O prelo
O conto da criada: a fraxilidade da nosa liberdade

Irmás Cartoné edita a distopía feminista de Margaret Atwood que adverte sobre a expansión inminente dos discursos de odio.
O conto da criada Cartoné 2
12 jun 2020 22:21

Pasaron xa 35 anos desde que O conto da criada saíu do prelo por primeira vez. Desde entón se teñen feito adaptacións da historia para case todos os formatos: radio, televisión, cine, teatro... A novela distópica de Atwood colócase ao nivel das obras escritas por Úrsula K. LeGuin, Orwell, Bradbury etc. É un dos textos máis representativos da ciencia ficción feminista. Cuestiona as ordes sociais e indaga na natureza humana e o papel da muller fronte a opresión. 

Margaret Atwood é unha das autoras máis importantes da nosa contemporaneidade. Nacida en Otawa en 1939, Atwood é novelista, poeta e activista política. Desde 1988 é membro da Academia Estadounidense das Artes e Ciencia, e da Real Sociedade de Literatura desde 2010. Ten máis de trinta novelas e coleccións de poesía publicadas, ademais de ensaios, obras de teatro, novelas gráficas e guións de TV. Como activista, loita a favor dos dereitos humanos, a liberdade de expresión, así como por causas ambientais. 

O Conto da criada versa sobre a vida nos primeiros anos da instauración da república de Galaad, antes Estados Unidos de América, un réxime totalitario e teocrático. Este novo Estado quitoulles ás mulleres os seus dereitos e asignoulles tarefas específicas relacionadas cos coidados, a reprodución e mesmo traballos forzados en campos de refugallos tóxicos. A historia está contada por unha muller á cal lle foi borrada a identidade e a súa liberdade  foi coartada para convertela en criada sexual dunha familia poderosa. 

Atwood escribe a novela como se fora un crebacabezas. Conecta o presente co pasado, alterna entre a descrición e a cavilación. A certeza que temos é que nalgún momento a protagonista foi unha nai, tiña traballo e unha parella, e que agora ten prohibido ler, escribir e mirar á cara aos demais; pasa case todo o seu tempo encerrada na súa habitación e ten a obriga de quedar embarazada do xefe da casa.

“O normal, dicía tía Lydia, é aquilo ao que estades afeitas. Pode que isto non vos pareza normal agora pero, pasado un tempo, parecerávolo. Volverase normal”. 

A través dos capítulos do libro imos seguindo a esta muller, que agora recibe o nome de Defred, e metémonos na súa pel na medida en que vai describindo á súa rutina e trata de darlle sentido ao devir da súa vida. É unha voz que está desposuída. A autora logra mostrarnos na submisión e represión dos desexos desta muller, o febles que podemos ser fronte o medo e a violencia.  

Mais a mirada que temos sobre o que sucede é bastante pechada, como se tratásemos de ver a través dunha pequena mira nunha porta. Igual ca narradora, descoñecemos o que está a pasar en realidade. Sabemos que o mundo adoitaba ser como o noso presente e que agora mudou. Pero non sabemos con claridade por que nin de que xeito.

Esta novela, que no ano da súa publicación fora premiada por catro certames literarios distintos, adoitase catalogar como unha obra de ciencia ficción, aínda que para autora se trate dunha ficción especulativa. Atwood distingue a ciencia ficción como un xénero que adoita falar de espazos aos que non podemos ir, de seres que nunca poderemos atopar e de cousas que aínda non podemos facer. A ficción especulativa, pola outra banda, toma aquilo que xa está dado dalgún ou outro xeito no mundo e que casualmente responde á pregunta: “que pasaría se...?” 

“Como sabemos polo estudo da historia, ningún novo sistema pode impoñerse sobre un previo sen incorporar moitos dos elementos que se poden atopar neste último. (...) As políticas racistas, por exemplo, estaban firmemente arraigadas no período pre-galaadita, e os temores racistas proporcionaron parte do caldo de cultivo emocional que permitiu que a instauración do réxime de Galaad tivera tanto éxito”. 

