Medio rural
A vida entre azueiras

As implicacións políticas dos rumores son evidentes: reafirman unha orden social.
21 may 2021 23:40

De súpeto chega ós teus oídos un relato da túa vida que te fai dubidar do que fixeches, da realidade mesma. Iso pasou? A confusión dura só un microsegundo, tras o cal chega, cunha especie de alivio, o recoñecemento do relato coma un simple rumor. Iso é o que se está a dicir? A cantos chegaría este conto? O alivio esfúmase porque, nunha comunidade pequena e interdependente, o que se di de ti non sempre pode ser intranscendente, mais si inevitable.

As necesidades narrativas das comunidades

Partindo do acordo común de que a literatura excede a palabra impresa, podemos considerar as azueiras, en todas as súas distintas formas e manifestacións, como unha expresión narrativa que vive, sobre todo, no espectro oral. É un acto discursivo que, por máis baseado que estea o relato na realidade, ten certo marco de ficcionalidade.

Non o sei de certo, mais sospeito que os rumores responden a unha necesidade das comunidades. Pero non estou a falar do típico discurso que os adxudica ó aburrimento ("A xente fala porque non ten que facer”) e que o único que fai é menosprezar e simplificar as comunidades desde unha posición de superioridade moral-intelectual. Non, falo de que, quizabes, as azueiras cumpren unhas das funciones máis primitivas da literatura: proxectar un modelo de vida.

Ao manifestarse no mundo da oralidade, as azueiras xorden e están feitas para habitar no ámbito público. Teñen as súas propias dinámicas, distribúense en certos lugares, teñen as súas principais difusoras, pasan por certas bocas e alcanzan a unha cantidade incontrolable de oídos. Na sobremesa do bar, fóra da igrexa ao rematar a misa, no eido durante o traballo... os rumores teñen un espazo e un tempo concreto na vida social.

Narrativas para ordenar e controlar

Ao teren un carácter público, tamén teren un carácter político. As narrativas do que se transmite normalmente reafirma unha orde social. Os sinalamentos das protagonistas dos rumores están vinculados cunha forma de comprender a moral, cunha idea do que é o xusto, do que supón a orde social ideal, o que está permitido e o que está mal visto e, polo tanto, o que é reprobable. Nese sentido, as azueiras regulan o espectro moral e político das comunidades. Contan unha anécdota que, como unha fábula mesma, ten unha mensaxe escondida, unha especie de lección implícita na historia.

Así, como reguladores sociais cun amplo alcance no espectro público, os rumores gardan certo carácter didáctico. Os problemas comezan a aparecer cando a didáctica non é máis que un sinalamento baseado en ideoloxías cunha idea pechada e coercitiva sobre o moral e o político. Os rumores teñen unha gran potencia represiva. A través das historias que inclúen un xuízo sobre as accións doutras persoas, déixase unha marxe para o castigo. A exclusión social, pode ser un, pero as posibilidades son infinitas. Así, o sinalamento de alguén actúa como advertencia, como exemplo do que pode pasar.

Nese marco, as azueiras reprimen desexos, inhiben a expresión de identidades e reafirman narrativas que prexudican e vulneran ás persoas. Todo isto facilitado polo seu carácter anónimo, pois a vía de transmisión e pouco visible: viaxa máis rápido cun trono, mais ninguén é capaz de rastrexar o percorrido nin moito menos saber cal é a súa orixe. Desta maneira, o discurso construído está cheo de ocos que son enchidos de xeito colectivo pola comunidade. E, se o pensamos, é xustamente este carácter indefinido, impreciso, irrastrexable  e descoñecido, o que potencia o terror e asegura o efecto desexado de calquera discurso opresor.

Na lóxica dos rumores o que importa non é tanto o que sucedeu, senón o que podería suceder a partir da anécdota. Partien da realidade, mais, ao mesmo tempo,  están rematados cun certo grao de ficción. Xógase no campo da suposición, do “que pasaría se...”. Hai una necesaria perspectiva sobre o futuro, un ideal sobre este. As azueiras exsudan una preocupación sobre o discorrer deste. E isto pode dar pé a repercusións materiais concretas: as azueiras como axentes mobilizadores. A cuestión crucial sería: cara a que dirección van tirar.

