Medio rural
Como rachar as ás da mocidade

A mobilidade é só a punta do iceberg da carencia de servizos básicos no rural que nos obriga a emigrar e que se mantén grazas á normalización da precariedade.
8 may 2021 09:34

Guiada por un anhelo,  por un ideal que quizabes pecaba de ser demasiado bucólico, mudeime a unha pequena aldea no medio do monte. A maioría das cousas que procuraba fixéronse presentes en canto cheguei: tranquilidade, natureza, silencio e ar limpo. Os primeiros días semellaba que este novo espazo, tan diferente ás grandes cidades en que vivín, tíñao todo para que eu desenvolvese unha vida digna. Iso, até que apareceron as inevitables tarefas de reprodución da vida.

Ninguén mo advertira antes, mais agora ninguén deixaba de mo repetir: “Sen coche aquí non vas a ningures”. E era certo. A única liña de bus que pasaba pola aldea só ten un horario de ida e volta. Baixa cara á vila ás sete da mañá e volve sobre as sete da tarde. Fóra diso, só queda camiñar máis dunha hora para chegar a outro sitio onde se pode abordar outro bus para ir cara á cidade más próxima.

Ao cabo de poucos días, logo de que me asentei e coñecín á miña nova veciñanza, notei que estaba por comezar a vivir nun estado de illamento. Non tiña cartos para sacar un permiso de conducir e moito menos para custear, mercar e manter un coche. Aínda que fose de segunda man. De súpeto, revelóuseme, moi pola contra do que pensara ao chegar, que, paradoxicamente, mudarse da cidade ao rural hoxe en día é algo ao que só pode acceder certo sector da poboación. Aqueles cun certo nivel adquisitivo que poden pagar o transporte (sexa público ou privado) e atopan o xeito de aproveitar todos os demais servizos básicos que no rural non son tan accesibles como o son na cidade.

Así, sen coche particular e sen ganas de camiñar a diario unha hora de ida e outra de volta, tiven fronte a min dúas opcións para conectarme co mundo alén da aldea:

  1. Volverme unha experta dos horarios das liñas de bus. E non só aprender de memoria os que pasan pola aldea e polo meu consello, senón os de todas as vilas dos arredores que conectan coa cidade. Logo, os desa cidade cos das outras cidades. Para iso, tenae que controlar os tempos de traxecto para poder coordinar os enlaces entre liñas e crear os itinerarios do día. De aldea a vila, da vila a outra vila, desa segunda vila á cidade e desa cidade, se é o caso, a outra.

  2. Depender da veciñanza. Consiste en ir preguntando –primeiro á veciñanza coa que tes máis confianza e logo, nun acto de desesperación, con aquela da que só oíches falar e só coñeces o seu nome- quen baixa ou sobe da vila a certa hora ou a certo día. Mais optar por esta alternativa é asumir a perda de certa autonomía: dependes do tempo das demais persoas, dos seus ritmos, horarios...

Para ambas opcións tes que adaptarte e facerte á idea de que –xa sexa para coller o bus ou para chegar á hora establecida polo veciño- vas ter que cortar os teus plans á metade ou que vas terminar esperando por horas, á deriva, até que apareza o medio que te levará a casa.  

Até agora, uso ambas alternativas se quero saír da aldea, aínda que cada vez opto máis pola primeira opción e utilizo o pouco transporte público que hai. Con todo, sei que terminarei gastando moitas horas de vida dentro e á espera do bus alén de todos os cartos que supón. Porque o prezo do transporte non reflicte ao seu carácter “público”. Ao longo de todo o rural, tanto os horarios coma as liñas de bus continúan a desaparecer malia que as empresas concesionadas están subvencionadas , xa que estas seguen a avaliar a viabilidade do transporte en termos económicos. Se só unha ou dúas persoas usan a liña, prefiren optar por quitala porque non dá cartos suficientes e fano sen sequera pensar no que isto supón para toda unha comunidade. Deste xeito, as políticas implementadas para “repoboar” o rural terminan por ser contraproducentes. ¿Alguén pensou que a xente non usa a liña porque os horarios son incompatibles ao xeito de vida? O meu campo está cheo de serpes que se morden a cola.

Os esforzos por sobrevivir

Nestas condicións de illamento e inmobilidade, pregunto: que tipo de traballo se pode  atopar? Onde? En que condicións? Na aldea, alén da panadería, a tenda, o xornal ou teletraballar, non hai oferta laboral. Isto, xunto coa carencia de servizos, é o que fai que na vila máis próxima, a mocidade dos arredores acepte traballar por tres euros a hora no único supermercado da zona (declarando máis á facenda, por suposto). Onde máis se vai traballar se os desprazamentos son tan complicados? As denuncias están fóra da cuestión pois 3 euros son máis que ningún e, ademais, os donos son tamén parte da veciñanza. Védela? A pantasma do éxodo comeza a aparecer.   

Secasí, a vida constitúese de moito máis que de cartos e traballo. No tempo de lecer, quen non procura algo que lle enche un pouco o espírito? Mais neste ámbito volvémonos a atopar contra a parede. Non hai ofertas culturais, educativas nin de ocio. Non as hai nas aldeas e son absolutamente insuficientes nos concellos. Unha vez máis: hai que saír a procuralas. E como vas tomar un obradoiro ou ir a un concerto se non podes regresar a casa porque o único bus cara á aldea sae da cidade ás 17 horas?

