Medio rural
A nosa Alexandría

Unha forma de imaxinar a forza das bibliotecas populares nos contextos rurais da Galiza.
17 jul 2021 08:38

No centro do concello, hai unha biblioteca recentemente reformada. É un edificio que destaca no pequeno territorio que habita: dunha moderna cor branca, con muros de cristal e imaxes  de ilustres autores das nosas letras.  Ao entrar, hai unha modesta cantidade de material bibliográfico disposta en alongados libreiros de madeira. No centro, un sofá con varios xornais do día.  Na parte superior, algúns equipos de computo. O edificio está case completamente baleiro.

A biblioteca municipal ten un horario limitado: pola mañá un par de horas e pola tarde catro horas máis, dirixidas aos estudantes da escola local. Aínda no horario vesperal, a biblioteca loce apenas habitada. As veces, os mozos dedican a tarde a empregar os computadores: xogan, conversan ou escriben traballos escolares. Mesmo así, a biblioteca é unha nave silenciosa que se impón na paisaxe rural.

O escenario desta biblioteca invita a unha pregunta importante: que significa a súa presenza nos nosos espazos rurais? Ou que podería significar?

A moderna biblioteca do concello é a representación dun proxecto intelectual. As súas impoñentes paredes brancas de concreto e os enormes lemas impostos nas fiestras indican a súa distinción vital: unha illa letrada diferenciada da súa realidade inmediata. De alí, xorde a súa anomalía paisaxística moderna que fractura  a orde visual da vila. Esta biblioteca, ao igual que moitas outras, son construídas co aspecto dun templo contemporáneo. Os seus deseños vangardistas son a súa marca característica. A través del, anúncianse como centros de progreso e innovación.

Xa que logo, estes espazos non só son singulares pola súa arquitectura suxestiva -aínda que este trazo cumpre unha función clave-.  Senón pola súa propia dinámica cerimonial: o silencio, o trato profundamente respectuoso co entorno e o rigoroso horario. O visitante experimenta unha forma de se achegar ao coñecemento a través dunha estrita norma performática. A biblioteca semella un templo silencioso e impoñente.

A biblioteca dispón unha forma de se achegar ao saber e tamén configura unha certa forma de conceptualizalo. Os discursos que alí se despregan parecen suspendidos do mundo das palabras terrenais: todas están organizados en volumes aos que se accede en silencio, nunha estraña soidade compartida. O saber pasa a ser una relación de enunciados almacenados nun artefacto ao que se accede pola mera iniciativa individual. Ti e o libro, sos. Alguén pensara algunha vez na construción da vontade solitaria que nos permite achegarnos ao libro? na sutil valentía de quen se convoca en soidade para atender as palabras alleas? Todo iso é o exercicio que posibilita a biblioteca  herdeira das máis altas pretensións ilustradas. Tampouco teríamos que esquecer que as bibliotecas das nosas cidades son adaptacións -máis ou menos logradas- das bibliotecas escolares e universitarias.

Con todo, aquí do que se trata non é de subestimar un proxecto intelectual ao que lle debemos tanto. Certamente, a biblioteca de muros anchos e libros de difícil acceso foi o niño dos máis importantes encontros intelectuais  -presenciais e simbólicos- e tamén un importante refuxio -palabra que retomaremos máis adiante- en tempos de crise. Basta lembrar a marabillosa historia de Erich Auerbach na biblioteca pública de Estambul  durante a guerra escribindo un libro clave na historia das nosas filoloxías. 

As biblioteca sempre son máis que almacenes organizados de obras bibliográficas. As súas funcións secretas aparecían xa en Alexandría. Ao mesmo que tempo que resgardaba o rexistro dun impoñente pasado escrito, tamén servía para recuperar, coidar e imaxinar formas xustas de recuperar textos e palabras perdidas. Había na labor de Zenódoto unha gran fame creativa que se facía responsable do paso do tempo, da organización da historia e de honrar aos mortos. A biblioteca demostra que tamén pode producir compromisos que exceden ese ritual que oscila entre o paseo polos estantes e a visita dos computadores que levan un fondo de pantalla da Xunta de Galicia.

Entón, que relación poden gardar as bibliotecas cos noso espazos rurais? Cal é a súa forza nun lugar onde a maior parte da xente maior presenta dificultades para ler ou, no peor do casos, non son capaces de facelo na súa primeira lingua? Nese horizonte, paga a pena regresar a dimensión práctica de Alexandría, pero tamén a proxectos menos ambiciosos: bibliotecas populares e anarquistas, bibliotecas móbiles, pequenos teatros de monicreques,  trobadores, bancos de ferramentas.

