Medio rural
A nosa Alexandría

Unha forma de imaxinar a forza das bibliotecas populares nos contextos rurais da Galiza.
17 jul 2021 08:38

No centro do concello, hai unha biblioteca recentemente reformada. É un edificio que destaca no pequeno territorio que habita: dunha moderna cor branca, con muros de cristal e imaxes  de ilustres autores das nosas letras.  Ao entrar, hai unha modesta cantidade de material bibliográfico disposta en alongados libreiros de madeira. No centro, un sofá con varios xornais do día.  Na parte superior, algúns equipos de computo. O edificio está case completamente baleiro.

A biblioteca municipal ten un horario limitado: pola mañá un par de horas e pola tarde catro horas máis, dirixidas aos estudantes da escola local. Aínda no horario vesperal, a biblioteca loce apenas habitada. As veces, os mozos dedican a tarde a empregar os computadores: xogan, conversan ou escriben traballos escolares. Mesmo así, a biblioteca é unha nave silenciosa que se impón na paisaxe rural.

O escenario desta biblioteca invita a unha pregunta importante: que significa a súa presenza nos nosos espazos rurais? Ou que podería significar?

A moderna biblioteca do concello é a representación dun proxecto intelectual. As súas impoñentes paredes brancas de concreto e os enormes lemas impostos nas fiestras indican a súa distinción vital: unha illa letrada diferenciada da súa realidade inmediata. De alí, xorde a súa anomalía paisaxística moderna que fractura  a orde visual da vila. Esta biblioteca, ao igual que moitas outras, son construídas co aspecto dun templo contemporáneo. Os seus deseños vangardistas son a súa marca característica. A través del, anúncianse como centros de progreso e innovación.

Xa que logo, estes espazos non só son singulares pola súa arquitectura suxestiva -aínda que este trazo cumpre unha función clave-.  Senón pola súa propia dinámica cerimonial: o silencio, o trato profundamente respectuoso co entorno e o rigoroso horario. O visitante experimenta unha forma de se achegar ao coñecemento a través dunha estrita norma performática. A biblioteca semella un templo silencioso e impoñente.

A biblioteca dispón unha forma de se achegar ao saber e tamén configura unha certa forma de conceptualizalo. Os discursos que alí se despregan parecen suspendidos do mundo das palabras terrenais: todas están organizados en volumes aos que se accede en silencio, nunha estraña soidade compartida. O saber pasa a ser una relación de enunciados almacenados nun artefacto ao que se accede pola mera iniciativa individual. Ti e o libro, sos. Alguén pensara algunha vez na construción da vontade solitaria que nos permite achegarnos ao libro? na sutil valentía de quen se convoca en soidade para atender as palabras alleas? Todo iso é o exercicio que posibilita a biblioteca  herdeira das máis altas pretensións ilustradas. Tampouco teríamos que esquecer que as bibliotecas das nosas cidades son adaptacións -máis ou menos logradas- das bibliotecas escolares e universitarias.

Con todo, aquí do que se trata non é de subestimar un proxecto intelectual ao que lle debemos tanto. Certamente, a biblioteca de muros anchos e libros de difícil acceso foi o niño dos máis importantes encontros intelectuais  -presenciais e simbólicos- e tamén un importante refuxio -palabra que retomaremos máis adiante- en tempos de crise. Basta lembrar a marabillosa historia de Erich Auerbach na biblioteca pública de Estambul  durante a guerra escribindo un libro clave na historia das nosas filoloxías. 

As biblioteca sempre son máis que almacenes organizados de obras bibliográficas. As súas funcións secretas aparecían xa en Alexandría. Ao mesmo que tempo que resgardaba o rexistro dun impoñente pasado escrito, tamén servía para recuperar, coidar e imaxinar formas xustas de recuperar textos e palabras perdidas. Había na labor de Zenódoto unha gran fame creativa que se facía responsable do paso do tempo, da organización da historia e de honrar aos mortos. A biblioteca demostra que tamén pode producir compromisos que exceden ese ritual que oscila entre o paseo polos estantes e a visita dos computadores que levan un fondo de pantalla da Xunta de Galicia.

Entón, que relación poden gardar as bibliotecas cos noso espazos rurais? Cal é a súa forza nun lugar onde a maior parte da xente maior presenta dificultades para ler ou, no peor do casos, non son capaces de facelo na súa primeira lingua? Nese horizonte, paga a pena regresar a dimensión práctica de Alexandría, pero tamén a proxectos menos ambiciosos: bibliotecas populares e anarquistas, bibliotecas móbiles, pequenos teatros de monicreques,  trobadores, bancos de ferramentas.

Ao igual que a biblioteca, todos eses espazos sitúanse nun terreo límite que nos interesa visitar. É a fronteira entre a palabra como fósil e como suspiro. Ambas posibilidades aparecen nesas primeiras bibliotecas. Na tarefa de Zenódoto había un profundo respecto pola palabra rexistrada. Aínda que só fose interpretable para un grupo de sabios, a palabra merecía ser conservada e recuperada na súa lingua orixinal. Nese mesmo movemento, o famoso gramático conservaba un certo compromiso co mundo colectivo: a organización e coidado dos textos serviría para dar sentido a unha historia que involucraba a pobos enteiros e tamén animaba un exercicio vital na práctica filolóxica: aprender a honrar aos mortos. Esa dimensión do traballo filolóxico anima  á palabra e pode convertela nunha fonte da vida colectiva, un suspiro.

A palabra, entendida nese dobre sentido (fosil-suspiro), está presente en moitas organizacións de base ou de traballo popular. As biblioteca do noso rural poderían escoitar certas experiencias que suxiren  respostas para o noso contexto.

