Medio rural
Lucía Rodríguez: “O mellor para coñecer un territorio é saber como se vive, a partir das testemuñas que habitan nel”

Esta estudante de Publicidade e Relacións Públicas converteuse na gardiá da memoria dos Ancares e o que empezara coma un Traballo de Fin de Grao converteuse nun proxecto de autodefinición da identidade rural.
Os Ancares Lucía Rodríguez
Lucía Rodríguez
10 jun 2021 08:51

O que contamos sobre un lugar importa. Importa porque é a partir desas narrativas que se crean discursos, que construímos os xeitos cos que nos relacionamos cos espazos, coas persoas e até cos obxectos. Hoxe, son bastantes as zonas rurais que, desde o exterior urbano, son vistas como lugares detidos no tempo, como se nestes espazos labregos non houbese máis ca natureza e ruínas dun conxunto de culturas superpostas desde hai milenios, até os últimos anos antes do éxodo, antes de que todo ficara abandonado. E, entón, son ocupados dese xeito, coma un lugar para facer sendeirismo e non para habitar.

Con todo, a pesar de que semella que a mesma administración tamén se esquece, o rural está vivo e está habitado por xente que sobrevive malia a falta de servizos básicos. Os Ancares lucenses é un dos grandes paradigmas destes territorios. O alto índice de despoboamento é un dos maiores de toda Galiza e a maioría das súas poboacións non contan nin sequera con cobertura telefónica.

Alí, nesa terra desterrada, Lucía Rodríguez, unha estudante da Universidade de Vigo natural de Salgueiras (Navia e Suarna), creou O Argueiro dos Ancares, unha plataforma nas redes sociais que divulga proxectos e historias da xente que habita Os Ancares, para darlles valor, para darlles voz, para mudar as narrativas que invisibilizan esta zona. Falamos con ela sobre o seu proxecto, que tivo un gran alcance e está a desencadear unha re-construción colectiva do espazo en que vive.

O Argueiro dos Ancares xurde como o teu proxecto de TFG do grao en Publicidade e Relacións Públicas. Cal era túa premisa? Que procurabas co proxecto?
Tiña claro que quería facer algo sobre Os Ancares porque en Pontevedra, onde estudo, a xente non nos coñece moito e quería aproximar ós meus profesores e compañeiras a esa parte do noso territorio. Despois, coa a pandemia, tiven a idea de crear unha marca comarcal e empecei a facer entrevistas: falei coas produtoras da zona para saber sobre os problemas que había e analicei as súas redes sociais para saber cal era a súa dinámica de traballo. Pero dinme de conta de que non había moita cooperación da súa parte para facer unha marca comarcal na que, ao mellor, todos vendesen na mesma páxina web, na que se traballase en conxunto.

Entón dinlle voltas á cabeza até que me xurdiu a idea de facer O Argueiro dos Ancares. Ao final é parecido á primeira idea, pero moi diferente porque antes íame centrar na produción local e agora nas persoas. No principio, a miña premisa era visibilizar Os Ancares. Agora segue sendo a mesma pero, ao mesmo tempo que os visibilizo, quero que a xente que vive alí, a xente da que falo, medre un pouco a autoestima e síntase importante porque o seu papel dentro do territorio é fundamental. Son eles quen o mantén vivo. 

Canto tempo levas co proxecto?
Lanceino nas redes a primeiros de maio. Pero detrás diso hai traballo que levaba a facer desde outubro, como todo o que é a investigación da zona, de buscar onde está a xente... Mais en redes sociais levo só un mes.

