Medio rural
A vida entre azueiras

As implicacións políticas dos rumores son evidentes: reafirman unha orden social.
21 may 2021 23:40

De súpeto chega ós teus oídos un relato da túa vida que te fai dubidar do que fixeches, da realidade mesma. Iso pasou? A confusión dura só un microsegundo, tras o cal chega, cunha especie de alivio, o recoñecemento do relato coma un simple rumor. Iso é o que se está a dicir? A cantos chegaría este conto? O alivio esfúmase porque, nunha comunidade pequena e interdependente, o que se di de ti non sempre pode ser intranscendente, mais si inevitable.

As necesidades narrativas das comunidades

Partindo do acordo común de que a literatura excede a palabra impresa, podemos considerar as azueiras, en todas as súas distintas formas e manifestacións, como unha expresión narrativa que vive, sobre todo, no espectro oral. É un acto discursivo que, por máis baseado que estea o relato na realidade, ten certo marco de ficcionalidade.

Non o sei de certo, mais sospeito que os rumores responden a unha necesidade das comunidades. Pero non estou a falar do típico discurso que os adxudica ó aburrimento ("A xente fala porque non ten que facer”) e que o único que fai é menosprezar e simplificar as comunidades desde unha posición de superioridade moral-intelectual. Non, falo de que, quizabes, as azueiras cumpren unhas das funciones máis primitivas da literatura: proxectar un modelo de vida.

Ao manifestarse no mundo da oralidade, as azueiras xorden e están feitas para habitar no ámbito público. Teñen as súas propias dinámicas, distribúense en certos lugares, teñen as súas principais difusoras, pasan por certas bocas e alcanzan a unha cantidade incontrolable de oídos. Na sobremesa do bar, fóra da igrexa ao rematar a misa, no eido durante o traballo... os rumores teñen un espazo e un tempo concreto na vida social.

Narrativas para ordenar e controlar

Ao teren un carácter público, tamén teren un carácter político. As narrativas do que se transmite normalmente reafirma unha orde social. Os sinalamentos das protagonistas dos rumores están vinculados cunha forma de comprender a moral, cunha idea do que é o xusto, do que supón a orde social ideal, o que está permitido e o que está mal visto e, polo tanto, o que é reprobable. Nese sentido, as azueiras regulan o espectro moral e político das comunidades. Contan unha anécdota que, como unha fábula mesma, ten unha mensaxe escondida, unha especie de lección implícita na historia.

Así, como reguladores sociais cun amplo alcance no espectro público, os rumores gardan certo carácter didáctico. Os problemas comezan a aparecer cando a didáctica non é máis que un sinalamento baseado en ideoloxías cunha idea pechada e coercitiva sobre o moral e o político. Os rumores teñen unha gran potencia represiva. A través das historias que inclúen un xuízo sobre as accións doutras persoas, déixase unha marxe para o castigo. A exclusión social, pode ser un, pero as posibilidades son infinitas. Así, o sinalamento de alguén actúa como advertencia, como exemplo do que pode pasar.

Nese marco, as azueiras reprimen desexos, inhiben a expresión de identidades e reafirman narrativas que prexudican e vulneran ás persoas. Todo isto facilitado polo seu carácter anónimo, pois a vía de transmisión e pouco visible: viaxa máis rápido cun trono, mais ninguén é capaz de rastrexar o percorrido nin moito menos saber cal é a súa orixe. Desta maneira, o discurso construído está cheo de ocos que son enchidos de xeito colectivo pola comunidade. E, se o pensamos, é xustamente este carácter indefinido, impreciso, irrastrexable  e descoñecido, o que potencia o terror e asegura o efecto desexado de calquera discurso opresor.

Na lóxica dos rumores o que importa non é tanto o que sucedeu, senón o que podería suceder a partir da anécdota. Partien da realidade, mais, ao mesmo tempo,  están rematados cun certo grao de ficción. Xógase no campo da suposición, do “que pasaría se...”. Hai una necesaria perspectiva sobre o futuro, un ideal sobre este. As azueiras exsudan una preocupación sobre o discorrer deste. E isto pode dar pé a repercusións materiais concretas: as azueiras como axentes mobilizadores. A cuestión crucial sería: cara a que dirección van tirar.

As posibilidades do carácter imaxinativo

Como toda manifestación literaria, os rumores vincúlanse e nútrense da imaxinación. Na súa difusión, recréanse escenas, engádense detalles, póñense en xogo as diferentes formas de dicir unha cousa e perfecciónanse as formas narrativas de causar certos efectos nas interlocutoras. E, aínda que as azueiras respondan á superestrutura, así como a certa orde social que ven ditada de hai milenios, constrúense de tal xeito que se adecúan e funcionan segundo as lóxicas e referentes do presente de cada comunidade.

Así, poderíamos dicir que estes discursos públicos xorden de acordos comúns que non son sempre visibles a simple vista; que as azueiras son a expresión e a construción-in-progress da subxectividade colectiva, da identidade dunha poboación. A súa creación, na que participan moitas persoas, ten ese cariz de cadáver exquisito, un cadáver arquetípico, mais único e propio da comunidade da que xorde.

