Medio rural
A nosa Alexandría

Unha forma de imaxinar a forza das bibliotecas populares nos contextos rurais da Galiza.
17 jul 2021 08:38

No centro do concello, hai unha biblioteca recentemente reformada. É un edificio que destaca no pequeno territorio que habita: dunha moderna cor branca, con muros de cristal e imaxes  de ilustres autores das nosas letras.  Ao entrar, hai unha modesta cantidade de material bibliográfico disposta en alongados libreiros de madeira. No centro, un sofá con varios xornais do día.  Na parte superior, algúns equipos de computo. O edificio está case completamente baleiro.

A biblioteca municipal ten un horario limitado: pola mañá un par de horas e pola tarde catro horas máis, dirixidas aos estudantes da escola local. Aínda no horario vesperal, a biblioteca loce apenas habitada. As veces, os mozos dedican a tarde a empregar os computadores: xogan, conversan ou escriben traballos escolares. Mesmo así, a biblioteca é unha nave silenciosa que se impón na paisaxe rural.

O escenario desta biblioteca invita a unha pregunta importante: que significa a súa presenza nos nosos espazos rurais? Ou que podería significar?

A moderna biblioteca do concello é a representación dun proxecto intelectual. As súas impoñentes paredes brancas de concreto e os enormes lemas impostos nas fiestras indican a súa distinción vital: unha illa letrada diferenciada da súa realidade inmediata. De alí, xorde a súa anomalía paisaxística moderna que fractura  a orde visual da vila. Esta biblioteca, ao igual que moitas outras, son construídas co aspecto dun templo contemporáneo. Os seus deseños vangardistas son a súa marca característica. A través del, anúncianse como centros de progreso e innovación.

Xa que logo, estes espazos non só son singulares pola súa arquitectura suxestiva -aínda que este trazo cumpre unha función clave-.  Senón pola súa propia dinámica cerimonial: o silencio, o trato profundamente respectuoso co entorno e o rigoroso horario. O visitante experimenta unha forma de se achegar ao coñecemento a través dunha estrita norma performática. A biblioteca semella un templo silencioso e impoñente.

A biblioteca dispón unha forma de se achegar ao saber e tamén configura unha certa forma de conceptualizalo. Os discursos que alí se despregan parecen suspendidos do mundo das palabras terrenais: todas están organizados en volumes aos que se accede en silencio, nunha estraña soidade compartida. O saber pasa a ser una relación de enunciados almacenados nun artefacto ao que se accede pola mera iniciativa individual. Ti e o libro, sos. Alguén pensara algunha vez na construción da vontade solitaria que nos permite achegarnos ao libro? na sutil valentía de quen se convoca en soidade para atender as palabras alleas? Todo iso é o exercicio que posibilita a biblioteca  herdeira das máis altas pretensións ilustradas. Tampouco teríamos que esquecer que as bibliotecas das nosas cidades son adaptacións -máis ou menos logradas- das bibliotecas escolares e universitarias.

Con todo, aquí do que se trata non é de subestimar un proxecto intelectual ao que lle debemos tanto. Certamente, a biblioteca de muros anchos e libros de difícil acceso foi o niño dos máis importantes encontros intelectuais  -presenciais e simbólicos- e tamén un importante refuxio -palabra que retomaremos máis adiante- en tempos de crise. Basta lembrar a marabillosa historia de Erich Auerbach na biblioteca pública de Estambul  durante a guerra escribindo un libro clave na historia das nosas filoloxías. 

As biblioteca sempre son máis que almacenes organizados de obras bibliográficas. As súas funcións secretas aparecían xa en Alexandría. Ao mesmo que tempo que resgardaba o rexistro dun impoñente pasado escrito, tamén servía para recuperar, coidar e imaxinar formas xustas de recuperar textos e palabras perdidas. Había na labor de Zenódoto unha gran fame creativa que se facía responsable do paso do tempo, da organización da historia e de honrar aos mortos. A biblioteca demostra que tamén pode producir compromisos que exceden ese ritual que oscila entre o paseo polos estantes e a visita dos computadores que levan un fondo de pantalla da Xunta de Galicia.

Entón, que relación poden gardar as bibliotecas cos noso espazos rurais? Cal é a súa forza nun lugar onde a maior parte da xente maior presenta dificultades para ler ou, no peor do casos, non son capaces de facelo na súa primeira lingua? Nese horizonte, paga a pena regresar a dimensión práctica de Alexandría, pero tamén a proxectos menos ambiciosos: bibliotecas populares e anarquistas, bibliotecas móbiles, pequenos teatros de monicreques,  trobadores, bancos de ferramentas.