Ao cabo dun tempo, resígnaste un pouco. Quedas en casa. Reprimes a nostalxia por certo estilo de vida dicindo para ti: “isto é vivir no rural, isto son as súas implicacións”. Como se vivir no rural fose excluínte de ter acceso aos servizos básicos. “Non hai boa recepción de teléfono. Non temos acceso á fibra óptica Facer a compra é un suplicio. Natural: é o rural. Que esperabas?”. A carencia dos servizos xustifícase co feito de vivir no campo. O grave disto non é só a actitude de resignación que termina por imperar e borrar as ganas de mirar alén do horizonte, senón que termina por normalizar a pobreza, a precariedade, ao tempo que se lle etiqueta eufemisticamente coa lenda “estilo de vida”.

Se non hai “futuro” no rural, como se acostuma dicir mesmo na mesa aldea, non é por falta de aptitude nin de carácter. Non é porque non haxa mocidade á que non lle interese nin porque á que está aquí precisa de esforzarse máis. Os proxectos rurais que logran sobresaír e subsistir son unha excepción, unha aspiración, mais non a norma. Non nos rebaixemos a pensalo en termos meritocráticos. Se non hai futuro é porque ráchannos as ás. Non porque nazamos sen elas.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Cádiz
Derecho a la ciudad Jerez colapsa con el peor servicio de autobuses de su historia moderna
Tras quemarse tres autobuses municipales, el Ayuntamiento de la quinta ciudad más poblada de Andalucía recorta la frecuencia de las líneas de autobús y sumerge a la población en una precariedad del transporte público sin precedentes.
Comunidad de Madrid
Comunidad de madrid El taxi advierte de que las nuevas licencias a Cabify van a “reventar el mercado”
El Tribunal Superior de Justicia de Madrid da la razón a las plataformas de VTC y obliga a la Comunidad de Madrid a concederles más de 2500 nuevas licencias en la comunidad.
Huelga
Derechos laborales Los sindicatos en Renfe y Adif llaman a siete días de huelga por “incumplimientos” en el traspaso de Rodalies
Las organizaciones consideran que no se están cumpliendo los acuerdos que previnieron una primera huelga en 2023. El traspaso de competencias es un momento delicado y los sindicatos quieren asegurarse de que la plantilla no sale perdiendo.
#89346
8/5/2021 13:11

Meus parabens por este artigo.... O do transporte e aberrante e totalmente certo, moverse por Galiza rural en transporte pùblico è misiòn imposible e non pode quedar na posibilidade de ter un coche propio, màis a estas alturas do cambio climàtico...Imprescindible visibilizar como as politicas pùblicas aillaron e aillan o rural en Galiza para apuntar a raìz do problema.. Noutros lugares como Euskadi os pobos estan ben conectados e con servizos de todo tipo asi que se aqui e noutros mundos rurais non è asi e coa intenciòn de obrigar a migrar..

5
0
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
CRTVG - Corporación Radio y Televisión de Galicia
CRTVG A Xunta do PP remata o seu plan de control sobre a CRTVG tras escoller á súa nova directora en solitario
A xornalista Concepción Pombo substituirá, co único aval do Partido Popular, a Alfonso Sánchez Izquierdo. O Goberno de Alfonso Rueda modificou a lei de medios para que os votos do seu partido fosen suficientes para elixila.
Altri
Altri A Plataforma Ulloa Viva cambia a súa directiva para os vindeiros anos de loita contra Altri
A veciñanza da comarca máis afectada escolleu entre dúas listas logo de non chegar a un consenso. A gañadora tratará de ampliar a súa base de socias e socios por toda Galiza e abrirá máis as portas ás grandes organizacións do país, como a CIG.
El Salto n.79
Altri A celulosa ou a vida: xornalismo situado e loita social para frear un ecocidio
O xoves 17 de xullo esperámosvos no CS 'A Nubeira' de Vigo para presentar o último número da revista El Salto xunto a algunhas das súas principais protagonistas: as que loitan contra o macroproxecto de celulosa liderado por Altri e avalado pola Xunta.
Altri
Altri Galiza elixe o rumbo da loita contra Altri nas eleccións á directiva da plataforma Ulloa Viva
A veciñanza da comarca máis afectada presenta dúas listas separadas logo de non chegar a unha proposta de consenso. Por unha banda, concorre unha candidatura continuísta e, pola outra, unha alternativa que se achega máis o nacionalismo institucional.

Últimas

O Teleclube
O Teleclube 'O Teleclube' alucina no deserto con Óliver Laxe e 'Sirat'
Laxe leva o seu cuarto premio de Cannes, esta vez en competitición, polo seu novo filme que explosiona na gran pantalla.
A Catapulta
A Catapulta O tempo, o espazo e a poesía de Estíbaliz Espinosa
A poeta visita A Catapulta para conversar sobre o seu traballo e a súa traxectoria literaria

Recomendadas

Medio rural
Medio rural A esperanza da xestión colectiva fronte ao espolio: os comuneiros de Tameiga contra o Celta
Mentres varios proxectos industriais tentan privatizar e destruír os ecosistemas galegos, algúns grupos de veciños e veciñas organizadas fan oposición social construíndo alternativas comunitarias. Ás veces, tamén gañan ao xigante.
Feminismos
Feminismo Dous anos sen reparación tras sufrir lesbofobia nun Rexistro Civil de Pontevedra cando ían inscribir a seu fillo
Un funcionario negouse a inscribir ao fillo de Antía e a súa parella. Un erro de redacción na lei trans está detrás dos argumentos que o funcionario esgrime para defender a súa actuación.
Ourense
Ourense Ourense organízase para loitar contra patrullas de extrema dereita nos barrios máis empobrecidos da cidade
A veciñanza e os movementos sociais responden ao discurso do medo promovido por Frente Obrero e sinalan a súa estratexia de criminalizar a pobreza e sementar odio en contextos de exclusión e abandono institucional.