Marxismo
            
            
           
           
Pedro Rey: “Todas as clases están suxeitas á dominación capitalista” 
           
        
         
Pedro M. Rey Araújo  (Compostela, 1991),  investigador pos-doutoral na Universidade de Santiago de Compostela e  Autor de Capitalism,  Institutions and Social Orders (Routledge,  2021), ven de dedicarse  nos últimos tempos ás lecturas máis  heterodoxas de Marx sobre  o  capital, a  reprodución social e  a repartición do tempo. A súa traxectoria intelectual deixa  entrever distintas colaboracións en medios como  New Political  Economy, Rethinking Marxism  ou New Left  Review,  ademais de toda unha serie de traballos académicos  como  a  súa tese doutoralA  Political Economy Analysis of Spain’s ‘Mediterranean  Neoliberalism’, 1995-2016 (2019).  Actualmente  forma parte do Consello de Redacción do Espaço  Clara Corbelhe e  participará como relator na  conferencia  inaugural da III Jornada de Estudo “Um novo Marx para a Galiza de hoje” convocada  en Pontevedra.
Durante  a entrevista alude á necesidade de integrar as novas lecturas de  Marx no campo intelectual galego e  valora os límites e potencialidades da  hipótese populista.  As súas respostas abordan a evolución  da recepción da  obra do xenio de  Tréveris  na Galiza e recollen  algunhas  claves para  a  acción política  das esquerdas transformadoras no país. É  hora de volver a Marx? Pode  a  crítica da economía política previrnos do desencanto? Cal  é  o mellor compás para orientarnos nas batallas políticas do noso  tempo?
Gustaríame  preguntarche pola túa traxectoria intelectual: A  que temas te dedicas e cales  son as túas  principais  influencias teóricas?
Penso  que o meu traxecto viu marcado por conxunturas tanto biográficas  como globais. Nada  máis cumprir  os dezaoito  anos,  alá  polo  2008, fixen  a carreira de Economía  e  cando  rematei o mestrado había un 50%  de paro xuvenil. A  miña  tese de doutoramento foi  un intento de explicar que mudara entre os anos noventa  e  a década do 2010: de como se reproducira a orde social nos anos da  burbulla, de  como  implosionou como  implosionou aquela crise e  de  cales eran as opcións políticas que se abrían.  Aí traballei desde a  economía  política,  con moita influencia de autores da teoría crítica contemporánea  como Žižek, Rancière,  Laclau ou Butler. Interesoume  moito a idea do populismo de esquerda, primeiro como hipótese e logo  a  través dunha  revisión crítica dos seus erros. Posteriormente  publiquei Capitalism, Institutions and Social Orders.
Nestes últimos anos metinme nun proxecto onde abordo a cuestión do tempo desde coordenadas teóricas situadas no proxecto maduro de Marx (a crítica da economía política), as lecturas contemporáneas da reprodución social, as novas lecturas de Marx en Alemaña ou as novas lecturas da forma-valor. Nesta nova orientación interésame responder ás preguntas de como politizar o tempo desde a esquerda ou de entender como se reproduce a orde social capitalista e cales son as condicións para subvertela. Vivín unha transición desde a economía política crítica a encadrarme dentro da crítica da economía política da tradición marxista.
A hipótese populista confundía a encarnación empírica dos malestares que querían combater coa explicación última dos mesmos
¿Cales  crees que foron as principais potencialidades e limitacións da  hipótese populista? En que medida cres que a  revisión crítica da mesma levouche a estar hoxe de  “volta a Marx”?
