as videiras, a utilizar o fouciño, a gadaña e demais ferramentas agrarias. A miúdo rían de min porque parecíalles incríbel que non soubese como se sementaban as patacas ou tamén lles facía graza o meu xeito torpe de usar o sacho. Eu intuía que o seu carisma era produto do meu interese por aprender aquilo que eles dominaban e que formaba parte da súa identidade. Eran saberes que lles transmitiron os seus devanceiros. Sorrían e estaban dispostos a ensinarmo. Tiñan orgullo dos seus saberes e habilidades.

Foron as persoas maiores quen me salvaron da soidade de migrar. As miñas veciñas de setenta anos convertéronse nas miñas amigas coas súas afables conversas durante as andainas vespertinas. Diariamente, ao longo do todo o meu primeiro verán na aldea, sempre na mesma hora, escoitaba unha voz que chamaba por min desde a estrada. Ao abrir a porta, alí estaban Carme e Dolores, ambas con sombreiros de palla, un pau na man dereita e os seus respectivos cans correndo ao seu redor. Esas camiñadas foron a parte fundamental da miña inmersión lingüística, pero máis ca iso, a compañía de Carmen e Dolores foi un bálsamo que me sacaba do recuncho en  que se convertera a miña casa.

No inverno, a cociña de Maruja foi un refuxio en que podía escapar do frío e onde aprendín a facer empanadillas e tartas de queixo. Foi ela quen tamén me ensinou a calcetar e contoume toda a historia da nosa parroquia a través de anécdotas que podían datar de principios do século pasado. As dúas acompañabámonos mentres soportabamos o peso da milenaria cadea do patriarcado, aquela que nos facía ficar soas na casa mentres os homes saían a estudar e traballar até ben entrada a noite.

Con todo, nas conversas que mantiña coa miña veciñanza, sempre aparecían comentarios que sacaban a relucir unha certa idea sobre a mocidade, a cal, ao seu parecer, estaba perdida e corrompida. A nostalxia por un pasado que foi mellor que o presente, sentimento tan característico das persoas da terceira idade, mesturábase e reforzábase polos discursos dos medios masivos que se empeñan en mostrar a peor faciana da mocidade e o desastre dunha vida contemporánea afastada dos antigos valores.

Ao meu parecer, esta mesturanza de discursos durante as conversas era perigosa pola delgada liña que de pronto había entre o acto de facer memoria con morriña e a gabanza da orde moral imposta durante a ditadura. Considerei importante comezar a facer unha crítica de dita perspectiva e quizabes foi entón cando puxen, sen sabelo, a semente do desacordo con certo modo de pensar de aquelas persoas que, por convención mutua, foran as voces que me transmitían os saberes que tiña que aprender.

A nosa relación deteriorouse aínda máis cando conseguín traballo e deixei de visitar ás miñas veciñas con tanta regularidade, quen leron a miña ausencia como abandono. Aínda que só fósemos amigas e non tivese que axudarlles particularmente, as miñas visitas eran a expresión máxima de coidado. Comezaron os seus reclamos e os meus enfados, o que fixo aínda máis visíbel o “choque” xeracional que de súpeto nos dividía.

Deixar de axudarlles no traballo labrego para ficar en casa a escribir e estudar foi o paradigma de todo aquilo que nos distinguía e que non víramos antes porque tíñao suprimido ó máximo: a miña educación noutro contexto cultural, as miñas prioridades, crenzas e perspectiva de vida. Aspectos tan sinxelos como que me gustase saír de viaxe aínda que non tivese moitos cartos, parecíalle á miña veciñanza un erro, pois, tanto se había precariedade como se non, tíñamos que aforrar o máximo diñeiro posíbel (ademais de que viaxar era sinónimo de vicio e preguiza).

Comecei a sentirme xulgada mesmo polas cousas máis sinxelas como querer ir á cidade ou por querer mercar cousas que sabía que non tiñan un valor práctico ou non eran estritamente necesarias. Era como se o único estilo de vida aceptable era o que levaban as mesmas persoas maiores: espertarse cedo para traballar, ficar na casa polas tardes e deitarse cedo. Ademais, pola miña condición de muller, esperábase de min que fose responsable coa limpeza da miña casa, o coidado da miña parella e a preparación do xantar.

Convivir con persoas maiores é convivir cos seus medos, necesidades, crenzas e afirmacións de certas cousas que a ciencia hoxe xa desmentiu. Mais tamén é convivir cos seus coñecementos, relatos, coidados e ensinanzas.

