Medio rural
Machismo no rural: a viuvez

Para algunhas mulleres, a fin do matrimonio non sempre supuxo liberarse do seu opresor. Aínda ficaba a man opresora de toda a comunidade que a controlaba con punitivismo.
9 oct 2021 09:14

Que eu saiba, xa non ocorre máis. Pero ocorría a miúdo hai menos de cincuenta anos. Aínda hai moita xente que se lembra ben do que acontecía, diso ao que lle chamaban: as cornetadas. Non é que sexa algo descoñecido no concello, mais tampouco é algo do que se adoite falar. Permanece detrás das palabras que se din fronte á igrexa logo da misa; está presente como unha pantasma do pasado común das aldeas. É como se fose un segredo resgardado por toda unha comunidade sorprendida do que pode ser capaz de facer en colectivo.

Vixiar e castigar

Cae a noite na aldea de Queimadelos. Non hai ninguén que estea a pasear polos camiños. As hortas están todas regadas, os animais meditan nos cortellos. A luz da lúa fúndese no chan coa luz que aínda atravesa as fiestras. Non se escoita nada excepto o eventual ladrido dun can ou o canto dun moucho.

Para Isabel esta noite é como calquera outra. Está a quentar a carne que sobrou do xantar do mediodía no forno mentres frite unhas patacas na tixola. O son que fai o aceite ao brincar e a concentración que aplica ao seu traballo fan que Isabel se ille no seus pensamentos. Na outra habitación, un home espera a cea mentres mira a televisión. É por iso que ningún dos dous se decatou do silencio tan particular que acaba de envolver á casa até que prestos como a explosión dunha burbulla os berros de fóra comezan a invadir a casa.

Hoxe denominaríamos as cornetadas como unha sorte de escrache, na acepción do termo que fai referencia á acción intimidatoria que realizan as e os cidadáns contra personaxes do ámbito público. A única diferenza é que as cornetadas estaban dirixidas a un membro da comunidade particular: as viúvas que volvían a involucrarse afectivamente cunha parella.

A xente da aldea puña en práctica as súas altas competencias en termos de organización. Primeiro acordaban unha data. A hora podía variar, mais era estritamente necesario facelo nas horas máis escuras da noite. Do resto, quizabes intercambiaban algunhas ideas sobre que dicir ou que facer, mais coido que non facía tanta falta: sabíase ben que facer, como proceder. Chegado o momento, a veciñanza reuníase toda en silencio diante da casa daquela “mala muller” que esquecera gardarlle respecto ao seu defunto marido. Xa fóra da vivenda, alumeando como podían (eu aquí penso en fachos, mais non son capaz de lembrar se foi o que me contaron ou se é xa produto da miña imaxinación), comezaban a berrar os nomes da nova parella. Recitábanse versos nos que a comunidade expresaba o seu rexeitamento á unión da nova parella e, sobre todo, á reprobable forma na que a muller levaba a súa vida.

Os versos non eran nada comedidos. Mesmo había unha especie de dramatización na que un veciño berraba como se fose o espírito do defunto marido que regresaba á terra para ver a súa muller vivindo feliz con outro home na casa que, en vida, era a súa. Os versos adoitaban acusar a muller de vivir a coa a pensión e o capital do home, de ser unha “calquera”.

Este sinalamento público é a outra parte da política da comunidade, pois non deixa de ser un xeito de regular a moral, de estipular as regras de comportamento. Era unha medida punitiva para controlar a liberdade e o desexo feminino. Así, a condición de subalternidade das mulleres ao vivir baixo as regras do patriarca, que nas primeiras etapas da vida referenciaba o pai ou os irmás maiores e logo pasaba a ser responsabilidade do marido, non terminaban ao ficar viúvas. A aldea  convertíase no ente que seguía regulando a súa vida.

***

Polo menos en occidente, o loito é un proceso cultural bastante determinado polo xénero. As normas establecidas sobre o ritual de perda dun conxugue son moito máis estritas para ás mulleres e eu supoño que é pola representación política e social que tiñan os homes dentro das comunidades heteropatriarcais. A modificación total da imaxe, que é a carta de presentación da identidade no sector público, é algo que só está dirixido ás mulleres a través de vestir o loito durante tres ou catro anos e, nalgúns casos, polo resto da vida. O loito dos homes, unha tradición bastante esquecida xa, era moito menos rigoroso. Adoitaba ser expresado materialmente a través dun brazalete negro cosido nos ombreiros das prendas que se utilizaban os domingos ou os días festivos. Tamén había quen usaba un triángulo de pano negro nunha solapa ou un botón negro nos seus sacos.