Penso  que houbo moitas diferencias en como se implementou esta estratexia  en Europa. Non é o mesmo Corbyn que Tsipras nin  a  Francia Insumisa que  Podemos. Eu traballei sobre a experiencia española. O  populismo de esquerda fixo  unha boa lectura da  conxuntura, no sentido de que entenderon que durante  a crise operaban  nun terreo social moi fragmentado tras décadas de neoliberalismo.  Non  había  durante  aqueles anos  alianzas sedimentadas que permitisen  unha  operación contrahexemónica contra a austeridade. Tamén  entenderon  ben que a crise de 2008 sucedeu  de forma moi repentina e que,  debido a súa natureza financeira, afectou  a todas as latitudes do corpo social. E  aquí aparece tanto  a súa fortaleza como a súa debilidade: facer  da necesidade virtude. Dado  que non  existían os  movementos sociais que  permitirían unha contrahexemonía,  e  debido á  natureza da crise, abríase  a posibilidade  dunha invocación populista, inclusiva e  ampla, que permitía abranguer a xente con politizacións moi diferentes. Era  entón cando o populismo de esquerdas permitía unha rápida  agrupación nun  proxecto común capaz  de  chegar as institucións e de  iniciar un proceso democratizador.
Os líderes de Podemos, ao facer análise desde ferramentas teóricas laclausianas, foron incapaces de ver que a crise que tiñan diante non era unha crise pasaxeira ligada á corrupción do PP, senón que era unha crise estrutural que ía a marcar o horizonte de acción política durante moito tempo.
Pero as fortalezas están preñadas das súas propias limitacións. Houbo dúas. A primeira foi que confundían a encarnación empírica dos malestares que querían combater coa explicación última dos mesmos. Cando se sinalaba á casta ou cando o 15M dicía que “non somos mercadorías nas mans de políticos e banqueiros” había un nivel de concreción que esixía ir máis alá. O problema non era tanto que a casta fose mala, como se dunha cuestión moral se tratase. O problema era que a reprodución social estaba mediada polo capital, dando lugar a dinámicas que se manifestaban en entes concretos pero que non eran os responsables últimos. A hipótese populista non era capaz de dar un paso máis alá na abordaxe do problema. Isto é algo que tamén se agudizou pola idiosincracia dos seus principais referentes teóricos (Laclau, Mouffe, a tradición postmarxista). Cabe lembrar que Laclau, por mor da súa lectura de Marx, ao mesmo tempo que incorpora novos campos teóricos que non estaban presentes no marxismo tradicional, bota do seu campo de acción á economía política. Os líderes de Podemos, ao facer análise desde ferramentas teóricas laclausianas, foron incapaces de ver que a crise que tiñan diante non era unha crise pasaxeira ligada á corrupción do PP, senón que era unha crise estrutural que ía a marcar o horizonte de acción política durante moito tempo.
A  segunda limitación refírese á conceptualización do momento histórico como aquel no  que  se  precisaba unha máquina de guerra electoral. Dicíase que era necesario adoptar un modelo organizativo vertical e xerárquico para aproveitar fiestra de oportunidade aberta polos casos de  corrupción que asolaban ao Partido Popular. Era nese momento, “agora ou nunca”, a  oportunidade de acceder ás institucións. Esa mala lectura dos tempos tamén levou a outorgar moita relevancia á lóxica mediática, supeditando  os obxectivos do espazo á vitoria nas eleccións Xerais de 2016.  Todo  ou nada.  O que sucedeu foi que non se puideron gañar, e  a partir de aí quedou unha  maquinaria  burocratizada e  disfuncional que aos poucos  anos  implosionou internamente. A  raíz de seguir esta conxuntura explicándome  o que fallaba  abandonei  aqueles marcos teóricos e rematei asentándome  nunhas coordenadas marxistas máis firmes.
A Marx se lle ten acusado de ter sido economicista, reducionista e esencialista, cando en realidade, se cabe tal acusación, esta debería verterse sobre a tradición erixida posteriormente en torno a súa obra.
Pregúntoche  agora por esas coordenadas  marxistas. Que teorías che resultan de interese para pensar as  conxunturas e os fenómenos que nos atravesan? Cales che parecen os  útiles do marxismo para intervir na actualidade? 
