Mineria
Maquinaria traballando nunha mina a ceo aberto. Foto: Global Carbon Budget.

Economía
Camiño a Thanatia

Os científicos Alicia e Antonio Valero avisan da morte previsible da nosa civilización mineira.

Coordinador do Instituto Resiliencia

30 jun 2021 06:00

No discurso político e social hai anos que se instalou o debate da Transición Enerxética, que trata de expoñer a necesidade de que as nosas sociedades transiten dun metabolismo alicerzado nas enerxías finitas, fósiles principalmente, de volta á normalidade na historia da nosa especie, isto é, un modelo que faga uso unicamente das enerxías renovables. Así, a cuestión do esgotamento enerxético, o cul-de-sac civilizatorio da enerxía fósil no que nos comezamos a introducir hai un par de séculos, e do que cómpre saír coa maior rapidez posible se queremos ter algunha oportunidade de sobrevivir, é algo que se vai asumindo dentro da conciencia social, malia facerse con importantes lagoas e puntos cegos.

Porén, hai outro aspecto fundamental e igualmente insostible do noso modelo civilizatorio do que apenas se oe falar no debate social e político, e que mesmo está sendo traxicamente agravado debido á falsa saída do problema enerxético que se promove desde as institucións políticas e económicas. “As sociedades industriais, a diferenza doutras maneiras de vivir xuntos que as precederon, son esencialmente sociedades mineiras”. Esta frase pertence ao prólogo de Jorge Riechmann a un imprescindible libro recentemente publicado por Icaria na súa colección divulgativa Más Madera, titulado Thanatia: los límites minerales del planeta, e que vén sendo unha extensa e substanciosa entrevista realizada polo físico e filósofo Adrián Almazán aos científicos españois que levan máis anos loitando por poñer no centro do debate a crítica cuestión do esgotamento dos recursos minerais do planeta Terra, o catedrático de Enxeñaría Enerxética Antonio Valero e mais a súa filla Alicia, enxeñeira química e tamén profesora da Universidade de Zaragoza. Esta entrevista achégalle ao gran público as conclusións principais dunha obra previa de carácter máis técnico, a monumental Thanatia: The Destiny or the Earth's Mineral Resources - A Thermodymanic Cradle-to-Cradle Assessment (World Scientific Publishing, 2014).

As sociedades industrializadas non só son insustentables polo seu uso da enerxía senón tamén polo seu uso dos materiais de orixe mineral

O problema de ser a civilización industrial “esencialmente mineira” é que non existe a minaría sustentable: unha vez esgotadas as minas, non pode continuar. Como ben explica Riechmann no prólogo, “o metabolismo das sociedades de cazadores-recolectores ou o das sociedades agrarias tradicionais, baséase esencialmente en procesos cíclicos e orgánicos. E por iso pode, en principio, inserirse ben na biosfera (...)”. Porén, coa Revolución Industrial trocamos a base sostible das nosas sociedades, o fluxo de enerxía solar, por uns stocks finitos de base mineira (os combustibles fósiles non deixan de ser recursos minerais), moito máis potentes pero con data de caducidade. E nesas seguimos, só que agora de maneira agravada —explícannos os Valero achegando cifras abondo contundentes— ao teimarmos en manter o nivel de complexidade civilizatorio a base de substituír dependencia das enerxías fósiles por dependencia de minerais, que en maior ou menor medida, tamén son escasos, mesmo raros.

A súa voz non é a única que vén alertando desde o comezo da chamada Transición Enerxética, coa súa proliferación de plans de dixitalización, (suposta) resiliencia, e electrificación masiva, coas súas diversas variantes de green new deals para unha imposible descarbonización, de que non existen suficientes minerais para despregar algo así á escala que se pretende. A razón disto non é só que non existan cantidades suficientes de litio, cobre ou cobalto, por poñer algúns exemplos, senón porque a Segunda Lei da Termodinámica é teimuda e fai que sexa cada vez máis custoso económica e enerxeticamente obter todos estes recursos necesarios, precisamente, para obter máis enerxía, agora de fontes renovables, e para convertela a forma eléctrica e mais para acumulala en baterías.

Minería en León 4
Vista frontal da mina a ceo aberto de Santa Lucía de Gordón (León). Eliezer Sánchez

A minaría por si soa representa actualmente entre o 8 e o 10% de toda a enerxía consumida no mundo, o cal se vería agravado se intensificamos a construción de sistemas renovables (moito máis intensivos en materiais por unidade de enerxía producida) ou comezamos a tolemia ecolóxica de extraer minerais do océano. A cuantificación da insuficiencia xeolóxica para todos estes plans tena feito, entre outros, Simon Michaux, do Servizo Xeolóxico Finés. E a cuantificación termodinámica, baseada nunha exhaustiva contabilidade exerxética, é a área na que Alicia Valero e o seu pai, destacan a nivel internacional (eles definen a exerxía como unha cuantificación da calidade de calquera materia ou produto expresada en unidades de enerxía). A súa conclusión é que, de continuarmos así, converteremos Gaia, o planeta vivo, en Thanatia, un planeta en morte termodinámica, completamente degradado, e con exerxía total igual a cero.