As posibilidades do carácter imaxinativo

Como toda manifestación literaria, os rumores vincúlanse e nútrense da imaxinación. Na súa difusión, recréanse escenas, engádense detalles, póñense en xogo as diferentes formas de dicir unha cousa e perfecciónanse as formas narrativas de causar certos efectos nas interlocutoras. E, aínda que as azueiras respondan á superestrutura, así como a certa orde social que ven ditada de hai milenios, constrúense de tal xeito que se adecúan e funcionan segundo as lóxicas e referentes do presente de cada comunidade.

Así, poderíamos dicir que estes discursos públicos xorden de acordos comúns que non son sempre visibles a simple vista; que as azueiras son a expresión e a construción-in-progress da subxectividade colectiva, da identidade dunha poboación. A súa creación, na que participan moitas persoas, ten ese cariz de cadáver exquisito, un cadáver arquetípico, mais único e propio da comunidade da que xorde.

Entón, se por un momento asumimos que, en efecto, as azueiras cumpren unha das funcións primitivas da literatura, esa que é a de proxectar un modelo de vida, implicaría que tamén contan co potencial transformador propio do literario. Por que si: os rumores poden ser a casa, o vehículo e o refuxio incógnito dos discursos conservadores e dos discursos de odio, pero tamén poden ser casa, vehículo e refuxio do cambio, da defensa da diferenza. Porque os tempos mudan e as ideoloxías, valores e dinámicas sociais tamén. Polo tanto, ao seren produto do presente, con miras ao futuro; por seren produto colectivo dun grupo de subxectividades, o contido – a mensaxe- das azueiras pode mudar tamén. Ao seren inestables, son completamente mudables. Non teñen que estar ancoradas ó seu carácter represor, son e poden ser moito máis que iso. De feito, lémbranme á mítica frase de Audre Lorde e penso que, quizabes, as azueiras poden ser as nosas propias ferramentas.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
Teatro
Teatro ‘1936’: unha ferida aberta sobre o escenario
A nova produción dirixida por Andrés Lima converte a Guerra Civil en materia escénica, abrindo un espazo de reflexión crítica sobre as súas pegadas no presente.
Literatura
Iban Zaldua “El mercado no llega a todos los rincones. Entonces, bueno, hay que introducir la fantasía”
En el cómic ‘Botere handi batek’ trata lo cotidiano mediante elementos irónicos, como los superhéroes y los seres superpoderosos, que nos conectan con la realidad histórica del conflicto vasco.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Grecia
Grecia Frontex pone de nuevo la mirada en Grecia
En enero de 2025 el Tribunal Europeo de Derechos Humanos acusó a las autoridades griegas de llevar a cabo devoluciones forzadas de manera sistemática.
O Teleclube
O Teleclube 'Sorda' o debut persoal de Eva Libertad chega a 'O Teleclube'
A directora murciana estrea a súa ópera prima ao carón da súa irmá e protagonista, Mariam Garlo.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Opinión
Opinión La coherencia de las políticas de Trump
No se pueden entender los aranceles de Trump sin su lucha por el control de los recursos minerales, sin Groenlandia, Ucrania o la República Democrática de Congo.
Comunidad de Madrid
Memoria histórica Contra la basura y el olvido: tras la pista de los cuerpos y de la memoria de los brigadistas internacionales
El Salto acompaña a un contingente internacional de políticos, políticas y activistas en una ruta en memoria de los brigadistas internacionales que acudieron a luchar a España contra el fascismo, en un ejercicio inspirador para el presente.

Últimas

Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.
El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Comunidad de Madrid
Educación El Gobierno de Ayuso deberá pagar 1.000 euros a una profesora por el exceso de horas lectivas
Según CCOO, hasta 6.500 profesoras y profesoras se podrán acoger a esta sentencia que supone una penalización a la Comunidad de Madrid por el exceso de horas extras que realiza el profesorado.
Ayuntamiento de Madrid
Huelga de basuras Huelga indefinida de basuras en Madrid desde el 21 de abril tras romperse las negociaciones
Los representantes sindicales fuerzan el paro para obligar a las empresas subcontratadas por el Ayuntamiento a escuchar sus propuestas. El Ayuntamiento fija servicios mínimos del 50 %.

Recomendadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Globalización
Crisis del multilateralismo El terremoto Trump sacude las instituciones del orden mundial y la “globalización feliz”
Muchas de las instituciones que marcaron la vida internacional desde la caída del Muro han entrado en crisis. ¿Todas? No, especialmente aquellas que intentan regular los derechos humanos, de los pueblos y de la naturaleza.