O  que máis me interesa do marxismo é a obra de Marx e non tanto a  tradición marxista que viu despois. A Marx se lle ten acusado de ter  sido economicista, reducionista e  esencialista, cando en realidade, se  cabe tal acusación, esta debería verterse sobre a  tradición erixida posteriormente  en torno a súa obra. Interésame  o proceso de dobre crítica que  atopamos nel:  por un lado, a crítica á  sociedade contemporánea, ás  sociedades capitalistas nas  que vivimos,  e ao mesmo tempo a todas aquelas teorizacións que queren dar conta  dela. A  teoría marxiana paréceme  sumamente útil para ver como se relacionan as lóxicas do capital  con outras opresións (que  el non analiza)  como son  as de xénero, ecolóxicas, raciais ou relixiosas, e asi poder  responder a moitas preguntas que son de urxencia contemporánea: por  que traballamos tantas horas a pesar de ter este desenvolvemento  tecnolóxico? Por que a degradación do planeta prosegue adiante sen  fin? A obra de Marx é o marco teórico mellor capacitado para dar  conta das especificidades das sociedades capitalistas e poder  intervir sobre as diferentes opresións que se  dan  nela e se relacionan entre si.
O capitalismo é o froito dun accidente histórico, non é algo esencial ou consubstancial á natureza humana. Se podemos datar o seu comezo histórico tamén terá, por definición, unha caducidade. Outra cousa é que o que veña despois non terá que ser necesariamente mellor.
Marx  permítenos clarificar  como se  nos aparece  a sociedade capitalista, isto  é, como se presenta a si mesma, e por suposto, para desentrañar  como é que se relacionan efectivamente os seus distintos  elementos. Tamén  nos permite  clarificar en que consiste a especificidade histórica do  capitalismo. O capitalismo é  o  froito dun accidente histórico, non  é algo esencial ou consubstancial á natureza humana. Se  podemos datar o seu  comezo histórico tamén terá, por definición, unha caducidade.  Outra cousa é que o que veña despois non terá que ser  necesariamente  mellor.  A  obra de Marx clarifica  cales son as condicións  que se teñen que cumprir para que se poda acadar unha emancipación  colectiva, e  estas  parten nin máis  nin menos que da  abolición  do capital como  lóxica central que regula a reprodución social. Dito así nestes  termos semella un obxectivo inalcanzábel, pero non é outra cousa  que acadar un control colectivo, consciente e radicalmente  democrático da totalidade das  actividades que levamos a cabo colectivamente para reproducirnos.
hai un tipo de dominación especificamente capitalista que é abstracta e impersoal, á cal están suxeitos todos os axentes da sociedade capitalista.
Na  III Jornada de Estudo organizada polo Espaço Clara Corbelhe  participas cunha conferencia inaugural na que abordaras estas  lecturas de Marx: podes  anticiparnos ese mapeo dos traballos recentes máis importantes?  Que  comparten entre si? 
As  lecturas que me interesan comparten entre si a  súa énfase na  especificidade histórica do valor, e por extensión, das sociedades  capitalistas; ademais  de facer fincapé  en que máis alá da dominación que  se da nas  relacións  persoais, que teñen un  percorrido  histórico máis  longo,  hai un tipo  de dominación  especificamente capitalista que  é abstracta e impersoal, á  cal están  suxeitos todos os axentes da  sociedade capitalista. Todas  estas lecturas poñen o acento nas aparencias e nas formas sociais  que se derivan cando unha sociedade se  fundamenta nunha  situación de desposuimento  estrutural.
Dentro  dos autores mais relevantes atópanse, en España, Clara Ramas, César  Ruíz San  Juan ou   Javier Moreno Zacarés, que  ten feito un gran traballo sobre  a cuestión inmobiliaria e sobre a renda. Xa  nun plano máis internacional, pensaría na nova lectura de Marx  (Michael  Heinrich),  os autores do marxismo aberto anglosaxón como Werner Bonefeld, John  Holloway ou Simon Clarke,  autores americanos  como Moishe  Postone ou Patrick  Murray,  a ecoloxía marxista con  John  Bellamy  Foster,  Kohei  Saito,  Andreas  Malm,  e  dentro  do feminismo marxista o que se deu en chamar a teoría da reprodución  social con autoras como Nancy Fraser ou  Susan Ferguson. Tamén  estaría atento ao libro recentemente publicado en Verso de  La coacción muda (Verso, 2024) de Søren Mau.
