Capitalismo
A lenta e anunciada morte do rural a mans do capital

Desde o seu inicio, o sistema capitalista está empeñado en desfacer a cosmogonía das comunidades rurais. Galiza foi, noutrora, un campo de resistencia, cuxos rastros aínda son visibles, mais quizabes non por moito tempo.
24 abr 2021 22:44

Adoitan ensinarnos nas escolas que a Idade Media foi un período escuro no que pasou pouca cousa até a chegada do Renacemento. Pero hai unha parte da Historia que sempre esquecen contar e que muda a perspectiva que temos sobre o devir da humanidade e é que agora sabemos que a Historia, lonxe de ser obxectiva, adoita ser contada polo bando vencedor e, neste caso, triunfou ese xigante que, desde entón, move os fíos da nosa vida: o capitalismo.

Pero previa a súa vitoria, ao longo de Europa viviuse unha conmoción social produto das mobilizacións contra o sistema feudal. Os levantamentos das poboacións labregas -tamén chamados “guerras campesiñas”- quedaron sepultados no esquecemento, mais cristalizaron a utopía en termos de benestar común: lograron a diminución da xornada laboral, os salarios medraron máis do 100% e o prezo da vida baixou considerablemente.

Daquela, os medios de produción e de reprodución estaban xuntos, pois a xente traballaba nos seus eidos e, aínda que alguén non tivese acceso á terra, a súa subsistencia estaba asegurada polo aproveitamento das terras comunais, polo que había sempre comida nas mesas. En cuestións de xénero, por exemplo, aínda que xa imperaba unha especie de patriarcado, foi durante esta época en que as mulleres obtiveron certos dereitos e implementouse o poder dicir ‘acepto’ nos casamentos. Entre outras cousas, tiñan a posibilidade de traballar en múltiples oficios.

Mais o soño non durou moito tempo, pois as clases dominantes responderon atacando ás labregas, dando pé a un sistema de acumulación do capital. Os montes foron divididos e cercados, debilitando a cohesión social que soia existir entre os membros das comunidades, e as terras –tanto se eran comunais ou non- foron expropiadas. Do mesmo xeito, comezou a centralizarse o traballo nas cidades, separando así os medios de produción cos de reprodución. A precarización súbita do rural obrigou a poboacións enteiras a emigrar cara ás cidades, onde a man de obra xa estaba en condicións de explotación.

A resistencia  galega fronte a imposición dunha nova orde

Con todo, é fundamental insistir en que a expansión do sistema capitalista non se produciu por medio dunha “transición” pacífica. Unha vez máis, poboacións enteiras resistíronse por longos períodos de tempo ao redor de todo o continente. Mesmo, tense rexistro de varias mobilizacións lideradas e levadas a cabo por mulleres. Con todo, a forza das clases dominantes imperou e subxugou ós pobos por medio de masacres, explotación laboral, castigos violentos e a caza de bruxas.  

Neste sanguento período, na Galiza, xorde o levantamento coñecido como o A Revolta Irmandiña. Aínda que existan bastantes imprecisións e distintos opinións sobre quen foron os protagonistas desta loita, o que se sabe con certeza é que a Revolta Irmandiña foi un levantamento en 1467 que xurdiu, precedida por múltiples ensaios previos en anos anteriores, a parir dos conflitos entre a poboación campesiña e a violenta nobreza que as ultraxaba. Así, a xente organizouse para derrocar as fortalezas e restablecer a orde social desfeita polos "señores”.

Nesta insurrección, que foi a más grande de toda Europa en todo o século XV, participou xente de todas clases, ordes e grupos sociais, aínda que moitas fontes afirman que a gran maioría era poboación labrega. A Revolta Irmandiña foi un movemento antifortaleza e antiseñorial que, aínda que non se revelara contra o rei, conseguiu destronar aos señores e coordinarse para que as Xuntas Irmandiñas asumiran o poder de todo o territorio. A poboación labrega foi a máis beneficiada pois gañou mellores condicións de vida e consolidou a súa pequena propiedade, é dicir, o minifundio, xusto no momento histórico en que se levaba a cabo o espolio masivo no resto de Europa.

O minifundismo, que segue imperando no medio rural até o día de hoxe, foi un dos factores que causou o retraso industrial de Galiza, si, mais é un resaibo das mobilizacións na defensa do dereito e a soberanía dar terra.

