Ecologismo
Razóns ecolóxicas para abolir a competencia

E se a sacrosanta competencia fose a peor estratexia posible nun contexto poscrecemento?
panal abejas
Panal de abejas. Imagen: Waugsberg

Coordinador do Instituto Resiliencia

26 oct 2022 09:00

Competitividade, vantaxe competitiva, tribunal da competencia, concorrencia competitiva, prezos competitivos, competir nos mercados... as linguaxes económica e administrativa moderna están pragadas polos conceptos xemelgos de competitividade e competencia, que se foron abrindo paso no último medio século desde o terreo da competencia de mercado máis pura e dura a ámbitos coma o das entidades non lucrativas, o mundo educativo-académico e mesmo o cultural. Semella xa parte do sentido común que ninguén cuestiona: hai que competir para trunfar, en todos e cada un dos ámbitos da vida social e económica e quen non for competitivo, queda fóra da carreira cara a non se sabe moi ben onde. Mais este concepto, tan integrado na cultura capitalista de raíces hobbesianas e neodarwinistas, podería ser totalmente disfuncional precisamente no momento en que o sistema civilizatorio onde se desenvolveu ese sistema da valores comeza a perder pé.

Se, como apunta a ciencia, estamos a nos adentrar nunha nova época de declive de recursos, non só enerxéticos (teitos máximos dos combustibles fósiles e do uranio) senón tamén de todo tipo de minerais, de terra cultivable, de auga doce, etc., en parte polos propios límites xeolóxicos pero tamén, cada vez máis, agravado polo acelerado caos climático, cómpre preguntarse se competirmos por estes recursos é a estratexia máis acaída. Por unha banda temos que a Ecoloxía nos ensina que as especies máis especializadas en explotar un nicho ecolóxico concreto son as máis eficientes e as que mellor prosperan en contextos de abundancia enerxética e material, mentres que en contextos de crise ecolóxica e de escasez de recursos, as especies menos eficientes e máis xeneralistas son as que teñen máis posibilidades de sobrevivir. Así que a Ecoloxía nos pode dar pistas sobre os contextos sociometabólicos nos que é mellor competir e aqueles nos que é mellor, por contra, colaborar. Algunha desas pistas reside na constatación de certos organismos funcionaren con criterios individualistas cando hai pouca densidade de poboación, mais cando esta supera un certo umbral varían a un comportamento coordinado de grupo, mediante a chamada percepción de quórum. Outra poderían ser os estudos do pioneiro da ecoloxía social W. C. Allee sobre os fundamentos biolóxicos da cooperación. Todo este campo das ciencias naturais supón unha achega valiosa que engadir aos estudos xeoestratéxicos que xa levan tempo analizando se a escaseza de recursos vai derivar en conflitos ou vai primar a cooperación para un reparto xusto entre Estados con graos de dependencia variable de cada recurso.

A Bioloxía e mais a Ecoloxía ofrecen a lección de que a cooperación é a mellor estratexia para afrontar a escasez.

Sabemos, cando menos desde Darwin, que tanto competencia coma colaboración son estratexias ubicuas no mundo da vida, malia que o neodarwinismo agachase a relevancia da segunda estratexia como maneira de apuntalar con pretensións científicas o Capitalismo, e ignorando tanto as conclusións do propio Darwin coma as análises de Kropotkin, quen tamén tentou extrapolar leccións biolóxicas para a organización social, mais nun sentido oposto: o do apoio mutuo, un dos fundamentos do seu pensamento anarquista. O Capitalismo fixo da competencia o seu modus operandi por defecto, e co neoliberalismo consagrouse como máximo mandamento en entornos económicos coma o da UE: Tribunal da Competencia, Normas da Competencia, etc. Calquera normativa que poña o máis mínimo atranco á “libre competencia” é considerada anatema, malia coartar así políticas económicas plenamente racionais coma a priorización dos produtos de proximidade. E velaí onde comeza a renxer o sistema: nun contexto de recursos minguantes, onde os combustibles fósiles comezan a escasear (comenzando polo diésel, “o sangue do sistema“ en palabras de Antonio Turiel), é precisamente ese tipo de políticas que lle poñen límites e condicións á competencia as que cómpre aplicar.

Carlos de Castro achega outra explicación moi interesante desde unha óptica metabólica e de sistemas, pois se vencella directamente cun dos supostos santos graais do Desenvolvemento Sostible, primeiro, e da Transición Ecolóxica na actualidade: a reciclaxe. A famosa terceira R da tríade Reducir-Reutilizar-Reciclar debería ser precisamente a menos importante mais, aínda así, convertiuse na máis famosa, debido a que a primeira R é basicamente incompatible co crecemento perpetuo do capitalismo, e a segunda R conleva demasiados problemas para un sistema industrial baseado no usar e desbotar e na obsolescencia programa. Porén, o de reciclar semella non contradicir a primeira vista ningún principio básico do funcionamento do capitalismo industrial. Pódese seguir producindo e desbotando unha e outra vez, aparentemente até o infinito, porque os materiais poden ser reciclados desde os contenedores onde son desbotados polos consumidores. Tanto ten que as taxas de reciclaxe dunha esmagadora maioría de materiais sexa ínfima, séguennos a falar cunha pretenciosidade disparatada de que camiñamos cara a unha ”economía circular“, coma se iso fose: a) tecnicamente factible coas nosas capacidades e recursos devalantes (non esquezamos que reciclar costa enerxía, e esta medra logaritmicamente a medida que pretendemos aumentar as taxas de reciclaxe dos produtos); e b) compatible cun sistema que precisa medrar (lembremos que o círculo ten un radio constante, non é unha espiral a se abrir).