A tradición anticolonial primeira vai evolucionando cara marcos que pouco teñen que ver coa tradición marxista e que, ao meu ver, ofrecen unha crítica social de corte esencialista que recorda máis ao socialismo utópico e romántico premarxista que á propia obra de Marx.
Quero  preguntarche pola recepción de Marx na Galiza. Como cres que  evolucionou o campo intelectual galego neste sentido? Que lecturas  predominan? Podemos  falar dun  campo intelectual marxista no  país?
A  primeira recepción sistemática do pensamento de Marx sucedeuse na  década dos sesenta  e setenta.  Naquel momento está ligado á problemática  colonial, e vencéllase ás  visións dependentistas  e  tercermundistas. Son unha  serie de autores que introducen o marco anticolonial, tanto a partir  da obra de Beiras como dalgúns  ligados á UPG  primeiro e logo ao PC. Reciben correntes en voga, contemporáneas  naquel momento, e empréganas  con  enxeño para  ler a realidade interna do país. Naquel contexto de represión  política, no medio da ditadura, as posibilidades de ler a Marx eran  moito máis complicadas. Nos anos setenta hai unha serie de autores  ligados ao Partido  Comunista  principalmente, como Pérez  Touriño, Abel Caballero ou Ramón  Máiz,  que si leen a Marx tal  e como  se estaba a ler naquela altura fóra do  país,  con un alto nivel de sofisticación. Esta  recepción vai esmorecendo gradualmente nos anos oitenta  e noventa  até que a presencia da tradición marxista na política radical  galega faise  menor.  A tradición anticolonial primeira vai evolucionando cara marcos  poscoloniais ou decoloniais que pouco teñen que ver coa tradición  marxista e que, ao meu ver, ofrecen unha crítica social de corte  esencialista que recorda máis ao socialismo utópico e romántico  premarxista que á  propia obra de Marx.
Galiza  non  é unha excepción dentro do Estado no  que se refire a manter unha recepción de Marx á altura dos tempos.  Si  que é certo que nos últimos anos hai unha serie de movementos  políticos que están agromando por todo o país, principalmente na  mocidade, que si que están lendo a Marx  directamente e que se están facendo cargo de todas estas lecturas.  Semella  que as  tornas están cambiando no académico.-intelectual e nos movementos  políticos de base. Isto  pode reverter a  dinámica de ignorancia cara a obra de Marx en prol dunha tradición  de pensamento político propio, en certo sentido ligada  á  tradición anticolonial e poscolonial, aínda que non teño nada  claro que iso sexa algo positivo para o país.
É  precisamente  perante a sensación de que esta obra de Marx non está  sendo recibida na forma que debería que desde Clara Corbelhe  decidimos que este ano tiñamos que dedicar as xornadas a tratar de  establecer un campo que artelle esta recepción de correntes, para  poder ler mellor  a situación política do país. Algo similar ao que se fixo nos  sesenta  e setenta.  Hai teóricos marxistas de primeiro nivel nados  ou que traballan na Galiza que  están participando en todos os debates da escena contemporánea.  Pretendemos  concitalos e demostrar que se pode pensar a Marx  desde Galiza,  igual que en outros territorios, cun nivel tan elevado de  sofisticación teórica e profundidade política como en calquera  outra latitude.
Se a idea de Galiza como colonia puido ter un mínimo sentido naquela altura hoxe está completamente fora de lugar. Ten unha carga afectiva-emocional moi forte pero cero potencia analítica
Aludías  ao “socialismo utópico e romántico premarxista”. Fas  referencia á impregnación das teorías de Galiza como colonia en moitos imaxinarios militantes: Cres que existe un desencaixe entre as  relacións sociais existentes en Galiza e a imaxe arroxada por estas  correntes?