Porque cres que é importante recoller e documentar o patrimonio cultural e as voces das persoas dun territorio como Os Ancares?
Porque non se coñece o que se fai. Nin a propia xente que vivimos alí sabemos todo o que temos ao redor. Penso que o mellor para coñecer un territorio é saber como se vive, a partir das testemuñas que habitan nel. Nos anos 60, houbera o documental “Ancares: a terra esquecía”. E, cando o vin quedei en shock, a pesar de que moitas desas cousas as escoitaba na miña casa. O documental supuxo un cambio na miña mentalidade e comecei a reflexionar sobre o que está a pasar agora, no 2021, en termos de despoboamento. Xustamente, hai poucos días saíu nos medios que na zona da montaña lucense só hai catro ou cinco persoas por quilómetro cadrado. Eses datos preocúpanme moito e teño medo de que esta realidade quede esquecida, que se perda a nosa cultura, porque cada vez que morre unha persoa, vaise perdendo un anaco da identidade, da cultura dos Ancares e non quero que se perda. 

“Quero que a xente que vive alí, a xente da que falo, medre un pouco a autoestima e síntase importante porque o seu papel dentro do territorio é fundamental porque son eles quen o mantén vivo”

Entón, ademais de facer este traballo do Argueiro, cando os meus avós ou calquera outra persoa maior conta-me unha historia ou me canta cancións tradicionais, sempre as gardo para telas, para escoitalas despois e resgardalas. E o mesmo pasa coas palabras, xa que a nosa variación dialectal ten moitos trazos lingüísticos e moito vocabulario que se non se usa, se ninguén o recolle, tamén vai desaparecer. Así que tamén teño un dicionario ao que eu lle chamo “O dicionario dos avós”.  Eu fágoo para gardar a nosa historia, para que non se perda.

Noutras entrevistas falaras da maneira na que se admita mirar o rural. Como cres que afectan os estereotipos á vida nestes espazos?
Normalmente acostúmase escoitar que no rural só se pode vivir da gandería ou da agricultura, que é para o único que as administracións adiotan dar subvencións e axudas. Eu quero demostrar que se pode vivir de todo, que podes facer o que queiras. Igual leva un pouco máis de esforzo, pero de poder,  podes facer o que queiras. Eu creo que co Argueiro o estou demostrando porque hai perfís moi diferentes de xente que fai moitas cousas distintas vivindo no rural. Mais penso que o que é realmente importante é que che guste e que creas no que fas

Coas túas publicacións nas redes sociais do teu proxecto, o que estás a construír é unha relación entre as comunidades que viven nos Ancares...
A verdade é que non me esperaba tanta acollida por parte da xente. Eu tiña as expectativas de chegar ás 500 seguidoras entre Facebook e Instagram para, de cara á presentación do TFG, poder amosar un proxecto “decente”, por así dicilo. E ós tres días de empezar a publicar, cheguei ás 400 seguidoras en Facebook. Foi moi forte para min que en tan pouco tempo alcanzara un gran número de seguidores e moitísimos comentarios e compartidos. Aínda non deixa de sorprenderme o nivel e alcance. Hai unha publicación na que falo de como se fai o pan artesán e engado as fotos e só esa publicación chegou a case cen mil persoas.

“Fixen un dicionario ó que eu lle chamo “O dicionario dos avós”.  Eu fágoo para gardar a nosa historia, para que non se perda”. 

A que cres que se deba? 
Penso que a xente o acolle ben porque, ao final, gustalle que lles contes historias que a interpelen. Non había nada parecido nos Ancares. Refírome a que non había ninguén contando historias da xente.

Nese sentido, mencionaras noutros medios que o Argueiro dos Ancares é un xeito de dar voz a quen non ten, a quen estiveron silenciados. É unha maneira de democratizar o espazo dos discursos...
Si, paréceme fundamental que todos teñamos a oportunidade de ter a mesma voz. Sobre todo porque a base destas entrevistas que lle vou facendo á xente da zona, nas que lles pregunto, por exemplo, como imaxinan o futuro dos Ancares, é dicir, preguntas un pouco máis de reflexionar, todas as persoas coinciden que fai falta un pouco máis de cooperación entre todas as aldeas, mais non só dentro do mesmo concello, senón de todos Os Ancares. Isto só se pode conseguir se se coñecen e poden expresar o que pensan porque se cada unha fai unha cousa illada no seu sitio... pois non imos chegar moi lonxe. Se traballamos todas xuntas, é todo moito máis doado. 

