Cadena de montaje de Toyota
Cadea de montaxe de Toyota.

Energía
O baño de realismo do presidente de Toyota sobre o coche eléctrico

As polémicas declaracións de Akio Toyoda contradín toda a propaganda oficial e empresarial acerca do futuro do coche eléctrico.

Coordinador do Instituto Resiliencia

4 ene 2021 13:33

“Cantos máis coches eléctricos se constrúen, peor se pon o dióxido de carbono”. “Os coches eléctricos non van ser para o cidadán medio”. Quen fixo estas declaracións non é ningún dos sospeitosos habituais do decrecentismo europeo e tampouco Greta Thunberg nin ningún outro membro de Fridays For Future ou Extinction Rebellion. Foi Akio Toyoda, presidente da primeira compañía automobilística en comercializar de maneira masiva coches alternativos aos de combustión. O neto do fundador da Toyota, fixo estas explosivas declaracións o pasado día 17 de decembro na conferencia anual de prensa da asociación xaponesa da automoción, e foron reproducidas por diversos medios a nivel internacional comenzando polo propio medio de referencia do capitalismo estadounidense, The Wall Street Journal.

Toyoda criticou que os partidarios da substitución do parque móbil actual por vehículos eléctricos (EV nas súas siglas en inglés) non están a ter en conta nin as emisións producidas pola construción dos coches nin as asociadas á produción da electricidade que precisan para se moveren, desenmascarando así a hipocrisía do zero emissions da que outros fabricantes adoitan presumir coa complicidade necesaria das autoridades estatais reguladoras da publicidade. Non debería ser algo sorprendente para as persoas lectoras habituais deste blog, mais si que choca moito escoitalo de boca dun dos máximos representantes da industria.

A partir das declaracións do empresario nipón outros fabricantes e mais os gobernos da Transición Enerxética van ter algo máis difícil vender a idea de que os coches eléctricos representan unha “mobilidade sustentable” ou “verde” e que calquera persoa que hoxe se despraza queimando derivados do petróleo vai poder facelo nuns anos cun coche movido cunha batería eléctrica.

Segundo o presidente da Toyota os coches eléctricos implican importantes emisións de efecto invernadoiro e non poden estar ao alcance de todos

Aínda que si que houbo algunha réplica desde a súa competencia, non coñecemos polo de agora declaracións en resposta a Toyoda desde ningún goberno nin desde os sindicatos da industria do automóbil, que confían tamén o seu futuro ao éxito masivo do mobilidade privada eléctrica, trala súa resistencia inicial. Nun mundo ideal as cuestións suscitadas polo presidente da Toyota debera estar ao día seguinte en boca de todos os xornalistas nas roldas de prensa gobernativas de todos os países industrializados, nomeadamente daqueles coma o noso que anunciaron todo tipo de medidas reguladoras, fiscais e económicas para promover unha extensión masiva duns coches que agora confesa o seu maior fabricante, só van ser para uns poucos.

Mais polo de agora, só hai un silencio vergoñento ante un mito que quedou exposto, traizoado desde dentro por quen debería ser, na teoría, un dos seus maiores defensores. Tan só se publicaron críticas desde algúns medios apoloxéticos da EV revolution que reaccionaron ao torpedo lanzado polo presidente da compañía nipona contra a liña de flotación da nova encarnación eléctrica do mito do progreso, acusándoo de “arrogante”, de “falta de visión” e de “espallar desinformación”, pouco menos ca fake news, en definitiva. Tamén lanzan sospeitas sobre as súas intencións reais ser a promoción do coche movido por célula de hidróxeno e os híbridos (convencionais ou enchufables) como alternativas ao eléctrico de batería, polo cal a súa empresa está apostando moito máis mornamente ca outros competidores. E apoiaría este cuestionamento das verdadeiras motivacións do empresario nipón o feito de que este ano superaron en vendas a nivel mundial, por vez primeira, os EV de batería aos híbridos, nos que precisamente fora pioneira Toyota. E aínda que é razoable pensar no interese competitivo detrás das declaracións de Toyoda, non parece moi razoable que non botara este as súas propias contas sobre as emisións asociadas á fabricación e ao funcionamento dos outros vehículos que vende a súa propia empresa.

