Culturas
Honor e honra: os valores milenarios que aínda regulan a vida pública

Coidar dos outros e coidarse dos outros. O eterno paradoxo da vida nas comunidades rurais.
23 oct 2021 08:06

Hai un tema do que non podo falar con Rosa. Resúltalle moi doloroso. É por iso que, para escoitar a historia de novo, teño que esperar a que o impulso xurda dela. Eu, pola miña banda, non son capaz de parafrasear a súa historia. E non é que sexa íntima, escura nin complicada de contar. Pola contra. Mais eu quitaríalle todo o sentido, faría dela unha anécdota que carecería de importancia. Porén, Rosa logra transmitir a dor. Unha especie de dor que non se coñece nas cidades. Falo da dor que supón que unha vaca che morra ao dar a luz nun eido ao carón da estrada. Que morra mentres toda a aldea se xunta arredor dela e ti, desesperada, intentas contactar ao veterinario sen éxito. Que morra mentres asumes con derrota que o animal vai terminar os seus días en agonía fronte ao mar de ollos expectantes.

Unha ollada ao pasado

Durante gran parte da Idade Media, a lealdade, o honor e a honra eran virtudes esenciais que se espallaron por toda a sociedade sen distinción das condicións sociais. É dicir que non só pertencían á nobreza, senón que eran compartidos por todo o pobo e eran valores indivisibles do que implicaba a cidadanía. Segundo un artigo do especialista medieval Juan Torres Fontes, na época referida, o acto deshonroso dun veciño ou veciña repercutía na vida colectiva do mesmo xeito que afectaba á súa familia. Xa que logo, un acto que fixese patente e destacase algunha desas virtudes, era tomado como exemplo a seguir por toda a comunidade e toda a familia da persoa virtuosa formaba parte dese orgullo.

A importancia destes valores para a poboación en xeral repercutía en que, ao non poder acceder á nobreza, pois esta se herdaba ou se gañaba na guerra, a honra, a lealdade e o honor, así como a vergoña, eran acequibles ao seren resultado das propias accións e xeitos de comportarse. Con todo, o honor non só se debía aos feitos e accións realizadas por alguén, senón que influía moito máis a opinión da comunidade.

A covardía, a deslealdade, a infidelidade -da muller-, a falta de cumprimento do deber ou a falta de fe e de vergoña, por exemplo, eran motivos de deshonra. Hoxe, tantos séculos despois, na miña pequena aldea, a maioría destes motivos fican vixentes e, de cometer algún, fícase exposto ao escarmento.

Os valores milenarios

A defunta Hermosinda vivía soa cos seus dous fillos, pois o seu marido migrara a Portugal.  Non saíra nunca da aldea e nunca exerceu unha profesión nin traballou para ninguén a excepción de cando ía ao xornal. Como moitas outras familias da aldea, o seu sustento e reprodución estaba baseado nos seus animais e colleitas, polo que tiña ao seu coidado moito máis do que ela soa podía coidar. Tiña vacas, ovellas, galiñas, porcos e varias fincas labradas e sementadas. Así, tan pronto o seus fillos, Antonio e Xosé, tiveron a idade suficiente, ensinoulles todo o traballo agrario para, alén de axudarlle a ela, mandalos ao xornal.

Cando Antonio tiña arredor de trece anos, foi ao monte a coidar as ovellas dun veciño. Ninguén sabe moi ben o que pasou, mais unha das ovellas morreu. A culpa recaeu no rapaz, quen xuraba a súa inocencia. Os rumores correron rápido por toda a veciñanza e pronto a presión social precipitouse na casa de Hermosinda. Deixara de importar se o seu fillo era inocente ou non. A situación tornouse tan insostible que a única solución foi exiliar ao seu fillo, mandalo a Portugal co pai para tentar deixar atrás aquilo que non só lle custaba un fillo, senón o seu vínculo coa comunidade. Hoxe, Antonio, con mais de 80 anos aínda vive en Portugal. Nunca regresou. Cando lle preguntei por que marchou da aldea, os seus ollos entristecéron e mudou de tema dicindo: Não lembro. Mais a súa mirada suxeríame outra cousa.

Hai cousas que non se abordan na miña aldea. Cousas que se agochan nas sombras. E a causa do agochamento é a conciencia do público, da súa case tanxible incidencia na vida. Aínda que nos ámbitos máis urbanizados tamén adoitamos escoller as partes de nós que imos mostrar ás demais, no campo, esta selección intensifícase e cobra moita máis importancia. E atreveríame mesmo a dicir que esa pulsión por agochar certas experiencias e mostrarse ante a xente dun modo moi particular, deriva deses valores morais que alcanzaron o seu cumio durante a Idade Media: a honra e o honor.