Ao igual que a biblioteca, todos eses espazos sitúanse nun terreo límite que nos interesa visitar. É a fronteira entre a palabra como fósil e como suspiro. Ambas posibilidades aparecen nesas primeiras bibliotecas. Na tarefa de Zenódoto había un profundo respecto pola palabra rexistrada. Aínda que só fose interpretable para un grupo de sabios, a palabra merecía ser conservada e recuperada na súa lingua orixinal. Nese mesmo movemento, o famoso gramático conservaba un certo compromiso co mundo colectivo: a organización e coidado dos textos serviría para dar sentido a unha historia que involucraba a pobos enteiros e tamén animaba un exercicio vital na práctica filolóxica: aprender a honrar aos mortos. Esa dimensión do traballo filolóxico anima  á palabra e pode convertela nunha fonte da vida colectiva, un suspiro.

A palabra, entendida nese dobre sentido (fosil-suspiro), está presente en moitas organizacións de base ou de traballo popular. As biblioteca do noso rural poderían escoitar certas experiencias que suxiren  respostas para o noso contexto.

Unha ferramenta básica de traballo podería ser a recuperación da palabra falada na biblioteca. As lecturas en voz alta, os recitais de poesía ou o teatro presentan plataformas para iniciar unha conversación. Máis alá do seu atractivo estético, a activación da oralidade que supoñen estas prácticas leva implícita unha invitación  a escoitar e  participar nun intercambio de palabras. Isto parece propoñer un exercicio oposto ao da biblioteca tradicional: atrevernos a encher de ruído eses espazos silencioso. Ao contrario do que se pensa, as conversas derivadas destes encontros non deberían atopar unha finalidade plenamente intelectual. Non se trata de chegar a grandes conclusións ou de publicar sofisticadas actas. Aquí apenas interesa a celebración da nosa presenza.

Isto lévanos a outro recurso marabilloso: a biblioteca que se presenta fóra das súas catro paredes. Hai moita literatura relacionada coas bibliotecas montadas en vehículos diversos. Do que aquí se trata é de tomar en consideración que moitos dos nosos maiores viven confinados en casas illadas. A biblioteca pode asumir o compromiso de acompañalos e acompañalas. As humanidades son capaces de cumprir esa función primordial na preservación da vida: o acompañamento. Ao respecto, hai rexistro de diversos proxectos que se dedican a ler a persoas en situacións de emerxencia ou dunha crise persoal. 

Ao igual que a biblioteca de Alexandría, as nosas bibliotecas tamén se poderían converter en bancos da memoria. Alí hai ferramentas suficiente para imaxinar un arquivo local que recolla as experiencias das nosas aldeas.  As aportacións poderían ser diversas -fotografías, cartas, libros, obxectos- e poderían ser propostas por todo tipo de persoas. Apenas algúns responsables terían que facer un traballo de organización e exhibición que facilitase este proceso. Países con historias de xustiza transicional recorreron en diversas ocasións a prácticas desta natureza.

A biblioteca que imaxinamos neste breve exercicio esta comprometida cos dereitos da colectividade. Non é en ningún sentido unha “nova” biblioteca, senón todo o contrario. É unha biblioteca que se alimenta da súa historia perdida e da historia perdida do lugar onde habita. Ao igual que un gran amigo imaxinou a lectura como refuxio durante a crise sanitaria e creou un fermoso proxecto on-line, as bibliotecas poden recuperar esa palabra tan maltratada nos últimos anos e converterse, de novo, en refuxios marabillosos.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Culturas
Culturas La FILMIG reflexiona sobre hacia dónde se dirige la producción cultural migrante en el Estado español
La primera edición de la Feria Itinerante del Libro Migrante convoca a Vivi Alfonsín, Moha Gerehou, Dagmary Olívar y Silvia Ramírez para dialogar sobre la creación y participación en la cultura de las personas migrantes y racializadas.
A Catapulta
A Catapulta A Catapulta recibe o presidente da AELG, Cesáreo Sánchez
O poeta e presidente da Asociación de Escritoras e Escritores en Lingua Galega conversa con Samuel L. París no episodio 12 do programa.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Investigación
Migracións Mulleres á fronte dende o sur global
Nace unha iniciativa de investigación, intervención e acción participativa na Galiza para potenciar o diálogo e intercambio de saberes entre as voces subalternizadas das mulleres do sur global.
Ley de Memoria Histórica
Memoria democrática La ofensiva legislativa de PP y Vox contra la verdad, justicia y reparación
Las asociaciones memorialistas del estado hacen frente común en la Unión Europea y no descartan acudir a los tribunales para defender los derechos de las víctimas del franquismo.
Especulación urbanística
Turistificación Canarias dice basta: activistas organizan una movilización histórica en las islas frente a la turistificación
Precarización, pobreza, desigualdad y dificultad de acceso a la vivienda, así como la enorme contaminación de los espacios naturales causada por el modelo turístico, son algunas de las problemáticas por las que Canarias sale a la calle el próximo 20 de abril.
Cine
Cine RTLM, la radio del odio que alentó el genocidio en Ruanda
Cuando se cumple el 30º aniversario de la tragedia en Ruanda, llega a las pantallas ‘Hate Songs’, que se estrena el viernes 19 de abril, una metaficción que transcurre en los estudios de la emisora controlada por los hutus.
Laboral
Laboral CC OO, UGT y USO rechazan firmar el convenio de Decathlon al no incluir la cláusula de garantía salarial
Decathlon ha firmado el acuerdo con el sindicato mayoritario, SGICD, auspiciado por la propia empresa. El convenio para 2024-26 incluye un incremento salarial del 15%, que recupera la pérdida del 12% de los dos anteriores.