Tamén se ten argumentado que as emisións asociadas aos coches eléctricos en Xapón non son extrapolables a outras partes do mundo, debido á alta dependencia deste país con respecto aos combustibles fósiles para xeraren electricidade, sobre todo despois do accidente de Fukushima Daiichi, cando se pararon case todas as plantas nucleares do país. Porén, estas réplicas non teñen en conta dous datos: o primeiro é que boa parte das emisións da vida útil dun coche eléctrico se producen durante o seu proceso de fabricación (así como no das súas baterías, que non se pode esquecer que hai que reemprazar cada poucos anos, co cal implican unhas emisións periódicas durante a vida útil do coche); e o segundo, que tanto nun país cun 10% de xeración eléctrica renovable (caso do Xapón) coma en calquera outro mentres non chegue ao 100%, as recargas do parque móbil eléctrico van emitir, si ou si, CO2, e xa que logo, a afirmación de Toyoda de “cantos máis coches eléctricos, máis emisións”, é rigorosamente certa.

Os plans estatais de descarbonización da mobilidade non son cribles, segundo os cálculos de Akio Toyoda

Precisamente o goberno xaponés acaba de anunciar un paquete de medidas en sintonía coa moda do crecemento verde, un de cuxos obxectivos vai ser a electrificación total da mobilidade privada en 15 anos, apoiándose nunha enerxía nuclear que xa mostrou claramente ao país os seus riscos co incidente aínda non resolto en Fukushima. Segundo Toyoda, se o Xapón tivese que mover todo o seu parque móbil con electricidade, a xeración nacional non alcanzaría en épocas coma o verán, aínda que o goberno xaponés considera que só aumentaría a demanda nun 50%, algo que contrasta coa duplicación da demanda que recoñece o principal paladín dos EVs, Elon Musk. O custo estimado por Toyoda para esta substitución está entre os 14 e os 37 billóns de iens, mentres que o primeiro ministro nipón anunciou un “fondo verde” de apenas 2 billóns para realizar a descarbonización de toda a economía. Sobre a viabilidade destes plans tamén se amosou moi escéptico outro sobranceiro industrial do país, Eiji Hashimoto, presidente da principal empresa siderúrxica do país.

Akio Toyoda tamén anuncia que, coa desaparición dos coches movidos con derivados do petróleo, a industria vai perder millóns de postos de traballo. Xapón está previsto que proximamente anuncie a prohibición da venda de novos coches de gasolina ou gasóleo a partir de 2035, seguindo o exemplo de California ou o Reino Unido, unha intención tamén compartida polo goberno español. O presidente da empresa de automoción critica a falta de realismo dos gobernantes das súas apostas demasiado optimistas sobre estes vehículos: “Cando os políticos din que imos desfacernos de todos os coches de gasolina, xa entenden o que están a dicir?” E no caso do seu país criticou tamén que os plans para a mobilidade eléctrica non veñan acompañados dunha profunda transformación enerxética do país.

Ás advertencias lanzadas por Toyota é preciso engadirlle a consciencia do declive terminal do petróleo

A todo isto faltaría engadir a conciencia do declive terminal do petróleo, algo co que evidentemente non está a contar o directivo xaponés, pois non deixa de facer unha defensa da continuidade dos vehículos de gasolina. Se sumamos ese dato á ecuación, o panorama que temos por diante estaría caracterizado en primeiro lugar por unha moito menor mobilidade, xa que a gasolina — e antes ca ela o diésel — ten os días contados, e os eléctricos non van poder reemprazar máis ca unha fracción dos coches actuais, por moi diversos motivos; en segundo lugar, unha necesaria redución da industria, cunhas enormes perdas de emprego, xa que se van fabricar moitos menos coches; en terceiro lugar, como consecuencia desta menor mobilidade, vaise facer imprescindible unha relocalización de todas as actividades que hoxe obrigan ou incitan á mobilidade en coche particular (traballo, lecer, compras, turismo, sanidade, etc.) en paralelo a unha necesaria multiplicación da dispoñibilidade de transporte público, para que non suceda o efecto chalecos amarelos, ao quitar ou desaparecer a posibilidade da mobilidade contaminante privada e non ofrecer unha mobilidade pública ampliada e máis sustentable.