Temos aprendido na nosa historia o xeito no que os réximes autoritarios chegan ao poder e logran mudar o ideario de países enteiros. O conto da criada é un terrible recordatorio do permeable que é a orde da nosa normalidade, e do pouco que podemos facer fonte a imposición da forza.  

Mais, así como Atwood reflicte nesta historia chea de misterio e escuridade sobre a fraxilidade da moral, tamén escribe sobre os pequenos actos de rebeldía, como pode ser o mero feito de facer memoria e agardar. Tamén fala das complicidades e das resistencias que están sempre alí, aínda cando parecera que xa non hai futuro.

“Parte dela podo contala por min mesma, parte dela sóubena por Alma, que lla oíu a Dolores, que lla oíu a Janine. Janine sóuboa pola tía Lydia. Até en lugares coma este se poden formar alianzas, até en circunstancias coma estas. Iso é algo co que sempre podes contar: haberá alianzas, dun tipo ou outro”.  

Alén da discusións sobre o xénero literario, que nunca poderá compracer a ninguén, posto que depende do contexto e da subxectividade que implica o acto de ler, O conto da criada é unha historia que se continúa lendo aínda despois de tantos anos porque nos fai decatarnos da fraxilidade humana, mais tamén da fortaleza que temos e coa que logramos seguir vivindo en condicións.  

Porque, cando nos arrebatan todo: as nosas cousas, a nosa identidade, as nosas relacións, a nosa capacidade de sentir  pracer... que é o que nos fai persoas? Cando nos deshumanizan, pódese xulgar a nosa ética? Como se fai para vivir en soidade? Bastan os recordos e a esperanza?

Ao final, a novela de Atwood pode ser considerada como unha obra feminista na medida que indaga nas relacións de xénero e estipula que, por máis que nos aten as mans, as mulleres formaremos alianzas e resistencias en pos da nosa dignidade. Nese sentido, O conto da criada é un vehículo importante para facer pontes entre o que lemos e a nosa realidade: Que dereitos temos agora?;  entre a teoría e a práctica: que temos que seguir facendo para protexelos e conquistar os que nos faltan antes de que alguén veña a arrebatárnolos

Cando Margaret describe un mundo tan gris e violento, ao mesmo tempo imaxinamos mundos completamente alleos, libres do sexismo, onde estamos todas libres do perigo e somos recoñecidas como persoas.

Sen dúbida, O conto da criada, editado por Irmás Cartoné e traducido tan xeitosamente por Celia Recarey e Carlos Valdés, é unha oportunidade para descubrir esta historia na nosa lingua.

Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Literatura
Iván Repila “Es muy complicado cambiar el mundo; quizá la solución es inventarse otro distinto”
Iván Repila ha escrito una historia para convencernos de que lo que nos separa de las hormigas es que nosotros “tergiversamos la experiencia de estar vivos”.
Literatura
Antonio Orihuela “En España existía un sujeto femenino radical y de cambio antes del movimiento sufragista”
A propósito de la publicación de su ensayo “Las sin amo”, repasamos con Antonio Orihuela la historia silenciada de unas escritoras de los años treinta comprometidas contra la lógica burguesa, el Estado, el capitalismo y la explotación.
Galicia
Galicia De la Sección Femenina del franquismo al Cancioneiro Popular Galego: el pueblo es quien canta y baila
Las cantareiras protagonizarán el Día das Letras Galegas de 2025. Beatriz Busto y Richi Casás nos hablan de ellas, de Dorothé Schubarth, del Cancioneiro Popular Galego y de la dificultad de acceder a los archivos sonoros que conservan sus voces.
Memoria histórica
Memoria histórica Cultura, exilio e loita das bibliotecarias galegas na Segunda República: a vida de María de los Ángeles Tobío
Durante os primeiros anos trinta, as bibliotecas tornaron en espazos de traballo ideais para un modelo de muller que aspiraba ser independente e que manifestara un claro compromiso político. A Guerra Civil remataría con todas as súas aspiracións.
Xunta de Galicia
Sanidade A Xunta de Feijóo, condenada por negar as visitas a unha muller falecida de cancro por ter covid-19
A xuíza di que a situación requiriu medidas de prevención “flexibilizadoras”. Faleceu a principios de 2022 no Hospital Álvaro Cunqueiro durante os últimos meses de administración do xefe do PP con Julio García Comesaña como conselleiro.
Madrid
La burbuja del alquiler Sumar, Podemos y sindicatos de inquilinos presionan para convertir en indefinidos los contratos de alquiler
Sumar lanza una propuesta legislativa para transformar en indefinidos los contratos de alquiler, una de las principales demandas de la manifestación por la vivienda del 5 de abril. Una moción de Podemos, rechazada en el Congreso, pedía lo mismo.
Cine
Kamal Aljafari “Palestina está en la raíz de la situación actual del mundo”
Kamal Aljafari lleva toda su carrera trabajando con materiales de archivo, indagando en las imágenes e interviniendo en ellas para preservar memorias en desaparición y para oponerse al proyecto colonial sionista y su falseamiento del pasado.