A crecente necesidade de reciclar materiais implica que debemos abandonar a competencia capitalista. 

Ben, pois o que explica o profesor De Castro é que para acadar altas taxas de reciclaxe nun metabolismo (podemos pensar nun corpo humano, nun ecosistema, nunha economía) é preciso priorizar a cooperación sobre a competencia, xa que a fai máis eficientemente. Basicamente, a conclusión sociopolítica desta realidade metabólica dos sistemas complexos é que o Capitalismo queda invalidado en contextos de escasez, e comprería buscar outros sistemas de tipo cooperativo cun alto nivel de organización do uso e da reciclaxe dos recursos... se cadra algo parecido ao ecosocialismo. E quizais, cabe tamén especular con que o Capitalismo se deu imposto grazas á adaptación da estratexia competidora para o contexto de exuberancia enerxética no que se desenvolveu desde o inicio da Revolución Industrial, e que tamén por iso os ensaios históricos de sistemas socialistas atoparon tantos problemas: e sería que aínda non era, desde o punto de vista metabólico, o seu momento? Se así fose, a tortilla tería virado agora totalmente, e ”a fin da abundancia“ podería supor un argumento imbatible para desmantelar dunha vez o Capitalismo e ensaiar unha diversidade de modelos cooperativos poscapitalistas de xestionar os nosos metabolismos socioeconómicos. 

”A nosa civilización tén escrito a súa propia fin e só se apareceren civilizacións reintegradas en Gaia poderían ser estables e perdurar“, sentencia De Castro, autor da Teoría de Gaia Orgánica. E engade unha razón adicional á da reciclaxe para favorecer a cooperación (ou simbiose mutualista, en termos biolóxicos): os propios sistemas complexos disipativos tenden a evoluír cara a macroestruturas que disipen a enerxía máis rápido, é dicir, a aumentar a entropía da contorna. Se un sistema se dá autoorganizado para facelo e existe enerxía dabondo nesa contorna, alcanza a estabilidade. E iso favorece a aparición de sistemas máis complexos, que son os que atopan máis vías e máis rápidas para ese mandato termodinámico a prol de disipar enerxía, aínda que, segundo o científico da Universidade de Valladolid, “a competencia é unha relación menos complexa, porque a cooperación permite facelo mellor”, a través dun meirande número de interaccións e, xa que logo, de diversidade e de resiliencia. Isto implica que unha civilización poscapitalista podería, paradoxalmente, ser máis complexa ca unha capitalista, mesmo dispoñendo de menos enerxía, aínda que se cadra compría mellor describila coma máis diversa. A necesidade que afronta a nosa especie de aprendermos a facer máis con menos, implica, por todas estas razóns científicas, destronar a competencia nas nosas economías e sociedades.

Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Grecia
Grecia Frontex pone de nuevo la mirada en Grecia
En enero de 2025 el Tribunal Europeo de Derechos Humanos acusó a las autoridades griegas de llevar a cabo devoluciones forzadas de manera sistemática.
O Teleclube
O Teleclube 'Sorda' o debut persoal de Eva Libertad chega a 'O Teleclube'
A directora murciana estrea a súa ópera prima ao carón da súa irmá e protagonista, Mariam Garlo.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Opinión
Opinión La coherencia de las políticas de Trump
No se pueden entender los aranceles de Trump sin su lucha por el control de los recursos minerales, sin Groenlandia, Ucrania o la República Democrática de Congo.
Comunidad de Madrid
Memoria histórica Contra la basura y el olvido: tras la pista de los cuerpos y de la memoria de los brigadistas internacionales
El Salto acompaña a un contingente internacional de políticos, políticas y activistas en una ruta en memoria de los brigadistas internacionales que acudieron a luchar a España contra el fascismo, en un ejercicio inspirador para el presente.

Últimas

Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.
El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Comunidad de Madrid
Educación El Gobierno de Ayuso deberá pagar 1.000 euros a una profesora por el exceso de horas lectivas
Según CCOO, hasta 6.500 profesoras y profesoras se podrán acoger a esta sentencia que supone una penalización a la Comunidad de Madrid por el exceso de horas extras que realiza el profesorado.
Ayuntamiento de Madrid
Huelga de basuras Huelga indefinida de basuras en Madrid desde el 21 de abril tras romperse las negociaciones
Los representantes sindicales fuerzan el paro para obligar a las empresas subcontratadas por el Ayuntamiento a escuchar sus propuestas. El Ayuntamiento fija servicios mínimos del 50 %.

Recomendadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Globalización
Crisis del multilateralismo El terremoto Trump sacude las instituciones del orden mundial y la “globalización feliz”
Muchas de las instituciones que marcaron la vida internacional desde la caída del Muro han entrado en crisis. ¿Todas? No, especialmente aquellas que intentan regular los derechos humanos, de los pueblos y de la naturaleza.