Entón, se por un momento asumimos que, en efecto, as azueiras cumpren unha das funcións primitivas da literatura, esa que é a de proxectar un modelo de vida, implicaría que tamén contan co potencial transformador propio do literario. Por que si: os rumores poden ser a casa, o vehículo e o refuxio incógnito dos discursos conservadores e dos discursos de odio, pero tamén poden ser casa, vehículo e refuxio do cambio, da defensa da diferenza. Porque os tempos mudan e as ideoloxías, valores e dinámicas sociais tamén. Polo tanto, ao seren produto do presente, con miras ao futuro; por seren produto colectivo dun grupo de subxectividades, o contido – a mensaxe- das azueiras pode mudar tamén. Ao seren inestables, son completamente mudables. Non teñen que estar ancoradas ó seu carácter represor, son e poden ser moito máis que iso. De feito, lémbranme á mítica frase de Audre Lorde e penso que, quizabes, as azueiras poden ser as nosas propias ferramentas.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Religión
Religión ‘El minuto heroico’ rompe el silencio sobre el Opus Dei: “Es un documental sobre la vulneración sistemática de derechos”
Dirigido por la prestigiosa periodista Mònica Terribas, el documental visibiliza los testimonios de 13 mujeres que relatan abusos y coerciones sufridas dentro de la organización. Conversamos con Terribas y con Marina Pereda, exagregada de la Obra.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.
Islamofobia
Religión El aumento de vetos al hiyab en escuelas reaviva el debate sobre la islamofobia en España
Cada vez son más los centros educativos que están vetando estas prendas propias de la cultura musulmana a través de disposiciones en sus protocolos internos.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Feminismos
Feminismos As mulleres galegas ocupan o segundo posto de menor retribución por hora de todo o Estado español
A súa precariedade maniféstase na contratación temporal, oportunidades limitadas de promoción e acceso limitado a postos de dirección. A desigualdade estrutural afecta especialmente ás traballadoras do sector primario, onde permanecen invisibles.
Historia
Descifrando a historia As 4.000 cigarreiras da Coruña: a primeira folga de mulleres na historia de Galiza
O 7 de decembro de 1857, as mulleres da Real Fábrica de Tabacos iniciaron unha revolta polos seus dereitos que fixo historia no imaxinario do sindicalismo galego.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.
Tribuna
Tribuna Ladróns de luva branca no Parlamento
As traballadoras e traballadores da CRTVG pagaremos os efectos dunha lei antidemocrática que nos retira algunhas das poucas ferramentas que tiñamos para defendérmonos e esixir respecto pola misión de servizo público que a corporación ten encomendada.

Últimas

Argentina
Argentina Milei pisa el acelerador en Argentina con la represión feroz de una protesta frente al Congreso
Una marcha de jubilados respaldada por aficionados de fútbol desata la mayor violencia desplegada por el Gobierno del presidente argentino desde el comienzo de su mandato hace más de un año.
València
València Podemos pide a la jueza las grabaciones del Cecopi y Compromís los brutos del canal À Punt
Podemos ha presentado una diligencia en el juzgado de Catarroja y Compromís, una petición parlamentaria tras conocer la exclusiva de este medio sobre la foto de Mazón entrando al Cecopi.
Sevilla
Derecho a la vivienda La última noche de Cristina antes de ser desahuciada en Sevilla
La Asamblea por la Vivienda de Sevilla señala a la compañía hostelera La Vida en Tapas de que Cristina y su hija, menor de edad, se queden sin la casa en la que llevan más de diez años.
Serbia
Protestas estudiantiles Belgrado se prepara para una protesta multitudinaria
El Gobierno de Aleksandar Vučić se enfrenta a una de las manifestaciones más importantes en la historia reciente del país
Comunidad de Madrid
Protocolos de la vergüenza Las mentiras de Ayuso en el quinto aniversario de la pandemia
La presidenta de la Comunidad de Madrid intenta lavar su imagen con un vídeo y un comunicado plagados de maquillaje.
Precariedad laboral
Migraciones La nueva diáspora española: entre la precariedad y el activismo
En “No nos vamos, nos echan” se recogen las experiencias de movilización social protagonizadas por los emigrados españoles tras la crisis de 2008.
Badajoz
Derechos laborales Denuncian la privatización y precariedad en la muerte en el piso tutelado en Badajoz
Los sindicatos y consejos profesionales señalan que las subcontrataciones limitan los recursos humanos y materiales, poniendo en riesgo a menores y profesionales.
Feminismos
8M Lluvia feminista para un 8M antirracista en Madrid
VV.AA.
Más de 80.000 personas, según los datos de la organización, han secundado la marcha que la Comisión 8M ha organizado entre Atocha y Plaza España, cuyo eje principal ha sido el antirracismo como antídoto necesario para conseguir derechos para todas.

Recomendadas

África
Alima Ngoutme “La solidaridad femenina es importante para que en África logremos la inclusión de los niños con discapacidad”
A través de su asociación, Alima Ngoutme, y a partir de una experiencia personal, ha concentrado sus esfuerzos por conseguir la plena inclusión social de los niños y niñas con discapacidad en su país natal, Camerún.
Migración
Migraciones Bruselas anuncia un nuevo proyecto de ley para acelerar las deportaciones de personas migrantes
La Comisión Europea ha presentado este martes un nuevo proyecto de ley que tiene como objetivo intensificar y acelerar las deportaciones de personas indocumentadas a sus países de origen o países de tránsito.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.