De continuarmos coa traxectoria extractiva actual habemos converter Gaia en Thanatia, un planeta morto termodinamicamente

Para explicalo, estes científicos do Instituto CIRCE, van debullando ao longo das case 150 páxinas desta didáctica conversa, conceptos tan interesantes como o da xeodiversidade, que daría conta da excepcionalidade da concentración de certos elementos neses puntos da codia terrestre coñecidos como minas, e que son auténticas rarezas desde o punto de vista xeolóxico e termodinámico. Coa explotación desas minas, coa extracción dos minerais e a súa utilización en todo tipo de artefactos e construcións modernas, estamos a esparexelos polo planeta adiante, aumentando a entropía que nos conduce a esa Thanatia da que nos advirten nos seus libros, conferencias e centos de publicacións científicas que levan realizado até o de agora. Tamén resulta notable o argumento que achegan en contra da esperanza depositada por algúns na enerxía nuclear de fusión, pois de conseguirse desenvolver suporía, na súa opinión, unha “repunta enorme na destrución planetaria”.

En Thanatia expoñen os científicos aragoneses un valioso diálogo coa economía, da que aproveitan ferramentas e conceptos coma o de “custo”, pero a cal critican sen medias tintas na súa versión hexemónica actual neoclásica como anticientífica e desligada completamente das chamadas “externalidades”. A termoeconomía ou termodinámica ecolóxica que eles propoñen pretende ser unha achega ás escolas da economía ecolóxica, na estela de Georgescu-Roegen, cuxas contabilidades termodinámicas eles simplifican ao aplicarlles unha unidade máis comprensible, o Kw·h. Defenden na parte máis económica da súa conversa con Almazán, que existen metodoloxías e capacidades de sobra nos estados para substituír ou complementar a contabilidade monetaria do PIB con este tipo de contabilidades físicas, imprescindibles para virar en redondo a destrución en marcha. “O que é positivo para a economía, case seguro que é negativo para o planeta”, expón con crueza Antonio Valero, apuntando á tétrica cara oculta desa ledicia que comparten medios de comunicación, partidos políticos dunha cor ou doutra, sindicatos e a sociedade en xeral cada vez que repunta o PIB, as vendas de coches, a construción de pisos ou as viaxes turísticas.

A termoeconomía dos Valero suxire trocar os impostos ás rendas do traballo por impostos ao consumo de recursos

Con todo, se cadra o máis sorprendente para quen se achegue a esta obra de divulgación é descubrir que alén da advertencia científica, os responsables do Centro de Investigación de Recursos e Consumos Enerxéticos lanzan unha potente mensaxe política: o actual sistema socioeconómico é inviable. A mensaxe non será nova para quen coñeza minimamente os factores climáticos ou ecolóxicos do cataclismo en marcha ou a espada de Damocles do declive petroleiro que nos ameaza. Aínda así agradécese que desde unha área máis da ciencia se sumen argumentos que por si sós abondarían para pisar o freo de emerxencia da nosa civilización.

E non se limitan a advertir do problema, senón que propoñen medidas políticas, por exemplo de tipo fiscal, moi interesantes, como deixar de gravar as rendas do traballo e mudar completamente o feito impositivo, para basealo en impostos progresivos ao consumo de recursos e aos impactos sobre a Natureza. “A gasolina é demasiado barata”, indican neste sentido, e propoñen trocar o Imposto sobre o Valor Engadido (IVE) polo Imposto sobre o Deterioro Engadido (IDE). Se cadra esta xente de ciencia se sitúa aquí a anos luz por diante das propostas das esquerdas políticas, mesmo daquelas que se autocualifican como verdes, e dan corpo concreto de política económica ao que vén defendendo desde hai décadas o Decrecemento.

Porén, a conclusión dos Valero é que “non existe medio político capaz de frear” este derrubamento dos recursos (enerxía fósil e outros recursos minerais) e apreman aos poderes públicos, en troques, a tomar medidas urxentes para reducir “de maneira efectiva” a nosa dependencia deles e reivindican unha “xestión planetaria das materias primas”. Mais sinalan varios graves atrancos culturais para levar isto a cabo: “os problemas máis urxentes son os que máis se pospoñen”, “a nosa sociedade non entende de resiliencia” como tampouco entendemos os crecementos exponenciais, “á xente dálle igual a destrución que haxa con tal de ter un emprego”, a ignorancia agresiva e suicida do “non quero saber, non me contes”, etc. “Non temos por diante un precipicio, senón milleiros de precipicios en todas as direccións”, explican.