Últimas

Historia
Descifrando a historia Así foi a rebelión antifiscal galega de 1790 contra a burocracia española
A monarquía española quixo implantar a Contribución Única, algo que provocou fortes protestas. A máis coñecida foi o motín da Ulloa, chamado así porque se produciu nas zonas desta comarca. Foi a maior revolta antifiscal do Antigo Réxime en Galiza.
Opinión
Opinión ¡Que vivan los aranceles!
Que Trump propugne aranceles no debe hacernos caer en la trampa de defender los intereses de los grandes oligopolios.
Paterna
Paterna Vandalizan el muro de Paterna donde el franquismo fusiló a 2.238 personas
El paredón amaneció este viernes con grandes letras pintadas con spray negro donde se podía leer “Sagredo eres maricón y tarado”, en referencia al alcalde del municipio.
Más noticias
Opinión
Derecho a la vivienda Flex Living: el caballo de Troya de la precarización del alquiler
No es una respuesta moderna a las nuevas formas de habitar la ciudad. El ‘flex living’ no es más que la última jugada del sector inmobiliario y los grandes fondos de inversión para maximizar beneficios a costa del derecho a la vivienda.
Opinión
Opinión La unidad del anarcosindicalismo es la acción conjunta
Al hilo de supuestos movimientos desde la CGT hacia la unificación con CNT es necesario diferenciar entre lo que es una relación en clara mejora y lo que sería un proyecto real en marcha.
Galicia
Memoria histórica Cultura, exilio y lucha de las bibliotecarias gallegas durante la Segunda República
Durante los primeros años treinta, las bibliotecas se convirtieron en espacios de trabajo ideales para un modelo de mujer que aspiraba ser independiente y que había manifestado un claro compromiso político. La Guerra acabó con todas sus aspiraciones.

Recomendadas

Líbano
Ocupación israelí Israel incumple el acuerdo de paz y mantiene tropas en el sur de Líbano para “vigilar” a Hezbollah
El Ejército sostiene la ocupación de cinco colinas a lo largo de la frontera tras evacuar sus soldados de decenas de municipios. Miles de civiles regresan a sus casas para descubrir que lo han perdido todo.
Feminismos
Ana Bueriberi “El activismo tiene que ser colectivo: para contribuir al cambio es imprescindible despersonalizar la causa”
La periodista madrileña Ana Bueriberi reconoce que no sintió la discriminación hasta que llegó a la Universidad. Hoy, desde el proyecto Afrocolectiva reivindica una comunicación antirracista, afrofeminista y panafricanista.
Inteligencia artificial
Militarismo La máquina de los asesinatos en masa: Silicon Valley abraza la guerra
Las fantasías distópicas sobre los futuros usos de las máquinas en la guerra están más extendidas que el relato de lo que ya está pasando en los campos de batalla.