Estes cabos aínda non parece que os comezase a atar a prensa xeneralista, que acepta acriticamente (e amosando grande anumerismo en moitas ocasións) calquera anuncio propagandístico dos gobernos que veña acompañado das palabras verde, renovable, transición ou similares, sen botar contas nin consultar con quen as ten botado, o cal inclúe agora non só os estudosos da Transición Enerxética senón tamén o presidente da Toyota. E tampouco parece que causaran efecto ningún no discurso tecnooptimista da nosa clase dirixente. Se despois da xente da ciencia e dos activistas ecosociais agora tamén voces sobranceiras da propia industria poñen en dúbida a factibilidade dos soños eléctricos dos nosos políticos, quen máis llelo terá que dicir para que esperten e acheguen algo de realismo aos plans nos que están a gastar o diñeiro e mais o futuro de todas nós?

Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Análisis
Energía El apagón de la liberalización: cómo el mercado eléctrico ha fallado a la ciudadanía
La liberalización no ha cumplido ninguna de sus promesas y ha generado riesgos estructurales para la economía, el medioambiente y la cohesión social
Energía
Juan Bordera “En la crisis energética, el tecnooptimismo es mesiánico y juega a favor de Trump"
El diputado en Les Corts se pronuncia sobre el apagón del pasado lunes y carga contra la forma en la que se están implantando las renovables. También señala el peligro de que el sentimiento antirrenovable cale entre la población.
Tribuna
Tribuna Para acabar de una vez con las nucleares: sobre el último intento de prolongar la vida de las centrales
Los voceros de la nuclear han encontrado la oportunidad ideal para difundir sus bulos con el apagón del 28 de abril. Quieren generar polémica para mantener operativa una infraestructura innecesaria, peligrosa y que genera residuos incontrolables.
#88798
5/5/2021 10:23

Hai varias imprecisións neste artigo que gostaría de destacar. Cando fala de trocar as baterías dos BEV cada poucos anos, de onde extrae ese dato? e qué entende por poucos anos? Sabe o autor que xa hai circulando BEVs con máis de 300.000 km coa batería orixinal e inclusive algún con perto de 1.000.000 de km? Cando fala das emisións para a producción da enerxía, suxire que transportar en barcos enormes, co risco de verquidos engadido, o petróleo produce menos emisións? tendo en conta que é unha pequena parte do proceso de transformación do crudo en combustibles, todo o cal é moi contaminante, inclusive en destino coas refinerías, como sabemos ben en Galicia. Finalmente, cando fala das emisións que se producen durante a construcción dos BEVs, refírese á diferencia con respecto a construir un vehículo de combustión interna? Sabe que fabricantes comprometidos como Tesla teñen factorías completamente cubertas de placas fotovoltaicas, sendo algunha delas completamente independente e 0 emisións? Incluso BMW ten unha fábrica de BEVs en transición cara a iso e o seu modelo i3 ten unha porcentaxe de material reciclado e reciclable por riba do 90%. Tamén quero lembrar que Toyota aposta por unha hibridación mínima, que non resolve ningún problema das emisións dos vehículos de combustión pero si consegue manter a maior parte do seu negocio en base a mantementos e reparacións de seus motores, que ademáis teñen moita menos esperanza de vida que os eléctricos. Grazas.