Si,  completamente. É un marco interpretativo que puido ser minimamente  escusable ou ter algún sentido nos anos sesenta  ou setenta,  aínda que penso xa  foi desbotado  naquel  momento polos  traballos de Pérez  Touriño, Albino Prada  ou  Abel  López.  O que dicían era que independentemente de que Galiza fora unha  nación esta  non  era unha formación social propia, o  que facía que unha relación  de tipo colonial con España non tivese  cabida. Se aínda puido ter un mínimo sentido naquela altura hoxe  está  completamente fora de lugar. Ten  unha carga afectiva-emocional moi forte pero cero  potencia analítica, carece completamente de capacidade para explicar  cal é a situación interna do país e como se relaciona co seu  exterior. Esquecen, ao priorizar as  relacións  Galiza-España ou Galiza-Unión  Europea,  que  a propia Galiza está fracturada  internamente, o  que lles leva a discursos  románticos  con pouca capacidade analítica; e o que parece mais perigoso, a  arraigarse na tendencia a discursos  nacional-chovinistas.
Tamén  falas dalgúns movementos  que están a traer á escena política a  Marx, penso  no  caso de Creba Socialista recentemente. Quería  propoñerche unha reflexión: o  marxismo propón un  aparello conceptual  (fetichismo,  mistificación,  plusvalía, abstracción real, suxeitos automáticos, dominación  impersoal...)  orientado  a transformar o  metabolismo social  e  a trazar a  un  itinerario emancipador.  Pero  este aparello, rico para  orientarse no mundo que temos, non  pode  traducirse automaticamente nunha proposta política. E  penso que aquí  aparece  un dos principais vicios das organizacións autodenominadas  marxistas: traducir  automaticamente a teoría en acción  política.  Que opinión tes? Cres os  marxistas  poden  devir  nunha sorte de “marcianos” en política?
As  ferramentas teóricas outorgadas por Marx permiten trazar cales son  as lóxicas que delimitan o terreo no cal se suceden as loitas  políticas, pero en ningún caso son receitas que poidan ser  traducidas directamente á acción política. Por moitas cousas. A  obra de Marx  chámase o “Capital” e non o  “Capitalismo”  por algo: é unha obra sobre un proceso social moi específico que  ten relevancia na totalidade social na que se enmarca, o  cal se relaciona  moitas  outras loitas e dinámicas que se lle escapan, relativamente  autónomas, que  non están subordinadas  nin sometidas  ás súas  lóxicas,  e  que  polo tanto demandan intervencións políticas específicas.
O  que non é en ningún caso o marxismo é un receitario. O que nos  permite ver é cal é  a especificade histórica dunha sociedade capitalista e  cales son algunhas  das  súas dinámicas  fundamentais para,  a  partir  de aí,  facer  un traballo de como se ligan estas  con  outros procesos. En ningún caso pode haber unha tradución directa  desas dinámicas ao plano da política. A política ten unha lóxica  de acción e intervención propia que Marx pode iluminar, pero que en  ningún caso pode ser reducida.  O obxecto de teorización de Marx é moito máis limitado do que  quixeron  crer  moitos dos movementos políticos marxistas seguintes.
Os problemas ecolóxicos non van ter nunca unha solución duradeira se a forma de reprodución social adopta unha forma capitalista; o mesmo para a vivenda, mentres os bens básicos de reprodución adquiran un carácter de mercadoría necesariamente haberá xente expulsada deles
Por  outra banda, pode que en moitos dos suxeitos en movemento haxa a  veces unha dependencia moi seria da conxuntura que lles faga  descoidar  a  teoría.  Pode que os sindicatos caian en posicións economicistas ou  que os partidos reproduzan un fetiche na representación. Como crees que  estas  lecturas de Marx poderían contaminar a praxe dos partidos políticos,  sindicatos e  movementos sociais?