As diferenzas que hai entre as nosas perspectivas do que a vida é e de como se ten que vivir, nunha primeira instancia e baixo unha mirada superficial, poderían aniquilar calquera posibilidade de entaboar unha relación entre a terceira idade e a mocidade. Pero, que é toda relación entre dúas persoas senón un acordo entre dúas partes distintas? A insistencia de conxeniar e relacionarnos só con persoas exactamente afíns a nós, cos nosos mesmos gustos e trazos identitarios, tennos levado a unha intolerancia por todo aquilo en que non nos recoñecemos a nós mesmas.

Habitar nunha aldea no rural obrigoume a vincularme con persoas totalmente distintas ao que son e, se algo de particular ten a relación con persoas maiores é que exixe aprender a escoitar. O exercicio de escoitar non é un xesto submiso nin se trata de suprimir a nosa subxectividade para ponderar a outra. Pola contra: enriquécenos. A escoita posibilita a empatía e a comprensión doutra realidade; é de onde pode xurdir un verdadeiro intercambio de coidados e saberes.

Aceptar e apertar a complexidade que gardan todas as relacións sociais é o que potencia os vínculos a pesar das diferenzas que, desde certa perspectiva (política, ideolóxica, cultural) parecerían irreconciliables. É recoñecer a complexidade mesma coa que estamos feitas e que, nese sentido, hai máis de nós que unha idea, un comentario, unha opinión.

A estigmatización da mocidade e a intolerancia cara á terceira idade está a ser construída a partir de certas narrativas que se encargan de xeneralizar e, así, aniquilar a posibilidade non só de aprender das outras persoas, senón de entaboar diálogos que enriquecerían a vida en común.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Pensiones
Brecha de género Los hombres cobran al mes 465 euros más de pensión que las mujeres
El movimiento pensionista demanda más medidas para acabar con una brecha de género superior al 32% causada por el desigual reparto del trabajo de cuidados, realizado mayoritariamente por mujeres.
Vejez
Cine Sí es país para viejos
Dedicamos el Día Internacional de las Personas de Edad a los festivales de cine que las ponen en el centro.
Opinión
Opinión El hambre y la galleta
Con nostalgia, mi abuela me habla de la niña que fue, de todos sus hermanos, de lo rápido que aprendieron a utilizar todos los aperos y de cómo las manos les crecían a mayor ritmo que el resto del cuerpo a fuerza de trabajo.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Grecia
Grecia Frontex pone de nuevo la mirada en Grecia
En enero de 2025 el Tribunal Europeo de Derechos Humanos acusó a las autoridades griegas de llevar a cabo devoluciones forzadas de manera sistemática.
O Teleclube
O Teleclube 'Sorda' o debut persoal de Eva Libertad chega a 'O Teleclube'
A directora murciana estrea a súa ópera prima ao carón da súa irmá e protagonista, Mariam Garlo.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Opinión
Opinión La coherencia de las políticas de Trump
No se pueden entender los aranceles de Trump sin su lucha por el control de los recursos minerales, sin Groenlandia, Ucrania o la República Democrática de Congo.
Comunidad de Madrid
Memoria histórica Contra la basura y el olvido: tras la pista de los cuerpos y de la memoria de los brigadistas internacionales
El Salto acompaña a un contingente internacional de políticos, políticas y activistas en una ruta en memoria de los brigadistas internacionales que acudieron a luchar a España contra el fascismo, en un ejercicio inspirador para el presente.

Últimas

Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.
El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Comunidad de Madrid
Educación El Gobierno de Ayuso deberá pagar 1.000 euros a una profesora por el exceso de horas lectivas
Según CCOO, hasta 6.500 profesoras y profesoras se podrán acoger a esta sentencia que supone una penalización a la Comunidad de Madrid por el exceso de horas extras que realiza el profesorado.
Ayuntamiento de Madrid
Huelga de basuras Huelga indefinida de basuras en Madrid desde el 21 de abril tras romperse las negociaciones
Los representantes sindicales fuerzan el paro para obligar a las empresas subcontratadas por el Ayuntamiento a escuchar sus propuestas. El Ayuntamiento fija servicios mínimos del 50 %.

Recomendadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Globalización
Crisis del multilateralismo El terremoto Trump sacude las instituciones del orden mundial y la “globalización feliz”
Muchas de las instituciones que marcaron la vida internacional desde la caída del Muro han entrado en crisis. ¿Todas? No, especialmente aquellas que intentan regular los derechos humanos, de los pueblos y de la naturaleza.