0
0
Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Investigación
Investigación Varios refuxiados denuncian á ONG Rescate Internacional por explotación laboral e agresión sexual
A Garda Civil investiga o centro de Mondariz-Balneario tras varias denuncias por parte de voluntarios migrantes que aseguran traballar sen contrato a cambio de 50 euros semanais. A ONG xestiona 1.700 prazas do programa estatal de acollida.
Galicia
Galicia A Xunta aprobou a celulosa de Altri argumentando que a súa cheminea de 75 metros sería “icónica”
O Informe de Patrimonio Cultural, favorable á multinacional, emitiuse con base en dúas encargas externas, contratadas e pagadas pola empresa ao ex presidente e ao actual tesoureiro de Icomos-España.
Reducción de jornada
Laboral El ‘obstáculo’ catalán a la jornada de 37,5 horas semanales
Frente al ‘no’ de Junts, los sindicatos desmontan los argumentos de la oposición y la patronal a lo que consideran “un avance” en los derechos de los y las trabajadoras.
Yemen
Yemen Los hutíes de Yemen, única milicia en Oriente Medio que sigue bombardeando Israel “en solidaridad” con Gaza
El grupo armado ha lanzado decenas de misiles contra territorio israelí desde que el Gobierno de Netanyahu retomó el bloqueo total de ayuda humanitaria en el enclave a inicios de marzo.
Industria armamentística
Feria de armas Un grupo de activistas señala en IFEMA la complicidad de la industria de armas con el genocidio palestino
“Nuestras balas, nuestros muertos”: así gritaba un grupo de activistas en la mañana de este domingo en el recinto ferial IFEMA, en Madrid, donde entre el 12 y el 14 de mayo tendrá lugar una nueva edición de la Feria Internacional de Defensa.
Estados Unidos
Roberto Montoya “Nos dicen que hay que armarse contra Putin cuando el mayor peligro para el mundo es Trump”
Más Donald Trump que nunca, el multimillonario ha regresado para terminar lo que no pudo hacer en su primer mandato. El periodista Roberto Montoya bucea en el personaje y su contexto en el libro ‘Trump 2.0’ (Akal, 2025).
Palestina
Ocupación israelí Miles de personas se manifiestan en Madrid contra el genocidio en Palestina
La organización cifra en 50.000 las personas asistentes a la convocatoria unitaria de todas las organizaciones que forman la Rescop, a la que se han sumado cientos de colectivos ciudadanos con una voz común: Muévete por Palestina.

Últimas

O Teleclube
O Teleclube 'Os Pecadores' loitan contra montruos reais e mitolóxicos no novo episodio de 'O Teleclube'
O dúo do director Ryan Coogler e o actor Michael B. Jordan estrean unha película sobre a experiencia afroamericana cunha ameaza sobrenatural engadida.
La vida y ya
La vida y ya Algo más que leer
“Cuéntale hasta cuándo estuviste trabajando”, le dicen a otra. “Yo trabajé hasta los setenta y pico”, comenta sin orgullo pero sin resignación.
Más noticias
Opinión
Opinión Cinco ideas decrecentistas frente al apagón
El autor de ‘La espiral de la energía’ (Libros en Acción, 2014) reflexiona sobre las lecciones que se pueden extraer del corte de suministro eléctrico del pasado 28 de abril.
Análisis
Energía El apagón de la liberalización: cómo el mercado eléctrico ha fallado a la ciudadanía
La liberalización no ha cumplido ninguna de sus promesas y ha generado riesgos estructurales para la economía, el medioambiente y la cohesión social
Laboral
Laboral Al borde de la huelga en la educación pública vasca
Los cuatro sindicatos convocantes denuncian que el Departamento de Educación vasco no se han sentado a dialogar hasta este viernes pocos días antes de los paros
Opinión
Opinión ¡A la mierda Europa!
Hay otra Europa que es víctima de la Europa neoliberal y belicista que apuesta por la industria de las armas a costa de los derechos sociales, es una Europa que se muere de vergüenza cada vez que ve imágenes de Gaza o Cisjordania.

Recomendadas

Laboral
Laboral Coidar sen dereitos: a loita das traballadoras nas residencias privadas de Galiza
Sen tempo nin medios para ofrecer uns coidados axeitados, alertan dunha situación insostible nos centros e denuncian a privatización dun servizo a costa do benestar das persoas maiores e dependentes.
Cine
Cine Colectivo y sin autor: breve historia de otro cine
La película ‘Una isla y una noche’, autoproducida y autodistribuida por el colectivo francés Piratas de Lentillères, es la puerta de entrada para recordar otros modos de hacer cine, alejados de la firma de autor y los grandes estrenos.
Historia
Historia El largo viaje de Pepe Díaz
Se cumplen 130 años del nacimiento en Sevilla de una figura carismática y trágica del movimiento obrero español.