Ao igual que a biblioteca, todos eses espazos sitúanse nun terreo límite que nos interesa visitar. É a fronteira entre a palabra como fósil e como suspiro. Ambas posibilidades aparecen nesas primeiras bibliotecas. Na tarefa de Zenódoto había un profundo respecto pola palabra rexistrada. Aínda que só fose interpretable para un grupo de sabios, a palabra merecía ser conservada e recuperada na súa lingua orixinal. Nese mesmo movemento, o famoso gramático conservaba un certo compromiso co mundo colectivo: a organización e coidado dos textos serviría para dar sentido a unha historia que involucraba a pobos enteiros e tamén animaba un exercicio vital na práctica filolóxica: aprender a honrar aos mortos. Esa dimensión do traballo filolóxico anima  á palabra e pode convertela nunha fonte da vida colectiva, un suspiro.

A palabra, entendida nese dobre sentido (fosil-suspiro), está presente en moitas organizacións de base ou de traballo popular. As biblioteca do noso rural poderían escoitar certas experiencias que suxiren  respostas para o noso contexto.

Unha ferramenta básica de traballo podería ser a recuperación da palabra falada na biblioteca. As lecturas en voz alta, os recitais de poesía ou o teatro presentan plataformas para iniciar unha conversación. Máis alá do seu atractivo estético, a activación da oralidade que supoñen estas prácticas leva implícita unha invitación  a escoitar e  participar nun intercambio de palabras. Isto parece propoñer un exercicio oposto ao da biblioteca tradicional: atrevernos a encher de ruído eses espazos silencioso. Ao contrario do que se pensa, as conversas derivadas destes encontros non deberían atopar unha finalidade plenamente intelectual. Non se trata de chegar a grandes conclusións ou de publicar sofisticadas actas. Aquí apenas interesa a celebración da nosa presenza.

Isto lévanos a outro recurso marabilloso: a biblioteca que se presenta fóra das súas catro paredes. Hai moita literatura relacionada coas bibliotecas montadas en vehículos diversos. Do que aquí se trata é de tomar en consideración que moitos dos nosos maiores viven confinados en casas illadas. A biblioteca pode asumir o compromiso de acompañalos e acompañalas. As humanidades son capaces de cumprir esa función primordial na preservación da vida: o acompañamento. Ao respecto, hai rexistro de diversos proxectos que se dedican a ler a persoas en situacións de emerxencia ou dunha crise persoal. 

Ao igual que a biblioteca de Alexandría, as nosas bibliotecas tamén se poderían converter en bancos da memoria. Alí hai ferramentas suficiente para imaxinar un arquivo local que recolla as experiencias das nosas aldeas.  As aportacións poderían ser diversas -fotografías, cartas, libros, obxectos- e poderían ser propostas por todo tipo de persoas. Apenas algúns responsables terían que facer un traballo de organización e exhibición que facilitase este proceso. Países con historias de xustiza transicional recorreron en diversas ocasións a prácticas desta natureza.

A biblioteca que imaxinamos neste breve exercicio esta comprometida cos dereitos da colectividade. Non é en ningún sentido unha “nova” biblioteca, senón todo o contrario. É unha biblioteca que se alimenta da súa historia perdida e da historia perdida do lugar onde habita. Ao igual que un gran amigo imaxinou a lectura como refuxio durante a crise sanitaria e creou un fermoso proxecto on-line, as bibliotecas poden recuperar esa palabra tan maltratada nos últimos anos e converterse, de novo, en refuxios marabillosos.

Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Opinión socias
Literatura Orwell y el nuevo mundo
Ahora que se han normalizado brutales situaciones de desigualdad, de injusticia, de violencia, guerra y muerte, haríamos bien en recuperar a Orwell.
Literatura
Daria Serenko “Mi patria parece un cementerio”
La autora rusa Daria Serenko está exiliada en España desde el año 2023. Es una de las miles de personas consideradas “agentes extranjeros” por el Gobierno de Vladimir Putin. Serenko presenta su libro 'Deseo cenizas para mi casa'.
Francia
Mathilde Forget “Francia es un país que tiene miedo de abordar las violencias sexuales”
La escritora francesa aborda las violencias sexuales en su segunda novela, ‘Por voluntad propia’, publicada en el Estado español por Editorial Tránsito.
Sobre o blog
Espazo literario adicado a difundir a idea de que outros estilos de vida son posibles. Un repertorio que busca dignificar as experiencias e os coñecementos que existen nas zonas rurais a través da observación, reflexión e narración da vida social e cultural dunha aldea galega.
Ver todas as entradas
Feminismos
Feminismos As mulleres galegas ocupan o segundo posto de menor retribución por hora de todo o Estado español
A súa precariedade maniféstase na contratación temporal, oportunidades limitadas de promoción e acceso limitado a postos de dirección. A desigualdade estrutural afecta especialmente ás traballadoras do sector primario, onde permanecen invisibles.
Historia
Descifrando a historia As 4.000 cigarreiras da Coruña: a primeira folga de mulleres na historia de Galiza
O 7 de decembro de 1857, as mulleres da Real Fábrica de Tabacos iniciaron unha revolta polos seus dereitos que fixo historia no imaxinario do sindicalismo galego.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.
Tribuna
Tribuna Ladróns de luva branca no Parlamento
As traballadoras e traballadores da CRTVG pagaremos os efectos dunha lei antidemocrática que nos retira algunhas das poucas ferramentas que tiñamos para defendérmonos e esixir respecto pola misión de servizo público que a corporación ten encomendada.

Últimas

Argentina
Argentina Milei pisa el acelerador en Argentina con la represión feroz de una protesta frente al Congreso
Una marcha de jubilados respaldada por aficionados de fútbol desata la mayor violencia desplegada por el Gobierno del presidente argentino desde el comienzo de su mandato hace más de un año.
València
València Podemos pide a la jueza las grabaciones del Cecopi y Compromís los brutos del canal À Punt
Podemos ha presentado una diligencia en el juzgado de Catarroja y Compromís, una petición parlamentaria tras conocer la exclusiva de este medio sobre la foto de Mazón entrando al Cecopi.
Sevilla
Derecho a la vivienda La última noche de Cristina antes de ser desahuciada en Sevilla
La Asamblea por la Vivienda de Sevilla señala a la compañía hostelera La Vida en Tapas de que Cristina y su hija, menor de edad, se queden sin la casa en la que llevan más de diez años.
Serbia
Protestas estudiantiles Belgrado se prepara para una protesta multitudinaria
El Gobierno de Aleksandar Vučić se enfrenta a una de las manifestaciones más importantes en la historia reciente del país
Comunidad de Madrid
Protocolos de la vergüenza Las mentiras de Ayuso en el quinto aniversario de la pandemia
La presidenta de la Comunidad de Madrid intenta lavar su imagen con un vídeo y un comunicado plagados de maquillaje.
Precariedad laboral
Migraciones La nueva diáspora española: entre la precariedad y el activismo
En “No nos vamos, nos echan” se recogen las experiencias de movilización social protagonizadas por los emigrados españoles tras la crisis de 2008.
Badajoz
Derechos laborales Denuncian la privatización y precariedad en la muerte en el piso tutelado en Badajoz
Los sindicatos y consejos profesionales señalan que las subcontrataciones limitan los recursos humanos y materiales, poniendo en riesgo a menores y profesionales.
Feminismos
8M Lluvia feminista para un 8M antirracista en Madrid
VV.AA.
Más de 80.000 personas, según los datos de la organización, han secundado la marcha que la Comisión 8M ha organizado entre Atocha y Plaza España, cuyo eje principal ha sido el antirracismo como antídoto necesario para conseguir derechos para todas.

Recomendadas

África
Alima Ngoutme “La solidaridad femenina es importante para que en África logremos la inclusión de los niños con discapacidad”
A través de su asociación, Alima Ngoutme, y a partir de una experiencia personal, ha concentrado sus esfuerzos por conseguir la plena inclusión social de los niños y niñas con discapacidad en su país natal, Camerún.
Migración
Migraciones Bruselas anuncia un nuevo proyecto de ley para acelerar las deportaciones de personas migrantes
La Comisión Europea ha presentado este martes un nuevo proyecto de ley que tiene como objetivo intensificar y acelerar las deportaciones de personas indocumentadas a sus países de origen o países de tránsito.
Culturas
Cultura ‘O minuto heroico’ racha co silencio sobre o Opus: “É un documental sobre a vulneración sistemática de dereitos”
Dirixido pola prestixiosa xornalista Mònica Terribas, o documental destaca os testemuños de 13 mulleres que relatan os malos tratos e coaccións sufridos no seo da organización. Falamos con Terribas e Marina Pereda, antiga membro do Obra.