O proceso de individualización intensificado nas urbes borrou o carácter comunitario que, desde o meu punto de vista, é substancial para o honor e a honra. O sentido de comunidade, aínda que en contadas ocasións si que se estende a barrios, o máis común é que se reduza ás esferas sociais íntimas, aos espazos privados. Mentres que no rural aínda impera a interdependencia e as relacións afectivas con aqueles con quen se comparte toda a vida.

Mais digo “honor” e “honra” para nomear e tratar de comprender aquelas paixóns e reaccións desbordadas que xurden de actos que, desde unha mirada tan citadiña como a miña, non son tan fatídicos nin tan vergoñosos como para que sexa necesario agochalos. Mais o funcionamento da vida comunitaria é bastante complexa. Para empezar, ten as súas propias normas de regulación da moral, os seus propios xeitos de xestión dos recursos, o seu modo de facer política e auto-gobernarse. Así, nas comunidades tan “autónomas” e herméticas, calquera acción é moito máis visible, calquera boa ou mala decisión -segundo as normas morais- pode ter unha incidencia na relación coas outras persoas.

Ao coidado das miradas

O exilio de Antonio lémbrame, sen dúbida, á Eneida. Penso no feito de que a guerra entre troianos e latinos foi desatada pola matanza dun cervo. Antes de vir ao rural non concibía que algo así puidese suceder, que o detonador de Virxilio era tan só un recurso narrativo un pouco exaxerado, que non concordaba coa realidade. Mais o que pasaba era que non concordaba coa miña concepción da realidade. Aquelas transgresións, en certos contextos, son erros tráxicos en que o único xuíz que hai é a colectividade con normas e valores estables e sentencias incuestionables.

No rural, hai unha tensión por actuar de xeito “correcto” todo o tempo porque é fundamental manter os vínculos veciñais. Se ben pode resultar un pouco alienante, desde outra perspectiva isto pode ser visto tamén como unha práctica de coidado das relacións, como unha das distintas formas nas que se regula a moral dun colectivo, como un dos xeitos nos que este dá orde e sentido á experiencia.

Así, no rural vívese entre a contradición de coidar dos outros e coidarse dos outros. Na autobiografía de Leonor López de Córdoba, unha muller que viviu na baixa Idade Media, ela relata con horror a tempada na que tiña que saír á rúa para ir xantar á casa da súa tía. Leonor caera en desgraza e perdéralo todo. Ser vista nese pequeno traxecto do espazo público representaba para ela unha deshonra, pois calquera podía ver que quedara sen nada. Penso nela cando vou á casa de Rosa e ela, intuíndo as dificultades económicas que podo estar atravesando, regálame froita, pan ou unha botella chea de leite da súa cabra. Mais sempre insiste en darme unha bolsa para ocultar a comida dos ollos da veciñanza. “Cúbreo ben”. É o seu xeito de protexerme dunha mirada allea que eu non termino de comprender, mais que ela coñece ben. Unha mirada que norma a vida desde hai séculos.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Galicia
Galicia La ría de Arousa, al borde del colapso ecosistémico
La principal productora de marisco de Galicia se enfrenta a una crisis sin precedentes; el impacto de la contaminación actual y la de potenciales industrias como Altri o la reapertura de la mina de Touro ponen en jaque al sector del mar.
Galicia
Galicia La Xunta del PP ejecuta su última maniobra para hacerse con el control total de la TVG
El PP lleva al Parlamento la nueva ley de medios que otorga al Gobierno gallego la capacidad de elegir al director de la cadena sin mayoría cualificada, elimina la fiscalización de contenidos por profesionales y abre la puerta al castellano.
Galicia
Galicia La Xunta entorpece el acceso a más de 8.500 contratos que suman 57 millones de gasto
La Axencia de Doazón de Órganos e Sangue indexa miles de pagos sin concepto e imposibilita su fiscalización. La Xunta de Alfonso Rueda aduce que la opacidad es causada por “un fallo de codificación”. Sin embargo, esa práctica se repite desde 2018.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Historia
Descifrando a historia As 4.000 cigarreiras da Coruña: a primeira folga de mulleres na historia de Galiza
O 7 de decembro de 1857, as mulleres da Real Fábrica de Tabacos iniciaron unha revolta polos seus dereitos que fixo historia no imaxinario do sindicalismo galego.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.
Tribuna
Tribuna Ladróns de luva branca no Parlamento
As traballadoras e traballadores da CRTVG pagaremos os efectos dunha lei antidemocrática que nos retira algunhas das poucas ferramentas que tiñamos para defendérmonos e esixir respecto pola misión de servizo público que a corporación ten encomendada.
Feminismos
Feminismos As mulleres galegas ocupan o segundo posto de menor retribución por hora de todo o Estado español
A súa precariedade maniféstase na contratación temporal, oportunidades limitadas de promoción e acceso limitado a postos de dirección. A desigualdade estrutural afecta especialmente ás traballadoras do sector primario, onde permanecen invisibles.