Últimas

A Catapulta
A Catapulta A Catapulta recibe o presidente da AELG, Cesáreo Sánchez
O poeta e presidente da Asociación de Escritoras e Escritores en Lingua Galega conversa con Samuel L. París no episodio 12 do programa.
Violencia policial
Violencia institucional Iridia consigue reabrir judicialmente el caso de una muerte por pistola taser policial
Es uno de los 56 casos en los que ha litigado la entidad de derechos humanos en 2023 y en los que hay un total de 156 agentes o funcionarios encausados.
Genocidio
Rumbo a Gaza La Flotilla de la Libertad se prepara para zarpar hacia Gaza
Un carguero con 5.500 toneladas de ayuda humanitaria y tres barcos más cargados con cientos de personas, entre ellas observadores de los derechos humanos, personal médico, periodistas y políticos —incluida Ada Colau—, integrarán la Flotilla.
Personas sin hogar
Personas sin hogar “Una noche por todas sus noches” en protesta por las personas sin hogar en Granada
El cierre de un centro de acogida nocturno en el centro de la ciudad, que acogía a más de 50 personas, ha agravado la ya precaria situación de acogida de las personas sin hogar
Más noticias
Ciencia
Ciencia Ideología en la ciencia, y en su divulgación
La formación de una ciudadanía crítica también involucra aprender a identificar y cuestionar los componentes ideológicos enraizados en la práctica científica, y en la comunicación de la ciencia hacia los públicos no expertos.
EH Bildu
Elecciones vascas EH Bildu se abre a un pacto abertzale en campaña electoral que no convence al PNV
Los ofrecimientos de la izquierda abertzale han sido constantes estas dos semanas y, frente a ello, los jeltzales han mantenido una postura beligerante. En la práctica, ambos partidos se han entendido en distintas materias.
País Vasco
Los audios del PNV Las presiones de Unai Rementeria a un alcalde: “Le tienes que exigir que se pringue"
Hordago destapa nuevos audios sobre una operación del PNV para torcer el brazo de un funcionario de la administración local y un técnico de la Diputación Foral de Bizkaia y revestir de legalidad contrataciones públicas.
Opinión
Opinión ¿Qué Europa queremos hoy?
Los resultados de las próximas elecciones europeas pueden derivar en un importante punto de inflexión para la razón de ser de la Unión Europea.
El Salto n.74
Revista 74 Cuando los algoritmos te explotan: no te pierdas el número de primavera de la revista de El Salto
De cómo los algoritmos y la IA gestionan el trabajo de cientos de millones de personas con ritmos y condiciones del siglo XIX, y de mucho más, hablamos en nuestro número de primavera. Ya disponible para socias y en los puntos de venta habituales.

Recomendadas

Cárceles
Carabanchel Tele Prisión, memoria audiovisual de una cárcel
Además de varias películas que se han acercado a la cárcel de Carabanchel, Tele Prisión fue un canal de televisión interno en el que participaron numerosos reclusos y algunos educadores de esa prisión madrileña. Emitió de 1985 a 1987.
Historia
Historia Rubén Buren: “La memoria debe ser aquello que nos construye y nos une como ciudadanía”
El historiador y polifacético Rubén Buren coordina el libro 'La Segunda República', una oportunidad para dar a conocer este periodo a un público no especializado.
Culturas
Xirou Xiao “Mi mirada artística es constructiva y, por tanto, tiene en la educación su aliada”
La compañía de performers Cangrejo Pro; la exposición ‘Zhōngguó. El País del Centro’ o la película de Arantxa Echevarría ‘Chinas’ son algunos de los proyectos en relación a la comunidad china en Madrid con la impronta de Xirou Xiao.