O Argueiro dos Ancares agora mesmo funciona, ademais de como un espazo de divulgación, como unha plataforma de encontro. Tes pensado outras dinámicas ó futuro? Para onde che gustaría levar o proxecto?
Nun primeiro momento, gustaríame seguir facendo o que estou a facer agora pero cun ritmo de publicacións máis baixo porque facer unha publicación diaria supón moitísimo esforzo para min, xa que vou até ás aldeas para sacar fotos e facer as entrevistas de forma persoal para así coñecer mellor ás persoas. En total, entre idas e voltas á miña casa, levo 600 quilómetros. O tempo invertido é moitísimo, no sabería dicir canto. Quero seguir a facer isto pero só facer dúas publicacións na semana.

“Normalmente acostúmase escoitar que no rural só se pode vivir da gandería ou da agricultura, que é para o único que as administracións adoitan dar subvencións e axudas. Eu quero demostrar que se pode vivir de todo”

Despois, quero crear unha páxina web na cal recompilar os datos e as historias que publicó e así lograr que sexan da miña propiedade, que non se perda a autoría, pois ao final, nas redes sociais o que pasa é que todo se vai perdendo... todo viaxa tan lonxe que é imposible saber a onde chegou. Ademais, quero organizar unha feira na que se recollan todos os temas dos que fun falando no Argueiro, na que haxa produtoras locais, poesía, música, tradición e un oco para que a xente maior conte as historias.

Esas son as cousas máis factibles. Logo, para poder chegar a máis xente alén dos Ancares e se alguén quixese financiar ou colaborar, pois interésame facer un xornal anual onde puidese escribir e contar todas estas historias ás persoas.

Ademais de demostrar o moito que se pode facer no rural, O Argueiro dos Ancares tamén ten un espazo no que visibilice a falta de servizos básicos?
De momento só fixen unha publicación falando da falta dos servizos. Nese caso denunciei o tema da vivenda, porque hai moitas casas valeiras e, ó mesmo tempo, moita xente que busca casa nos Ancares pero que non pode compralas por tema de herdanzas e problemas burocráticos. Ó mellor é preciso algunha lei ou decreto que expropiase casas e terras que levan moito tempo en condición de abandono. O Grupo de Desenvolvemento Rural da zona dos Ancares lanzou un proxecto de banco de casas. Non sei canto éxito está a ter, pero xa é unha primeira iniciativa.

Nun futuro tamén quero falar das malas estradas e sobre a falta de cobertura, pois non a hai en todos os pobos e a min iso paréceme algo indignante. Sobre todo agora que sen internet case non fas nada. Falei unha vez dito, pero teño pensado facer más publicacións.

Medio rural
FEMINISMO A faciana rural do feminismo
As mulleres labregas non teñen os mesmos ideais nin os mesmos xeitos de organizarse, mais iso non quere dicir que non loirten contra a violencia machista.