Curiosamente, malia teren dado o salto das súas conclusións científicas á súa necesaria aplicación social, e engadiren unha dura crítica social a esta perspectiva, nun certo momento da entrevista en que Almazán os interroga acerca dos riscos de que estas propostas sexan utilizadas por réximes autoritarios e tecnocráticos que tenten xestionar a escaseza cientificamente pero en beneficio dunha minoría, dan a impresión de non percibir este risco no terreo do que algúns denominan ecofascismo (p. 72 e ss.).

Thanatia supón un argumento máis en contra da agroindustria, do extractivismo mineiro e da Cuarta Revolución Industrial

En conclusión, e achegándonos á nosa realidade máis local, fariamos ben en tomar boa nota das mensaxes que nos transmite este libro nun país cada vez máis no punto de mira do capitalismo extractivista, coa connivencia indisimulada dos poderes públicos, que afirman que “Galicia é unha mina”. Aos argumentos ambientais e sociais que adoitan esgrimir os colectivos antiminaría, cómpre engadir novas razóns que coa ciencia na man sinalan que o extractivismo desenfreado é unha receita para o suicidio colectivo. Igualmente, o movemento en defensa da agroecoloxía debería facerse máis consciente de que non só o esgotamento da enerxía fósil a vai converter na única maneira viable de nos alimentarmos a medio prazo, senón que a dependencia da minaría de fosfatos da agricultura industrial xoga a favor dun impulso estatal que resultaría crítico para a seguridade alimentaria, xa que “o fósforo vai ser o vindeiro ouro verde” (Alicia Valero) debido ao Peak Phosphorus, un mineral do que o 70% das reservas mundiais se atopan no Sáhara ocupado por Marrocos. Neste sentido o libro contén outra mensaxe de máxima relevancia e moi acaída ao momento que estamos a vivir en Galiza, onde as nosas forzas políticas pretenden repensar a economía para recuperar a actividade tras o choque pandémico: o futuro debe pasar por imitar a natureza (biomímese, economía circular), e así recuperarmos economías que deixen de estar baseadas en actividades extractivas cuantificadas unicamente con ese artificio humano que é o diñeiro e se apoien de novo nas “realmente produtivas, coma a agricultura tradicional”, contabilizando todos os custos físicos. Isto implicaría “explorar e facer emerxer unha Nova Civilización” dentro dos límites planetarios e a prol dunha vida digna para todos os seres vivos, humanos ou non, presentes e futuros. E isto, xustifica Antonio Valero, “non é cuestión de ideoloxía, senón de evidencias”.

Os movementos críticos cunha implantación masiva de sistemas modernos de captación de enerxías renovables, ou contra o despregamento de tecnoloxías como o 5G ou o coche eléctrico, tamén poden ver reforzadas as súas posicións con este tipo de análises. “Se a enerxía se inviste nesta Cuarta Revolución Industrial (...) nin converter toda a Terra nunha gran mina abondará” (Antonio Valero). Demostran así que a anunciada Transición Enerxética non pode chegar a bo porto coa súa formulación actual que se encamiña a pasos acelerados a esgotar uns recursos minerais excepcionais que fariamos ben en conservar para usos máis críticos e aos que tamén teñen dereito unhas xeracións vindeiras que non teñen nin voz nin voto nas nosas sociedades mineirodependentes.

Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Informar de un error
Es necesario tener cuenta y acceder a ella para poder hacer envíos. Regístrate. Entra na túa conta.