Últimas

Galicia
Galicia La ría de Arousa, al borde del colapso ecosistémico
La principal productora de marisco de Galicia se enfrenta a una crisis sin precedentes; el impacto de la contaminación actual y la de potenciales industrias como Altri o la reapertura de la mina de Touro ponen en jaque al sector del mar.
Palestina
Cisjordania Después del desplazamiento masivo, se asienta la ocupación militar en Yenín y Tulkarem
Cada vez son más comunes los testimonios de personas que se arriesgan a entrar al campo de refugiados para tratar de alcanzar sus casas y recuperar las pertenencias que dejaron atrás cuando fueron forzados a huir.
Argentina
Argentina Milei pisa el acelerador en Argentina con la represión feroz de una protesta frente al Congreso
Una marcha de jubilados respaldada por aficionados de fútbol desata la mayor violencia desplegada por el Gobierno del presidente argentino desde el comienzo de su mandato hace más de un año.
Opinión
Opinión De aquellos traidores que nos metieron en la OTAN a estos irresponsables que nos llevan a la guerra
Ante el hecho, inevitable y deseable, de que el movimiento por la paz se alce contra este desvarío, la izquierda entera será puesta a prueba, echándosele en cara su reconversión belicista por mor de un atlantismo que nos lleva hacia el desastre.
València
València Podemos pide a la jueza las grabaciones del Cecopi y Compromís los brutos del canal À Punt
Podemos ha presentado una diligencia en el juzgado de Catarroja y Compromís, una petición parlamentaria tras conocer la exclusiva de este medio sobre la foto de Mazón entrando al Cecopi.
Más noticias
Sevilla
Derecho a la vivienda La última noche de Cristina antes de ser desahuciada en Sevilla
La Asamblea por la Vivienda de Sevilla señala a la compañía hostelera La Vida en Tapas de que Cristina y su hija, menor de edad, se queden sin la casa en la que llevan más de diez años.
Serbia
Protestas estudiantiles Belgrado se prepara para una protesta multitudinaria
El Gobierno de Aleksandar Vučić se enfrenta a una de las manifestaciones más importantes en la historia reciente del país
Comunidad de Madrid
Protocolos de la vergüenza Las mentiras de Ayuso en el quinto aniversario de la pandemia
La presidenta de la Comunidad de Madrid intenta lavar su imagen con un vídeo y un comunicado plagados de maquillaje.
Precariedad laboral
Migraciones La nueva diáspora española: entre la precariedad y el activismo
En “No nos vamos, nos echan” se recogen las experiencias de movilización social protagonizadas por los emigrados españoles tras la crisis de 2008.

Recomendadas

Costas
Costa A ría de Arousa, ao bordo do colapso ecosistémico
A principal produtora de marisco de Galiza afronta unha crise sen precedentes; o impacto da contaminación actual e a de potenciais industrias como Altri ou a reapertura da mina de Touro poñen en perigo o sector do mar.
Gasto militar
Escala belicista Instrucciones para ‘aumentar’ el gasto militar al 2% sin poner un euro más y algunas ideas para bajarlo
El Gobierno se abre por primera vez a computar como gasto militar partidas que antes permanecían escondidas en otros ministerios. Según el Centre Delàs, España ya dedica casi el 2% al gasto militar. Solo toca reconocerlo.
África
Alima Ngoutme “La solidaridad femenina es importante para que en África logremos la inclusión de los niños con discapacidad”
A través de su asociación, Alima Ngoutme, y a partir de una experiencia personal, ha concentrado sus esfuerzos por conseguir la plena inclusión social de los niños y niñas con discapacidad en su país natal, Camerún.