O rural de hoxe

Segundo o que me contan as miñas veciñas, até hai poucos anos, a paisaxe era ben distinto: o monte  e todos os eidos non estaban cercados, a xente podía pasar dunha leira a outra a través de sendeiros para chegar facilmente ás fontes, as outros eidos... Moi diferente á imaxe de hoxe, pois agora todo o campo está cuadriculado e delimitado por redes de arame, pequenos muros de pedras ou valados compostos por unha cadea de esqueletos de colchóns. Para min, este é a panorama de como a idea de propiedade privada imperou sobre o comunal.

A pesar de todo, as comunidades aínda manteñen unha de propiedade común que se concreta na subsistencia dos montes comunais xestionados pola propia comunidade, mais o cercamento da terra –do mesmo xeito que na Baixa Idade Media- propiciou un cambio nas relacións sociais das poboacións: apareceron unha serie de disputas e sentimentos de desconfianza relacionados coa propiedade. Na miña parroquia, por exemplo, un dos conflitos máis grandes entre a veciñanza está relacionado coa distribución da auga para regar as leiras. O problemas alcanzou tales dimensións que varios veciños desenvolveron calidades de espías para subir ás árbores e, desde alí, espiar e mirar se as veciñas non tapaban os regos ou mudaban a dirección da auga. No verán, cando o problema comeza, aparecen os rumores, as sospeitas, a desconfianza, o receo.

Porén, en pleno século XXI, o que coñecemos hoxe como rural galego non é outra cousa se non a herdanza das loitas organizadas, da resistencia dos nosos antepasados. O minifundio asegurou, excepto durante os anos da fame e durante a Guerra Civil,  a subsistencia da xente, a súa autosuficiencia. Mantivo un xeito de vivir en comunidade, con todos os acordos e disputas que isto inclúe. Mais Galiza non podía manterse illada no tempo mentres o capitalismo expandía as súas raíces ao longo de todo Occidente. Terminou por ser inevitable que o capital contaminase o territorio destruíndo ao seu paso cosmovisións e xeitos de vivir. 

A imposición da acumulación orixinaria foi lenta no rural galego, mais os seus efectos, por máis tarde que chegasen, foron os mesmos e continúan a martirizar ao rural até hoxe en día, agora de xeito sistemático:  separáronse os medios de produción dos de reprodución ao tempo que se precarizou a man de obra, obrigando ás poboacións rurais a emigrar. A autosuficiencia comezou a deixar de ser posible e mesmo as condicións laborais e os salarios non sempre permiten unha vida digna. En consecuencia do éxodo por unha banda e das longas xornadas e o pouco diñeiro, polo outro, as mulleres se viron na obriga de ficar na casa para ocuparse da reprodución, a cal inclúe non só o coidado do fogar de das crianzas, senón tamén os interminables traballos da terra e dos animais.  

As pegadas que deixa o capital ao seu paso están frescas e, no medio rural, aínda poden ser visíbeis, aínda non terminan por aplanar o terreo por completo. Ao final de todo, se algo nos ensina a Historia é que a organización e mobilización social é unha aposta en que se pode perder ou se pode gañar, mais é a única posibilidade que hai para evitar o espolio e frear o aniquilamento de todo un xeito de vida, de toda unha cosmovisión: dun rural que agoniza. 