Unha ferramenta básica de traballo podería ser a recuperación da palabra falada na biblioteca. As lecturas en voz alta, os recitais de poesía ou o teatro presentan plataformas para iniciar unha conversación. Máis alá do seu atractivo estético, a activación da oralidade que supoñen estas prácticas leva implícita unha invitación  a escoitar e  participar nun intercambio de palabras. Isto parece propoñer un exercicio oposto ao da biblioteca tradicional: atrevernos a encher de ruído eses espazos silencioso. Ao contrario do que se pensa, as conversas derivadas destes encontros non deberían atopar unha finalidade plenamente intelectual. Non se trata de chegar a grandes conclusións ou de publicar sofisticadas actas. Aquí apenas interesa a celebración da nosa presenza.

Isto lévanos a outro recurso marabilloso: a biblioteca que se presenta fóra das súas catro paredes. Hai moita literatura relacionada coas bibliotecas montadas en vehículos diversos. Do que aquí se trata é de tomar en consideración que moitos dos nosos maiores viven confinados en casas illadas. A biblioteca pode asumir o compromiso de acompañalos e acompañalas. As humanidades son capaces de cumprir esa función primordial na preservación da vida: o acompañamento. Ao respecto, hai rexistro de diversos proxectos que se dedican a ler a persoas en situacións de emerxencia ou dunha crise persoal. 

Ao igual que a biblioteca de Alexandría, as nosas bibliotecas tamén se poderían converter en bancos da memoria. Alí hai ferramentas suficiente para imaxinar un arquivo local que recolla as experiencias das nosas aldeas.  As aportacións poderían ser diversas -fotografías, cartas, libros, obxectos- e poderían ser propostas por todo tipo de persoas. Apenas algúns responsables terían que facer un traballo de organización e exhibición que facilitase este proceso. Países con historias de xustiza transicional recorreron en diversas ocasións a prácticas desta natureza.

A biblioteca que imaxinamos neste breve exercicio esta comprometida cos dereitos da colectividade. Non é en ningún sentido unha “nova” biblioteca, senón todo o contrario. É unha biblioteca que se alimenta da súa historia perdida e da historia perdida do lugar onde habita. Ao igual que un gran amigo imaxinou a lectura como refuxio durante a crise sanitaria e creou un fermoso proxecto on-line, as bibliotecas poden recuperar esa palabra tan maltratada nos últimos anos e converterse, de novo, en refuxios marabillosos.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

A Catapulta
A Catapulta O tempo, o espazo e a poesía de Estíbaliz Espinosa
A poeta visita A Catapulta para conversar sobre o seu traballo e a súa traxectoria literaria
Instituciones culturales
Protesta Las editoriales migrantes exigen su lugar en la Feria del Libro de Madrid y en la industria cultural española
Una acción de protesta en la Feria del Libro de Madrid reclama más atención y apoyo a las editoriales impulsadas por personas migrantes y racializadas, que sobreviven pese a los obstáculos que reciben de las administraciones, según denuncian.
Redes sociales
Industria editorial Escritores fantasma: así trabajan los auténticos autores de los libros de éxito que publican los ‘influencers’
Detrás de cada libro firmado por un ‘influencer’ hay otra persona que ha trabajado a destajo para entregar a tiempo un texto en el que su nombre no aparece por ninguna parte y que, además, ha tenido que renunciar a sus derechos como autor.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Ourense
Ourense Ourense organízase para loitar contra patrullas de extrema dereita nos barrios máis empobrecidos da cidade
A veciñanza e os movementos sociais responden ao discurso do medo promovido por Frente Obrero e sinalan a súa estratexia de criminalizar a pobreza e sementar odio en contextos de exclusión e abandono institucional.
Feminismos
Feminismo Dous anos sen reparación tras sufrir lesbofobia nun Rexistro Civil de Pontevedra cando ían inscribir a seu fillo
Un funcionario negouse a inscribir ao fillo de Antía e a súa parella. Un erro de redacción na lei trans está detrás dos argumentos que o funcionario esgrime para defender a súa actuación.
Medio ambiente
Medio ambiente Iberdrola proxecta un parque eólico que pon en risco un dos maiores xacementos fortificados de Galiza
A Xunta vén de declarar a utilidade pública para o parque eólico Castro Valente, a pesar de que a súa construción está suspendida cautelarmente polo Tribunal Superior de Xustiza de Galicia.
O Salto medra contigo
Crowdfunding O Salto Galiza abre un crowdfunding para empapelar Altri
Queremos investigar os responsables políticos e empresarias do que podería ser o maior atentado ambiental da historia recente de Galiza.
O Teleclube
O Teleclube 'O Teleclube' alucina no deserto con Óliver Laxe e 'Sirat'
Laxe leva o seu cuarto premio de Cannes, esta vez en competitición, polo seu novo filme que explosiona na gran pantalla.

Últimas

Alemania
Litigio climático Un tribunal alemán abre la puerta a que grandes emisores puedan ser responsabilizados de daños climáticos
El jurado descarta la demanda del agricultor peruano Saúl Luciano Lliuya por entender que el riesgo a su propiedad es demasiado bajo, pero esta misma argumentación podría llevar a condenas en otros casos.

Recomendadas

Culturas
Erika Lust y Sara Torres “El deseo tiene una potencia inagotable para transformar la realidad si lo liberamos de las normas”
Sexo, deseo o ética del placer son algunos de los temas que hilan la escritora Sara Torres y la productora de cine porno Erika Lust en ‘La abundancia del deseo’.
Filosofía
Brais Arribas, filósofo “Non se trata de empoderar senón de disolver o poder”
Durante a conversa, o profesor reflexiona sobre a saúde da filosofía galega, o poshumanismo, as novas masculinidades ou a experiencia da pandemia.