Como toda tradición, a expresión da dor pola perda dun ser querido continúa a mudar. Isto é facilmente recoñecible nas comunidades rurais. Son as viúvas de máis de oitenta anos quen visten o loito perpetuo. A diferenza das seguintes xeracións, quen o gardaron por algúns anos, mais logo, animadas polas súas fillas ou por iniciativa propia, volveron a vestir de cor.

Nun principio, parecería indicar unha mudanza xeral na sociedade e na exixencia que ten sobre o comportamento das mulleres. Con todo, as veces pregúntome: que tanto pode aínda calar na subxectividade o pasado fresco dunha moral que domou os corpos femininos a través do punitivismo? Que prevalece nas prácticas cotiás, que tanto determina ás mulleres hoxe?

Vixiar e murmurar

Luz Divina ten arredor de 75 anos. Viviu toda a súa mocidade na aldea até que casou á distancia e logo viaxou a Suíza para reunirse co seu marido. O dano que lle facía ós pulmóns do seu fillo as baixas temperaturas do inverno daquel país, foi a razón pola que, logo de case dez anos, volveron á Galiza. Non pasou moito tempo até que, debido a un tráxico accidente na estrada, o marido de Luz faleceu. Ela daquela tiña 35 anos. Vestiu o loito até os 60.

A morte do seu compañeiro significou tamén a súa saída do mundo laboral remunerado. Pechou o bar que mantiña co seu home e, coa pensión de viuvez, asentouse na súa casa na aldea. Daquela, o seu fillo hai pouco que se emancipara, polo que hai máis de dez anos que vive nesa gran casa con capacidade para até sete persoas completamente soa.

Polo que que me conta ela, a súa contiandade era bastante similar á das súas veciñas. Pasaba os días coidando dos cultivos e dos animais que adquirira: cinco ovellas, dez galiñas e un porco. Mais foi até o ano pasado, que se fixo de valor e vendeu todos os seus animais e comezou a sementar só o necesario. Falo de “valor” porque estou certa de que ela ben sabía o que viría despois: os murmurios nas súas costas cada que saía da súa casa para tomar un paseo cotián.

Luz é unha muller da que se fala moito na aldea. Cando levaba pouco tempo vivindo aquí, eu pensaba que se debía ao seu carácter, mais co tempo funme dando de conta que, en realidade, tiña que ver con como ela decidía administrar o seu tempo. É dicir: levantarse cedo para limpar a casa, dedicar as tardes ao seu ocio e deitarse cedo para mirar a televisión até adormecer.

Os reclamos que lle fai á veciñanza as veces son directos e agresivos. Parecese que a xente non soporta que non estea a traballar, que non teña que coidar de ninguén. A xente insiste de forma implícita que debería volver a ter animais,  volver a sementar en grandes cantidades, de facer algo produtivo, pois nin a idade nin unha leve enfermidade son sempre motivos suficientes para abandonar o traballo.

Miro a Luz agora e pregúntome se isto non foi o que quixo facer desde hai anos e non puido facelo antes pola presión social que presentía. Penso que tanto ese rol, ese “deber” estar da boa muller influíu na súa decisión de non procurar compañía sentimental e ficar nunha casa soa da que, agora, en canto esperta, fuxe cara á cidade na procura do sorriso do seu fillo, cara á casa da veciña na procura dunha tarde de conversa, cara á rúa na procura de contacto, de liberdade, de romper as cadeas que lle foron impostas na aldea.