Relacionadas

Ciencia
Ciencia Ideología en la ciencia, y en su divulgación
La formación de una ciudadanía crítica también involucra aprender a identificar y cuestionar los componentes ideológicos enraizados en la práctica científica, y en la comunicación de la ciencia hacia los públicos no expertos.
El Salto Twitch
El Salto TV Los empresarios engordan la inflación y se comen tu salario
En el programa en directo de Economía Cabreada del 16 de abril analizamos los márgenes empresariales de récord, sus efectos sobre la inflación y los salarios con Natalia Arias de CCOO y Dani Yebra de Eldiario.es
Sobre o blog
O Centro de Saberes para a Sustentabilidade (CSS) é un Regional Centre of Expertise on Education for Sustainable Development recoñecido oficialmente pola Universidade das Nacións Unidas. Ten como misión fundacional “informar, sensibilizar e implicar a comunidade educativa e a sociedade no seu conxunto na promoción da transformación social necesaria para o cumprimento dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable a través de experiencias cos pés na terra que fomenten a conservación, a sustentabilidade, a protección ambiental e a resiliencia“. O goberno do CSS é horizontal e democrático a través dun Consello Reitor formado por representantes de todos os axentes participantes. Máis información: http://www.saberes.eu
Ver todas as entradas
Derechos Humanos
Derechos humanos Amnistía Internacional acusa al Estado de no investigar casos graves de violación de los derechos humanos
El informe anual de esta organización de derechos humanos denuncia “la persistente falta de rendición de cuentas por las violaciones de derechos humanos cometidas por el Estado español”.
Palestina
Palestina La Flotilla hacia Gaza anuncia un retraso de la salida de los barcos de ayuda
La organización refiere presiones internacionales para que no se lleve a cabo una misión que pretende entregar 5.500 toneladas de alimentos y productos de primera necesidad a la población atrapada en el territorio palestino.
Ocupación israelí
Ocupación israelí Una investigación independiente confirma que Israel acusó a la UNRWA sin pruebas
Un comité de Naciones Unidas apoyado por tres ONG nórdicas de derechos humanos desestima las acusaciones vertidas por Tel Aviv contra la agencia de refugiados en Palestina.
Derechos reproductivos
Luciana Peker y Cristina Fallarás “El aborto se ha apartado del relato feminista porque genera consenso”
Las periodistas Cristina Fallarás y Luciana Peker forman parte del grupo motor de una campaña europea que quiere blindar el derecho al aborto mediante una iniciativa ciudadana que necesita un millón de firmas para llegar a ser debatida.
Pensamiento
Kristen Ghodsee “Necesitamos soluciones que podamos llevar a cabo sin la ayuda del Estado”
Esta escritora y etnógrafa estadounidense explora experiencias utópicas del pasado y del presente en su último libro ‘Utopías cotidianas’ (Capitán Swing, 2024).
Música
Música Aprendiendo filosofía con el punk patatero de La Polla Records
Los cáusticos esputos lanzados por Evaristo en las canciones de La Polla Records contenían materia adecuada para hablar de filosofía política en el instituto. Así lo entiende el profesor Tomás García Azkonobieta, autor de ‘La filosofía es La Polla’.

Últimas

Más noticias
Sanidad pública
Sanidad a la madrileña Muere un hombre tras esperar 20 minutos a la ambulancia en un municipio de Madrid sin urgencias medicalizadas
La familia del fallecido habría contactado con el 112 después de que manifestara un dolor en el pecho y la ambulancia tardó 20 minutos en acudir. En este municipio llevan cuatro años sin urgencias medicalizadas.
Palestina
Palestina La Flotilla de la Libertad se manifiesta en Estambul para acelerar su salida a Gaza
Miles de personas se manifiestan en la capital turca en apoyo al movimiento que quiere trasladar cinco mil toneladas de alimentos a Palestina.
PNV
Apuestas Una alto cargo del Gobierno Vasco acumula 140.000 euros en acciones de la promotora de apuestas Kirolbet
La Inspección General de Justicia de Argentina recabó que la Directora de Euskera en la Consejería de Cultura y Política Lingüística, Estíbaliz Alkorta, tiene participaciones en Tele Apostuak.
Deportes
Deporte Feminismo y escalada: “Estamos aquí y podemos ocupar este espacio, seas como seas”
Cada vez hay más iniciativas que luchan por aumentar la representatividad de las mujeres en el montañismo y el alpinismo. También por generar comunidad y eliminar las violencia machistas tanto en el rocódromo como en la roca.

Recomendadas

Feminismos
Sophie Lewis “Abolir la familia no trata de separar a la gente, sino de unirla”
La pensadora Sophie Lewis cuestiona la institución familiar desde un feminismo marxista que apunta a superar el parentesco en la búsqueda de la liberación y el reparto de los cuidados en base a la interdependencia.
América Latina
Neocolonialismo Guatemala y el imperialismo bananero de la United Fruit Company
El monopolio bananero United Fruit Company dominó la economía y la política de varios países centroamericanos.
Catalunya
Antirracismo Las muchas voces de Catalunya: identidades diversas, segregación y más de 300 idiomas
En las últimas décadas la sociedad catalana se ha transformado con la llegada de personas migrantes, que ya suponen un 21% de la población. Aunque la exclusión y el racismo siguen ahí, en el día a día lenguas, experiencias e identidades se mezclan.
Cuba
Proyectos artísticos en la isla El arte y la cultura como válvula de escape para resistir la crisis en Cuba
Entre todos los desafíos que enfrenta Cuba, el arte y la cultura se mantienen como refugios de creatividad y resiliencia.