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Lugo
Lugo Os sindicatos esixen a Traballo que tome medidas no “peche patronal” de Sargadelos
O dono, Segismundo García, permitiu a entrada de case todo o persoal tras catro días do que cualifican de “chantaxe”. Desde CCOO e CIG denuncian que este mércores “ignorouse a 12 traballadores”.
Galicia
Galicia Los sindicatos exigen a Trabajo que tome medidas en el “cierre patronal” de Sargadelos
El dueño, Segismundo García, ha permitido la entrada de casi toda la plantilla tras cuatro días de lo que califican de “chantaje”. Desde CCOO y CIG denuncian que este miércoles se ha “ninguneado a 12 trabajadores”.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Palestina
Genocidio Israel sigue atacando hospitales, la ONU habla del peor momento en los 18 meses de asedio
No hay tregua en Gaza, donde Israel ha recrudecido las matanzas y sigue sin permitir el acceso de alimentos y productos de primera necesidad. La ONU denuncia asimismo el asesinato de más de 70 civiles en Líbano.
Grecia
Grecia Frontex pone de nuevo la mirada en Grecia
En enero de 2025 el Tribunal Europeo de Derechos Humanos acusó a las autoridades griegas de llevar a cabo devoluciones forzadas de manera sistemática.
O Teleclube
O Teleclube 'Sorda' o debut persoal de Eva Libertad chega a 'O Teleclube'
A directora murciana estrea a súa ópera prima ao carón da súa irmá e protagonista, Mariam Garlo.
Crisis climática
Balance climático El Mediterráneo se consolida como zona especialmente vulnerable al cambio climático
Las víctimas de la dana suponen dos tercios de las muertes por fenómenos extremos en Europa en 2024, según un informe conjunto de Copernicus y la Organización Meteorológica Mundial que hace un balance climático del continente el pasado año.
Opinión
Opinión La coherencia de las políticas de Trump
No se pueden entender los aranceles de Trump sin su lucha por el control de los recursos minerales, sin Groenlandia, Ucrania o la República Democrática de Congo.
Comunidad de Madrid
Memoria histórica Contra la basura y el olvido: tras la pista de los cuerpos y de la memoria de los brigadistas internacionales
El Salto acompaña a un contingente internacional de políticos, políticas y activistas en una ruta en memoria de los brigadistas internacionales que acudieron a luchar a España contra el fascismo, en un ejercicio inspirador para el presente.

Últimas

Barcelona
Barcelona Activistas de los derechos humanos piden la retención de un barco dispuesto para armar a Israel
La naviera Maersk está transportando estos días componentes para los cazas F-35. El Estatuto de Roma sobre genocidio contempla acciones legales contra las empresas que favorecen las masacres.
Partidos políticos
CIS de abril La ultraderecha recorta votos al PP arrastrada por el efecto Trump
El barómetro de abril vuelve a situar al PSOE como fuerza más votada. La izquierda española sigue su contienda por todo lo bajo.
El Salto n.78
El Salto 78 Nueva revista, viejas injusticias: hablemos de Violencia Institucional
En el último número de la revista de El Salto dedicamos la portada y nuestro “Panorama” a una de las violencias que sufren las mujeres solo por el hecho de serlo, la que aún a día de hoy emana de un sistema irracional y patriarcal.
Comunidad de Madrid
Educación El Gobierno de Ayuso deberá pagar 1.000 euros a una profesora por el exceso de horas lectivas
Según CCOO, hasta 6.500 profesoras y profesoras se podrán acoger a esta sentencia que supone una penalización a la Comunidad de Madrid por el exceso de horas extras que realiza el profesorado.
Ayuntamiento de Madrid
Huelga de basuras Huelga indefinida de basuras en Madrid desde el 21 de abril tras romperse las negociaciones
Los representantes sindicales fuerzan el paro para obligar a las empresas subcontratadas por el Ayuntamiento a escuchar sus propuestas. El Ayuntamiento fija servicios mínimos del 50 %.

Recomendadas

Poesía
Culturas Joan Brossa, el mago que jugó con la poesía para reinventar el poder de la palabra
Casi inabarcable, la producción creativa de Joan Brossa se expandió a lo largo —durante medio siglo XX— y a lo ancho —de sonetos a piezas teatrales, pasando por carteles o poemas objeto— para tender puentes entre el arte, la política y el humor.
República del Sudán
Sudán Cara a. Un Sudán en guerra
Se cumplen dos años de una guerra que ya deja más de 13 millones de personas desplazadas y más de ocho millones de sudaneses al borde de la inanición.
Galicia
Galicia La TVG se gasta 839.772 euros en un programa de Miguel Lago y deja de emitir nuevas entregas tras hundirse en audiencia
El programa ‘O novo rei da comedia’ apenas llegó a los 36.000 espectadores de media en su estreno y cayó en picado en su hasta ahora última emisión al 3,4% de cuota de pantalla en una cadena que tuvo de cuota media en marzo un 8,1%.
Globalización
Crisis del multilateralismo El terremoto Trump sacude las instituciones del orden mundial y la “globalización feliz”
Muchas de las instituciones que marcaron la vida internacional desde la caída del Muro han entrado en crisis. ¿Todas? No, especialmente aquellas que intentan regular los derechos humanos, de los pueblos y de la naturaleza.