Estas  novas lecturas de Marx, por unha banda, recoñecen moi claramente cal  é o obxecto de estudo. Non é unha teoría totalizante das  sociedades capitalistas no seu conxunto senón que se centran nunha  serie de lóxicas fundamentais, e a partir de aí  abordan como se relacionan con outras lóxicas (doutros procesos) que  forman parte desas sociedades capitalistas pero non son reducibles ao  capital. A ensinanza máis importante que hai que extraer destas  lecturas é que, en última instancia, se non se supera a forma  capitalista da riqueza, isto  é, a  lóxica da mercadoría, o fetichismo e a situación de desposuimento  estrutural, daranse  lugar a  problemas cuxa forma fenoménica trataremos  de atallar con solucións parciais. Os  problemas ecolóxicos non van ter nunca unha solución duradeira se a  forma de reprodución social adopta unha forma capitalista; o  mesmo para a   vivenda, mentres os bens básicos  de reprodución adquiran un carácter de mercadoría  necesariamente haberá xente expulsada  deles.  Asi  cun longo etcétera.
Hai que apuntar a un control colectivo, democrático, consciente e horizontal da reprodución
Estas lecturas tratan dun obxecto ben concreto: o capital. Este é un proceso a partir do cal se pode ir debullando cales son as súas condicións de posibilidade e como se relaciona con outros procesos que son relativamente autónomos. Debemos ambicionar a instauración dun modo alternativo de reprodución social que non estea fundamentado no desposuimento e os traballos privados sin coordinación entre si, relacionados exclusivamente mediante mercadorías, na que todos os axentes responden unicamente aos incentivos outorgados polos movementos dos prezos. Hai que apuntar a un control colectivo, democrático, consciente e horizontal da reprodución. Isto tampouco deixa de ser unha abstracción, por iso convén discutir con que mecanismos a concretamos. Os procesos políticos non son algo que poidamos dicir con anterioridade senón que son algo que descubre a sociedade no seu propio proceso de autoemancipación. Aí non caben receitarios outorgados desde fóra.
Quero  preguntarche polo mapa político na Galiza: cales consideras que  deberían ser os elementos centrais nunha diagnose política hoxe  e cales cres que deberían de ser as liñas centrais dunha proposta  política transformadora?
O  elemento central de toda diagnose política que permita trazar unha  praxe emancipadora, aquí e en calquera país do noso entorno, ten  que recoñecer que as nosas sociedades son capitalistas e que mentres  iso non sexa superado haberá unha serie de dinámicas que escapan ao  noso control. Basicamente sucede  que  o proceso de reprodución social se autonomiza nunha serie de  abstraccións que non están baixo o control de ninguén: nin dos  capitalistas, nin do Estado -nas súas distintas  escalas  xeográficas-. O primeiro que habería que facer é partir desde esas  coordenadas, e a partir de aí, cada loita política concreta  determinará como  actúa.  Desde este mínimo podemos trazar un mapa de futuro con máis visos  de ser minimamente estable.
non podemos perder de vista que as persoas proletarizadas do noso país teñen moito máis en común con calquera outra persoa proletarizada do estado que con aqueles que ocupan unha posición de clase contraria
A segunda lección que penso que é ineludible sacar é que precisamente, en tanto que sociedade capitalista, temos moito mais que ver coas sociedades do noso entorno, principalmente con aquelas que forman parte do Estado español. Iso non quere dicir que a cuestión nacional no noso país non teña relevancia, pero iso non pode facernos perder de vista que as persoas proletarizadas do noso país teñen moito máis en común con calquera outra persoa proletarizada do estado que con aqueles que ocupan unha posición de clase contraria. Ao mesmo tempo cabe engadir que tódalas posicións de clase están sometidas ao dominio impersoal e abstracto do valor movéndose a si mesmo. Esta situación só se pode atallar mediante un control colectivo e consciente do proceso de reprodución social. A tarefa é inmensa pero polo menos, de conseguila, non vai a socavarse a si mesma.
Relacionadas
Para comentar en este artículo tienes que estar registrado. Si ya tienes una cuenta, inicia sesión. Si todavía no la tienes, puedes crear una aquí en dos minutos sin coste ni números de cuenta.
Si eres socio/a puedes comentar sin moderación previa y valorar comentarios. El resto de comentarios son moderados y aprobados por la Redacción de El Salto. Para comentar sin moderación, ¡suscríbete!
 