Mais, como tantas outras cousas das que escribo, as razóns de Luz quedan ao nivel da suposición, de ideas e teorías imposibles de confirmar. Pero cando a vexo saír con ímpeto da súa casa pola mañá, cousa que antes non era posible, vexo como con cada paso pisa con forza os anos que ficou soa entre catro paredes. Vexo como se afasta das súas lembranzas e da aquelas cornetadas que perseguiron as mulleres que tentaron seguir adiante coa súa vida a pesar de todo. Vela tomar o bus é ser testemuñas da máis cotián e sutil rebeldía.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Análisis
Análisis La propuesta abolicionista de Igualdad, un intento más de regular el cuerpo de las trabajadoras sexu
La figura de la prostituta no es solo una categoría laboral o una práctica sexual, sino que es uno de los dispositivos más antiguos y eficaces del patriarcado para disciplinar a todas las mujeres.
Entrevista La Poderío
Andalucía Virginia Piña: “Con la Guerra Civil y su posguerra intentaron aniquilar nuestra conciencia”
Quien tiene el poder, tiene los recursos, y quien tiene los recursos también tiene la palabra. Virginia Piña (Jaén, 1988) la lleva tomando en los últimos seis años, dándole forma para hablar de figuras clave en la historia de las mujeres en Andalucía
Sorteo
Sorteo Teatro contra el antigitanismo machista
Participa en nuestro sorteo para socias de El Salto hasta el 23 de julio y llévate una de las cinco entradas dobles que sorteamos para la función del miércoles 30 en el Teatro del Barrio.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
CRTVG - Corporación Radio y Televisión de Galicia
CRTVG A Xunta do PP remata o seu plan de control sobre a CRTVG tras escoller á súa nova directora en solitario
A xornalista Concepción Pombo substituirá, co único aval do Partido Popular, a Alfonso Sánchez Izquierdo. O Goberno de Alfonso Rueda modificou a lei de medios para que os votos do seu partido fosen suficientes para elixila.
Altri
Altri A Plataforma Ulloa Viva cambia a súa directiva para os vindeiros anos de loita contra Altri
A veciñanza da comarca máis afectada escolleu entre dúas listas logo de non chegar a un consenso. A gañadora tratará de ampliar a súa base de socias e socios por toda Galiza e abrirá máis as portas ás grandes organizacións do país, como a CIG.
El Salto n.79
Altri A celulosa ou a vida: xornalismo situado e loita social para frear un ecocidio
O xoves 17 de xullo esperámosvos no CS 'A Nubeira' de Vigo para presentar o último número da revista El Salto xunto a algunhas das súas principais protagonistas: as que loitan contra o macroproxecto de celulosa liderado por Altri e avalado pola Xunta.
Altri
Altri Galiza elixe o rumbo da loita contra Altri nas eleccións á directiva da plataforma Ulloa Viva
A veciñanza da comarca máis afectada presenta dúas listas separadas logo de non chegar a unha proposta de consenso. Por unha banda, concorre unha candidatura continuísta e, pola outra, unha alternativa que se achega máis o nacionalismo institucional.

Últimas

O Teleclube
O Teleclube 'O Teleclube' alucina no deserto con Óliver Laxe e 'Sirat'
Laxe leva o seu cuarto premio de Cannes, esta vez en competitición, polo seu novo filme que explosiona na gran pantalla.
A Catapulta
A Catapulta O tempo, o espazo e a poesía de Estíbaliz Espinosa
A poeta visita A Catapulta para conversar sobre o seu traballo e a súa traxectoria literaria

Recomendadas

Medio rural
Medio rural A esperanza da xestión colectiva fronte ao espolio: os comuneiros de Tameiga contra o Celta
Mentres varios proxectos industriais tentan privatizar e destruír os ecosistemas galegos, algúns grupos de veciños e veciñas organizadas fan oposición social construíndo alternativas comunitarias. Ás veces, tamén gañan ao xigante.
Feminismos
Feminismo Dous anos sen reparación tras sufrir lesbofobia nun Rexistro Civil de Pontevedra cando ían inscribir a seu fillo
Un funcionario negouse a inscribir ao fillo de Antía e a súa parella. Un erro de redacción na lei trans está detrás dos argumentos que o funcionario esgrime para defender a súa actuación.
Ourense
Ourense Ourense organízase para loitar contra patrullas de extrema dereita nos barrios máis empobrecidos da cidade
A veciñanza e os movementos sociais responden ao discurso do medo promovido por Frente Obrero e sinalan a súa estratexia de criminalizar a pobreza e sementar odio en contextos de exclusión e abandono institucional.