Na túa opinión, que precisan con urxencia as zonas rurais para continuar existindo?
Fai falta, sobre todo, axuda das administracións, dun modo en que che axuden e guíen no tema das subvencións dos proxectos que queiras facer ou tamén no caso de querer mercar unha casa nestes territorios. Que motiven e ofrezan cousas concretas á xente nova que estamos a decidir se vivir na cidade ou no rural. Porque, aínda que nos guste moito o rural, necesitamos incentivos para determinar a nosa decisión.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Religión
Religión ‘El minuto heroico’ rompe el silencio sobre el Opus Dei: “Es un documental sobre la vulneración sistemática de derechos”
Dirigido por la prestigiosa periodista Mònica Terribas, el documental visibiliza los testimonios de 13 mujeres que relatan abusos y coerciones sufridas dentro de la organización. Conversamos con Terribas y con Marina Pereda, exagregada de la Obra.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.
Islamofobia
Religión El aumento de vetos al hiyab en escuelas reaviva el debate sobre la islamofobia en España
Cada vez son más los centros educativos que están vetando estas prendas propias de la cultura musulmana a través de disposiciones en sus protocolos internos.
Feminismos
Feminismos As mulleres galegas ocupan o segundo posto de menor retribución por hora de todo o Estado español
A súa precariedade maniféstase na contratación temporal, oportunidades limitadas de promoción e acceso limitado a postos de dirección. A desigualdade estrutural afecta especialmente ás traballadoras do sector primario, onde permanecen invisibles.
Historia
Descifrando a historia As 4.000 cigarreiras da Coruña: a primeira folga de mulleres na historia de Galiza
O 7 de decembro de 1857, as mulleres da Real Fábrica de Tabacos iniciaron unha revolta polos seus dereitos que fixo historia no imaxinario do sindicalismo galego.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.
Tribuna
Tribuna Ladróns de luva branca no Parlamento
As traballadoras e traballadores da CRTVG pagaremos os efectos dunha lei antidemocrática que nos retira algunhas das poucas ferramentas que tiñamos para defendérmonos e esixir respecto pola misión de servizo público que a corporación ten encomendada.

Últimas

València
València Podemos pide a la jueza las grabaciones del Cecopi y Compromís los brutos del canal À Punt
Podemos ha presentado una diligencia en el juzgado de Catarroja y Compromís, una petición parlamentaria tras conocer la exclusiva de este medio sobre la foto de Mazón entrando al Cecopi.
Serbia
Protestas estudiantiles Belgrado se prepara para una protesta multitudinaria
El Gobierno de Aleksandar Vučić se enfrenta a una de las manifestaciones más importantes en la historia reciente del país
Precariedad laboral
Migraciones La nueva diáspora española: entre la precariedad y el activismo
En “No nos vamos, nos echan” se recogen las experiencias de movilización social protagonizadas por los emigrados españoles tras la crisis de 2008.
Badajoz
Derechos laborales Denuncian la privatización y precariedad en la muerte en el piso tutelado en Badajoz
Los sindicatos y consejos profesionales señalan que las subcontrataciones limitan los recursos humanos y materiales, poniendo en riesgo a menores y profesionales.
Feminismos
8M Lluvia feminista para un 8M antirracista en Madrid
VV.AA.
Más de 80.000 personas, según los datos de la organización, han secundado la marcha que la Comisión 8M ha organizado entre Atocha y Plaza España, cuyo eje principal ha sido el antirracismo como antídoto necesario para conseguir derechos para todas.
Kabilas de mesa camilla
Kabilas de mesa camilla ¿Ramadán mubarak? o ¿ramadán digital?
La omnipresencia hace que las pantallas lo ocupen todo, incluso ese vacío que deja la abstinencia de comida y agua, y donde se supone que cada criatura se encuentra con lo que emana de sí misma.
Pueblo gitano
Opinión Un autogobierno para el Pueblo Gitano
La Constitución no incluye al Pueblo Gitano, por tanto, requiere un cambio para incluirle respetuosamente en el entramado institucional que compone el Estado.

Recomendadas

África
Alima Ngoutme “La solidaridad femenina es importante para que en África logremos la inclusión de los niños con discapacidad”
A través de su asociación, Alima Ngoutme, y a partir de una experiencia personal, ha concentrado sus esfuerzos por conseguir la plena inclusión social de los niños y niñas con discapacidad en su país natal, Camerún.
Migración
Migraciones Bruselas anuncia un nuevo proyecto de ley para acelerar las deportaciones de personas migrantes
La Comisión Europea ha presentado este martes un nuevo proyecto de ley que tiene como objetivo intensificar y acelerar las deportaciones de personas indocumentadas a sus países de origen o países de tránsito.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.